img

9 Gezondheidsvoordelen waarom haver en havermout zo gezond zijn

1593 Views

9 Gezondheidsvoordelen waarom haver en havermout zo gezond zijn

Haver behoort tot de gezondste granen op aarde.

Het is een glutenvrij volkoren en een goede bron van belangrijke vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten.

Studies tonen aan dat haver en havermout bieden vele voordelen voor de gezondheid.

Deze omvatten gewichtsverlies, lagere bloedsuikerspiegel en een verlaagd risico op hart-en vaatziekten.

Hier zijn 9-bewezen voordelen voor de gezondheid van het eten van haver(mout).

Wat is haver(mout)?

Haver(mout) is een volkoren graan, wetenschappelijk bekend als Avena sativa.

Havergrutten, de meest intacte en hele vorm van haver, nemen een lange tijd om te koken. Om deze reden verkiezen de meeste mensen voor gewalst of geplette haver.

Instant (snelle) haver zijn de meest sterk bewerkte variëteit. Terwijl het de kortste tijd kost om te koken, kan de textuur papperig zijn.

Haver worden vaak gegeten voor het ontbijt als havermout, dat wordt gemaakt door het koken van de haver in water of melk. Havermout wordt vaak aangeduid als pap.

Ze worden ook vaak opgenomen in muffins, mueslirepen, koekjes en andere gebakken producten.

Kortom: Haver is een volkoren graan dat vaak wordt gegeten voor het ontbijt als havermout (pap).

1. Haver is ongelooflijk voedzaam

Stapel van Haver

De voedingssamenstelling van haver is goed uitgebalanceerd.

Ze zijn een goede bron van koolhydraten en vezels , waaronder de krachtige vezel beta-glucanen(123).

Ze bevatten ook meer eiwitten en vet dan de meeste andere granen(4).

Haver zit vol met belangrijke vitaminen, mineralen en antioxidanten plantaardige stoffen. Een half portie (78 gram) van droge haver bevat(5):

  • Mangaan: 191% van de ADH.
  • Fosfor: 41% van de ADH.
  • Magnesium: 34% van de ADH.
  • Koper: 24% van de ADH.
  • Ijzer: 20% van de ADH.
  • Zink: 20% van de ADH.
  • Foliumzuur: 11% van de ADH.
  • Vitamine B1 (thiamine): 39% van de ADH.
  • Vitamine B5 (pantotheenzuur): 10% van de ADH.
  • Kleinere hoeveelheden calcium, kalium, vitamine B6 (pyridoxine) en vitamine B3 (niacine).

Dit komt met 51 gram koolhydraten, 13 gram eiwit, 5 gram vet en 8 gram vezels, maar slechts 303 calorieën.

Dit betekent dat haver behoort tot de meest voedzame voedingsmiddelen die u kunt eten.

Kortom: Haver(mout) is rijk aan koolhydraten en vezels, maar  zijn ook rijk aan eiwit en vet dan de meeste andere granen. en zijn zeer rijk aan veel vitaminen en mineralen.

2. Volkoren haver is rijk aan antioxidanten, waaronder avenanthramide

Volkoren haver is rijk aan antioxidanten en heilzame plantaardige stoffen genaamd polyfenolen. Het meest opvallend is dat ze een unieke groep van antioxidanten bevatten genaamd avenanthramide , die vrijwel uitsluitend gevonden worden in haver(6).

Avenanthramide kan de bloeddruk niveaus helpen verlagen door de productie van stikstofoxide. Dit gas molecuul helpt het verwijden van de bloedvaten en leidt tot betere doorbloeding(789).

Bovendien bevatten avenanthramide ontstekingsremmende- en anti-jeuk effecten(9).

Ferulazuur wordt ook gevonden in grote hoeveelheden in haver. Dit is een antioxidant(10).

Kortom: Haver bevat veel krachtige antioxidanten, waaronder avenanthramide. Deze verbindingen kunnen bijdragen tot het verminderen van de bloeddruk en het verstrekken van andere voordelen.

3. Haver bevat een krachtige oplosbare vezels genaamd bèta-glucanen.

Haver bevat grote hoeveelheden beta-glucanen, een soort van oplosbare vezel.

Bèta-glucanen lossen gedeeltelijk op in water en vormt een dikke, gelachtige oplossing in de darm.

