Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Alfalfa gezond!

1882 Views

Alfalfa Gezond !

Alfalfa, ook wel bekend als luzerne of Medicago sativa, is een plant dat als veevoer wordt gebruikt voor honderden jaren.

Het werd lang geprezen om zijn superieure gehalte aan vitaminen, mineralen en eiwitten, in vergelijking met andere diervoeders bronnen(1).

Alfalfa behoort tot de peulvruchten familie, maar het wordt ook beschouwd als een kruid.

Het lijkt erop dat het oorspronkelijk afkomstig is uit Zuid- en Centraal-Azië, maar het is sindsdien over de hele wereld te vinden.

Naast dat het wordt gebruikt als diervoeder, heeft het ook een lange geschiedenis van gebruik als een geneeskrachtig kruid voor de mens.

De zaden of gedroogde bladeren kunnen worden gebruikt als supplement of de zaden worden gekiemd en gegeten in de vorm van alfalfa spruiten.

Voedingswaarde van Alfalfa

Alfalfa wordt doorgaans geconsumeerd door mensen als kruiden-supplement of in de vorm van alfalfa spruiten.

Omdat de bladeren of zaden worden verkocht als kruiden-supplementen en niet als voedingsmiddel, is er geen standaard voedingswaarde-informatie beschikbaar.

Ze zijn echter gewoonlijk rijk aan vitamine K en bevatten ook vele andere voedingsstoffen, zoals vitamine C, koper, mangaan en foliumzuur.

Alfalfa bevat dezelfde voedingsstoffen en zijn ook zeer laag in calorieën.

Bijvoorbeeld een portie (33 gram) van alfalfa spruiten bevat slechts 8 calorieën. Het bevat ook het volgende(2):

  • Vitamine K: 13% van de ADH.
  • Vitamine C: 5% van de ADH.
  • Koper: 3% van de ADH.
  • Mangaan: 3% van de ADH.
  • Foliumzuur: 3% van de ADH.
  • Thiamine: 2% van de ADH.
  • Riboflavine: 2% van de ADH.
  • Magnesium: 2% van de ADH.
  • IJzer: 2% van de ADH.

Een portie bevat ook 1 gram eiwit en 1 gram koolhydraten, die afkomstig zijn van vezels.

Alfalfa heeft ook een hoog gehalte aan bioactieve plantenstoffen. Zij omvatten saponinen, coumarinen, flavonoïden, fytosterolen, fyto-oestrogenen en alkaloïden(1).

Kortom: Alfalfa bevat vitamine K en kleine hoeveelheden van verschillende andere vitaminen en mineralen. Het is ook hoog in vele bioactieve plantenstoffen.

Alfalfa kan helpen cholesterol te verlagen

Alfalfa’s cholesterolverlagende vermogen is het best bestudeerde voordeel voor de gezondheid tot nu toe.

Talrijke studies bij apen, konijnen en ratten hebben aangetoond dat het de cholesterolgehalte in het bloed kan verlagen(3, 4, 5, 6).

Enkele kleine studies hebben ook dit effect bij mensen bevestigd.

Een studie van 15 mensen vonden dat het eten van gemiddeld 40 gram alfalfa zaden 3 maal per dag het totale cholesterol met 17% kan verlagen en het”slechte” LDL-cholesterol met 18% na 8 weken(7).

Nog een kleine studie van slechts 3 mensen is ook gebleken dat 160 gram van alfalfa zaden per dag het totale cholesterolgehalte in het bloed kan afnemen(6).

Dit effect wordt toegeschreven aan het hoge gehalte aan saponinen, dat zijn plantaardige stoffen waarvan bekend is dat het cholesterolgehalte verlaagd.

Zij doen dit door het verminderen van de absorptie van cholesterol in de darm en verhogen de uitscheiding van verbindingen gebruikt om nieuwe cholesterol te maken(3).

De menselijke studies tot nu toe zijn gedaan, is te klein voor een beoordeling, maar ze zijn veelbelovend voor alfalfa als een behandeling voor een te hoog cholesterol.

Kortom: Alfalfa heeft aangetoond dat het cholesterolgehalte in zowel dieren en mensen vermindert. Dit komt waarschijnlijk omdat het plantaardige stoffen bevat  genaamd saponinen.

Andere potentiële gezondheidsvoordelen

Er is een lange lijst van het traditionele gebruik van alfalfa als een geneeskrachtig kruid.

