Ad Clicks :Ad Views :
img

9 Tekenen dat je niet genoeg eet

1984 Views

9 Tekenen dat je niet genoeg eet

Het bereiken en behouden van een gezond gewicht kan een uitdaging zijn, vooral in een moderne maatschappij waar voedsel constant beschikbaar is.

Het niet eten van voldoende calorieën kan echter ook een probleem zijn, of dit nu te wijten is aan opzettelijke voedselbeperking, verminderde eetlust of andere redenen.

In feite kan te weinig eten op een regelmatige basis leiden tot een aantal mentale, fysieke en emotionele gezondheidsproblemen. Hier zijn 9 tekenen dat je niet genoeg eet.

1. Lage energieniveaus

Calorieën zijn eenheden van energie die je lichaam gebruikt om te functioneren.

Als je niet genoeg calorieën eet, zult u zich waarschijnlijk vaak moe voelen.

Het aantal calorieën dat nodig is voor deze basisfuncties binnen een periode van 24 uur wordt uw ruststofwisseling genoemd.

De meeste mensen hebben een ruststofwisseling van meer dan 1000 calorieën per dag. Het toevoegen van fysieke activiteit kan uw dagelijkse behoeften met nog eens 1.000 calorieën of meer verhogen.

Hoewel hormonen ook een rol spelen bij de energiebalans, zal je meestal het teveel aan vet opslaan als je meer calorieën binnenkrijgt dan nodig. Als u minder calorieën binnenkrijgt dan nodig, zult u afvallen.

Het beperken van de inname tot minder dan 1.000 calorieën per dag kan uw stofwisseling vertragen en tot vermoeidheid leiden omdat u niet genoeg calorieën binnenkrijgt om zelfs de basisfuncties die u in leven houden te ondersteunen.

Te weinig eten is vooral in verband gebracht met lage energieniveaus bij ouderen, van wie de voedselinname kan afnemen als gevolg van verminderde eetlust( 1 ).

Andere studies bij vrouwelijke atleten hebben aangetoond dat vermoeidheid kan optreden wanneer de calorie-inname te laag is om een ​​hoog niveau van fysieke activiteit te ondersteunen. Dit lijkt het meest voor te komen in sporten die de slankheid benadrukken, zoals gymnastiek en kunstschaatsen( 2 , 3 ).

Toch kan zelfs lichte lichamelijke activiteit , zoals wandelen of het nemen van de trap je gemakkelijk vermoeien als je calorie-inname ver onder je behoeften ligt.

Kortom: Het eten van te weinig calorieën kan leiden tot vermoeidheid als gevolg van onvoldoende energie of het uitoefenen of het uitvoeren van bewegingen buiten de basisfuncties.

2. Haaruitval

Het verliezen van haar kan erg pijnlijk zijn.

Het is normaal om dagelijks meerdere haarlokken te verliezen. Als u echter merkt dat er meer haar zich ophoopt in uw haarborstel of douche-afvoer, kan dit een teken zijn dat u niet genoeg eet.

Veel voedingsstoffen zijn nodig om een ​​normale, gezonde haargroei te behouden.

Onvoldoende inname van calorieën, eiwitten, biotine, ijzer en andere voedingsstoffen is een veel voorkomende oorzaak van haaruitval  ( 4 , 5 , 6 , 7 , 8 ).

Kortom, als je niet genoeg calorieën en belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt, zal je lichaam prioriteit geven aan de gezondheid van je hart, hersenen en andere organen ten aanzien van de haargroei.

Kortom: Haarverlies kan optreden als gevolg van onvoldoende inname van calorieën, eiwitten en bepaalde vitamines en mineralen.

3. Constant honger

Handen die een mes en vorkDe hele tijd honger hebben is een van de meer voor de hand liggende tekenen dat je niet genoeg voedsel eet.

Studies bevestigen dat de eetlust en het verlangen naar voedsel toenemen als reactie op drastische calorierestrictie als gevolg van veranderingen in de niveaus van hormonen die honger en volheid beheersen( 9 , 10 , 11 , 12 ).

Een onderzoek van drie maanden volgde muizen die een dieet kregen met 40% minder calorieën dan normaal.

Men ontdekte dat hun gehalten van eetlustonderdrukkende hormonen leptine en IGF-1 afnamen en hongersignalen aanzienlijk toenamen ( 9 ).

Bij mensen kan calorierestrictie honger en eetbuien veroorzaken bij mensen met zowel normaal als overgewicht.

In een onderzoek onder 58 volwassenen, met een 40% caloriebeperkt dieet, verhoogden de hongerniveaus met ongeveer 18%( 10 ).

