img

Amandelpasta vs Pindakaas: Welke is gezonder?

1361 Views

Amandelpasta vs Pindakaas: Welke is gezonder?

Amandelpasta en pindakaas hebben veel met elkaar gemeen.

Beide zijn bekend als goede bronnen van plantaardig vet en eiwit. En beide lenen zich voor vele culinaire toepassingen, voor op brood en het maken van curry.

Toch amandelpasta is meestal ten minste het dubbele van de prijs van pindakaas en heeft meer gezondheidsvoordelen dan pindakaas.

Is dat forse prijskaartje het waard, of is pindakaas net zo gezond als amandelpasta?

Dit artikel zal beoordelen en vergelijken hun voordelen voor de gezondheid, nadelen en gebruikt om u te vertellen welke gezonder is.

Wat is het verschil tussen Pinda’s en amandelen?

Pinda’s en amandelen zijn onbewerkte voedingsmiddelen die worden gebruikt om o.a. pindakaas of amandelpasta van te maken.

Pinda’s zijn eigenlijk een peulvrucht, leden van dezelfde plantenfamilie als bonen en erwten. Ze zijn zaden van peulen die onder de grond groeien.

Afkomstig uit Zuid-Amerika, worden pinda’s geteeld in tropische en subtropische gebieden, met inbegrip van Azië, delen van Afrika, Spanje en de zuidelijke Verenigde Staten(1).

Daarentegen amandelen groeien aan de bomen en zijn meer verwant aan andere noten, zoals walnoten en cashewnoten.

Interessant is dat 79% procent van de amandel oogst komt uit Californië, maar ze worden ook geteeld in de mediterrane landen en het Midden-Oosten.

Amandelen vereisen veel water om te groeien en moeten ook worden bestoven door honingbijen. Beide factoren verhogen de bezorgdheid over duurzaamheid.

In vergelijking, pinda vereist veel minder water om te groeien en de bloemen van de pindaplant bestuiven zichzelf.

De hogere prijs van amandelpasta is gedeeltelijk te wijten aan de middelen die nodig zijn om amandelen te laten groeien gecombineerd met de hoge vraag naar amandelen in alle vormen — geheel, als pasta, gemaakt als amandelmelk en in levensmiddelen.

Samenvatting: Amandelen zijn een boom noot, terwijl pinda’s zijn een peulvrucht. Amandelen vereisen meer middelen om te groeien dat bijdraagt aan hun hoge prijs.

Verschillen in Smaak en toepassing

Boterham met Pindakaas

Het is moeilijk om het verschil in smaak tussen amandelpasta en pindakaas te beschrijven zonder simpelweg het vergelijken van de smaken van amandelen en pinda’s.

Pindakaas heeft een opvallend verslavende geur en smaak en een dikke, kleverige textuur.

Almandelpasta proeft een beetje zoeter en is gladder en vloeibaarder dan pindakaas.

Amandelpasta kan worden gemaakt van rauwe of geroosterde amandelen, terwijl pinda’s altijd worden geroosterd voordat ze vermalen worden tot pindakaas.

U kunt de twee notenpasta’s naast elkaar gebruiken. Beide kunnen op brood gebruikt worden, gebruikt als een dip voor fruit of toegevoegd aan een smoothie voor extra vet en eiwit.

Ze kunnen ook worden mee gekookt in hartige gerechten, het toevoegen van een nootachtige smaak en een romige textuur aan stoofschotels of curry’s.

Amandelpasta mildere smaak betekent dat het kan worden toegevoegd aan gerechten zonder dat het merkbaar is. Bijvoorbeeld, u kunt hem gebruiken voor pesto of humus.

Aan de andere kant, als u op zoek bent naar de kenmerkende smaak van pindakaas, dan zal amandelpasta geen directe vervanger zijn.

Samenvatting: Amandelpasta en pindakaas kan zowel samen worden gebruikt op brood of toegevoegd aan hartige gerechten. Amandelpasta heeft een mildere, zoetere smaak en pindakaas heeft een dikkere textuur.

Met elkaar vergelijken

Mes rust op de top van een Peanut Butter Jar

Zowel amandel en pindakaas kan worden gemaakt met slechts één ingrediënt.

Sommige merken voegen extra ingrediënten toe, zoals zout, zoetstoffen, andere smaken en oliën.

Om het gemakkelijk te vergelijken van deze twee, is de onderstaande informatie van ongezouten, single-ingrediënt soorten.

