9-gewone-migraine-veroorzakers

9 Gewone voedingsmiddelen en dranken die kunnen leiden tot migraine

Migraine treft tot 15% van de volwassenen wereldwijd(1).

Ze verschillen van een gemiddelde hoofdpijn in ernst en symptomen en kunnen de kwaliteit van leven van mensen die eraan lijden aanzienlijk verminderen.

Ondanks decennia van onderzoek is de exacte oorzaak van migraine nog steeds onbekend.

Het is duidelijk dat een dieet ervoor zorgt dat een persoon geen migraine krijgt.

Voor de mensen die wel last hebben van migraine, is voeding één van de vele factoren die een trigger kunnen zijn.

Zo’n 10-60% van migraine patiënten claimen dat bepaalde voedingsmiddelen hun migraine opwekken(1, 2).

Dit is een lijst met voedingsmiddelen die het vaakst worden gemeld als triggers van migraine.

1. Gerijpte kazen

Kaas wordt vaak geïdentificeerd als een trigger voor migraine.

Onderzoekers hebben de hypothese dat dit komt omdat gerijpte oude kazen hoge niveaus van tyramine bevatten, die de bloedvaten kunnen beïnvloeden en hoofdpijn kunnen veroorzaken

Andere voedingsmiddelen met een hoog tyramine gehalte zijn bijvoorbeeld gerijpt, gedroogd, gerookt of gepekeld voedsel, met inbegrip van de cheddar kaas, Zwitserse kaas, salami, zuurkool en tofu.

Helaas is het bewijsmateriaal over tyramine en migraine verdeeld. Toch ontdekte meer dan de helft van de onderzoeken naar een verband tussen tyramine en migraine dat tyramine bij sommige mensen als een trigger zou kunnen werken(3).

Hoogwaardige onderzoeken zijn nodig om dit verband te bevestigen, hoewel geschat wordt dat ongeveer 5% van de mensen die aan migraine lijden gevoelig is voor tyramine(3).

Als u denkt dat uw migraine wordt veroorzaakt door gerijpte kazen, kan dit de reden zijn.

Kortom: Gerijpte kazen en andere voedingsmiddelen met veel tyramine worden vaak beschouwd als triggers van migraine. Het bewijsmateriaal is gemengd, maar er kan een link zijn.

2. Chocolade

Chocolade is een veel voorkomende migraine-trigger.

Er is gesuggereerd dat fenylethylamine of flavonoïden, twee stoffen in chocolade, de reden kunnen zijn waarom(3, 4).

Het bewijsmateriaal is echter tegenstrijdig.

Enkele studies hebben aangetoond dat chocolade bij gevoelige mensen migraine kan veroorzaken(5, 6).

Een klein onderzoek bij migrainepatiënten ontdekte bijvoorbeeld dat 5 van de 12 deelnemers binnen een dag na het eten van chocolade migraine aanvallen kregen(5).

Interessant is dat geen van hen een aanval kreeg na inname van de placebo.

Desondanks hebben vele studies niet een verband gevonden tussen de consumptie van chocolade en migraine(7, 8, 9).

Daarom is het waarschijnlijk dat chocolade voor de meeste mensen geen belangrijke factor is bij migraine. Desondanks willen degenen die vinden dat chocolade een trigger is, dit misschien vermijden.

Kortom: Chocolade is één van de meest gemelde migraine-triggers. Dit kan te maken hebben met sommige plantaardige stoffen die in chocolade voorkomen.

3. Gezoute of verwerkte vleeswaren

Gezoute of verwerkt vlees , zoals hotdogs of vleeswaren bevatten conserveringsmiddelen bekend als nitraten en nitrieten.

In de jaren 70, toen mensen voor het eerst hoofdpijn meldden na het nuttigen van nitriet, werden ze vaak ‘hotdog-hoofdpijn’ genoemd(1).

Tegenwoordig worden gezouten en bewerkte vleeswaren nog steeds vaak gemeld als triggers van migraine.

Nitrieten kunnen migraine veroorzaken door de expansie van bloedvaten te veroorzaken.

Er is echter meer onderzoek nodig om aan te geven hoe relevant dit is voor mensen met migraine(3).

