ahornsiroop

Ahornsiroop: Gezond of ongezond?

Een van de meest populaire zoetstoffen vandaag de dag is ahornsiroop.

Het is een 100% natuurlijke zoetstof waarvan wordt beweerd dat het voedzamer en gezonder is dan suiker.

Er zijn vele beweringen op internet en ik wil de feiten graag van de fictie scheiden.

Wat is ahornsiroop en hoe wordt het gemaakt?

Het wordt gemaakt van de zoete suikerachtige sap van de esdoorns.

Het is al vele eeuwen in Noord-Amerika geconsumeerd … sinds de tijd van de Indianen.

Meer dan 80% van het wereldwijde aanbod wordt nu in Canada geproduceerd.

Ahornsiroop wordt gemaakt in een natuurlijk 2-stappen proces:

  1. In de esdoorn wordt een gat geboord. Vervolgens lekt de suikerhoudende circulerende vloeistof uit en wordt verzameld in een bak.
  2. De suikerachtige vloeistof wordt gekookt totdat het grootste deel van het water verdampt, waardoor een dikke suikerachtige siroop overblijft, die vervolgens wordt gefilterd om onzuiverheden te verwijderen.

Als je wilt zien hoe ongelooflijk eenvoudig het is om ahornsiroop te maken, bekijk dan deze leuke video (opent in nieuw tabblad) van een man die zijn eigen wilde esdoorns maakt.

 Kortom: Ahornsiroop wordt gemaakt door de suikerhoudende circulerende vloeistof (sap) uit esdoorns te verdampen, waardoor een dikke siroop overblijft. Het is al vele eeuwen in Noord-Amerika geconsumeerd.

Verschillende kwaliteiten van ahornsiroop

Er zijn verschillende “klassen” van ahornsiroop, afhankelijk van de kleur.

De exacte manier waarop ze worden geclassificeerd, kan per land verschillen.

In de Verenigde Staten wordt het ingedeeld als klasse A of klasse B(1).

  • Klasse A wordt verder onderverdeeld in 3 groepen: licht oranje-gele , middel en donker oranje-gele.
  • klasse B is de donkerste van allemaal.

Verschillende kwaliteiten van Maple Syrup

Het belangrijkste verschil tussen beide is dat de donkere siropen zijn gemaakt van sap dat later in het oogstseizoen wordt gewonnen.

De donkere siropen hebben een sterkere ahornsmaak en worden meestal gebruikt voor het bakken of in recepten, terwijl de lichtere eerder rechtstreeks worden gebruikt als siropen … bijvoorbeeld op pannenkoeken.

Als je ahornsiroop gaat kopen, zorg er dan voor om dan de echte ahornsiroop te kopen, niet alleen ahorn- gearomatiseerde siroop … die kunnen vol zitten met geraffineerde suiker of hoog gehalte fructose-glucosestroop.

Zoals met elk ander voedsel, zorg ervoor dat u het etiket goed leest.

Kortom: Er zijn verschillende kwaliteiten, afhankelijk van de kleur. klasse B is de donkerste, met de sterkste esdoorn smaak.

Het bevat enkele vitamines en mineralen, maar is ook rijk aan suiker

Het belangrijkste dat ahornsiroop onderscheidt van geraffineerde suiker, is dat het ook enkele mineralen en antioxidanten bevat.

100 gram ahornsiroop bevat(2):

  • Calcium: 7% van de ADH.
  • Kalium: 6% van de ADH.
  • Ijzer: 7% van de ADH.
  • Zink: 28% van de ADH.
  • Mangaan: 165% van de ADH.

Het bevat wel een fatsoenlijk hoeveelheid mineralen, met name mangaan en zink, maar houd in gedachten dat het ook een heel veel suiker bevat.

Ahornsiroop bestaat uit ongeveer 2/3e  sucrose (zoals in tafelsuiker) en 100 gram ahornsiroop bevat dus ongeveer 67 gram suiker.

Echt … suiker kan ernstige schade veroorzaken. Overconsumptie wordt verondersteld een van de belangrijkste oorzaken te zijn van enkele van ‘s werelds grootste gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, diabetes type 2 en hartziekten (3, 4, 5).

Het feit dat het wat mineralen bevat, is een zeer slechte reden om het te eten, gezien het hoge suikergehalte. De meeste mensen eten al veel te veel suiker.