Bovendien is aangetoond dat een lage calorie-inname de productie van cortisol verhoogt, een stresshormoon dat gekoppeld is aan honger en toegenomen buikvet( 13 , 14 ).

Als je calorie-inname te veel daalt, stuurt je lichaam signalen die je ertoe aanzetten om te eten om mogelijke uithongering te voorkomen.

Kortom: Onderdrukken kan hormonale verschuivingen veroorzaken die de honger verhogen om te compenseren voor een ontoereikende inname van calorieën en voedingsstoffen.

4. Onvermogen om zwanger te raken

Te weinig eten kan interfereren met het vermogen van een vrouw om zwanger te worden.

De hypothalamus en hypofyse in je brein werken samen om het hormonale evenwicht te behouden, inclusief reproductieve gezondheid.

De hypothalamus ontvangt signalen van je lichaam die laten weten wanneer hormoonniveaus moeten worden aangepast.

Op basis van de signalen die het ontvangt, produceert de hypothalamus hormonen die de productie van oestrogeen, progesteron en andere hormonen door uw hypofyse stimuleren of remmen.

Onderzoek heeft aangetoond dat dit complexe systeem zeer gevoelig is voor veranderingen in calorie-inname en gewicht ( 12 ).

Wanneer uw calorie-inname of lichaamsvetpercentage te laag is, kunnen signalen worden verminderd, wat leidt tot veranderingen in de hoeveelheid vrijgekomen hormonen.

Zonder de juiste balans van reproductieve hormonen kan zwangerschap niet plaatsvinden. Het eerste teken hiervan is hypothalamische amenorroe, of geen menstruatieperiode van drie maanden of langer ( 15 ).

In een eerdere studie, toen 36 ondergewicht vrouwen met amenorroe of onvruchtbaarheid gerelateerd aan calorierestrictie hun calorie-inname verhoogden en een ideaal lichaamsgewicht bereikten, begon 90% menstruerend te worden en 73% werd zwanger ( 16 ).

Als u probeert zwanger te worden, zorg dan voor een goed uitgebalanceerd dieet met voldoende calorieën om een ​​goede hormonale functie en een gezonde zwangerschap te garanderen.

Kortom: Het consumeren van te weinig calorieën kan de signalen van voortplantingshormonen verstoren, waardoor het moeilijk wordt om zwanger te worden.

5. Problemen met de slaap

Silver Alarm Clock

Slaaptekort bleek in tientallen studies te leiden tot insulineresistentie en gewichtstoename ( 17 ).

Bovendien, terwijl te veel eten slaapproblemen kan veroorzaken, lijkt het erop dat strikt dieet ook kan leiden tot slaapproblemen.

Dierlijk en menselijk onderzoek heeft aangetoond dat calorierestrictie op basis van uitputting leidt tot slaaponderbrekingen en een afname van slow-wave-sleep, ook wel diepe slaap genoemd ( 18 ).

In een studie onder 381 studenten werden restrictieve diëten en andere eetproblemen gekoppeld aan een slechte slaapkwaliteit en een laag humeur ( 19 ).

In een andere kleine studie onder tien jonge vrouwen leidden vier weken diëten tot meer moeilijkheden om in slaap te vallen en een afname van de hoeveelheid tijd doorgebracht in diepe slaap ( 20 ).

Kortom: Te weinig eten  is in verband gebracht met slaap van slechte kwaliteit, waaronder langer duren om in slaap te vallen en minder tijd doorbrengen in diepe slaap.

6. Prikkelbaarheid

Als kleine dingen beginnen te irriteren, kan het te maken hebben met niet genoeg eten.

Inderdaad, prikkelbaarheid was één van de vele problemen die jonge mannen ondervonden die caloriebeperking ondergingen als onderdeel van het Minnesota Starvation Experiment tijdens de Tweede Wereldoorlog  ( 21 ).

Deze mannen ontwikkelden humeurigheid en andere symptomen terwijl ze gemiddeld 1800 calorieën per dag consumeerden, wat geclassificeerd was als “semi-uithongering” voor hun eigen caloriebehoeften. Uw eigen behoeften kunnen natuurlijk lager zijn.

Een meer recente studie bij 413 middelbare scholieren was ook gebleken dat prikkelbaarheid werd geassocieerd met een dieet en beperkende eetpatronen ( 22 ).

Om je stemming in evenwicht te houden, je calorieën niet te laag houden.

Kortom: Langdurige lage calorie-inname en beperkende eetpatronen zijn in verband gebracht met prikkelbaarheid en humeurigheid.