Kortom: Verwerkte of gezoute vleeswaren bevatten vaak nitraten of nitrieten, die bij vatbare mensen hoofdpijn kunnen veroorzaken.

4. Vet en gefrituurd eten

Vet kan ook de gevoeligheid van migraine beïnvloeden.

Dit kan zijn omdat hoge concentraties van bepaalde vetten in het bloed leiden tot de productie van prostaglandinen.

Prostaglandinen kunnen ervoor zorgen dat uw bloedvaten verwijden, wat mogelijk kan leiden tot migraine en verhoogde pijn(10).

Eén studie toonde aan dat mensen die een vetrijk dieet met meer dan 69 gram vet per dag eten, bijna tweemaal zoveel hoofdpijn hadden bij mensen die minder vet aten(10).

Ze ontdekten ook dat na het verminderen van hun vetinname, de hoofdpijnfrequentie en -intensiteit van de deelnemers afnamen. Bijna 95% van de deelnemers rapporteerde een verbetering van 40% in hun hoofdpijn(10).

Een andere studie met een laag vetgehalte is een veganistisch dieet men vond vergelijkbare resultaten, met vermindering van pijn en frequentie van hoofdpijn(11).

In beide onderzoeken werden echter andere factoren dan vetinname veranderd, zoals gewichtsverlies of inname van dierlijke producten.

Daarom is het niet mogelijk om met zekerheid te zeggen dat het verlagen van de vetinname alleen verantwoordelijk was voor de verbeteringen.

Kortom: Het eten van een dieet met veel vet kan de frequentie van migraine verhogen. Bijgevolg is aangetoond dat verlaging van de vetinname de intensiteit en frequentie van migraine verbetert.

5. Chinees eten

Mononatriumglutamaat (MSG) is een controversiële smaakversterker toegevoegd aan sommige Chinezen en bewerkte voedingsmiddelen om hun hartige smaak te verbeteren (1).

Meldingen van hoofdpijn als reactie op het consumeren van MSG komen al tientallen jaren voor.

Maar het bewijs van dit effect is controversieel, en er zijn geen goed opgezette studies die een verband tussen MSG inname en migraine hebben kunnen aantonen(1, 12).

Als alternatief kan de hoge vet- of zoutgehaltes van deze voedingsmiddelen de schuld zijn.

Desondanks wordt MSG vaak gemeld als een hoofdpijn- en migraine trigger.

Kortom: Mononatriumglutamaat, dat in veel Chinese en bewerkte voedingsmiddelen aanwezig is, is vaak gemeld om hoofdpijn te veroorzaken.

6. Koffie, thee en frisdrank

Cafeïne wordt vaak gebruikt om hoofdpijn te behandelen.

Maar interessant is dat er aanwijzingen zijn dat het indirect migraine kan veroorzaken.

Een “cafeïne-ontwenningshoofdpijn” is een bekend fenomeen waarbij hoofdpijn optreedt als de effecten van cafeïne afnemen(3).

Dit gebeurt wanneer de bloedvaten zich opnieuw beginnen uit te breiden na contractie als reactie op het gebruik van cafeïne.

Dit effect kan bij mensen die vatbaar zijn migraine veroorzaken.

Cafeïne ontwenning lijkt echter vaker de gemiddelde, niet-migraine hoofdpijn te veroorzaken(1).

Kortom: Cafeïne kan indirect hoofdpijn veroorzaken via ontwenningsverschijnselen. Dit gebeurt wanneer de effecten van cafeïne afnemen en bepaalde bloedvaten zich uitbreiden.

7. Zoetstoffen

Aspartaam is een soort kunstmatige zoetstof die vaak wordt toegevoegd aan voedingsmiddelen en dranken om ze zoet te laten smaken zonder suiker toe te voegen.

Sommige mensen klagen dat ze hoofdpijn krijgen na het nuttigen van aspartaam, maar de meeste onderzoeken hebben een minimaal of niet-bestaand effect aangetoond(13, 14).

Enkele kleine onderzoeken hebben onderzocht of aspartaam ​​mensen met migraine negatief beïnvloedt.

Helaas waren de studies klein of hadden ze ontwerpfouten, maar ze vonden wel dat aspartaam ​​hoofdpijn veroorzaakte bij sommige migrainepatiënten.

