img

9 Tekenen dat je niet genoeg eet

1879 Views

9 Tekenen dat je niet genoeg eet

Het bereiken en het handhaven van een gezond gewicht kan een uitdaging zijn, vooral in een moderne maatschappij waar voedsel constant beschikbaar is.

Echter, niet eten van voldoende calorieën kan ook een zorg zijn, of het is te wijten aan opzettelijk voedsel beperking, verminderde eetlust of andere redenen.

In feite, te weinig eten op een regelmatige basis kan leiden tot een aantal mentale, fysieke en emotionele gezondheidsproblemen. Hier zijn 9 tekenen als je niet genoeg eet.

1. Lage energieniveaus

Calorieën zijn eenheden van energie die je lichaam gebruikt om te functioneren.

Als je niet genoeg calorieën eet, zal u waarschijnlijk het meeste van de tijd u moe voelen.

Het aantal calorieën die nodig zijn voor deze fundamentele functies binnen een periode van 24 uur wordt aangeduid als uw rust stofwisseling.

De meeste mensen hebben een rust stofwisseling hoger dan 1000 calorieën per dag. Het doen aan lichamelijke activiteit kan uw dagelijkse behoeften verhogen met nog eens 1.000 calorieën of meer.

Hoewel hormonen ook een rol in de energiebalans spelen, over het algemeen neemt u meer calorieën op dan nodig is, u zal het meeste opslaan als vet. Als u in minder calorieën eet dan nodig is, zul je gewicht te verliezen.

Het beperken van de inname tot minder dan 1.000 calorieën per dag kan uw stofwisseling vertragen en leiden tot vermoeidheid omdat je niet genoeg calorieën tot jezelf neemt om zelfs de basisfuncties die je in leven houden te ondersteunen.

Het eten van te weinig is vooral in verband gebracht met weinig energie bij oudere mensen, van wie de voedselinname kan afnemen als gevolg van verminderde eetlust ( 1 ).

Andere studies bij vrouwelijke atleten hebben ontdekt dat vermoeidheid kan optreden wanneer de calorie-inname te laag is om een hoog niveau van lichamelijke activiteit te ondersteunen. Dit lijkt het meest voor te komen bij sporten die slankheid benadrukken, zoals gymnastiek en kunstschaatsen( 2 , 3 ).

Maar zelfs lichte lichamelijke activiteit , zoals wandelen of het nemen van de trap kan ertoe leiden dat u snel moe voelt als je calorie-inname ver onder uw behoeften is.

Samenvatting: Het eten van te weinig calorieën kan leiden tot vermoeidheid als gevolg van onvoldoende energie of het uitoefenen of het uitvoeren van bewegingen buiten de basisfuncties.

2. Haaruitval

Het verliezen van haar kan erg pijnlijk zijn.

Het is normaal om een ​​aantal strengen haar dagelijkse verliezen. Echter, als je merkt dat grotere hoeveelheid haar zich ophoopt in uw haarborstel of douchegoot, kan het een teken zijn dat je niet genoeg eet.

Veel voedingsstoffen zijn nodig voor het handhaven van een normaal en gezonde haargroei .

Onvoldoende inname van calorieën, eiwitten , biotine , ijzer en andere vitaminen en mineralen is een veel voorkomende oorzaak van haarverlies ( 4 , 5 , 6 , 7 , 8 ).

Kortom, als je niet in voldoende calorieën en belangrijke voedingsstoffen eet, zal je lichaam prioriteit geven aan de gezondheid van je hart, de hersenen en andere organen dan de haargroei.

Samenvatting: Haarverlies kan optreden als gevolg van onvoldoende inname van calorieën, eiwitten en bepaalde vitaminen en mineralen.

3. Constant honger

Handen die een mes en vorkAls je de hele tijd honger hebt is dat één van de meer duidelijke tekenen dat je niet genoeg eet.

Studies bevestigen dat eetlust en eetbuien verhogen in reactie op drastische caloriebeperking als gevolg van veranderingen in de niveaus van hormonen die honger en volheid beheerst( 9 , 10 , 11 , 12 ).

Een drie maanden durende studie volgde muizen die werden gevoed met een dieet minder dan 40% calorieën dan normaal.

Bleek dat hun niveaus van het onderdrukken van het eetlust hormonen leptine en IGF-1 daalde en hun honger signalen waren aanzienlijk toegenomen ( 9 ).

Bij de mens, kan caloriebeperking honger en hunkeren naar voedsel veroorzaken bij zowel een normaal gewicht en bij mensen met overgewicht.

