Alfalfa gezond

Alfalfa gezondheidsvoordelen voedingsfeiten en bijwerkingen

Alfalfa, ook wel bekend als luzerne of Medicago sativa, is een plant dat als veevoer wordt gebruikt voor honderden jaren.

Het werd lang gewaardeerd om zijn superieure gehalte aan vitaminen, mineralen en eiwitten, in vergelijking met andere voedingsbronnen(1).

Alfalfa behoort tot de peulvruchten familie, maar het wordt ook beschouwd als een kruid.

Het lijkt erop dat het oorspronkelijk afkomstig is uit Zuid- en Centraal-Azië, maar het is sindsdien over de hele wereld te vinden.

Behalve dat het wordt gebruikt als diervoer, heeft het ook een lange geschiedenis van gebruik als medicinaal kruid voor mensen.

De zaden of gedroogde bladeren kunnen worden gebruikt als een supplement, of de zaden kunnen worden gekiemd en gegeten in de vorm van alfalfaspruiten.

Voedingswaarde van alfalfa

Alfalfa wordt doorgaans geconsumeerd door mensen als kruidensupplement of in de vorm van alfalfa spruiten.

Omdat de bladeren of zaden worden verkocht als kruidensupplementen en niet als voedingsmiddelen, is er geen standaard voedingswaarde-informatie beschikbaar.

Ze zijn echter meestal rijk aan vitamine K en bevatten ook vele andere voedingsstoffen, zoals vitamine C, koper, mangaan en foliumzuur.

Alfalfaspruiten bevatten dezelfde voedingsstoffen en bevatten ook heel weinig calorieën.

Bijvoorbeeld een portie (33 gram) van alfalfaspruiten bevat slechts 8 calorieën. Het bevat ook het volgende(2):

  • Vitamine K: 13% van de ADH.
  • Vitamine C: 5% van de ADH.
  • Koper: 3% van de ADH.
  • Mangaan: 3% van de ADH.
  • Foliumzuur: 3% van de ADH.
  • Thiamine: 2% van de ADH.
  • Riboflavine: 2% van de ADH.
  • Magnesium: 2% van de ADH.
  • IJzer: 2% van de ADH.

Een portie van 35 gram bevat ook 1 gram eiwit en 1 gram koolhydraten, die afkomstig zijn van vezels.

Alfalfa heeft ook een hoog gehalte aan bioactieve plantenstoffen. Ze omvatten saponinen, coumarinen, flavonoïden, fytosterolen, fyto-oestrogenen en alkaloïden(1).

Kortom: Alfalfa bevat vitamine K en kleine hoeveelheden van verschillende andere vitaminen en mineralen. Het is ook hoog in vele bioactieve plantenstoffen.

Alfalfa kan helpen cholesterol te verlagen

Alfalfa’s cholesterolverlagende vermogen is het best bestudeerde voordeel voor de gezondheid tot nu toe.

Talrijke studies bij apen, konijnen en ratten hebben aangetoond dat het de cholesterolgehalte in het bloed kan verlagen(3, 4, 5, 6).

Een paar kleine studies hebben dit effect ook bij de mens bevestigd.

Eén studie van 15 mensen vond dat gemiddeld het eten van 40 gram alfalfazaden 3 keer per dag het totale cholesterol met 17% en het “slechte” LDL-cholesterol met 18% na 8 weken verminderde(7).

Een andere kleine studie van slechts 3 vrijwilligers vond ook dat 160 gram alfalfazaden per dag het totale cholesterolgehalte in het bloed kon verlagen(6).

Dit effect wordt toegeschreven aan het hoge gehalte aan saponinen, plantenverbindingen waarvan bekend is dat ze het cholesterolgehalte verlagen.

Ze doen dit door de opname van cholesterol in de darm te verminderen en de uitscheiding van verbindingen die worden gebruikt om nieuwe cholesterol te maken te vergroten(3).

De tot nu toe uitgevoerde studies bij mensen zijn te klein om doorslaggevend te zijn, maar ze zijn veelbelovend voor alfalfa als behandeling voor hoog cholesterol.

Kortom: Alfalfa heeft aangetoond dat het de cholesterolspiegels verlaagt in zowel dier- als mensstudies. Dit komt waarschijnlijk omdat het plantaardige stoffen bevat die saponinen worden genoemd.

Andere potentiële gezondheidsvoordelen

Er is een lange lijst van het traditionele gebruik van alfalfa als een geneeskrachtig kruid.

