Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

9 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van Chlorella

1386 Views

9 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van Chlorella

Deze voedzame algen ontvangen veel waardering voor zijn voordelen voor de gezondheid.

Bovendien als een supplement, heeft het aangetoond cholesterolniveaus te verbeteren en het lichaam van toxine te bevrijden.

Dit artikel vertelt u alles wat u moet weten over chlorella, met inbegrip van wat het is, het onderzoek achter de gezondheidsclaims en hoe om het te nemen als een aanvulling.

Wat is Chlorella?

Chlorella is een eencellige groene zoetwateralgen ( 1 ).

Er zijn meer dan 30 verschillende soorten, maar twee soorten – Chlorella vulgaris en Chlorella pyrenoidosa – worden het meest gebruikt in het onderzoek ( 2 ).

Omdat chlorella een harde celwand heeft die de mens niet kan verteren, moet u het als supplement nemen om de voordelen van te kunnen plukken ( 3 ).

Het is verkrijgbaar in capsule, tablet, poeder en extract vorm ( 3 ).

Naast het wordt gebruikt als een voedingssupplement, wordt chlorella ook gebruikt als een biodiesel brandstof ( 4 ).

Interessant in studies blijkt dat een groot aantal voordelen voor de gezondheid hebben. Hier zijn 9 van hen.

1. Zeer voedzaam

Chlorella indrukwekkende voedingswaarde heeft ertoe geleid dat sommige het een “superfood. noemen”

Hoewel de exacte inhoud van voedingsstoffen afhankelijk is van de groeiomstandigheden, het soort gebruik en hoe supplementen worden verwerkt, is het duidelijk dat het vele nuttige voedingsstoffen bevat.

Ze bevatten:

  • Eiwit: Chlorella bevat 50-60% eiwit . Het is een complete eiwitbron, wat betekent dat het bevat alle negen essentiële aminozuren ( 3 , 5 ).
  • Vitamine B12: Het is ook een rijke bron van vitamine B12. Een analyse van een variëteit chlorella vond dat elke gram bevatte meer dan 50% van de dagelijkse behoefte van een volwassene ( 6 ).
  • Ijzer en vitamine C: Chlorella kan een goede bron van ijzer zijn. Afhankelijk van het supplement, kan het zo’n 6-40% van je dagelijkse behoefte bieden. Het is ook een uitstekende bron van vitamine C, die u helpt ijzer te absorberen ( 1 , 3 , 7 ).
  • Bèta-caroteen: Het is een uitstekende bron van beta-caroteen, tussen de 30-60% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ( 6 ).
  • Andere antioxidanten: Naast bètacaroteen en vitamine C, deze kleine groene cellen bevatten een groot aantal antioxidanten( 1 , 3 ).
  • Andere vitaminen en mineralen: Chlorella verschaft kleine hoeveelheden magnesium, zink, koper, kalium, calcium, foliumzuur en andere B-vitamines ( 1 , 3 , 6 ).
  • Omega-3 vetzuren: Net als bij andere algen, chlorella bevat enkele omega-3 vetzuren . Slechts 3 gram chlorella levert 100 mg omega-3 vetzuren op ( 6 ).
  • Vezels: In grote hoeveelheden kan chlorella een rijke bron van vezels zijn. Echter de meeste supplementen bieden echter niet meer dan 1 gram vezels per dosis ( 1 , 6 ).

Samenvatting: Chlorella bevat veel voedingsstoffen, waaronder vitaminen, mineralen, antioxidanten en omega-3 vetten. Exacte hoeveelheden kunnen verschillen tussen merken.

2. Bindt aan zware metalen, bijstaan aan detox

Chlorella in een Kom

Chlorella heeft een aantal hypes gekregen voor haar vermogen om het lichaam te helpen “detox.”

In feite hebben studies aangetoond dat het effectief is in het helpen verwijderen van zware metalen en andere schadelijke stoffen uit het lichaam ( 8 , 9 , 10 ).

Zware metalen omvatten een aantal elementen die essentieel zijn in kleine hoeveelheden, zoals ijzer en koper, maar deze en andere zware metalen zoals cadmium en lood kunnen giftig zijn in grote hoeveelheden.

Hoewel het zelden voorkomt dat mensen gevaarlijke hoeveelheden zware metalen in hun systeem krijgen, kunnen mensen worden blootgesteld aan zware metalen door vervuiling of bepaalde banen zoals mijnbouw( 11 ).

Bij dieren, algen zoals Chlorella, is gebleken dat zware metalen toxiciteit van de lever, hersenen en nieren verzwakken (12 ).