Zij omvatten het verlagen van de bloeddruk, als een diureticum(zorgen ervoor dat je overtollig vocht kwijtraakt), het verhogen van de productie van moedermelk, de behandeling van artritis en het oplossen van nierstenen.

Helaas zijn de meeste van deze voorgestelde gezondheidsvoordelen nog niet onderzocht. Echter, een aantal van hen zijn enigszins bestudeerd.

Verbeterde metabole gezondheid

Herbal Capsules

Een traditionele gebruik van alfalfa als antidiabeticum.

Een recent onderzoek bij dieren bleek dat alfalfa supplementen verlaagde het hoge totale, LDL en VLDL cholesterol bij diabetische dieren. Het was ook in staat om de bloedsuikerspiegel te verbeteren(8).

Een andere studie bij diabetische muizen bleek dat alfalfa extract verlaagt de bloedsuikerspiegel door het verhogen van de afgifte van insuline door de alvleesklier (9).

Deze resultaten lijken het gebruik van alfalfa voor de behandeling van diabetes en metabole gezondheid te verbeteren. Dit moet echter worden bevestigd bij menselijke studies.

Verlichten van menopauze symptomen

alfalfa Sprouts

Alfalfa is rijk aan plantenstoffen genaamd fyto-oestrogenen , die chemisch vergelijkbaar zijn met het hormoon oestrogeen.

Dit betekent dat zij sommige van dezelfde effecten in het lichaam als oestrogeen kunnen veroorzaken.

Fyto-oestrogenen zijn controversieel, maar ze kunnen een aantal voordelen hebben waaronder het verlichten van symptomen van de menopauze die veroorzaakt wordt door verlaagde niveaus van oestrogeen.

De effecten van alfalfa op de symptomen van de menopauze zijn niet uitgebreid onderzocht, maar een studie bleek dat salie en alfalfa extracten waren in staat om nachtelijk zweten en opvliegers volledig te laten verdwijnen bij 20 vrouwen (10).

De oestrogenen effecten kunnen ook nog andere voordelen hebben. Een studie van overlevenden van borstkanker bleek dat vrouwen die alfalfa aten hadden minder slaap problemen(11).

Er zijn echter meer onderzoeken vereist om deze voordelen te bevestigen.

Antioxidant effecten

Hoop van Alfalfa Powder

Alfalfa heeft een lange geschiedenis van gebruik in de Ayurvedische en homeopathische geneeskunde naar aandoeningen die worden veroorzaakt door een ontsteking en oxidatieve schade te behandelen.

Dit komt omdat alfalfa van werd verondersteld op te treden als een krachtig antioxidant, dat schade door vrije radicalen kan voorkomt.

Verschillende dierstudies hebben nu de anti-oxidanten werking bevestigd.

Zij vonden dat alfalfa heeft het vermogen om celdood en DNA-schade veroorzaakt door vrije radicalen. Het doet dit door zowel het verlagen van de productie van vrije radicalen en verbeteren van het lichaam waardoor ze in staat zijn om ze te bestrijden (12, 13, 14, 15).

Een studie bij muizen vond zelfs dat de behandeling met alfalfa kan helpen bij het verminderen van de schade veroorzaakt door een beroerte of hersenletsel(16).

Toch zijn menselijke studies nodig om deze effecten te bevestigen. Uit dieronderzoek alleen is onvoldoende.

Kortom: Alfalfa heeft veel potentiële voordelen voor de gezondheid, maar slechts een paar zijn wetenschappelijk geëvalueerd. Het kan profiteren van gezonde stofwisseling, symptomen van de menopauze en hebben antioxidant effecten, maar meer menselijke studies zijn nodig.

Veiligheid en bijwerkingen

Hoewel alfalfa waarschijnlijk veilig is voor de meeste mensen kan het schadelijke bijwerkingen veroorzaken bij sommige mensen.

Als je zwanger bent

Alfalfa kan baarmoeder stimulatie of samentrekkingen veroorzaken. Daarom moet tijdens de zwangerschap het worden vermeden(17).

Als u bloedverdunners gebruikt

Alfalfa en alfalfa spruiten zijn rijk aan vitamine K. Hoewel dit ten goede komt voor de meeste mensen kan het gevaarlijk zijn voor anderen.

Hoge doses vitamine K kan lijden tot een bloedverdunnend medicijn, zoals warfarine, maar minder effectief. Daarom is het belangrijk voor de mensen die deze medicijnen gebruiken om grote veranderingen in hun inname van vitamine K te vermijden(18).