Ze omvatten het verlagen van de bloeddruk, als een diureticum(zorgen ervoor dat je overtollig vocht kwijtraakt), het verhogen van de productie van moedermelk, de behandeling van artritis en het oplossen van nierstenen.

Helaas zijn de meeste van deze voorgestelde gezondheidsvoordelen nog niet onderzocht. Een aantal daarvan zijn echter tot op zekere hoogte bestudeerd.

Verbeterde metabole gezondheid

Een traditioneel gebruik van alfalfa is als een anti-diabetica.

Een recente dierstudie wees uit dat alfalfasupplementen de hoge niveaus van totaal, LDL- en VLDL-cholesterol bij diabetische dieren verlaagden. Het verbeterde ook de bloedsuikerspiegel (8).

Een andere studie bij diabetische muizen vond dat alfalfa extract verlaagt de bloedsuikerspiegel door het verhogen van de afgifte van insuline door de alvleesklier (9).

Deze resultaten lijken het gebruik van alfalfa voor de behandeling van diabetes te ondersteunen en de metabole gezondheid te verbeteren. Dit moet echter worden bevestigd in studies bij mensen.

De symptomen van de menopauze verlichten

Alfalfa bevat veel plantenstoffen fyto-oestrogenen , die chemisch vergelijkbaar zijn met het hormoon oestrogeen.

Dit betekent dat ze sommige van dezelfde effecten in het lichaam kunnen veroorzaken als oestrogeen.

Fyto-oestrogenen zijn controversieel, maar ze kunnen verschillende voordelen hebben, waaronder het verlichten van overgangsklachten die worden veroorzaakt door verlaagde niveaus van oestrogeen.

De effecten van alfalfa op de symptomen van de menopauze zijn niet uitgebreid onderzocht, maar een studie bleek dat salie en alfalfa extracten waren in staat om nachtelijk zweten en opvliegers volledig te laten verdwijnen bij 20 vrouwen (10).

De oestrogene effecten kunnen ook andere voordelen hebben. Een studie van overlevenden van borstkanker toonde aan dat vrouwen die alfalfa aten minder slaapproblemen hadden(11).

Er zijn echter meer studies nodig om deze potentiële voordelen te bevestigen.

Antioxiderende effecten

Alfalfa heeft een lange geschiedenis van gebruik in de Ayurvedische geneeskunde om aandoeningen veroorzaakt door ontsteking en oxidatieve schade te behandelen.

Dit komt omdat alfalfa werd verondersteld te fungeren als een krachtige antioxidant, het voorkomen van schade veroorzaakt door vrije radicalen.

Verschillende dierstudies hebben nu de antioxiderende effecten ervan bevestigd.

Ze ontdekten dat alfalfa het vermogen heeft om celdood en DNA-schade veroorzaakt door vrije radicalen te verminderen. Het doet dit door zowel de productie van vrije radicalen te verlagen en het vermogen van het lichaam om ze te bestrijden te verbeteren (12, 13, 14, 15).

Eén studie bij muizen vond zelfs dat behandeling met alfalfa de schade veroorzaakt door een beroerte of hersenletsel kon helpen verminderen(16).

Niettemin zijn er menselijke studies nodig om deze effecten te bevestigen. Uit dieronderzoek alleen is onvoldoende.

Kortom: Alfalfa heeft veel potentiële gezondheidsvoordelen, maar slechts enkele zijn wetenschappelijk geëvalueerd. Het kan de metabole gezondheid, menopauze symptomen en antioxiderende effecten ten goede komen, maar menselijke studies zijn nodig.

Veiligheid en bijwerkingen

Hoewel alfalfa waarschijnlijk veilig is voor de meeste mensen, kan het voor sommige personen schadelijke bijwerkingen veroorzaken.

Als je zwanger bent

Alfalfa kan baarmoederstimulatie of samentrekkingen veroorzaken. Daarom moet het tijdens de zwangerschap worden vermeden (17).

Als u bloedverdunners gebruikt

Alfalfa en alfalfa spruiten bevatten veel vitamine K. Hoewel dit de meeste mensen ten goede komt, kan het gevaarlijk zijn voor anderen.

Hoge doses vitamine K kunnen ervoor zorgen dat bloedverdunnende medicijnen, zoals warfarine, minder effectief zijn. Daarom is het belangrijk dat mensen die deze medicijnen nemen grote veranderingen in hun vitamine K-inname vermijden(18).