Eén manier waarop het dit doet is door zijn chlorofyl en vitamine B12- gehalte. Deze voedingsstoffen helpen om glutathion , een verbinding die werkt als een antioxidant, het lichaam beschermt tegen de toxiciteit en ziekte ( 1 , 13 , 14 , 15 ).

Verder heeft chlorella aangetoond dat het helpt verlagen van de hoeveelheid van andere schadelijke chemische stoffen die soms worden aangetroffen in de voeding. Een daarvan is dioxine , een hormoon verstoorder dat dieren kunnen besmetten in de voedselvoorziening ( 16 , 17 ).

Op basis van dit bewijs, lijkt het erop dat chlorella kan helpen verbeteren van de natuurlijke vermogen van uw lichaam om gifstoffen te verwijderen.

Samenvatting: Chlorella kan het lichaam detox om te helpen door te binden aan zware metalen en andere giftige stoffen.

3. Kan uw immuunsysteem verbeteren

Uw immuunsysteem zorgt ervoor dat je gezond blijft door het afweren van infecties.

Het is een complex systeem dat bestaat uit meerdere mechanismen en cellen die versnellen wanneer een indringer het lichaam binnenkomt.

Chlorella is gebleken om het immuunrespons te versterken in zowel menselijke als dierlijke studies, hoewel de bewijzen tot dusver beperkt is.

In een kleine studie, mannen produceerde meer antilichamen bij het nemen van chlorella dan wanneer ze een placebo namen. Antilichamen helpen bij het bestrijden van vreemde indringers in je lichaam, wat betekent dat deze bevinding veelbelovend is( 18 ).

In een ander kleine acht weken durende studie, gezonde volwassenen die chlorella namen toonde markers van verhoogde activiteit van het immuunsysteem ( 19 ).

Niettemin zijn deze bevindingen verdeeld, een aantal studies waaruit blijkt weinig tot geen effect te zijn.

Bijvoorbeeld, een studie bleek dat chlorella supplementen versterkt het immuunsysteem bij de deelnemers tussen de 50-55 jaar, maar niet boven de 55 ( 20 ).

Zo is het mogelijk dat chlorella immuniteitsverhogende effecten in sommige populaties en leeftijdsgroepen voorkomen, maar niet in alle. Meer en grotere schaal studies zijn nodig.

Samenvatting: Chlorella kan het immuunsysteem versterken door het verhogen van de activiteit van verschillende delen van het immuunsysteem.

4. Kan helpen cholesterol te verbeteren

Verschillende studies hebben gesuggereerd dat chlorella supplementen aan lagere cholesterol kunnen helpen 5 , 21 , 22 ).

Specifiek hebben verscheidene studies aangetoond dat het nemen 5-10 g chlorella dagelijks verlaagd het totale en LDL-cholesterol en triglyceriden bij mensen met hoge bloeddruk en / of licht verhoogde cholesterol ( 5 , 21 ).

Chlorella’s inhoud van de volgende kan bijdragen tot een betere bloed lipidenwaarden:

  • Niacine: A B vitamine bekend voor lagere cholesterol ( 1 , 23 ).
  • Vezels: A Een cholesterolverlagend middel ( 1 , 24 ).
  • Carotenoïden: Aangetoond dat ze natuurlijk lager cholesterol( 21 , 25 , 26 ).
  • Antioxidanten: Voorkomen van de oxidatie van LDL cholesterol, die bekend staat om bij te dragen aan hart-en vaatziekten ( 27 ).

Samenvatting: De voedingsstoffen gevonden in chlorella, met inbegrip van niacine, vezels, carotenoïden en antioxidanten, kunnen helpen verlagen van uw cholesterolgehalte.

5. Werkt als een antioxidant

Chlorella bevat verschillende stoffen die worden beschouwd als antioxidanten , zoals chlorofyl, vitamine C, beta-caroteen, lycopeen en luteïne ( 28 ).

Deze antioxidanten kunnen helpen bij de bestrijding veel chronische ziekten ( 28 ).

Sommige van deze antioxidanten lijken de productie te verminderen van geavanceerde glycatie eindproducten (AGE’s),die veel van de complicaties van diabetes leiden(1 , 29 ).

Bij dieren en labstudies, heeft chlorella zich ingemengd met de manier waarop genen leeftijd ( 1 , 30 ).

Ook was er een menselijke studie toonde chlorella supplementen verhoogde antioxidant niveaus bij rokers, een groep die een hoger risico hebben op oxidatieve schade ( 31 , 32 ).

Hoewel een groot deel van dit onderzoek veelbelovend is, het is nog voorlopig.

Samenvatting: gehalte aan antioxidanten Chlorella kan enige bescherming tegen chronische ziekten bieden, maar meer menselijke studies zijn nodig om dit te bevestigen.

