amarant gezond?

Is amarant graan gezond?

Amarant werd al geteeld door de Azteken en Inca’s. Het heeft dezelfde voedingswaarde als quinoa. Net als quinoa is het eigenlijk een grassoort. Omdat het rijk is aan eiwit, calcium, kalium, magnesium en folaat is het een grassoort die je beslist eens moet proberen.

Wanneer amarant gekookt wordt, behoudt het nog enige textuur. Je kunt het gebruiken voor een pilaf of als pap. Ook kun je het gekookte graan bij je pannenkoekenbeslag doen voor een nog gezondere en lekkerder pannenkoek.

Persoonlijk vind ik dat amarantmeel het meest geschikt is voor koekjes recepten.

Voedingswaarde van Amarant

Voedingswaarde per 100 gram
Energie1565 kJ
Energie374 kcal
Koolhydraten56.8g
Eiwitten14.5g
Vetten6.5g
Verzadigde vetten1.7g
Enkelvoudig onverzadigde vetten1.4g
Meervoudig onverzadigde vetten2.9g
Vezels9.3g
Natrium21mg
Calcium153mg
IJzer7.6mg
Kalium366mg
Magnesium266mg
Fosfor455mg

Gezondheidsvoordelen

1. Glutenvrij

Amarant ziet er uit als een graankorrels, alleen is het geen graan, maar een zaad en het bevat geen gluten. Amarantmeel kan worden gebruikt om soepen en sauzen dikker te maken. Het kan ook worden gebruikt met andere glutenvrij meel.

2. Cholesterol

De oliën en fytosterolen in amarant helpen het cholesterolgehalte te verlagen, met inbegrip van LDL en triglyceriden.

3. Ontsteking 

De ontstekingsremmende eigenschappen van peptiden en oliën in amarant kunnen pijn en ontstekingen verlichten. Dit is vooral belangrijk voor chronische aandoeningen waarbij ontstekingen de gezondheid aantast zoals diabetes, hart en vaatziekten en beroerte.

4. Kanker

Dezelfde peptiden in amarant die beschermen tegen ontstekingen kan ook helpen bij het voorkomen van kanker. De antioxidanten in dit graan kan zelfs cellen helpen beschermen tegen andere schade die kan lijden tot kanker.

5. Bloeddruk 

De vezels en fytonutriënten in amarant verlaagt de bloeddruk volgens sommige recente studies. Dit zaad tackelt ook het cholesterol, ontsteking en bloeddruk waardoor het een all-round goed eten is voor de gezondheid van het hart.

6. Eiwit

Het is een zeer rijke bron van eiwitten en dit eiwit is ook zeer biologisch beschikbaar. Het eiwit in amarant is beter verteerbaar dan andere zaden en granen in vergelijking met de verteerbaarheid van melkeiwit.

7. Lysine

Groenten en granen ontbreekt vaak aan deze essentiële aminozuur. Amarant heeft een goede hoeveelheid lysine die helpt het lichaam calcium te absorberen, spieren op te bouwen en energie te produceren.

8. Vezels 

Amarant is een vezelrijk voedsel. Dit maakt het dat je snel een vol gevoel geeft en betekent dat het helpt bij de spijsvertering, cholesterol, bloeddruk en vertraagt de opname van suikers in het lichaam.

9. Mineralen 

Is een rijke bron van mineralen zoals calcium, magnesium en koper. Het is ook een goede bron van zink, kalium en fosfor. Deze zijn nodig voor de opbouw van sterke botten en spieren.

10. Vitamines 

Is een goede bron van vele essentiële vitamines zoals A, C, E, K, B5, B6, folaat, niacine en riboflavine. Deze fungeren als antioxidanten en verhogen energie.

11. Immuunsysteem 

Kan het immuunsysteem stimuleren volgens sommige studies, waarschijnlijk dankzij de krachtige vitaminen, mineralen en antioxidanten.

12. Grijs haar  

Het voorkomt voortijdige vergrijzing, te wijten aan de mineralen die dit zaad in overvloed heeft.

Amarant heeft een bescheiden hoeveelheid oxaalzuur. Deze moeten worden vermeden of slechts matig gebruikt worden door degenen met jicht, nierproblemen of reumatoïde artritis.

13. Snack Bonus 

U kunt pop amarant maken zoals popcorn en gebruik het als een gezonde snack of als traktatie door het te mengen met siroop of honing.