abrikozen gezond

De gezondheidsvoordelen van abrikoos en abrikozenpitten

De abrikoos is een steenvrucht met een harde pit erin. De vorm is vergelijkbaar met die van de perzik, maar iets kleiner, en de huid die fluweelzacht en gouden oranje van kleur is.

Abrikoos is niet geschikt voor het maken van sap, maar kan gemengd worden met andere sappen. Het verse fruit smaakt zacht en zoet, een smaak die een kruising is tussen een perzik en een pruim.

Een abrikoos is enigszins zuur. Naarmate de zuurgraad afneemt, neemt het suikergehalte toe en verdubbelt het vitamine A-gehalte.

Voedingswaarde abrikozen

De abrikoos heeft zeer goede gezondheidsvoordelen. Het verse fruit is rijk aan gemakkelijk-verteerbare natuurlijke suikers, vitaminen A en C, riboflavine (B2) en niacine (B3)

Abrikozen zijn een uitstekende bron van mineralen zoals calcium, fosfor, ijzer en sporen van natrium, zwavel, mangaan, kobalt en broom.

Abrikozen worden vaak gedroogd, gekookt in gebak of gegeten als jam. De calorieën in abrikozen vermenigvuldigen vele malen wanneer ze zijn gedroogd, maar de hoeveelheid calcium, fosfor en ijzer neemt ook aanzienlijk toe.

Het bèta-caroteen en lycopeen in deze gouden vrucht beschermen het LDL-cholesterol tegen oxidatie, wat op zijn beurt hartaandoeningen helpt voorkomen.

De abrikozenpitten

De harde abrikozen zaadvacht is rijk aan proteïnen en vet zoals alle andere noten. Het heeft een extreem hoog gehalte aan vitamine B17 dat bekend staat als Laetrile.

Er wordt beweerd dat de dagelijkse consumptie van deze pit zeer effectief is in het voorkomen van kanker. Kankerpatiënten op Laetrile-kankertherapie hebben gemeld dat hun tumoren zijn gekrompen met hoge doses vitamine B17.

Deze bittere abrikozenpitten kunnen worden gehakt of gemalen en met een theelepel honing worden ingenomen.

De vrucht, kern (binnenste zachter deel van de pit), bevat olie en de bloemen van de abrikoos wordt altijd al gebruikt in de geneeskunde en de medische behandeling van oudsher.

De kern levert een olie die vergelijkbaar is met die van de amandelen en wordt veel gebruikt voor hun kalmerende, krampstillende werking. Het is ook nuttig voor het genezen van wonden, verdrijven van wormen en als een algemene gezondheid tonicum.

Bloedarmoede:  Het hoge gehalte aan ijzer in abrikoos maakt het een uitstekend voedsel voor bloedarmoede lijden. De kleine maar wezenlijke hoeveelheid koper in de vrucht maakt ijzer voor het lichaam. Consumptie van abrikozen kan de productie van hemoglobine in het lichaam verhogen. Dit is ideaal voor vrouwen na hun menstruele cyclus, vooral die met zware menstruele cyclus.

Gezondheidsvoordelen van abrikozen

Hieronder staan ​​enkele gezondheidsvoordelen van abrikoos:

Abrikozen helpen bij bloedarmoede: 

Het hoge gehalte aan ijzer in abrikoos maakt het een uitstekend voedsel voor bloedarmoede-patiënten. De kleine maar essentiële hoeveelheid koper in de vrucht maakt het ijzer beschikbaar voor het lichaam. Regelmatige consumptie van abrikoos kan de productie van hemoglobine in het lichaam verhogen. Dit is ideaal voor vrouwen na hun menstruatiecyclus, vooral die met zware menstruatie.

Abrikozen helpen constipatie voorkomen:

Het gehalte aan cellulose en pectine in abrikoos is een zacht laxeermiddel en is effectief bij de behandeling van obstipatie. De onoplosbare cellulose werkt als voedingsvezels dat de stoelgang bevordert. De pectine absorbeert water en houdt het vast, waardoor de massa in de ontlasting toeneemt, wat bijdraagt ​​aan een soepele stoelgang.

Abrikozen kunnen de spijsvertering bevorderen:

Het eten van een abrikoos voor uw maaltijd zal de spijsvertering bevorderen, omdat het een alkalische reactie heeft in het spijsverteringsstelsel.

Gezichtsvermogen:

De hoge hoeveelheid vitamine A (vooral wanneer gedroogd) is essentieel om een ​​gezond gezichtsvermogen te behouden. Een tekort aan vitamine A kan nachtblindheid veroorzaken en het gezichtsvermogen schaden.

Abrikozen kunnen koortssymptomen verminderen: 

Meng honing en abrikoos met mineraalwater en drink om koorts af te koelen. Het dooft de dorst en elimineert effectief de afvalproducten uit het lichaam.

Abrikozenblaadjes kunnen veel huidproblemen verlichten:

Breng verse abrikozenbladeren aan en breng aan op schurft, eczeem, zonnebrand of jeuk in de huid voor een koel, rustgevend gevoel.

Tips

  • Abrikozen worden meestal geplukt als ze nog onrijp zijn, zodat ze rijpen wanneer ze de winkels of uw huis bereiken. Een onrijpe abrikoos is vaak geel en hard. Wanneer rijp en zacht, verandert de kleur in een consistente goudoranje tint.
  • Ga voorzichtig met het fruit om, het kan gemakkelijk platgedrukt of gekneusd worden.
  • Bewaard in de koelkast, zullen abrikozen vers blijven en langer meegaan – tot drie of vier dagen. Wanneer overrijp, wordt het fruit zacht en papperig.
  • Abrikozen kunnen in de zon worden gedroogd. Je moet ze in tweeën snijden, de zaden verwijderen en ze in de zon leggen. Natuurlijk gedroogde abrikozen worden bruin. Veel in de winkel gekochte niet-biologische abrikozen worden vóór het drogen met zwaveldioxide behandeld om oxidatie te voorkomen. Dit helpt de oranje kleur te behouden, maar moet worden vermeden omdat ze schadelijk zijn.
  • In de Middellandse Zee wordt het abrikozenzaad gebruikt om een ​​lekkere drank te maken.
  • TIP: de abrikozenzaadpit kan worden gegeten en is zeer voedzaam. Breek de harde buitenste zaadlaag open en verwijder de binnenste witte kern. Het kan rauw of geroosterd worden gegeten en met salade worden gegeten.

Veel gestelde vragen over abrikozen

Wanneer zijn abrikozen verkrijgbaar?

In gematigde klimaten zijn abrikozen verkrijgbaar van half mei tot de vroege zomer. Net als de meeste groenten en fruit die door moeder natuur worden geleverd, is dat de beste tijd om ze te consumeren. Dit is het moment dat je lichaam het meest naar hunkert en het meeste baat heeft bij hun voedingsstoffen en helende eigenschappen.

Kan ik er abrikoos sap van maken?

Abrikozen zijn niet geschikt voor het maken van sap, maar kunnen worden gemengd met andere sappen.

Zijn er bijwerkingen van abrikoos

Verse abrikozen bevatten een kleine hoeveelheid oxalaten. Personen met een geschiedenis van calciumoxalaathoudende nierstenen mogen niet teveel van deze vrucht eten.

Niet-biologische gedroogde abrikozen bevatten zwavelhoudende verbindingen zoals zwaveldioxide. Deze verbindingen kunnen bij astma-patiënten bijwerkingen veroorzaken en moeten worden vermeden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.