Mijn Gezondheid

over gezonde voeding

img
Home / Fruit / 9 Voedzame exotische vruchten tijdens uw vakantie

9 Voedzame exotische vruchten tijdens uw vakantie

96 Views

9 Voedzame exotische vruchten tijdens uw vakantie

Dromen van tropische stranden, weelderige palmbomen en exotische eten? De voordelen van internationaal reizen reiken verder dan het verminderen van stress die wordt geleverd met een broodnodige vakantie. Reizen helpt ons om andere culturen te ervaren, contact met anderen, zien van verschillende perspectieven, en het vinden van een nieuwe bestemming. In feite, studies tonen aan dat reizen een positief effect op uw gezondheid, welzijn, relaties en carrière kan hebben.

Oh, en een ander voordeel: eten! Dat geldt ook voor tropische vruchten, veel van die zitten toevallig boordevol vol met vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen die bijdragen aan de bestrijding van ziekte en stimuleren de gezondheid. Lees verder om negen nieuwe vruchten waar je misschien nog nooit van gehoord hebt te ontdekken, maar ze zijn zeker de moeite waard tijdens u reis.

1. Durian

Waar te vinden: Zuidoost-Azië, in landen als Indonesië, Thailand, Maleisië en de Filipijnen.

Voedingswaarde: Vereerd in Zuidoost-Azië als de “koning van de vruchten,” de durian is ook beroemd om zijn aparte penetrante geur. Als u de geur weerstaat, zult u merken dat zijn romige binnenste vruchtvlees  rijk is aan kalium, vezels, ijzer en B-vitamines. Studies tonen aan dat de vrucht het best om gegeten te worden als ze rijp zijn, dankzij zijn hoge gehalte aan antioxidanten . Studies tonen ook aan dat de stekelige buitenste omhulsel hoest kan verlichten en antibiotische eigenschappen bevat. Als je op je gewicht let, wees voorzichtig niet teveel van eten, want het is ook nog een hoog in het aantal calorieën.

2. Rambutan

Waar te vinden: Hoewel afkomstig uit Maleisië en Indonesië, zijn deze vrucht nu ook te vinden in heel Zuidoost-Azië.

Voedingswaarde: Een nauwe verwant van de lychee vrucht, de rambutan – zaden, schil en pulp – bevatten hoge niveaus van antioxidanten , zoals flavonoïden en polyfenolen, die kunnen helpen bij de bescherming tegen ziekten zoals kanker. Op het eerste gezicht, deze vrucht lijkt op een zee-egel met zijn stekelige rode buitenste schil. Echter, het witte vlees heeft een romige textuur, en is ook rijk aan ijzer, calcium en fosfor, alle mineralen die helpen om sterke botten te bouwen.

 3. Pitahaya

Waar te vinden: Hoewel afkomstig uit Midden-Amerika, pitahaya (of drakenfruit) is nu één van de meest winstgevende gewassen in Vietnam. Pitahaya wordt ook verbouwd in Thailand, Nieuw-Zeeland, Australië en Hawaii.

Voedingswaarde: De pitahaya is een ongelooflijk voedzame superfood, boordevol antioxidanten zoals carotenoïden, evenals vezels en vitamine C. Een studie uit 2010 bleek dat de antioxidanten in pitahaya kunnen helpen het risico op diabetes, hart-en vaatziekten en hoge bloeddruk te verlagen. De felroze schil van de vrucht bevat ook lycopeen en polyfenolen , die kunnen helpen om kanker te voorkomen.

4. Camu camu

Waar te vinden: Camu camu (of Myrciaria dubia) groeit in de Amazone regenwouden van Brazilië, Peru, Colombia en Venezuela.

Voedingswaarde: Deze zure tropische bes wordt geprezen om zijn hoge gehalte aan vitamine C, waardoor camu camu antioxidant en ontstekingsremmende eigenschappen. Een studie in het Journal of Cardiology ontdekt dat wanneer verbruikt voor zeven dagen, het sap van deze bes verlaagt oxidatieve stress. Camu cuma gearomatiseerd ijsjes en drankjes zijn populair in Peru, maar meestal gebruikt als een poeder, die je kunt toevoegen aan smoothies, yoghurt of vruchtensap.

