Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Ahornsiroop: Gezond of ongezond?

2409 Views

Ahornsiroop: Gezond of ongezond?

Een van de meest populaire zoetstoffen vandaag de dag is ahornsiroop.

Het is een 100% natuurlijke zoetstof en er wordt beweerd voedzamer en gezonder dan suiker te zijn.

Er zijn vele beweringen over ahornsiroop online en ik zou graag de feiten en fictie scheiden.

Wat is Ahornsiroop en hoe wordt het gemaakt?

Ahornsiroop wordt gemaakt van de zoete suikerachtige sap van de esdoorns.

Het wordt al eeuwenlang gebruikt in Noord-Amerika … sinds de tijd van de indianen.

Meer dan 80% van het aanbod in de wereld wordt nu geproduceerd in Canada.

Ahornsiroop wordt op natuurlijke wijze in 2 stappen gemaakt:

  1. Een gat wordt in de esdoorn geboord. Dan lekt de suikerachtige vloeistof die in de boom circuleert eruit en die wordt opgevangen in een bak.
  2. De suikerhoudende vloeistof wordt gekookt totdat het meeste water verdampt is, waardoor er een dikke suikersiroop overblijft, die vervolgens wordt gefiltreerd om onzuiverheden te verwijderen.

Als je wilt zien hoe ongelooflijk eenvoudig het is om ahornsiroop te maken, bekijk dan deze leuke video (opent in nieuw tabblad) van een man die zijn eigen wilde esdoorns maakt.

Hoe dan ook … het eindproduct ziet er ongeveer als volgt uit:

Glazen pot met Maple Syrup

 Kortom: Ahornsiroop wordt gemaakt door het verdampen van het zoete circulerende vloeistof (sap) van esdoorns, waardoor een dikke stroop overblijft. Het wordt eeuwenlang in Noord-Amerika gegeten.

Verschillende kwaliteiten van Ahornsiroop

Er zijn verschillende “klassen” van Ahornsiroop, afhankelijk van de kleur.

De precieze manier waarop ze worden geclassificeerd kan variëren tussen landen.

In de Verenigde Staten, ahornsiroop is ofwel geclassificeerd als klasse A of klasse B(1).

  • Klasse A wordt verder onderverdeeld in 3 groepen: licht oranje-gele , Middel en Donker oranje-gele.
  • klasse B is de donkerste van allemaal.

Verschillende kwaliteiten van Maple Syrup

Het belangrijkste verschil tussen hen is dat de donkere stropen zijn gemaakt van sap dat later wordt gewonnen in het oogstseizoen.

De donkere siropen hebben een sterkere esdoorn smaak en worden meestal gebruikt voor het bakken of in recepten, terwijl de lichtere zijn te gebruiken als stroop … bijvoorbeeld op pannenkoeken.

Als je ahornsiroop wil kopen, zorg er dan voor om dan de echte ahornsiroop te kopen, niet alleen ahorn- gearomatiseerde siroop … die kunnen vol zitten met geraffineerde suiker of hoog gehalte fructose-glucosestroop.

Zoals met elk ander voedsel, zorg ervoor dat u het etiket goed leest.

Kortom: Er zijn verschillende kwaliteiten van ahornsiroop, afhankelijk van de kleur. klasse B is de donkerste, met de sterkste esdoorn smaak.

Het bevat een aantal vitaminen en mineralen, maar ook veel suiker

Flessen stroop

Het belangrijkste dat ahornsiroop onderscheidt van geraffineerde suiker, is dat het ook een aantal mineralen en antioxidanten bevat.

100 gram ahornsiroop bevat(2):

  • Calcium: 7% van de ADH.
  • Kalium: 6% van de ADH.
  • Ijzer: 7% van de ADH.
  • Zink: 28% van de ADH.
  • Mangaan: 165% van de ADH.

Ahornsiroop bevat wel een fatsoenlijk hoeveelheid mineralen, met name mangaan en zink, maar houd in gedachten dat het ook een heel veel suiker bevat.

Ahornsiroop bestaat ongeveer uit 2/3e  sucrose (zoals in tafelsuiker) en 100 gram daarvan bevat ongeveer 67 gram suiker.

Echt … suiker kan ernstige schade veroorzaken. Het verbruikt daarvan wordt aangenomen als een van de belangrijkste oorzaken van enkele van de grootste gezondheidsproblemen in de wereld, waaronder obesitas, diabetes type 2  en hart-en vaatziekten (3, 4, 5).