In een studie bij 58 volwassenen, een 40%-calorie-beperkt dieet verhoogde honger niveaus met ongeveer 18%( 10 ).

Wat meer, een lage calorie-inname heeft aangetoond dat het de productie van cortisol verhoogd , een stresshormoon dat is gekoppeld aan honger en toename van buikvet ( 13 , 14 ).

In wezen, als uw calorie-inname teveel daalt, je lichaam stuurt signalen om te gaan eten om te voorkomen dat u potentiële honger lijdt.

Samenvatting: Te weinig eten kan leiden tot hormonale veranderingen die honger verhogen ter compensatie van ontoereikende calorieën en de inname van voedingsstoffen.

4. Onvermogen om zwanger te raken

Te weinig eten kan interfereren met het vermogen van een vrouw om zwanger te worden.

De hypothalamus en de hypofyse in je hersenen werken samen om het hormonale evenwicht, met inbegrip van de reproductieve gezondheid te behouden.

De hypothalamus ontvangt signalen van je lichaam dat laten weten wanneer hormoonspiegels moeten worden aangepast.

Op basis van de signalen die zij ontvangt, de hypothalamus produceert hormonen die ofwel stimuleren of remmen de productie van oestrogeen, progesteron en andere hormonen door de hypofyse.

Onderzoek heeft aangetoond dat dit complex systeem zeer gevoelig is voor veranderingen in calorie-inname en gewicht ( 12 ).

Wanneer je calorie-inname of lichaamsvet percentage te laag wordt, kunnen signalen worden aangetast, wat kan leidt tot veranderingen in de hoeveelheid hormonen die vrijkomen.

Zonder de juiste balans van de reproductieve hormonen, kan de zwangerschap niet plaatsvinden. De eerste teken van dit is hypothalamische amenorroe of zonder menstruatie gedurende drie maanden of langer ( 15 ).

In een eerdere studie, toen 36 ondergewicht vrouwen met amenorroe of onvruchtbaarheid in verband met caloriebeperking verhoogden hun calorie-inname en behaalde het ideale lichaamsgewicht, 90% begon weer met menstrueren en 73% werd zwanger ( 16 ).

Als u probeert om zwanger te worden, zorg er dan voor om een goed uitgebalanceerd, adequate caloriearm dieet te consumeren om een goede hormonale functie en een gezonde zwangerschap te garanderen.

Samenvatting: Het consumeren van te weinig calorieën kan reproductieve hormoon signalen verstoren, wat leidt tot problemen om zwanger te raken.

5. Slaap problemen

Silver Alarm Clock

Slaapgebrek zo is gebleken kan leiden tot insulineresistentie en gewichtstoename in tientallen studies ( 17 ).

Bovendien, terwijl te veel eten kan leiden tot moeilijk slapen, verder lijkt het erop dat een streng dieet ook kan leiden tot slaapproblemen.

Dierlijk en menselijk onderzoek heeft aangetoond dat honger-niveau tot calorie beperking leidt en een afname van de slow-wave sleep, ook bekend als diepe slaap ( 18 ).

In een studie bij 381 studenten, werden beperkte diëten en andere eetproblemen in verband gebracht met slechte kwaliteit van de slaap en een mindere stemming ( 19 ).

In een andere kleine studie bij 10 jonge vrouwen, vier weken van het dieet leidde tot moeilijk in slaap vallen en een afname van de hoeveelheid tijd doorgebracht in diepe slaap ( 20 ).

Samenvatting: Te weinig eten is gekoppeld aan een slechte kwaliteit van de slaap, met inbegrip van het langer duren om in slaap te vallen en minder lange tijd voor een diepe slaap.

6. Prikkelbaarheid

Als kleine dingen beginnen te irriteren, kan het te maken hebben met niet genoeg eten.

Inderdaad, prikkelbaarheid was één van de vele problemen die door jonge mannen ervaren door een caloriebeperking te ondergaan als onderdeel van de Minnesota Verhongering Experiment tijdens de Tweede Wereldoorlog ( 21 ).

Deze mannen ontwikkelden humeurigheid en andere symptomen terwijl het gemiddelde verbruikt 1.800 calorieën per dag was, die werd geclassificeerd als “semi-honger” voor hun eigen calorie behoeften. Uw eigen behoeften kan lager zijn, natuurlijk.

Een meer recente studie bij 413 middelbare scholieren was ook gebleken dat prikkelbaarheid werd geassocieerd met een dieet en beperkende eetpatronen ( 22 ).

