Ad Clicks :Ad Views :
img

9 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van chlorella

1659 Views

9 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van chlorella

Deze voedzame algen ontvangen veel waardering voor zijn voordelen voor de gezondheid.

Bovendien is het als supplement veelbelovend gebleken voor het verbeteren van het cholesterolgehalte en het verwijderen van het lichaam van gifstoffen.

Dit artikel vertelt u alles wat u moet weten over chlorella, inclusief wat het is, het onderzoek achter de gezondheidsclaims en hoe u het als supplement kunt gebruiken.

Wat is Chlorella?

Chlorella is een eencellige, groene zoetwateralgen ( 1 ).

Er zijn meer dan 30 verschillende soorten, maar twee soorten – Chlorella vulgaris en Chlorella pyrenoidosa – worden het meest gebruikt in het onderzoek( 2 ).

Omdat chlorella een harde celwand heeft die mensen niet kunnen verteren, moet je het als een supplement nemen om de voordelen ervan te verkrijgen( 3 ).

Het is verkrijgbaar als capsule, tablet, poeder en extract( 3 ).

Naast dat het als voedingssupplement wordt gebruikt, wordt chlorella ook gebruikt als biodieselbrandstof( 4 ).

Interessant is dat studies aangeven dat het veel voordelen voor de gezondheid kan hebben.Hier zijn er 9 van.

1. Zeer voedzaam

Het indrukwekkende voedingsprofiel van Chlorella heeft sommigen ertoe aangezet het een ‘superfood’ te noemen.

Hoewel het exacte gehalte aan voedingsstoffen afhangt van de groeiomstandigheden, de gebruikte soort en de manier waarop supplementen worden verwerkt, is het duidelijk dat het verschillende nuttige voedingsstoffen bevat.

Ze bevatten:

  • Eiwit: Chlorella bevat 50-60% eiwit . Bovendien is het een complete eiwitbron, wat betekent dat het alle negen essentiële aminozuren bevat( 3 , 5 ).
  • Vitamine B12: Sommige chlorella-variëteiten kunnen ook vitamine B12 bevatten, maar er zijn meer studies nodig ( 6 ).
  • Ijzer en vitamine C: Chlorella kan een goede bron van ijzer zijn. Afhankelijk van het supplement, kan het zo’n 6-40% van je dagelijkse behoefte bieden. Het is ook een uitstekende bron van vitamine C, die u helpt ijzer te absorberen ( 1 , 3 , 7 ).
  • Bèta-caroteen: Het is een uitstekende bron van beta-caroteen, tussen de 30-60% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ( 6 ).
  • Andere antioxidanten: Naast bètacaroteen en vitamine C, deze kleine groene cellen bevatten een groot aantal antioxidanten( 1 , 3 ).
  • Andere vitaminen en mineralen: Chlorella verschaft kleine hoeveelheden magnesium, zink, koper, kalium, calcium, foliumzuur en andere B-vitamines ( 1 , 3 , 6 ).
  • Omega-3 vetzuren: Net als bij andere algen, chlorella bevat enkele omega-3 vetzuren . Slechts 3 gram chlorella levert 100 mg omega-3 vetzuren op ( 6 ).
  • Vezels: In grote hoeveelheden kan chlorella een rijke bron van vezels zijn. Echter de meeste supplementen bieden echter niet meer dan 1 gram vezels per dosis ( 1 , 6 ).

Kortom: Chlorella bevat veel voedingsstoffen, waaronder vitaminen, mineralen, antioxidanten en omega-3 vetten. Exacte hoeveelheden kunnen per merk verschillen.

2. Bindt aan zware metalen, bijstaan aan detox

Chlorella heeft een aantal hypes gekregenvanwege zijn vermogen om het lichaam te helpen ‘detoxen

Dierstudies geven aan dat het effectief is bij het verwijderen van zware metalen en andere schadelijke stoffen uit het lichaam ( 8 , 9 , 10 ).

Zware metalen bevatten enkele elementen die essentieel zijn in kleine hoeveelheden, zoals ijzer en koper, maar deze en andere zware metalen zoals cadmium en lood kunnen in grotere hoeveelheden toxisch zijn.

Hoewel het zelden voorkomt dat mensen gevaarlijke hoeveelheden zware metalen in hun systeem hebben, kunnen mensen worden blootgesteld aan zware metalen door vervuiling of bepaalde banen zoals de mijnbouw( 11 ).

