alternatief koffie

9 Alternatieven voor koffie (en waarom je ze moet proberen)

9 Alternatieven voor koffie (en waarom je ze moet proberen)

Koffie is voor veel mensen waar ze de ochtend mee beginnen, terwijl anderen ervoor kiezen om de drank om verschillende redenen niet te drinken.

Voor sommigen kan de hoge hoeveelheid cafeïne – 95 mg per portie – nervositeit of onrust veroorzaken. Voor anderen kan koffie spijsverteringsproblemen en hoofdpijn veroorzaken.

Velen geven eenvoudigweg niet om de bittere smaak of zijn hebben liever iets anders.

Hier zijn 9 heerlijke alternatieven voor koffie die je kunt proberen.

1. Cichorei koffie

Net als koffiebonen kan cichorei wortel worden geroosterd, gemalen en gebrouwen tot een heerlijke warme drank. Het smaakt vergelijkbaar met koffie maar is cafeïnevrij.

Het wordt ook beschouwd als de rijkste plantaardige bron van inuline. Deze oplosbare vezel kan de spijsvertering en een gezonde darm ondersteunen door de groei van nuttige bacteriën te bevorderen – met name Bifidobacteria en Lactobacilli (1).

Daarnaast kan het uw galblaas stimuleren om meer gal te produceren, wat gunstig kan zijn voor de vetvertering (2).

Cichorei wortel kan worden gekocht voorgemalen en geroosterd, dus het is gemakkelijk te bereiden. Het is eenvoudig te maken zoals het zetten van gewone koffie – in een filter-koffiezetapparaat, French pers of espressomachine.

Gebruik 2 eetlepels gemalen koffie voor elke 180 ml water, of pas deze verhouding aan op basis van uw voorkeur.

Houd in gedachten dat cichorei wortel bij sommige mensen verteringsverschijnselen kan veroorzaken. Hoewel inuline goed is voor uw gezondheid, kan het bijwerkingen hebben zoals een opgeblazen gevoel en gas (3).

Bovendien moet je cichorei wortel vermijden als je zwanger bent of borstvoeding geeft, omdat onderzoek naar de veiligheid onder deze omstandigheden ontbreekt.

Kortom: Cichorei wortel smaakt soortgelijk aan koffie, maar is cafeïnevrij en zeer rijk aan inuline, wat kan helpen bij de spijsvertering en een gezonde darm ondersteunt.

2. Matcha thee

Matcha is een soort groene thee gemaakt door het stomen, drogen en malen van de bladeren van de Camellia sinensis plant tot een fijn poeder.

In tegenstelling tot groene thee, consumeer je het hele blad. Om deze reden krijg je een veel geconcentreerdere bron van antioxidanten – epigallocatechinegallaat (EGCG), in het bijzonder (4).

Veel van de voorgestelde voordelen van matcha worden toegeschreven aan EGCG. Observatiestudies suggereren bijvoorbeeld dat regelmatig consumeren van groene thee uw risico op hoge bloeddruk kan verlagen (5).

Groene thee is ook in verband gebracht met lager lichaamsgewicht en lichaamsvet, evenals een lager risico op diabetes type 2 (5).

Matcha heeft een frisse smaak, die sommigen beschrijven als aards.

Hoe te bereiden:

  1. Neem 1-2 theelepels matchapoeder in een keramische kom met behulp van een fijnmazige zeef.
  2. Voeg heet, maar niet kokend water toe; de ​​watertemperatuur moet rond de 71-77 ° C zijn.
  3. Roer langzaam totdat het poeder is opgelost en daarna met een garde goed roeren. Een traditionele bamboethee-garde, een chasen genaamd, werkt het best.
  4. De thee is klaar zodra een licht schuim zich vormt. U kunt ook proberen 1 kopje (237 ml) gestoomde melk of een niet-zuivel alternatief toe te voegen voor een romige matcha-thee latte.

Omdat je het gehele blad consumeert, is Matcha meestal hoger in cafeïne dan gewoon gebrouwen groene thee en soms hoger dan koffie. De hoeveelheid in elke portie kan sterk variëren, met een bereik van 35-250 mg per kop (6).

Kortom: Matcha thee biedt een overvloed aan voordelige antioxidanten in één portie. Afhankelijk van hoe het is bereid, kan het meer of minder cafeïne bevatten dan koffie.

3. Golden milk

Golden milk is een rijke, cafeïnevrije vervanger voor koffie.

Deze warme drank bevat opwekkende specerijen zoals gember, kaneel, kurkuma en zwarte peper. Andere veel voorkomende toevoegingen zijn kardemom, vanille en honing.

Naast dat het drankje een prachtige gouden kleur geeft, heeft kurkuma krachtige ontstekingsremmende eigenschappen vanwege de krachtige chemische curcumine(78).

Bovendien verhoogt zwarte peper het vermogen van uw lichaam om curcumine te absorberen, zoals vet. Daarom kunt u overwegen volle melk versus vetvrij alternatief te gebruiken voor dit drankje (910).