De beste manier om deze mineralen binnen te krijgen is om echt onbewerkte voedingsmiddelen te eten.

Maar als je toch een zoetmiddel op basis van suiker gaat eten, dan zal het vervangen van geraffineerde suiker in recepten door eenzelfde hoeveelheid ahornsiroop het totale suikergehalte met een derde verminderen.

De glycemische index van ahornsiroop lijkt ongeveer 54 te zijn, vergeleken met tafelsuiker met een glycemische index van ongeveer 65 (6).

Dit is een goede zaak en impliceert dat het de bloedsuikerspiegel langzamer verhoogt dan gewone suiker.

Kortom: Ahornsiroop bevat een kleine hoeveelheid mineralen, vooral mangaan en zink. Het is echter ook zeer rijk aan suiker (ongeveer 67%).

Het bevat tenminste 24 verschillende antioxidanten

Oxidatieve schade wordt verondersteld één van de mechanismen achter veroudering en vele ziekten te zijn.

Het bestaat uit ongewenste chemische reacties waarbij vrije radicalen betrokken zijn … dat wil zeggen moleculen met onstabiele elektronen.

Antioxidanten zijn stoffen die vrije radicalen kunnen neutraliseren en oxidatieve schade kunnen verminderen, waardoor het risico op bepaalde ziekten mogelijk wordt verlaagd.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat ahornsiroop een goede bron van antioxidanten is. Een studie vond 24 verschillende antioxidanten in ahornsiroop (7).

De donkere siropen (zoals klasse B) bevatten meer van deze voordelige antioxidanten dan de lichtere siropen (8).

Echter, net als bij de mineralen, is de totale hoeveelheid antioxidanten nog steeds laag in vergelijking met de grote hoeveelheden suiker.

Eén studie schat dat vervanging alle geraffineerde suiker in het gemiddelde dieet met “alternatieve” zoetstoffen zoals ahornsiroop zal de totale hoeveelheid antioxidanten van het dieet verhogen, vergelijkbaar met het eten van een enkele portie noten of bessen (9).

Als je wilt afvallen of je stofwisseling gezondheid wilt verbeteren, dan kun je beter caloriearme zoetstoffen weglaten in plaats van te gaan voor een “minder slechte” versie van suiker.

Kortom: Er zijn een aantal antioxidanten in ahornsiroop, maar de hoeveelheid is nog steeds laag in vergelijking met de grote hoeveelheid suiker.

Ahornsiroop is in reageerbuizen getest, maar er zijn geen menselijke studies beschikbaar

Talrijke potentieel heilzame stoffen zijn gevonden in ahornsiroop.

Sommige van deze verbindingen zijn niet aanwezig in de esdoorn, maar ze vormen wanneer de suikerachtige vloeistof wordt gekookt om de siroop te vormen.

Een daarvan is een quebecol, vernoemd naar Quebec, een provincie in Canada die grote hoeveelheden ahornsiroop produceert.

Van de actieve stoffen in ahornsiroop is aangetoond dat ze de groei van kankercellen helpen verminderen en de afbraak van koolhydraten in het spijsverteringskanaal kunnen vertragen (10, 11, 12, 13, 14).

Maar echt … deze reageerbuisstudies zijn bijna zinloos als het gaat om de gezondheid van de mens. Ze vertellen ons absoluut niets over wat er gebeurt in een levende, ademende persoon.

Houd in gedachten dat bijna al deze onderzoeken werden gesponsord door Canadese producenten.

Het is iets “minder slecht” dan suiker

Hoewel het wel wat voedingsstoffen en antioxidanten bevat, is het ook heel rijk aan suiker.

Calorie voor calorie (en gram voor gram suiker) ahornsiroop is een zeer slechte bron van voedingsstoffen in vergelijking met “echte” voedingsmiddelen zoals groenten, fruit en onverwerkt dierlijk voedsel.

Het vervangen van geraffineerde suiker door zuivere, hoogwaardige ahornsiroop levert waarschijnlijk een netto gezondheidsvoordeel op, maar toevoegen aan je dieet zal het alleen maar erger maken.

Ahornsiroop is een “minder slechte” vorm van suiker … net zoals honing en kokosbloesemsuiker. Dat maakt het nog niet gezond.

Zoals met alle zoetstoffen op basis van suiker, als je het gaat eten, moet je dit met mate doen.

One Comment

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.