Bij dieren bleek algen, inclusief chlorella, de toxiciteit van zware metalen van lever, hersenen en nieren te verzwakken (12 ).

Bovendien is aangetoond dat chlorella helpt de hoeveelheid andere schadelijke chemicaliën die soms in voedsel aanwezig zijn te verminderen. Een daarvan is dioxine, een hormoonverstoorder die dieren in de voedselvoorziening kan besmetten( 1 , 13 , 14 , 15 ).

Op basis van dit bewijsmateriaal lijkt het erop dat chlorella kan helpen om het natuurlijke vermogen van uw lichaam om gifstoffen te verwijderen( 16 , 17 ).

Kortom: Chlorella kan het lichaam helpen detoxen door zich te binden aan zware metalen en andere toxines.

3. Kan uw immuunsysteem verbeteren

Uw immuunsysteem zorgt ervoor dat je gezond blijft door het afweren van infecties.

Het is een complex systeem dat bestaat uit meerdere mechanismen en cellen die versnellen wanneer een indringer het lichaam binnendringt.

Chlorella is gebleken om het immuunrespons te versterken in zowel dierlijke als menselijke studies, hoewel het bewijs tot nu toe beperkt is.

In één kleine studie produceerden mannen meer antilichamen bij het nemen van chlorella dan bij het nemen van een placebo. Antilichamen helpen bij het bestrijden van vreemde indringers in je lichaam, wat betekent dat deze bevinding veelbelovend is( 18 ).

In een andere kleine, acht weken durende studie vertoonden gezonde volwassenen die chlorella namen, markers van verhoogde immuunactiviteit( 19 ).

Desalniettemin zijn de bevindingen verdeeld, waarbij sommige onderzoeken weinig of geen effect hebben.

Een onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat chlorella de immuunfunctie versterkt bij deelnemers van 50-55 jaar, maar niet bij 55-plussers( 20 ).

Het is dus mogelijk dat chlorella immuunsysteem-versterkende effecten heeft in sommige populaties en leeftijdsgroepen, maar niet in alle. Meer en grotere studies zijn nodig.

Kortom: Chlorella kan de immuunfunctie versterken door de activiteit van verschillende delen van het immuunsysteem te vergroten.

4. Kan helpen bij het verbeteren van cholesterol

Verschillende studies hebben gesuggereerd dat chlorella-supplementen kunnen helpen het cholesterol te verlagen(5 , 21 , 22 ).

Specifiek hebben verschillende studies aangetoond dat het innemen van 5-10 gram chlorella dagelijks verlaagd totaal en LDL-cholesterol en triglyceriden bij mensen met hoge bloeddruk en / of licht verhoogd cholesterol( 5 , 21 ).

De inhoud van Chlorella van het volgende kan helpen de bloedlipideniveaus te verbeteren:

  • Niacine: AB-vitamine waarvan bekend is dat deze het cholesterol verlaagt( 1 , 23 ).
  • Vezels: A Een cholesterolverlagend middel( 1 , 24 ).
  • Carotenoïden: Aangetoond dat het van nature cholesterol verlaagt( 21 , 25 , 26 ).
  • Antioxidanten: Helpt bij het voorkomen van de oxidatie van LDL-cholesterol, waarvan bekend is dat het bijdraagt ​​aan hartziekten( 27 ).

Kortom: De voedingsstoffen in chlorella, waaronder niacine, vezels, carotenoïden en antioxidanten, kunnen helpen om uw cholesterolgehalte te verlagen.

5. Werkt als een antioxidant

Chlorella bevat verschillende stoffen die worden beschouwd als antioxidanten , waaronder chlorofyl, vitamine C, bèta-caroteen, lycopeen en luteïne( 28 ).

Deze antioxidanten kunnen helpen bij het bestrijden van veel chronische ziekten( 28 ).

Sommige van deze antioxidanten lijken de productie van geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE’s) te verminderen, waardoor veel van de complicaties van diabetes worden veroorzaakt(1 , 29 ).

Bij dieren en labstudies heeft chlorella de manier waarop genen verouderen (( 1 , 30 ).

Ook toonde een menselijke studie chlorella-supplementen verhoogde antioxidantenniveaus bij chronische sigarettenrokers, een bevolking met een hoger risico op oxidatieve schade( 31 , 32 ).

Hoewel veel van dit onderzoek veelbelovend is, is het nog voorlopig.