Als u een auto-immuunziekte heeft

Er zijn gevallen gemeld van alfalfasupplementen veroorzaken reactivering van de lupus (reumatische aandoening) bij sommige mensen(19).

En in een studie bij apen, alfalfa supplementen veroorzaakt lupus-achtige symptomen(20).

Aangenomen wordt dat dit effect te wijten is aan mogelijke immuunstimulerende effecten van het aminozuur l-cavanine, dat voorkomt in alfalfa.

Daarom wordt aangeraden om mensen met lupus of andere auto-immuunziekten te vermijden.

Als u een verzwakt immuunsysteem heeft

De vochtige omstandigheden die nodig zijn om alfalfazaden te ontkiemen, zijn ideaal voor bacteriegroei.

Spruiten die in winkels worden verkocht, zijn daarom soms besmet met bacteriën en in het verleden zijn meerdere bacteriële uitbraken gekoppeld aan alfalfaspruiten (21).

Het eten van besmette spruiten kan iemand ziek maken, maar de meeste gezonde volwassenen zullen herstellen zonder gevolgen op de lange termijn. Toch kan een infectie als deze voor mensen met een gecompromitteerd immuunsysteem zeer ernstig zijn.

Daarom adviseert men kinderen, zwangere vrouwen, ouderen of anderen met een zwakker immuunsysteem alfalfa spruiten te vermijden.

Kortom: Alfalfa kan schadelijk zijn voor sommige mensen, inclusief zwangere vrouwen, mensen die bloedverdunners gebruiken en mensen met een auto-immuunziekte of een aangetast immuunsysteem.

Hoe alfalfa toevoegen aan uw voeding

Alfalfa supplementen kunnen in poedervorm worden gebruikt, als tablet of gebruikt voor in de thee.

Omdat er zo weinig menselijke studies zijn uitgevoerd naar alfalfazaden, bladeren of extract, is het moeilijk om een ​​veilige of effectieve dosis aan te bevelen.

Kruidensupplementen zijn ook berucht omdat ze niet bevatten wat er op het etiket staat, dus doe je onderzoek en koop bij een gerenommeerde fabrikant (22).

Een andere manier om alfalfa aan je dieet toe te voegen, is door het als spruitjes te eten.Alfalfaspruiten kunnen op verschillende manieren aan uw dieet worden toegevoegd, zoals in een sandwich of in een salade.

U kunt deze kopen bij reformwinkels of zelf thuis laten ontkiemen. Hier hoe te doen:

  • Voeg 2 eetlepels alfalfa zaden in een kom of pan en bedek ze met 2-3 maal de hoeveelheid koud water.
  • Laat ze een nacht weken ongeveer 8-12 uur.
  • Giet de spruiten goed af en spoel ze af met koud water. Giet ze weer af en verwijder zo veel mogelijk water.
  • Bewaar de spruiten gedurende 3 dagen niet in direct zonlicht en bij kamertemperatuur.Spoel ze af en laat ze elke 8-12 uur grondig leeglopen.
  • Verplaats de spruiten op dag 4 naar een gebied met indirect zonlicht om fotosynthese mogelijk te maken. Blijf afspoelen en laat ze elke 8-12 uur goed uitlekken.
  • Op dag 5 of 6, uw spruiten zijn klaar om te eten.
  • Zie de video

Houd echter rekening met het hoge risico van bacteriële verontreiniging. Het is een goed idee om voorzorgsmaatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de spruiten worden gekweekt en opgeslagen in veilige omstandigheden.

Kortom: U kunt supplementen nemen of alfalfaspruiten eten. Kiemen kunnen eenvoudig worden toegevoegd aan sandwiches, salades en meer. Je kunt spruitjes kopen of thuis zelf maken.

Tot slot

Van alfalfa is aangetoond dat het helpt bij het verlagen van het cholesterolgehalte, en het kan ook voordelen hebben voor voor de bloedsuikerspiegel en het verlichten van symptomen van de menopauze.

Mensen nemen het ook vanwege het hoge gehalte aan antioxidanten, vitamine C en K, koper, folaat en  magnesium. Alfalfa heeft ook extreem weinig calorieën.

Dat gezegd zijnde voor sommige mensen is het verstandig om alfalfa te vermijden, zoals zwangere vrouwen, mensen die bloedverdunnende medicijnen gebruiken of mensen met een auto-immuunziekte.

Hoewel alfalfa nog veel meer moet worden bestudeerd, is het veelbelovend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.