6. Helpt bloeddruk onder controle te houden

Hart en bloeddruk meten

Chlorella supplementen kunnen helpen  hart en nieren gezondheid te bevorderen, die essentieel is voor een normale bloeddruk .

In een studie, mensen met een licht verhoogde bloeddruk namen vier gram chlorella per dag gedurende 12 weken.

Tegen het einde, deze mensen hadden een lagere bloeddruk dan deelnemers die de placebo kregen(33 ).

Een andere studie bij gezonde mannen toonde aan dat het nemen van chlorella supplementen was verbonden aan een verminderde verharding van de slagaders, een factor die de bloeddruk beïnvloed (34 ).

Een theorie om dit te verklaren is dat sommige van deze voedingsstoffen in chlorella, met inbegrip van arginine, kalium, calcium en omega-3 vetzuren, helpen slagaders te beschermen tegen verharding ( 34 , 35 ).

Samenvatting: Sommig onderzoek naar chlorella heeft gewezen op een bloeddrukverlagende effect. Veel van haar voedingsstoffen is gebleken om te voorkomen dat slagaders verharden.

7. Zou bloedsuikerspiegel kunnen verbeteren

Sommig onderzoek toont aan dat chlorella kan helpen lagere bloedsuikerspiegel niveaus( 1 ).

Een studie wees uit dat het nemen van chlorella gedurende 12 weken verlaagd nuchtere bloedsuikerspiegel, zowel bij gezonde mensen en degenen met een hoog risico op lifestyle gerelateerde ziekten ( 22 ).

Andere studies hebben aangetoond dat supplementatie met chlorella verbetert bloedsuikerspiegel en verhoogt insulinegevoeligheid bij mensen met niet-alcoholische vette leverziekte ( 36 , 37 , 38 ).

Er is niet genoeg onderzoek gedaan om te zeggen dat je chlorella voor het beheersen van bloedsuiker moet nemen, maar het kan helpen wanneer gecombineerd met andere therapieën.

Samenvatting: Het nemen van chlorella supplementen kan helpen lagere bloedsuikerspiegel en het verhogen van de gevoeligheid voor insuline.

8. Kan helpen bij ziekte van de luchtwegen

De beheersing van aandoeningen van de luchtwegen zoals astma en chronische obstructieve longziekte (COPD) ( 39 , 40 ).

Chlorella heeft een aantal componenten die kunnen bijdragen tot het verminderen van ontstekingen, met inbegrip van de vele anti-oxidanten ( 1 , 41 ).

Een studie wees uit dat chlorella supplementen antioxidant status COPD-patiënten verbeterd, maar dat niet kan vertalen in eventuele verbeteringen in de ademhaling vermogen ( 42 ).

Meer studies zijn nodig om het werkelijke effect te bepalen op aandoeningen van de luchtwegen, maar chlorella kan helpen met ontstekingen.

Samenvatting: De antioxidanten in chlorella kunnen ONTSTEKINGSREMMENDE effecten bevatten, die mogelijk astma en andere respiratoire aandoeningen kan verbeteren.

9. Aërobe kan uithoudingsvermogen verbeteren

Slechts één studie keek naar de effecten van chlorella’s op aërobe uithoudingsvermogen, het bleek een positief effect te hebben.

Onderzoekers gaven een groep jonge volwassenen zes gram chlorella of een placebo per dag gedurende vier weken.

Aan het einde van de studie, de chlorella groep toonde een aanzienlijk verbeterd vermogen om hun longen te verzadigen met zuurstof, dat een maat van uithoudingsvermogen is. De placebo-groep leverde geen veranderingen in de uithoudingsvermogen ervaringen (43 ).

Dit effect kan het gevolg zijn van vertakte aminozuurgehalte in chlorella.

Vertakte aminozuren zijn een verzameling van drie aminozuren die zijn gevonden om aërobe prestaties in verschillende studies te verbeteren (44 , 45 ).

Samenvatting: Chlorella kan uw aerobe prestaties verbeteren, hoewel de wetenschappelijke ondersteuning voor deze  beperkt is.

Andere potentiële voordelen

Oog op een witte achtergrond

Vele andere mogelijke voordelen zijn voorgenomen, maar er is weinig onderzoek ter ondersteuning van deze beweringen.