Kortom: Het antioxidantgehalte van chlorella kan enige bescherming bieden tegen chronische ziekten, maar meer menselijke studies zijn nodig om dit te bevestigen.

6. Helpt bloeddruk onder controle te houden

Chlorella-supplementen kunnen de gezondheid van hart en nieren helpen bevorderen, wat essentieel is voor een normale bloeddruk .

In één studie namen mensen met een licht hoge bloeddruk dagelijks vier gram chlorella gedurende 12 weken.

Op het einde hadden deze mensen lagere bloeddrukmetingen dan deelnemers die de placebo namen(33 ).

Een andere kleine studie bij gezonde mannen toonde aan dat het nemen van chlorella-supplementen verband hield met een minderde verharding van de bloedvaten, een factor die de bloeddruk beïnvloedt (34 ).

Eén theorie om dit te verklaren is dat sommige van chlorella’s voedingsstoffen, waaronder arginine, kalium, calcium en omega-3 vetzuren, helpen de slagaders te beschermen tegen uitharden( 34 , 35 ).

Kortom: Enig onderzoek naar chlorella heeft gewezen op een bloeddrukverlagend effect. Van veel van de voedingsstoffen is aangetoond dat ze de slagaders verharden.

7. Zou bloedsuikerspiegel kunnen verbeteren

Sommige onderzoeken tonen aan dat chlorella kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen( 1 ).

Eén studie toonde aan dat het nemen van chlorella gedurende 12 weken de bloedsuikerspiegel bij nuchtere bloedsuikerspiegel verlaagde bij zowel gezonde individuen als mensen met een hoog risico op leefstijlgerelateerde ziekten( 22 ).

Andere studies hebben aangetoond dat het gebruik van chlorella de controle van de bloedsuikerspiegel verbetert en de insulinegevoeligheid verhoogt bij niet-alcoholische patiënten van leververvetting ( 36 , 37 , 38 ).

Er is nog onvoldoende onderzoek om te zeggen dat u chlorella moet gebruiken om de bloedsuikerspiegel te beheersen, maar het kan helpen in combinatie met andere therapieën.

Kortom: Het gebruik van chlorella-supplementen kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen en de insulinegevoeligheid te verhogen.

8. Kan helpen bij luchtwegaandoeningen

Het beheersen van aandoeningen van de luchtwegen zoals astma en chronische obstructieve longziekte (COPD) vereist vaak ontsteking beheersen ( 39 , 40 ).

Chlorella bevat een aantal componenten die ontstekingen kunnen helpen verminderen, inclusief de vele antioxidanten( 1 , 41 ).

Eén studie toonde aan dat chlorella-supplementen de antioxidantstatus verbeterden bij COPD-patiënten, maar dat vertaalde zich niet in verbeteringen in het ademhalingsvermogen( 42 ).

Meer studies zijn nodig om het werkelijke effect op de luchtwegen te bepalen, maar chlorella kan helpen bij ontstekingen.

Kortom: De antioxidanten in chlorella kunnen ontstekingsremmende effecten hebben, die mogelijk astma en andere luchtwegaandoeningen kunnen verbeteren.

9. Aërobe kan uithoudingsvermogen verbeteren

Slechts één studie heeft gekeken naar het effect van chlorella op het aerobe uithoudingsvermogen, het bleek een positief effect te hebben.

Onderzoekers gaven een groep jonge volwassenen zes gram chlorella of een placebo per dag gedurende vier weken.

Aan het einde van het onderzoek vertoonde de chlorella-groep een aanzienlijk verbeterd vermogen om hun longen te verzadigen met zuurstof, wat een maat is voor uithoudingsvermogen. De placebogroep ervoer geen veranderingen in het uithoudingsvermogen(43 ).

Dit effect kan te wijten zijn aan het vertakte aminozuurgehalte van chlorella.

Vertakte aminozuren zijn een verzameling van drie aminozuren waarvan is aangetoond dat ze de aerobe prestaties in verschillende onderzoeken verbeteren(44 , 45 ).

Kortom: Chlorella kan uw aerobe prestaties verbeteren, hoewel de wetenschappelijke ondersteuning voor dit voordeel beperkt is.

Andere potentiële voordelen

Vele andere mogelijke voordelen zijn voorgenomen, maar er is weinig onderzoek ter ondersteuning van deze beweringen.