De gezondheidsvoordelen van bèta-glucanen vezels omvatten:

  • Verlaagd LDL en totale cholesterol(1).
  • Verminderd bloedsuiker en insulineafgifte(11).
  • Toegenomen gevoel van volheid(12).
  • Toegenomen groei van gunstige bacteriën in het spijsverteringskanaal(13).

Kortom: Haver bevat veel oplosbare vezels in de vorm van beta-glucanen, die tal van voordelen heeft. Het helpt verminderen van cholesterol en bloedsuikerspiegel, bevordert de gezonde darmbacteriën en versterkt het gevoel van volheid.

4. Ze kunnen cholesterolgehalte verlagen en LDL-cholesterol beschermen tegen schade

Haver in een Zwarte Kom

Hart-en vaatziekten is de belangrijkste doodsoorzaak wereldwijd. Een belangrijke risicofactor is een hoog cholesterolgehalte in het bloed.

Vele studies hebben aangetoond dat de beta-glucanen vezels in haver zijn geschikt voor het verminderen van zowel het totale cholesterolwaarde en LDL cholesterol(114).

Bèta-glucanen kan de uitscheiding van cholesterol-rijk gal verhogen, waardoor het circulerende niveaus van het cholesterol in het bloed kan verlagen.

Oxidatie van LDL (het “slechte” cholesterol), die optreedt wanneer LDL reageert met vrije radicalen, is een cruciale stap in de progressie van hartziekten.

Het produceert ontstekingen in de slagaders, weefselschade en kan het risico op hartaanvallen en beroertes verhogen.

Een studie meldt dat antioxidanten in haver samen met vitamine C kan de oxidatie van LDL voorkomen(15).

Kortom: Haver kan het risico op hart-en vaatziekten verlagen door het verminderen van zowel het totale als LDL-cholesterol en het LDL-cholesterol beschermen tegen oxidatie.

5. Haver kan bloedsuikerspiegel verbeteren

Diabetes type 2 is een veel voorkomende aandoening, gekenmerkt door significant verhoogde bloedsuikerwaarden. Is meestal het gevolg van verminderde gevoeligheid voor het hormoon insuline.

Haver kan helpen bij een lagere bloedsuikerspiegel vooral bij mensen met overgewicht of met diabetes type 2. Zij kunnen ook de insulinegevoeligheid verbeteren(161718).

Ze kunnen ook de insulinegevoeligheid verbeteren(19).

Deze effecten worden vooral toegeschreven aan bèta-glucanen die het vermogen hebben om een dikke gel te vormen die vertragingen lediging van de maag en de absorptie van glucose in het bloed vertragen(20).

Kortom: Als gevolg van de oplosbare vezels in beta-glucanen, kan haver insulinegevoeligheid verbeteren en helpen bij een lagere bloedsuikerspiegel.

6. Havermout is zeer verzadigend, wat kan helpen om gewicht te verliezen

Niet alleen is havermout (pap) een heerlijk ontbijt – het is ook zeer verzadigend(21).

Het eten van verzadigend voedingsmiddelen kan u helpen minder calorieën te eten en gewicht te verliezen.

Door het uitstellen van de tijd die het neemt om uw maag te legen van het voedsel, de bèta-glucanen in havermout kan uw gevoel van volheid verhogen(1222).

Bèta-glucanen kan tevens bevorderen het vrijkomen van peptide YY (PYY), een hormoon geproduceerd in de darm als reactie op het eten. Deze verzadiging hormoon heeft aangetoond dat dit kan leiden tot verminderde calorie-inname en het risico op obesitas kan afnemen(2324).

Kortom: Havermout kan je helpen gewicht te verliezen door je meer een verzadigd gevoel te geven. Dit doet zij door het vertragen van het leegmaken van de maag en de toenemende productie van het verzadiging hormoon PYY.

7. Fijngemalen haver kan goed zijn voor de huid

Het is geen toeval dat haver in tal van huidverzorgingsproducten wordt gevonden.

De FDA heeft colloïdale havermout (fijngemalen havermout) goedgekeurd als een huid-beschermende stof in 2003. Maar in feite, haver heeft een lange geschiedenis van gebruik in de behandeling van jeuk en irritatie bij verschillende huidaandoeningen(252627).

Bijvoorbeeld kunnen op basis van haver huidproducten ongemakkelijk symptomen van eczeem verbeteren(28).

Merk op dat huidverzorging voordelen alleen betrekking hebben op haver toegepast op de huid, niet degenen die worden gegeten.