Om je stemming in evenwicht te houden, je calorieën niet te laag houden.

Samenvatting: Langdurige lage calorie-inname en beperkende eetpatronen zijn gekoppeld aan prikkelbaarheid en humeurigheid.

7. Constant koud

Als je constant het gevoel van koud overheerst, het niet eten van genoeg voedsel kan de oorzaak zijn.

Je lichaam heeft een bepaald aantal calorieën nodig die wordt verbrand om warmte te creëren en het onderhouden van een gezonde, comfortabele lichaamstemperatuur.

In feite, zelfs milde caloriebeperkingen bleek de lichaamstemperatuur te verlagen.

In een zes jaar durende studie bij 72 volwassenen van middelbare leeftijd, die een gemiddelde van 1.769 calorieën per dag verbranden hadden significant lagere lichaamstemperatuur dan de groepen die 2,300-2,900 calorieën verbranden, ongeacht de fysieke activiteit ( 23 ).

In een aparte analyse van dezelfde studie ervaren de calorie-beperkte groep een afname van de T3 schildklier hormoonniveaus, terwijl de andere groepen niet. T3 is een hormoon dat helpt handhaven van de lichaamstemperatuur, en andere functies( 24 ).

In een andere studie bij 15 vrouwen met obesitas, T3 daalden met maar liefst 66% gedurende een periode van acht weken waarin de vrouwen verbruikte slechts 400 calorieën per dag ( 25 ).

Over het algemeen, hoe ernstiger uw calorieën beperking is, hoe kouder u waarschijnlijk zich zal voelen.

Samenvatting: Consumeren van te weinig calorieën kan leiden tot een verlaging van de lichaamstemperatuur, dit kan deels komen door een lagere T3 schildklierhormoon.

8. Constipatie

Toiletpapier

Onregelmatige stoelgang kan worden gerelateerd aan onvoldoende calorie-inname.

Dit is niet verwonderlijk, omdat het consumeren van zeer weinig voedsel zal resulteren in minder afval in uw spijsverteringskanaal.

Constipatie wordt meestal beschreven als bestaande uit drie of minder stoelgang per week of met kleine, harde ontlasting die moeilijk eruit gaat. Dit is heel gebruikelijk bij oudere mensen en kan worden verergerd door slechte voeding.

Een kleine studie bij 18 oudere volwassenen bleek dat constipatie kwam het vaakst voor bij mensen die niet genoeg calorieën hadden verbruikt. Dit gold ook als ze veel vezels kregen, vaak beschouwd als de belangrijkste factor voor een goede darmwerking ( 26 ).

Diëten en het eten van te weinig voedsel kan ook constipatie bij jongere mensen veroorzaken als gevolg van een vertraagde stofwisseling.

Als je problemen hebt met regelmaat, is het belangrijk om eens goed te kijken naar de hoeveelheid voedsel die je eet en na te gaan of dat voldoende is.

Samenvatting: Strenge diëten en te weinig eten kunnen leiden tot constipatie, deels te wijten aan minder afvalproduct te vormen voor de ontlasting en langzamer verkeer van voedsel door het spijsverteringskanaal.

9. Angst

Hoewel dieet zelf kan leiden tot humeurigheid, directe angst kan optreden als reactie op zeer lage calorie-inname.

In een studie bij meer dan 2.500 Australische tieners, 62% van degenen die werden geclassificeerd als “extreme lijners” meldde een hoge mate van depressie en angst ( 28 ).

Angst is ook waargenomen bij mensen met overgewicht die een zeer caloriearm dieet volgen.

In een studie bij 67 obese mensen die ofwel 400 of 800 calorieën per dag aten voor één tot drie maanden, ongeveer 20% van de mensen in beide groepen meldde toegenomen angst ( 29 ).

Om angst te minimaliseren terwijl je probeert om gewicht te verliezen, zorg ervoor dat je genoeg calorieën consumeert en eet een gezonde voeding die veel vette vis bevat om ervoor te zorgen dat je omega-3 vetzuren verkrijgt , die kunnen bijdragen tot het verminderen van angst ( 30 ).

Samenvatting: Zeer lage calorie-inname kan leiden tot humeurigheid, angst en depressie bij tieners en volwassenen.

Tot slot

Hoewel veel eten het risico op het ontwikkelen van gezondheidsproblemen toeneemt, te weinig eten kan ook problematisch zijn.

Dit geldt met name met ernstige of chronische caloriebeperking. In plaats daarvan, om gewicht duurzaam te verliezen, zorg ervoor dat ten minste 1200 calorieën per dag eet.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text