img

9 Gewone voedingsmiddelen en dranken die kunnen lijden tot migraine

1307 Views

9 Gewone voedingsmiddelen en dranken die kunnen lijden tot migraine

Migraine heeft invloed op 15% van de volwassenen in de hele wereld(1).

Ze verschillen in ernst en symptomen dan een normale hoofdpijn, en kunnen de kwaliteit van leven van mensen die lijden aan hen sterk reduceren.

Ondanks tientallen jaren van onderzoek, de exacte oorzaak van migraine is nog onbekend.

Echter, voor de mensen die last hebben van migraine, voeding is een van de factoren die kunnen lijden tot migraine.

In feite, 10-60% van migraine patiënten beweren dat bepaalde voedingsmiddelen migraine veroorzaakt(1, 2).

Dit is een lijst van de voedingsmiddelen die het meest zijn gemeld als een migraine veroorzaker/opwekker (trigger).

1. Gerijpte kazen

Kaas vooral oud of gerijpte kazen worden vaak gezien als een migraine trigger/opwekker.

Onderzoekers hebben veronderstelde dat dit is omdat gerijpte kazen bevatten hoge niveaus van tyramine, een aminozuur dat invloed kan hebben op de bloedvaten en hoofdpijn teweegbrengen.

Andere voedingsmiddelen die veel tyramine bevatten zijn: geconserveerd, gedroogd, gerookt of gepekeld voedsel, met inbegrip van de cheddar kaas, Zwitserse kaas, salami, zuurkool en tofu.

Helaas is het bewijsmateriaal over tyramine en migraine verdeeld. Toch meer dan de helft van de studies die op zoek zijn naar de relatie tussen tyramine en migraine vonden dat tyramine kan fungeren als een trigger bij sommige mensen(3).

Studies zijn nodig om deze link te bevestigen, hoewel geschat wordt dat ongeveer 5% van de mensen die last hebben van migraine gevoelig zijn voor tyramine(3).

Als u denkt dat uw migraine wordt veroorzaakt door gerijpte kazen, kan dit de reden zijn.

Samenvatting: Gerijpte kazen en andere voedingsmiddelen met een hoog tyramine  gehalte worden vaak beschouwd als migraine triggers. Het bewijs is verdeeld, maar het kan waar zijn.

2. Chocolade

Melkchocolade

Chocolade is een frequent gemelde migraine trigger.

Er is gesuggereerd dat ofwel fenylethylamine of flavonoïden, twee stoffen in chocolade zou de reden daarvoor zijn(3, 4).

Echter, het bewijs is tegenstrijdig.

Een aantal studies hebben aangetoond dat chocolade zou migraine bij gevoelige mensen provoceren (5, 6).

Bijvoorbeeld, een kleine studie bij migraine-patiënten bleek dat 5 van de 12 deelnemers kregen een migraine-aanval binnen één dag na het eten van chocolade(5).

Interessant is dat geen van hen had last na inname van een placebo.

Desondanks hebben vele studies niet een verband gevonden tussen de consumptie van chocolade en migraine(7, 8, 9).

Daarom is het waarschijnlijk dat chocolade niet een grote factor is bij migraine voor de meeste mensen. Ondanks dit, degenen die voelen dat chocolade een trigger is zou het moeten vermijden.

Samenvatting:Chocolade is één van de meest gemelde migraine triggers. Dit kan verband houden met een aantal plantenstoffen in chocolade.

3. Geconserveerd of verwerkte vleeswaren

Geconserveerd of verwerkt vlees , zoals hotdogs of vleeswaren bevatten conserveringsmiddelen bekend als nitraten en nitrieten.

In feite, in de jaren 1970 toen mensen eerste hoofdpijn meldden na het nuttigen van nitrieten, werden ze vaak aangeduid als “hotdog hoofdpijn”(1).

Vandaag de dag, geconserveerd en verwerkte vleeswaren worden nog vaak gerapporteerd als migraine triggers.

Nitriet kan migraine uitlokken door het verwijden van de bloedvaten.

Er is echter meer onderzoek nodig om te zeggen hoe relevant dit is voor migraine-patiënten(3).