Hier zijn enkele van de belangrijkste gezondheidsclaims:

  • Bevordert de gezondheid van de ogen: Chlorella bevat luteïne en zeaxanthine, twee carotenoïden die het oog beschermen en het risico op maculaire degeneratie verlagen( 46 , 47 , 48 ).
  • Verbetering van de energie niveaus: Deze voorgenomen voordeel is waarschijnlijk gerelateerd aan vitamine B12-gehalte in chlorella, hoewel B12 supplementen meestal alleen energie verhogen wanneer mensen een tekort aan hebben( 49 ).
  • Ondersteunt de gezondheid van de lever: het is aangetoond dat chlorella-supplementen de gezondheid van de lever verbeteren bij mensen met een leveraandoening. Het is echter niet duidelijk of er een voordeel is voor gezonde mensen( 36 , 37 , 38 , 50 ).
  • Verbeterde spijsvertering: veel bronnen beweren dat chlorella de spijsvertering vermindert en een opgeblazen gevoel vermindert. Er zijn echter geen studies die deze voorgestelde voordelen hebben beoordeeld.
  • Verlicht PMS: anekdotisch bewijs zegt dat chlorella de symptomen van het premenstrueel syndroom (PMS) kunnen verlichten. Maar chlorella bevat calcium en vitamine B, die beide hebben aangetoond dat het PMS vermindert 51 , 52 ).

Hoewel er geen specifiek onderzoek gedaan is naar deze conclusies,kan chlorella het gehalte aan voedingsstoffen in theorie deze voordelen bevatten ( 53 ).

Kortom: Chlorella zou de energieniveaus, levergezondheid, spijsvertering en symptomen van PMS verbeteren. Niettemin ontbreekt momenteel wetenschappelijk bewijs om deze beweringen direct te ondersteunen.

Potentiële zorgen

Chlorella wordt algemeen beschouwd als veilig( 1 , 54 ).

Er zijn echter een paar dingen waar u aan moet denken als u chlorella-supplementen gebruikt:

  • Mogelijke bijwerkingen: Sommige mensen hebben last van misselijkheid en buikpijn ( 55 ).
  • Inconsistente producten: het voedingsgehalte van chlorella-supplementen kan variëren, afhankelijk van de algensoort, de groeiomstandigheden en de verwerking( 56 , 57 ).
  • Immuun-effecten: aangezien chlorella het immuunsysteem beïnvloedt, is het mogelijk niet geschikt voor mensen met immunodeficiëntie of medicijnen van het immuunsysteem.

Verder is het belangrijk om in gedachten te houden dat voedingssupplementen kunnen interageren met sommige medicijnen.

Hoewel chlorella over het algemeen als veilig wordt erkend en er zijn maar weinig bijwerkingen gemeld, is het misschien niet voor iedereen geschikt.

Kortom: Voor de meeste mensen lijkt het nemen van chlorella-supplementen geen serieus risico te vormen.

Hoe supplementen met chlorella te gebruiken

De huidige wetenschappelijke literatuur over de chlorella specificeert niet een specifieke dosering.

Dit komt omdat er onvoldoende bewijs is om de benodigde hoeveelheid te bepalen om therapeutische effecten te zien(1 ).

Sommige studies zien voordelen bij 1,2 gram per dag, terwijl anderen een doses van 5-10 gram per dag nodig hadden ( 5 , 21 , 36 , 37 , 38 ).

De meeste supplementen geven een dagelijkse dosering van 2-3 gram aan, wat ongeveer goed lijkt gezien het onderzoek.

Bovendien is het belangrijk om een kwaliteitsupplement te nemen. De beste manier om dit te doen is om te zoeken naar één die een heeft kwaliteitszegel heeft.

Probeer chlorella supplementen van een merk die u vertrouwt.

Kortom: Zoek naar een kwaliteitszegel om ervoor te zorgen dat u krijgt waarvoor u betaalt. De dosis van 2-3 gram die door de meeste supplementen wordt aangegeven, lijkt geschikt, gezien de doses die in onderzoeken zijn gebruikt.

Tot slot

Chlorella is een soort alg met een grote voedingsstoot, omdat het een goede bron is van verschillende vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Uit opkomend onderzoek blijkt zelfs dat het toxines uit je lichaam kan helpen en de cholesterol- en bloedsuikerspiegel kan verbeteren, naast andere gezondheidsvoordelen.

Voorlopig lijkt het geen kwaad om chlorella-supplementen te nemen en ze kunnen je gezondheid ondersteunen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negen + 1 =

This div height required for enabling the sticky sidebar