5. Lychee

Waar te vinden: Inheems in het zuiden van China, wordt lychee nu geteeld in Azië, Afrika, Midden- en Zuid-Amerika, maar ook in de Verenigde Staten.

Voedingswaarde: Deze zoete, geurige fruit staat bekend om zijn powerhouse punch van polyfenolen, vitaminen en vezels. In feite, een studie bleek dat lychee daadwerkelijk kan helpen om buikvet te verminderen: Een verbinding in de vrucht genaamd oligonol kan helpen om overgewicht te voorkomen en visceraal vet te verminderen. De vrucht heeft een hobbelige rode buitenmantel en van binnen wit vruchtvlees dat vers kan worden gegeten of gedroogd, waardoor de consistentie vergelijkbaar is met rozijnen.

6. Goji bessen

Waar te vinden: Inheems in China, goji bessen zijn nu te vinden in heel Azië en in delen van Europa.

Voedingswaarde: Deze licht rood-oranje bessen bevatten een krachtige voedingswaarde, dankzij de hoge vitaminen en mineralen. In een studie bleek dat het consumeren van  goji-bessen sap kan helpen om vermoeidheid en stress te verminderen, focus en alertheid te verhogen en ook het verbeteren van gevoelens van algemeen welzijn, vanwege de hoge antioxidant niveaus . De bessen kunnen rauw worden geconsumeerd, gedroogd, of in sap vorm, en ze kunnen worden toegevoegd aan smoothies, ontbijtgranen en meer.

7. Mangosteen

Waar te vinden: Deze vrucht is voornamelijk te vinden in Zuidoost-Azië, in landen als China, Cambodja, Thailand, Maleisië en Indonesië.

Voedingswaarde: De opvallende harde paarse schil bevat zoet wit vruchtvlees , de bittere zaden en schil worden allemaal gebruikt voor medicinale doeleinden. In de traditionele Aziatische geneeskunde wordt het gebruikt om infecties te bestrijden en wonden te genezen , en er wordt beweerd te helpen met alles van urineweginfecties en diarree tot eczeem. Vol met vitamine C, kan deze vrucht rauw worden genoten.

8. Acai

Waar te vinden: De oude vrucht heeft zijn oorsprong in Zuid-en Midden-Amerika, in landen als Brazilië en Belize.

Voedingswaarde: Deze bes wordt veel gegeten door de inheemse Amazon stammen al eeuwen lang, maar is onlangs superfood-status verworven onder de gezondheidsbewuste personen. En dat is geen wonder: De vrucht zit vol met vitaminen, mineralen en antioxidanten. Sommigen beweren dat de acai bes werkt als een booster voor de stofwisseling en gewichtsverlies, hoewel deze beweringen niet bewezen zijn. Studies hebben aangetoond dat de hoge niveaus van antioxidanten in de acai plant zijn gunstig, en in een studie is gebleken dat de bes oxidatieve stress vermindert en verlengt de levensduur van fruitvliegjes. Hoewel dit niet betekent dat zij het leven van de mens zal verlengen, een andere studie van de American Chemical Society bleek dat de consumptie van bessen, zoals acai kan helpen om de hersenen gezond te houden en te voorkomen van mentale achteruitgang.

9. Jackfruit

Waar te vinden: Terwijl jackfruit inheems is in India, kan het nu ook worden gevonden in Zuidoost-Azië. De vrucht wordt ook geteeld in Centraal- en Oost-Afrika en Brazilië.

Voedingswaarde: Als één van de grootste boom gedragen vruchten in de wereld (leuk feitje: een jackfruit kan tot wel meer dan 80 pond wegen), deze tropische snack zit vol vezels , wat helpt bij een gezonde spijsvertering en houdt je ook vol . De zoete, boterachtige vruchtvlees bevat ook antioxidanten, ontstekingsremmend en anti-bacteriële eigenschappen . De zaden zijn een goede bron van B-vitaminen, zoals thiamine en riboflavine, die helpen om de huid, haar en nagels gezond te houden. Terwijl de zaden van de vrucht rauw gegeten kunnen worden, kan het fruit zelf op de top van ijs worden toegevoegd, of gemaakt als knapperig jackfruit chips.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text