Eén van deze onderzoeken wees uit dat meer dan de helft van de 11 deelnemers een verhoogde migrainefrequentie had na het nuttigen van grote hoeveelheden aspartaam(15).

Daarom is het mogelijk dat een deel van de migrainepatiënten gevoelig is voor aspartaam.

Kortom: Aspartaam ​​is een veel voorkomende kunstmatige zoetstof die bij sommige mensen de frequentie van migraine kan verhogen.

8. Alcoholische dranken

Alcoholische dranken zijn een van de oudste bekende triggers voor zowel hoofdpijn als migraine. Helaas is de reden waarom niet zo duidelijk is.

Mensen die migraine krijgen, hebben de neiging minder alcohol te drinken dan mensen die geen migraine krijgen, en het is waarschijnlijker dan anderen dat ze migraine symptomen ervaren als onderdeel van een kater(16).

Echter, alcohol is misschien niet de schuldige.

Mensen wijzen vaak naar rode wijn, in plaats van alcohol in het algemeen als een migraine trigger.

Bewijs lijkt het idee te ondersteunen dat verbindingen die specifiek aanwezig zijn in rode wijn, zoals histamine, sulfieten of flavonoïden, hoofdpijn kunnen veroorzaken(4, 17).

Als bewijs bleek een onderzoek dat het drinken van rode wijn, maar geen wodka, hoofdpijn veroorzaakte(18).

De exacte oorzaak hiervan is echter nog onbekend.

Desondanks wordt geschat dat alcoholische dranken migraine kunnen veroorzaken bij ongeveer 10% van de mensen die migraine krijgen.

Hoewel het voor de meeste migrainepatiënten niet nodig is om alcohol volledig te vermijden, moeten degenen die vatbaar zijn hun consumptie beperken(4).

Kortom: Alcoholische dranken zijn een van de meest bekende migraine-triggers. Alcohol is echter geen probleem voor iedereen die migraine krijgt, en de reden daarvoor is onduidelijk.

9. Koud eten en drinken

De meeste mensen hebben gehoord van de “ijs” -hoofdpijn die koud of bevroren voedsel en dranken kunnen veroorzaken.

Deze voedingsmiddelen en dranken kunnen echter ook migraine veroorzaken bij daarvoor gevoelige personen.

Een studie vroeg de deelnemers om een ijsblokje tussen hun tong en gehemelte gedurende 90 seconden vast te houden om door koude veroorzaakte hoofdpijn te bestuderen (19).

Ze ontdekten dat deze test hoofdpijn veroorzaakte bij 74% van de 76 migraine-patiënten die eraan deelnamen. Aan de andere kant veroorzaakte het pijn bij slechts 32% van degenen die leden aan niet-migraine-hoofdpijn(19).

Een andere studie wees uit dat vrouwen die het voorgaande jaar een migraine hadden gehad twee keer meer kans hadden om hoofdpijn te krijgen na het drinken van ijskoud water, in vergelijking met vrouwen die nooit aan migraine leden(20)

Daarom migrainepatiënten die merken dat hun hoofdpijn wordt veroorzaakt door koude gerechten of ijskoude of bevroren voedingsmiddelen en dranken, met inbegrip van frozen yoghurt, ijs of ijsdrankjes dit moeten vermijden.

Kortom: Mensen die aan migraine lijden, hebben meer kans op een verkoudheid-geïnduceerde hoofdpijn dan de gemiddelde persoon. Daarom kan het een goed idee zijn om erg koud voedsel en dranken te vermijden.

Tot slot

Alhoewel een dieet er niet voor zorgt dat iemand migraine begint te krijgen, is het een van de vele factoren die een migraine kunnen veroorzaken bij iemand die ze vaak ervaart.

Daarom kunnen migrainepatiënten met triggers in de voeding verlichting vinden door voedingsmiddelen te vermijden waar ze gevoelig voor zijn.

De beste manier om vast te stellen of bepaalde voedingsmiddelen migraine opwekken, is door een dagboek voor eten en symptomen te maken en te controleren of er patronen verschijnen.

Zorg er ook voor dat u speciale aandacht schenkt aan het eten en drinken in de bovenstaande lijst.

Het beperken van veelvoorkomende voedsel triggers is een goede plaats om te beginnen met het verminderen van de frequentie en ernst van uw migraine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.