Je kunt een eenvoudige golden milk bereiden in ongeveer 5 minuten. Hier is hoe:

  1. In een steelpan 1 kop (237 ml) melk of een zuivel alternatief met 1/2 theelepel gemalen kurkuma, 1/4 theelepel kaneel, 1/8 theelepel gemalen gember en een snufje zwarte peper. Optioneel, voeg honing naar smaak toe.
  2. Verwarm het mengsel op een laag tot middelhoog vuur, onder regelmatig roeren om te voorkomen dat het verbrandt.
  3. Eenmaal verwarmd, giet het drankje in een mok en geniet ervan.

Kortom: Golden milk is een rijk cafeïnevrij alternatief voor koffie dat ontstekingsremmende effecten kan hebben.

4. Citroenwater

Het veranderen van uw ochtenddrank hoeft niet ingewikkeld te zijn. Citroenwater is een geweldige manier om uw dag mee te beginnen.

Het is calorie- en cafeïnevrij en biedt een ruime dosis vitamine C.

Als antioxidant speelt vitamine C een rol in uw immuunsysteem en beschermt het uw huid tegen schade door de zon. Het is essentieel voor het maken van collageen, een eiwit dat de basisstructuur voor uw huid, pezen en ligamenten biedt (111213).

Slechts één glas citroenwater – door het toevoegen van het sap van een halve citroen (1 eetlepel of 15 ml) aan 1 kop (237 ml) koud water – levert 10% van uw ADH voor vitamine C op(14).

Je kunt ook andere soorten fruit en kruiden toevoegen voor een verscheidenheid aan smaken – komkommer, munt, watermeloen en basilicum zijn enkele populaire opties.

Kortom: Citroenwater is een eenvoudige maar verfrissende manier om je dag gehydrateerd en met een boost antioxidanten te starten.

5. Yerba Mate

Yerba mate is een van nature cafeïne houdende kruidenthee gemaakt van de gedroogde bladeren van de Zuid-Amerikaanse hulstboom, llex paraguriensis(15).

Als je op zoek bent naar een koffievervanger maar je cafeïne wilt behouden, is yerba mate een goede keuze.

Eén kopje (237 ml) bevat ongeveer 78 mg cafeïne, vergelijkbaar met het cafeïnegehalte in een gemiddelde kop koffie (16).

Yerba mate zit ook vol met nuttige plantaardige stoffen die fungeren als antioxidanten. Sommige studies suggereren zelfs dat het mogelijk hoger is in antioxidanten dan groene thee (16).

Daarnaast bevat het verschillende mineralen en vitamines, waaronder riboflavine, thiamine, fosfor, ijzer, calcium en vitamine C en E (16).

Het heeft een verworven smaak, die kan worden omschreven als bitter of rokerig. In de traditionele methode wordt yerba mate bereid in een yerba mate kalebas en geconsumeerd door een metalen of houten rietje, waaraan water wordt toegevoegd terwijl je het drinkt.

Om het drinken van yerba mate te vergemakkelijken, kun je de bladeren ook met een theezeefje maken of yerba mate theezakjes kopen. In deze gevallen, laat de bladeren gewoon 3-5 minuten in heet water trekken en geniet ervan.

Ondanks de vermeende gezondheidsvoordelen van Yerba Mate, moet u het met mate drinken. Studies hebben regelmatige hoge innames van 1-2 liter per dag gekoppeld aan verhoogde percentages van bepaalde soorten kanker(161718).

Kortom: Yerba mate levert een vergelijkbare hoeveelheid cafeïne aan koffie, samen met riboflavine, thiamine, fosfor, ijzer, calcium en vitamine C en E. Het zit ook vol met antioxidanten.

6. Chai Thee

Chai-thee is een soort zwarte thee vermengd met sterke kruiden en specerijen.

Hoewel het minder cafeïne (47 mg) bevat dan koffie, suggereren studies dat zwarte thee nog steeds de mentale alertheid kan verbeteren(192021).

Zwarte en groene thee zijn beide gemaakt van de Camellia sinensis plant, maar zwarte thee ondergaat een fermentatieproces, waardoor de chemische samenstelling verandert. Beide typen lijken krachtige antioxiderende eigenschappen te hebben (22).

Hoewel meer onderzoek nodig is, hebben sommige observationele studies verband gelegd met het drinken van zwarte thee met een lager risico op hartaandoeningen(232425).

Naast de mogelijke gezondheidsvoordelen, heeft chai thee een robuuste smaak en een aangename geur.

Er zijn veel recepten, maar hier is een eenvoudige manier om 2 kopjes te bereiden:

  1. Plet 4 kardemomzaden, 4 kruidnagels en 2 zwarte peperkorrels.
  2. Mix in een steelpan 2 kopjes (474 ​​ml) water, een 3 cm plak verse gember, 1 kaneel -stokje en de geplette kruiden.
  3. Breng het mengsel aan de kook en haal het dan van het vuur.
  4. Voeg 2 zakjes zwarte thee toe en laat het 10 minuten trekken.
  5. Zeef de thee in twee mokken en geniet ervan.