Dat ahornsiroop bevat een aantal mineralen, gezien het hoge suikergehalte is het slecht om het te eten. De meeste mensen eten al veel te veel suiker.

De beste manier om deze mineralen binnen te krijgen is om echt onbewerkt voedsel te eten.

De glycemische index van ahornsiroop is rond de 54 , in vergelijking met tafelsuiker die een glycemische index van ongeveer 65 heeft (6).

Dit is een goede zaak en houdt in dat ahornsiroop verhoogt de bloedsuikerspiegel langzamer dan gewone suiker.

Kortom: Ahornsiroop bevat een kleine hoeveelheid mineralen, met name mangaan en zink. Het is echter ook zeer hoog in suikergehalte (ongeveer 67%).

Ahornsiroop bevat tenminste 24 verschillende antioxidanten

Oxidatieve schade daarvan wordt aangenomen als een van de mechanismen achter veroudering en vele ziekten.

Het bestaat uit ongewenste chemische reacties van vrije radicalen … dat zijn, moleculen met instabiele elektronen.

Antioxidanten zijn stoffen die kunnen vrije radicalen neutraliseren en oxidatieve schade verminderen, bovendien verlaagd het risico van bepaalde ziekten.

Verschillende studies hebben aangetoond dat ahornsiroop is een goede bron van antioxidanten. Een studie wees uit dat er 24 verschillende antioxidanten in ahornsiroop zitten (7).

De donkere stroop (zoals Klasse B) bevat meer van deze gunstige antioxidanten dan de lichtere stropen (8).

Echter, net als bij de mineralen, de totale hoeveelheid antioxidanten nog laag is in vergelijking met de grote hoeveelheden suiker.

Een studie schat dat het vervangen van al de geraffineerde suiker in een gemiddelde gezonde maaltijd met “alternatieve” zoetstoffen zoals ahornsiroop wordt de totale antioxidanten belasting van de voeding verhoogd en is het vergelijkbaar met het eten van een portie noten of bessen(9).

Als u nodig vindt om gewicht te verliezen of het verbeteren van je stofwisseling gezondheid, dan zou je het beter niet kunnen gebruiken.

Kortom: Er zijn een aantal antioxidanten in ahornsiroop, maar de hoeveelheid is nog laag in vergelijking met de grote hoeveelheid suiker.

Ahornsiroop is in het laboratorium getest, maar er zijn geen menselijke studies beschikbaar

Microscoop

Er zijn Talrijke potentieel gunstige stoffen gevonden in ahornsiroop.

Sommige van deze verbindingen zijn niet aanwezig in de esdoorn, maar ze vormen wanneer de suikerhoudende vloeistof wordt gekookt.

Een van deze is een stof genaamd quebecol, vernoemd naar Quebec, een provincie in Canada die grote hoeveelheden ahornsiroop produceert.

De actieve verbindingen in ahornsiroop daarvan is gebleken dat het de groei van kankercellen kan reduceren en de afbraak van koolhydraten in het spijsverteringskanaal kan vertragen(10, 11, 12, 13, 14).

Maar echt … deze laboratorium testen zijn bijna zinloos als het gaat om de menselijke gezondheid. Ze vertellen ons niets over wat er gebeurt in een levende persoon.

Houd in gedachten dat bijna al deze studies (die vaak in de media met misleidende koppen) werden gesponsord door de Canadese ahornsiroop producenten.

Het is Licht “minder slecht” dan suiker

Hoewel ahornsiroop wel een aantal voedingsstoffen en antioxidanten bevatten heeft het ook een hoog suikergehalte.

Calorie voor calorie (en suiker gram suiker gram), ahornsiroop is een zeer slechte bron van voedingsstoffen in vergelijking met “echte” onbewerkt voedsel zoals groenten, fruit en onbewerkte dierlijke voedingsmiddelen.

Het vervangen van geraffineerde suiker met pure, kwaliteit ahornsiroop kan een netto voordeel opleveren voor de gezondheid , maar het toevoegen aan uw maaltijd zal het alleen maar erger maken.

Ahornsiroop is een “minder slecht” vorm van suiker … net zoals honing en kokosbloesemsuiker. Dat maakt het nog niet gezond.

Zelfde als met alle suiker gebaseerde zoetstoffen, als je het gaat eten, zorg ervoor om dit te doen in enige mate.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

1 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text