Samenvatting: Geconserveerd of Verwerkte vleeswaren bevatten vaak nitraten en nitrieten, die hoofdpijn bij gevoelige mensen kunnen veroorzaken.

4. Vet en gefrituurd eten

Takeaway Frieten

Vet kan ook de gevoeligheid van migraine beïnvloeden.

Dit kan zijn omdat hoge concentraties van bepaalde vetten in het bloed leiden tot de productie van prostaglandines .

Prostaglandines kan ertoe leiden dat uw bloedvaten verwijden, wat kan lijden tot migraine en een verhoogde pijn(10).

Eén studie vond dat aan het begin van het onderzoek deelnemers die een vetrijk dieet aten met meer dan 69 gram vet per dag bijna twee keer zo veel hoofdpijn hadden dan degenen die minder vet aten(10).

Zij vonden ook dat na het verminderen van de inname van vet, hoofdpijn frequentie en intensiteit van de deelnemers afnam. Bijna 95% van de deelnemers rapporteerde een verbetering van hun hoofdpijn met 40%(10).

Een andere studie op een laag vetgehalte is een veganistisch dieet men vonden vergelijkbare resultaten, een vermindering van de hoofdpijn en de frequentie daarvan(11).

In beide studies, andere factoren naast vetconsumptie zijn veranderd, zoals gewichtsverlies of uitsluiting van dierlijke producten.

Daarom is het niet mogelijk om met zekerheid te zeggen dat het verlagen van vetconsumptie alleen verantwoordelijk was voor de verbeteringen.

Samenvatting: Het eten van een voeding met veel vet kan de frequentie van migraine verhogen. Derhalve verlaging van vetinname heeft aangetoond dat migraine intensiteit en frequentie kan verbeteren.

5. Chinees eten

Mononatriumglutamaat (MSG) is een controversieel smaakversterker toegevoegd aan een aantal Chinese maaltijden en verwerkte voedingsmiddelen om hun hartige smaak te verbeteren(1).

Verslagen van hoofdpijn in reactie op de consumptie van MSG zijn al enkele decennia gangbaar.

Maar het bewijs van dit effect is omstredenl, en er zijn geen goed opgezette studies die een verband tussen MSG inname en migraine hebben kunnen aantonen(1, 12).

Het is ook mogelijk dat deze voedingsmiddelen’ doorgaans hoog in vetgehalte of zout  ‘de schuld zijn.

Toch wordt MSG steeds vaker gerapporteerd als een hoofdpijn en migraine trigger.

Samenvatting: Mononatriumglutamaat, dat in vele Chinees eten en verwerkte voedingsmiddelen zit, worden vaak genoemd als hoofdpijn veroorzaker.

6. Koffie, thee en frisdrank

Coke en ijsblokjes in een glas

Cafeïne wordt vaak gebruikt voor de behandeling van hoofdpijn.

Maar interessant, enig bewijs suggereert dat het indirect migraine kan veroorzaken.

Een “cafeïne terugtrekking hoofdpijn” is een bekend verschijnsel waarbij hoofdpijn optreedt als de effecten van cafeïne slijten(3).

Dit gebeurt wanneer bloedvaten weer gaan verwijden na een samentrekkende reactie op cafeïne verbruik.

Dit effect kan migraine bij mensen die gevoelig zijn activeren(1).

Samenvatting: Cafeïne kan indirect leiden tot hoofdpijn via ontwenningsverschijnselen. Dit gebeurt wanneer de effecten van cafeïne slijten en bepaalde bloedvaten zich verwijden.

7. Zoetstoffen

Aspartaam is een soort kunstmatig zoetstof die vaak wordt toegevoegd aan voedingsmiddelen en dranken voor zijn zoete smaak zonder toevoeging van suiker.

Sommige mensen klagen dat ze een hoofdpijn krijgen na het gebruik van aspartaam, maar de meeste studies hebben aangetoond hetzij een minimale of niet-bestaand effect(13, 14).

Enkele kleine studies hebben onderzocht of aspartaam een nadelig invloed heeft op mensen die lijden aan migraine.

Helaas, de studies waren klein, maar ze vonden dat aspartaam ​​beïnvloed hoofdpijn bij sommige migraine-patiënten.