Hier vergelijken we een portie van 2-eetlepel pindakaas tegen dezelfde hoeveelheid amandelpasta(2, 3):

Pindakaas Amandelpasta
calorieën 188 202
Eiwit 8 gram 5 gram
Totaal vet 16 gram 19 gram
Enkelvoudig onverzadigde vetten 8 gram 12 gram
Verzadigd vet 3 g 2 g
Koolhydraten 6 gram 7 gram
Vezel 2 g 1 gram
Mangaan 23%van de ADH 38%van de ADH
niacine 21%van de ADH 4%van de ADH
vitamine E 14%van de ADH 42%van de ADH
Magnesium 12%van de ADH 24%van de ADH
Fosfor 11%van de ADH 16%van de ADH
Koper 8% van de ADH 14%van de ADH
Calcium 1% van de ADH 9% van de ADH
vitamine B6 9% van de ADH 6% van de ADH
Ijzer 3% van de ADH 6% van de ADH
riboflavine 2% van de ADH 12% van de ADH
foliumzuur 6% van de ADH 6% van de ADH

Zoals u kunt zien, pindakaas en amandelpasta zijn zeer vergelijkbaar, maar pindakaas krijgt bonuspunten voor het hebben van iets minder calorieën en meer eiwit.

Echter, amandelpasta levert een hoger percentage van bepaalde voedingsstoffen zoals vitamine E, magnesium , mangaan en calcium, die belangrijk zijn voor de gezondheid.

Daarnaast hebben de knapperige soorten zowel amandel en pindakaas een beetje meer vezels dan gladde versies.

Samenvatting: Amandelpasta en pindakaas hebben vergelijkbare hoeveelheden calorieën, gezonde vetten en eiwitten. Amandelpasta heeft een hogere hoeveelheden van de verschillende vitaminen en mineralen, waardoor het een lichte voorsprong heeft.

Bewezen gezondheidsvoordelen

Black weegschaal en een meetlint

In termen van voordelen voor de algemene gezondheid, amandelpasta en pindakaas zijn vergelijkbaar.

Wetenschappelijke literatuur en onderzoek groeperen vaak pinda’s in de categorie van noten.

Regelmatig eten met inbegrip van pinda’s, amandelen en hun pasta in uw voeding kan de volgende voordelen bieden:

  • Verminderen het risico op hart-en vaatziekten: Onderzoek heeft consequent het eten van noten gekoppeld met een lager risico op hart-en vaatziekten. Een 2014 evaluatie bleek dat slechts een portie noten dagelijks gegeten het risico van hartziekte kan verlagen met 19% (4, 5, 6, 7).
  • Helpen bij het verlagen van de bloeddruk: Noten bevatten diverse verbindingen, zoals magnesium en koper, dat zorgt dat het lichaam beter de bloeddruk kan reguleren. Gewoon een dagelijkse portie kan helpen uw bloeddruk te verlagen(8, 9, 10, 11).
  • Verbetert cholesterolgehalte: Het eten van verschillende soorten noten kan helpen voor lagere totale cholesterol het “slechte” LDL-cholesterol bij gezonde mensen en mensen met een matig hoog cholesterolgehalte(12).
  • Helpen handhaven van een gezond gewicht: Hoewel noten bevatten veel calorieën, heeft onderzoek aangetoond dat het regelmatig eten van ze wordt niet geassocieerd met gewichtstoename en is zelfs gekoppeld aan een lager risico op obesitas(13, 14)
  • Verbetert de bloedsuikerspiegel: regelmatig eten van noten verbetert de bloedsuikerspiegel bij diabetici, prediabetics en gezonde individuen, waarschijnlijk omdat noten zijn laag in koolhydraten en rijk aan gezonde vetten en eiwitten(15, 16, 17, 18, 19).
  • Beschermt celmembranen: Noten zijn rijk aan vitamine E, een antioxidant die helpt de celmembranen te beschermen tegen schadelijke vrije radicalen. Amandelpasta bevat meer dan pindakaas, maar beide bieden een goede hoeveelheid(2, 3, 20).
  • Verlaagt het risico van galstenen: Verscheidene studies hebben aangetoond dat mensen die regelmatig noten eten hebben een lager risico op galstenen. Dit komt waarschijnlijk dankzij de onverzadigd vet- en vezelgehalte van deze noten(21, 22, 23).

Samenvatting: Zowel amandelen en pinda’s, evenals hun pasta’s, hebben een aantal voordelen voor de gezondheid, waaronder het verlagen van het risico op hart-en vaatziekten, hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte.