7. Koud gevoel de hele tijd

Als je het constant koud hebt, kan het eten van onvoldoende voedsel de oorzaak zijn.

Je lichaam moet een bepaald aantal calorieën verbranden om warmte te creëren en een gezonde, comfortabele lichaamstemperatuur te behouden.

In feite heeft zelfs een milde caloriebeperking aangetoond dat de kerntemperatuur van het lichaam verlaagt.

In een zes jaar durend, gecontroleerd onderzoek onder 72 volwassenen van middelbare leeftijd, hadden degenen die gemiddeld 1,769 calorieën per dag consumeerden aanzienlijk lagere lichaamstemperaturen dan de groepen die 2.300-2.900 calorieën consumeerden, ongeacht lichamelijke activiteit ( 23 ).

In een afzonderlijke analyse van hetzelfde onderzoek ervoer de caloriearme groep een afname van de T3- schildklierhormoonspiegels , terwijl de andere groepen dit niet deden. T3 is een hormoon dat helpt om de lichaamstemperatuur te handhaven, naast andere functies ( 24 ).

In een andere studie met 15 vrouwen met overgewicht daalde het T3-gehalte met 66% gedurende een periode van acht weken waarin de vrouwen slechts 400 calorieën per dag consumeerden( 25 ).

Over het algemeen geldt dat hoe zwaarder je calorieën verliest, hoe kouder je je waarschijnlijk voelt.

Kortom: Het consumeren van te weinig calorieën kan leiden tot een verlaging van de lichaamstemperatuur, wat mogelijk deels het gevolg is van lagere niveaus van T3-schildklierhormoon.

8. Constipatie

Toiletpapier

Onregelmatige stoelgang kan te maken hebben met een ontoereikende calorie-inname.

Dit is niet verrassend, aangezien het consumeren van heel weinig voedsel zal resulteren in minder afval in uw spijsverteringskanaal.

Constipatie wordt meestal beschreven als het hebben van drie of minder stoelgangen per week of het hebben van kleine, harde ontlasting die moeilijk te passeren zijn. Dit komt heel vaak voor bij oudere mensen en kan verergeren door een slechte voeding.

Een kleine studie bij 18 ouderevolwassenen vond dat constipatie het meest voorkwam bij diegenen die niet genoeg calorieën consumeerden. Dit gold zelfs als ze veel vezels hadden, vaak beschouwd als de belangrijkste factor voor een goede darmfunctie ( 26 ).

Een dieet volgen en te weinig voedsel eten, kan ook bij jonge mensen obstipatie veroorzaken als gevolg van een vertraagde stofwisseling.

Als je problemen hebt met de regelmatige stoelgang, is het belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid voedsel die je eet en te evalueren of je genoeg krijgt.

Kortom: Strikte diëten en ondervoeding kan leiden tot constipatie, deels als gevolg van minder afvalproduct om ontlasting en een langzamere beweging van voedsel door het spijsverteringskanaal te vormen.

9. Angst

Hoewel dieet zelf kan leiden tot humeurigheid, kan angst optreden als reactie op zeer lage calorie-inname.

In een grote studie onder meer dan 2.500 Australische tieners rapporteerde 62% van degenen die werden geclassificeerd als “extreme lijners” hoge niveaus van depressie en angst  ( 28 ).

Angst is ook waargenomen bij mensen met overgewicht die zeer caloriearme diëten volgen.

In een gecontroleerde studie van 67 zwaarlijvige mensen die één tot drie maanden 400 of 800 calorieën per dag aten, rapporteerde ruwweg 20% ​​van de mensen in beide groepen verhoogde angst  ( 29 ).

Om angst te verminderen terwijl u probeert af te vallen, moet u ervoor zorgen dat u voldoende calorieën binnenkrijgt en een gezond dieet volgt dat veel vette vis bevat om ervoor te zorgen dat u omega-3-vetzuren krijgt, wat de angst kan verminderen ( 30 ).

Kortom: Zeer lage calorie-inname kan leiden tot humeurigheid, angst en depressie bij tieners en volwassenen.

Tot slot

Hoewel overeten het risico op het ontwikkelen van gezondheidsproblemen verhoogt, kan ondervoeding ook problematisch zijn.

Dit geldt vooral voor ernstige of chronische caloriebeperking. In plaats daarvan, om op duurzame wijze af te vallen, moet u zeker 1.200 calorieën per dag eten.

Kijk bovendien uit naar deze 9 tekens dat je misschien meer voedsel nodig hebt dan je op dit moment binnenkrijgt.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien − 9 =

It is main inner container footer text