Een van deze studies bleek dat meer dan de helft van de 11 deelnemers ervaren verhoogde migraine frequentie na het nuttigen van grote hoeveelheden aspartaam(15).

Daarom is het mogelijk dat een deel van migraine-patiënten gevoelig kan zijn voor aspartaam.

Samenvatting: Aspartaam is een veel voorkomend kunstmatig zoetstof die migraine frequentie bij sommige mensen kan verhogen.

8. Alcoholische Dranken

Glas rode wijn

Alcoholische dranken zijn een van de oudste bekendste triggers voor zowel hoofdpijn en migraine. Helaas is de reden waarom niet zo duidelijk.

Mensen die migraine krijgen hebben de neiging om minder alcohol te drinken dan mensen die geen migraine krijgen, en ze lijken meer kans dan anderen te hebben om migraine symptomen als onderdeel van een kater(16).

Alcohol zelf kan echter niet schuldig zijn.

Mensen wijzen vaak naar rode wijn, in plaats van alcohol in het algemeen als een migraine trigger.

Bewijs lijkt ter ondersteuning van het idee dat verbindingen specifiek aanwezig in rode wijn, zoals histamine, sulfaat of flavonoïden zou kunnen lijden tot hoofdpijn(4, 17).

Als bewijs, een studie bleek dat het drinken van rode wijn, maar geen wodka, veroorzaakt hoofdpijn(18).

De precieze oorzaak hiervan is nog onbekend.

Hoe dan ook, wordt er geschat dat alcoholische dranken kunnen lijden tot migraine bij ongeveer 10% van de mensen die het krijgen van migraine.

Terwijl er geen noodzaak voor de meeste migraine patiënten is om alcohol te vermijden, moeten degenen die vatbaar zijn hun consumptie beperken(4).

Samenvatting: Alcoholische dranken zijn een van de meest bekende migraine triggers. Alcohol is echter niet een probleem voor iedereen wie migraine heeft, en de reden waarom is onduidelijk.

9. Koud eten en drinken

De meeste mensen hebben gehoord dat “ijs” koude of bevroren voedingsmiddelen en dranken kan leiden tot hoofdpijn.

Echter, kunnen deze voedingsmiddelen en dranken ook migraine bij gevoelige mensen veroorzaken.

Een studie vroeg de deelnemers om een ijsblokje tussen hun tong en gehemelte gedurende 90 seconden vast te houden om de koude-geïnduceerde hoofdpijn te bestuderen(19).

Zij vonden dat deze test veroorzaakte hoofdpijn bij 74% van de 76 migrainepatiënten die deelnamen. Aan de andere kant veroorzaakt pijn in slechts 32% van de niet-migraine deelnemers(19).

Een andere studie bleek dat vrouwen die een migraine hadden ervaren in het voorgaande jaar tweemaal zoveel kans hadden op het ontwikkelen van hoofdpijn na het drinken van ijskoud water in vergelijking met vrouwen die nooit lijden aan migraine(20)

Daarom migraine-patiënten die merken dat hun hoofdpijn wordt veroorzaakt door koude gerechten of ijskoude of bevroren voedingsmiddelen en dranken, met inbegrip van frozen yoghurt, ijs of ijsdrankjes dit moeten vermijden.

Samenvatting: Mensen die lijden aan migraine kunnen waarschijnlijk meer last ervaren van een koude-geïnduceerde hoofdpijn dan een gemiddeld persoon. Het kan dus een goed idee zijn om  zeer koude gerechten en drankjes te vermijden.

Tot Slot

Hoewel voeding lijdt niet tot migraine, het is één van de vele factoren die kunnen lijden tot migraine.

Daarom, migraine-patiënten die voeding triggers hebben kunnen het verbeteren door het vermijden van alle voedingsmiddelen waar ze gevoelig voor zijn.

De beste manier om te bepalen of bepaalde voedingsmiddelen lijden tot migraine voor u is om een ​​levensmiddel en symptoom dagboek bij te houden en controleren om te zien of er patronen ontstaat.

Zorg er bovendien voor om bijzondere aandacht te besteden aan het eten en drinken in de bovenstaande lijst.

Het beperken van algemene voedsel triggers is een goede start om te beginnen met het verminderen van de frequentie en de ernst van uw migraine.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text