Als u een auto-immuunziekte heeft

Er zijn gevallen gemeld dat alfalfa supplementen veroorzaken reactivering van de lupus (reumatische aandoening) bij sommige mensen(19).

En in een studie bij apen, alfalfa supplementen veroorzaakt lupus-achtige symptomen(20).

Dit effect is waarschijnlijk te wijten vanwege mogelijke immuun stimulerende effecten van het aminozuur l-cavanine , die gevonden is in alfalfa.

Dus, mensen die lupus of sommige andere auto-immuun aandoeningen hebben wordt geadviseerd om het te vermijden.

Als u een verzwakt immuunsysteem heeft

De vochtige omstandigheden die nodig zijn om alfalfa zaden te ontkiemen zijn ideaal voor de groei van bacteriën.

Bijgevolg worden spruiten verkocht in winkels die soms besmet zijn met bacteriën en meerdere bacteriële uitbraken zijn gekoppeld aan alfalfa spruiten in het verleden(21).

Het eten van besmette spruiten kan mogelijk iemand ziek maken, maar de meeste gezonde volwassenen zullen herstellen zonder gevolgen op lange termijn. Maar toch, voor mensen met een verzwakt immuunsysteem een infectie als dit kan zeer ernstig zijn.

Daarom adviseert men kinderen, zwangere vrouwen, ouderen of anderen met een zwakker immuunsysteem alfalfa spruiten te vermijden.

Kortom: Alfalfa kan schadelijk zijn voor sommige mensen, zoals zwangere vrouwen, mensen die bloedverdunners gebruiken en mensen met een auto-immuunziekte of een verzwakt immuunsysteem.

Hoe alfalfa toevoegen aan uw voeding

Alfalfa supplementen kunnen worden gebruikt in poedervorm, als tablet of gebruikt voor in de thee.

Omdat er zo weinig menselijke studies zijn gedaan over alfalfa zaden, bladeren of een extract, is het moeilijk aan te bevelen een veilige of effectieve dosis.

Kruiden supplementen zijn ook berucht voor het niet te bevatten wat op het etiket wordt vermeld, dus zorg ervoor dat je onderzoek doet en koop van een gerenommeerde fabrikant(22).

Een andere manier om alfalfa toe te voegen aan uw voeding is door het eten als spruiten. Alfalfa kan aan uw voeding toegevoegd worden op vele manieren, zoals op een broodje of gemengd in een salade.

U kunt deze kopen bij reformwinkels of zelf thuis laten ontkiemen. Hier hoe te doen:

  • Voeg 2 eetlepels alfalfa zaden in een kom of pot en bedek ze met 2-3 maal de hoeveelheid koud water.
  • Laat ze weken ‘s nachts ongeveer 8-12 uur.
  • Giet ze af en spoel de spruiten goed met koud water. Giet ze weer af en verwijder zoveel mogelijk water.
  • Bewaar de spruiten niet in direct zonlicht en bij kamertemperatuur gedurende 3 dagen. Spoel ze grondig af elke 8-12 uur.
  • Op dag 4, verplaats de spruiten naar een gebied met indirect zonlicht voor fotosynthese. Blijven spoelen en uitlekken elke 8 – 12 uur.
  • Op dag 5 of 6, uw spruiten zijn klaar om te eten.
  • Zie de video

Maar wees bewust van het hoge risico van bacteriële verontreiniging. Het is een goed idee om voorzorgsmaatregelen te nemen om de spruiten te waarborgen dat ze worden bewaard in veilige omstandigheden.

Kortom: U kunt supplementen of alfalfa eten. Spruiten kan gemakkelijk aan sandwiches, salades en nog veel meer worden toegevoegd. Je kan ze ofwel kopen of thuis zelf kweken.

Tot slot

Alfalfa heeft aangetoond dat het helpt om cholesterol te verlagen, en kan ook voordelen voor de bloedsuiker hebben en het verlichten van symptomen van de menopauze.

Mensen nemen het ook voor zijn rijke gehalte aan anti-oxidanten, vitamines C en K, koper, foliumzuur en magnesium . Alfalfa is ook zeer laag in calorieën.

Dat gezegd zijnde voor sommige mensen is het verstandig om alfalfa te vermijden, zoals zwangere vrouwen, mensen die bloedverdunnende medicijnen gebruiken of mensen met een auto-immuunziekte.

Hoewel alfalfa nog veel meer moet worden bestudeerd, tonen zij wel een heleboel hoop.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien − 1 =

It is main inner container footer text