Hier zijn enkele van de belangrijkste gezondheidsclaims, samen met eventuele redenering om hen te steunen:

  • Bevordert ooggezondheid: Chlorella bevat luteïne en zeaxanthine, twee carotenoïden dat het oog beschermt op het risico van maculadegeneratie ( 46 , 47 , 48 ).
  • Verbetering van de energie niveaus: Deze voorgenomen voordeel is waarschijnlijk gerelateerd aan vitamine B12-gehalte in chlorella, hoewel B12 supplementen meestal alleen energie verhogen wanneer mensen een tekort aan hebben( 49 ).
  • Ondersteunt de gezondheid van de lever: Chlorella supplementen heeft aangetoond dat markers van de gezondheid van de lever bij mensen met een leverziekte verbeteren. Echter, het is niet duidelijk of er een voordeel voor gezonde mensen zijn( 36 , 37 , 38 , 50 ).
  • Verbeterde spijsvertering: Veel bronnen beweren dat chlorella vergemakkelijkt de spijsvertering, vermindert opgeblazen gevoel en gedraagt zich als een probioticum. Er zijn echter geen studies die deze voordelen bevestigd.
  • Verlicht PMS: anekdotisch bewijs zegt dat chlorella de symptomen van het premenstrueel syndroom (PMS) kunnen verlichten. Maar chlorella bevat calcium en vitamine B, die beide hebben aangetoond dat het PMS vermindert 51 , 52 ).

Hoewel er geen specifiek onderzoek gedaan is naar deze conclusies,kan chlorella het gehalte aan voedingsstoffen in theorie deze voordelen bevatten ( 53 ).

Samenvatting: Chlorella is beweerd dat energie, gezondheid van de lever, de spijsvertering en symptomen van PMS te verbeteren. Toch is wetenschappelijk bewijs ontbreekt momenteel om deze claims te ondersteunen.

Mogelijke problemen

Chlorella wordt algemeen beschouwd als veilig( 1 , 54 ).

Echter, er zijn een paar dingen om in gedachten te houden bij het overwegen van chlorella supplementen:

  • Mogelijke bijwerkingen: Sommige mensen hebben last van misselijkheid en buikpijn ( 55 ).
  • Gebrek aan regelgeving: In sommige landen, waaronder de VS, geen reguleren supplementen, en je kunt er niet zeker van zijn dat wat je krijgt ook op het etiket staat.
  • Tegenstrijdig producten: De voeding gehalte chlorella supplementen kunnen variëren, afhankelijk van de algensoort, groeiomstandigheden en verwerking ( 56 , 57 ).
  • Immuun effecten: Omdat chlorella het immuunsysteem aantast, kan het niet geschikt zijn voor mensen met een immunodeficiënties of op het immuunsysteem van medicijnen.

Bovendien is het belangrijk om in gedachten te houden dat voedingssupplementen kunnen interageren met bepaalde medicijnen.

Terwijl chlorella algemeen wordt erkend als veilig en weinig bijwerkingen zijn gemeld, is het misschien niet voor iedereen geschikt.

Samenvatting: Voor de meeste mensen, het nemen van chlorella supplementen lijkt geen ernstige risico’s op te leveren.

Hoe supplementen met Chlorella te gebruiken

Spirulina Tabletten

De huidige wetenschappelijke literatuur over de chlorella specificeert niet een specifieke dosering.

Dit is omdat er onvoldoende bewijs is om te bepalen de hoeveelheid dat nodig is om therapeutische effecten te zien(1 ).

Sommige studies zien voordelen met 1,2 gram per dag, terwijl anderen een doses van 5-10 gram per dag nodig hadden ( 5 , 21 , 36 , 37 , 38 ).

De meeste supplementen wijzen op een dagelijkse dosering van 2-3 gram, dit lijkt het meest passend hoeveelheid te zijn gezien de onderzoeken.

Bovendien is het belangrijk om een kwaliteit supplement te nemen. De beste manier om dit te doen is om te zoeken naar één die een heeft kwaliteitszegel heeft.

Probeer chlorella supplementen uit een supplement merk die u vertrouwt.

Samenvatting: Kijk voor een kwaliteitsborging zegel om ervoor te zorgen dat je krijgt wat je ervoor betaalt. De dosis van 2-3 gram aangegeven door de meeste supplementen lijkt passend, gezien de doses gebruikt in de studies.

Samenvatting

Chlorella is een soort van algen die een grote voedingsstof punch packs, want het is een rijke bron van verschillende vitamines, mineralen en antioxidanten.

In feite, opkomende onderzoek toont aan dat het zou kunnen helpen om gifstoffen uit je lichaam te verwijderen en het verbeteren van cholesterol en bloedsuikerspiegel en andere voordelen voor de gezondheid.

Voor nu, lijkt her erop dat het geen schade veroorzaakt door het nemen van chlorella supplementen, en ze kunnen uw gezondheid ondersteunen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × 5 =

It is main inner container footer text