Kortom: Colloïdale havermout (fijngemalen haver) wordt al lange tijd gebruikt om te helpen bij de behandeling van droge en jeukende huid. Het kan ook helpen verlichten van de symptomen van verschillende huidaandoeningen, waaronder eczeem.

8. Ze kunnen het risico van astma bij kinderen verminderen

pap-on - blue-baby lepel

Astma is de meest voorkomende chronische aandoening bij kinderen(29).

Het is een ontstekingsziekte van de luchtwegen – de luchtpijpen die lucht vervoeren van en naar de longen van een persoon.

Hoewel niet alle kinderen hebben dezelfde symptomen veel ervaren een terugkerende hoest, piepende ademhaling en kortademigheid.

Veel onderzoekers geloven dat vroege introductie van vast voedsel kan het risico op het ontwikkelen van astma en andere allergische aandoeningen doen toenemen bij kinderen(30).

Echter, studies suggereren dat dit niet geldt voor alle voedingsmiddelen. Eerdere introductie van haver, bijvoorbeeld kan in feite beschermend werken(3132).

Een studie meldt dat voeding met haver aan zuigelingen voordat ze de leeftijd van 6 maanden hebben bereikt is gekoppeld aan een vermindert risico op astma (33).

Kortom: Sommige onderzoeken suggereren dat haver kan helpen astma bij kinderen te voorkomen bij toediening aan hele jonge kinderen.

9. Haver kan helpen verlichten constipatie

Big Bowl van haver

Oudere mensen hebben vaak last van constipatie.

Laxeermiddelen worden vaak gebruikt voor het verlichten van constipatie bij ouderen. Echter, terwijl ze effectief zijn, staan ze ook in verband met gewichtsverlies en een verminderd kwaliteit van leven(34).

Studies tonen aan dat haverzemelen, het vezelrijke buitenlaag van het graan kan helpen verlichten van constipatie bij ouderen(3536).

Een studie bleek dat het welzijn verbeterde bij 30 oudere patiënten die soep of dessert met haverzemelen elke dag aten gedurende 12 weken(37).

Sterker nog, 59% van de patiënten waren in staat om te stoppen met het gebruik van laxeermiddelen na 3 maanden gedurende studie, terwijl de totale gebruik van laxeermiddelen in de controlegroep met 8% was gestegen.

Kortom: Studies tonen aan dat haverzemelen kan helpen verminderen van constipatie bij ouderen, een aanzienlijke vermindering van de noodzaak om laxeermiddelen te gebruiken.

Hoe haver te gebruiken in uw voeding

Kom pap

U kunt genieten van haver op verschillende manieren.

De meest populaire manier is om het gewoon te eten als havermout (pap) voor het ontbijt.

Hier is een zeer eenvoudige manier om havermout te maken:

  • 1/2 kopje havermout.
  • 1 kop (250 ml) water of melk .
  • Een snufje zout .

Combineer de ingrediënten in een pan en breng het aan de kook. Zet het op laag vuur en breng het aan de kook, roer af en toe, tot ze zacht zijn.

Om havermout lekkerder en zelfs voedzamer te maken, kunt u kaneel toevoegen, fruit, noten, zaden en / of Griekse yoghurt.

Ook wordt haver vaak opgenomen in gebak, muesli en brood.

Hoewel haver van nature glutenvrij is, worden ze soms besmet met gluten. Dat komt omdat ze kunnen worden geoogst en verwerkt met behulp van dezelfde apparatuur als andere granen die gluten bevatten(38).

Als je coeliakie of glutenallergie hebt , kiest haver producten die zijn gecertificeerd als glutenvrij.

Kortom: Haver kan een geweldige aanvulling zijn op een gezonde voeding. Ze kunnen worden gegeten als havermout (pap) voor het ontbijt, toegevoegd aan gebak en nog veel meer.

Haver is ongelooflijk goed voor u

Haver is een ongelooflijk voedzaam en vol met belangrijke vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Bovendien bevatten ze veel vezels en eiwitten in vergelijking met andere granen.

Haver bevat enkele unieke componenten – vooral de oplosbare vezel beta-glucanen en antioxidanten genaamd avenanthramide.

Voordelen zijn onder andere lagere bloedsuiker en cholesterol, bescherming tegen huidirritatie en verminderde constipatie.

Bovendien zijn ze zeer verzadigend en hebben vele eigenschappen die hen een gewichtsverlies vriendelijk maken.

Tot slot, haver behoort tot de gezondste voedingsmiddelen die u kunt eten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien − zeventien =

It is main inner container footer text