Waarom wordt Amandelpasta gezien als gezonder?

Almond Butter en Amandelen

Ondanks de sterke gelijkenissen tussen amandelpasta en pindakaas, veel mensen zien amandelpasta als gezonder.

Er kunnen verschillende redenen daarvoor zijn.

De eerste reden is waarschijnlijk dat pinda’s zijn peulvruchten en amandelen zijn noten.

Peulvruchten hebben een slecht aanzien in bepaalde kringen, voor een deel omdat veel mensen een opgeblazen gevoel krijgen na het eten van hen.

Terwijl andere soorten peulvruchten, zoals bonen en linzen, bevatten gemakkelijk fermenteerbare koolhydraten die gassen veroorzaken, pinda’s en pindakaas niet(24, 25, 26).

Iets anders dat vaak wordt gebracht is dat pindakaas bevat anti-nutriënten, zoals fytinezuur, die de absorptie van andere mineralen vermindert.

Hoewel dit waar is, amandelpasta bevat ook anti-nutriënten.

Verder onderzoek in toenemende mate suggereert dat anti-nutriënten heeft eigenlijk een aantal voordelen, ondanks hun nadelen. Bijvoorbeeld fytinezuur is ook een antioxidant die het risico van bepaalde kankers kan verminderen(27, 28, 29, 30, 31).

Geloof het of niet, omdat aan amandelpasta hangt een behoorlijk prijskaartje dat sommige mensen denken dat amandelpasta is beter voor hen dan minder dure pindakaas.

Uit recent onderzoek blijkt dat mensen geloven dat gezonder eten duurder is. Veel vergelijken een hogere prijs met een gezonder product(32).

Tenslotte een aantal vooroordelen over pindakaas komt gewoon door misvatting.

Veel artikelen die beweren amandelpasta is veel gezonder dan pindakaas wijzen op ‘feiten’ die simpelweg niet waar zijn, zoals amandelpasta bevat minder koolhydraten, of geen risico op aflatoxine te hebben(33).

Aflatoxine zijn toxische verbindingen van schimmels die groeien in een aantal rauwe levensmiddelen. De waarheid is dat pinda’s en amandelen even groot risico lopen(34).

Samenvatting: Er zijn verschillende redenen waarom mensen mogen geloven dat amandelpasta beter is dan pindakaas. Echter, ze hebben ze gewoon niet goed vergeleken.

Mogelijke zorgen

pinda-allergie

Voor het grootste deel, zowel amandelpasta en pindakaas zijn gezonde voedingsmiddelen zonder veel nadelen.

Er zijn echter een aantal problemen die moeten worden aangepakt.

Hier zijn de belangrijkste:

  • Allergieën: Ongeveer 1% van de mensen in Europa zijn allergisch voor pinda’s en 0,5% zijn allergisch voor amandelen en andere noten. Beide allergieën kunnen ernstige en potentieel levensbedreigend zijn(35, 36, 37, 38).
  • Licht risico op voedselvergiftiging: Zo nu en dan bevatten notenpasta, zowel amandel- en pindakaas aflatoxine en Salmonella.
  • Rijk in oxalaten: Zowel amandelen en pinda’s zijn rijk in oxalaten , een categorie van natuurlijke stoffen die nierstenen kunnen veroorzaken. Dit zou een zorg voor mensen kunnen die gevoelig zijn voor nierstenen(39, 40).
  • Extra ingrediënten: Veel merken voegen suiker, olie en andere vulstoffen toe om de smaak te verbeteren, houdbaarheid te verbeteren en de scheiding van de natuurlijke oliën te voorkomen. Kijk voor ingrediënt lijsten met slechts één ingrediënt: pinda’s of amandelen.
  • Bederf: Natuurlijke notenpasta kan in het algemeen 5-6 maanden worden bewaard in de koelkast. Als ze ranzig beginnen te ruiken, gooi ze dan weg(41).
  • Kosten: Natuurlijke amandelpasta kan tot drie keer zo duur zijn dan de natuurlijke pindakaas.

Samenvatting: Amandelen en pindakaas dragen meestal geen grote risico’s met zich mee, behalve voor mensen met een pinda-en amandel allergie.

Tot Slot

Pindakaas en amandelpasta zijn beide gezonde keuzes.

Amandelpasta levert iets hogere niveaus van vitaminen en mineralen, waardoor het een iets gezondere keuze is.

Echter, beide leveren dezelfde grote voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van het verlagen van het risico op hart-en vaatziekten en helpen de bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text