Om een ​​chai thee-latte te maken, gebruikt u eenvoudigweg 1 kopje (237 ml) melk of uw favoriete zuivel alternatief in plaats van water in het bovenstaande recept.

Kortom: Chai thee is een gekruide zwarte thee met een robuuste smaak en een bescheiden hoeveelheid cafeïne. Observationele studies suggereren dat zwarte thee het risico op hartaandoeningen kan verlagen.

7. Rooibos thee

Rooibos is een cafeïnevrije drank die is ontstaan in Zuid-Afrika.

In tegenstelling tot koffie en andere theesoorten bevat rooibos weinig tannine-antioxidanten, wat gunstig kan zijn, maar kan ook de absorptie van ijzer belemmeren (26).

Ondanks een laag tannine gehalte biedt rooibos een aanzienlijke hoeveelheid andere antioxidanten (27).

Studies zijn uiterst beperkt. Eén onderzoek suggereert dat rooibos kan helpen beschermen tegen hartziekten, terwijl een ander potentieel heeft gevonden om het risico op kanker te verminderen (2829).

Rooibos heeft een langere weektijd dan de meeste theeën en te lang weken heeft geen bittere smaak tot gevolg. In plaats daarvan heeft rooibos een licht zoete fruitige smaak.

Bereid voor jezelf een beker en gebruik een theefilter om 1-1,5 theelepeltjes losse rooibos tot 10 minuten te laten trekken. Eventueel kunt u citroen en honing naar smaak toevoegen.

Kortom: Rooibos is een cafeïnevrije thee met een licht zoete en fruitige smaak. Het bevat veel antioxidanten en bevat weinig tannines, een stof die de ijzerabsorptie verstoort.

8. Appelazijn

Appelazijn wordt gemaakt door gemalen appels te fermenteren met gist en bacteriën.

Dit proces produceert een verbinding genaamd azijnzuur, die volgens sommige onderzoeken gunstige effecten kan hebben op de insulinegevoeligheid en de bloedsuikerspiegel.

Een studie toonde bijvoorbeeld aan dat wanneer mensen met insulineresistentie vóór een maaltijd 20 gram (0,5 eetlepel) appelazijn dronken, de stijging van hun bloedsuikerspiegel met 64% werd verminderd. Dit effect was echter niet zichtbaar bij mensen met diabetes type 2 (30).

Hoewel er nog niet veel bewijs is, kan appelazijn ook de gevoelens van volheid na de maaltijd verhogen en helpen bij een bescheiden gewichtsverlies (313233).

Een basis appelazijn-drank combineert 1-2 eetlepels rauwe of ongefilterde appelazijn, 1 kop (237 ml) koud water en eventueel 1-2 eetlepels honing of een andere zoetstof die de voorkeur heeft.

Drink geen appelazijn zonder het eerst te verdunnen. Appelazijn bevat 4-6% azijnzuur dat uw mond en keel kan verbranden. Het kan het tandglazuuraantasten als het regelmatig wordt gebruikt, dus voor en na het drinken van appelazijn wordt water aanbevolen (3435).

Kortom: Appelazijn is een cafeïnevrij alternatief voor koffie dat mogelijk gunstige effecten heeft op de bloedsuikerspiegel. Het kan zelfs helpen bij gewichtsverlies.

9. Kombucha

Kombucha is gemaakt door zwarte thee te fermenteren met bacteriën, gist en suiker.

Het fermentatieproces creëert een symbiotische kolonie van bacteriën en gisten, gewoonlijk een SCOBY genoemd.

Na de gisting bevat kombucha probiotica, azijnzuur en antioxidanten – die allemaal gezondheidsvoordelen kunnen hebben (3637).

Dier- en reageerbuisstudies suggereren dat kombucha uw immuunsysteem kan stimuleren, cholesterol niveau’s en bloedsuikerwaarden bij mensen met diabetes kan verbeteren. De beweerde voordelen voor de gezondheid van de mens zijn echter grotendeels anekdotisch (383940).

Het is niet raadzaam om kombucha alleen te maken vanwege een hoog risico op besmetting door schadelijke pathogenen (4142).

Er zijn echter talloze commercieel variëteiten beschikbaar die niet hetzelfde risiconiveau vormen.

Kortom: Kombucha is gefermenteerde zwarte thee met probiotica, azijnzuur en antioxidanten. Veel dierstudies suggereren mogelijke gezondheidsvoordelen, maar weinigen zijn gedaan bij mensen.

Tot slot

Hoewel koffie veel eigenlijke voordelen voor de gezondheid heeft, hoeft het niet per se voor u te zijn.

Er zijn echter nog veel andere opties. Veel bieden zelfs voordelen die koffie niet heeft, zoals antioxidant rijke kruiden en specerijen, probiotica en azijnzuur.

Als u op zoek bent naar een gezond alternatief voor koffie, zijn de dranken op deze lijst het proberen waard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.