anijszaad

Anijszaad: 7 gezondheidsvoordelen en het gebruik ervan

Anijs, ook wel anijszaad genoemd, is een plant die uit dezelfde familie komt als wortels, selderij en peterselie.

Het kan tot 1 meter lang worden en produceert bloemen en een klein wit fruit dat bekend staat als anijszaad.

Anijs heeft een kenmerkende, zoethoutachtige smaak en vaak gebruikt om smaak toe te voegen aan desserts, drankjes en broodbeleg ´muisjes´ .

Het is ook bekend om zijn krachtige gezondheidsbevorderende eigenschappen. Het fungeert ook als een natuurlijke remedie voor een breed scala aan aandoeningen.

Hier zijn 7 voordelen en toepassingen van anijszaad, ondersteund door de wetenschap.

1. Rijk aan voedingsstoffen

Hoewel anijszaad in relatief kleine hoeveelheden wordt gebruikt, bevat het een goede hoeveelheid verschillende belangrijke micronutriënten in elke portie.

In het bijzonder is anijszaad rijk aan ijzer, wat essentieel is voor de productie van gezonde bloedcellen in uw lichaam(1).

Het bevat ook een kleine hoeveelheid mangaan, een belangrijk mineraal dat fungeert als een antioxidant en noodzakelijk is voor metabolisme en ontwikkeling (2).

Een eetlepel (7 gram) anijszaad levert ongeveer(3):

  • Calorieën: 23
  • Eiwit: 1 gram
  • Vet: 1 gram
  • Koolhydraten: 3 gram
  • Vezel: 1 gram
  • IJzer: 13% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Mangaan: 7% van de ADH
  • Calcium: 4% van de ADH
  • Magnesium: 3% van de ADH
  • Fosfor: 3% van de ADH
  • Kalium: 3% van de ADH
  • Koper: 3% van de ADH

Houd er echter rekening mee dat de meeste recepten waarschijnlijk minder dan een eetlepel vragen.

Kortom: Anijszaad bevat weinig calorieën, maar bevat een goede hoeveelheid verschillende belangrijke mineralen, waaronder ijzer, mangaan en calcium.

2. Kan symptomen van depressie verminderen

Depressie is een veel voorkomende maar toch invaliderende aandoening die tot 25% van de vrouwen en 12% van de mannen over de hele wereld treft(4).

Interessant is dat sommige onderzoeken hebben aangetoond dat anijszaad kan helpen bij de behandeling van depressie.

Een studie toonde aan dat anijszaad extract krachtige antidepressieve eigenschappen vertoonde bij muizen en even werkzaam was als een veelvoorkomende voorgeschreven medicatie voor de behandeling van depressie(5).

Bovendien in een andere studie bij 107 mensen die 3 gram anijszaadpoeder driemaal daags kregen, werkzaam om de symptomen van postnatale depressie te verminderen(6).

Evenzo verminderde in een onderzoek van vier weken bij 120 mensen de inname van een capsule met 200 mg anijsolie driemaal daags de symptomen van milde tot matige depressie aanzienlijk in vergelijking met een controlegroep(7).

Kortom: Menselijke en dierlijke studies ontdekte dat anijszaad de symptomen van depressie kan helpen verminderen. Is mogelijk net zo effectief als sommige soorten antidepressiva medicijnen.

3. Beschermt tegen maagzweren

Maagzweer is een pijnlijke zweer die zich vormt in de wand van uw maag en symptomen zoals indigestie, misselijkheid en een branderig gevoel in uw borst veroorzaakt.

Hoewel traditionele behandeling meestal het gebruik van medicijnen met zich meebrengt om de productie van maagzuur te verminderen. Voorlopig onderzoek suggereert dat anijszaad maagzweren kan helpen voorkomen en symptomen kan verminderen.

Eén dierstudie merkte bijvoorbeeld op dat anijs maagzuursecretie verminderde, de vorming van maagzweren helpt voorkomen en cellen beschermt tegen schade (8).

Onderzoek naar de effecten van anijszaad op maagzweren is echter nog steeds zeer beperkt.

Er zijn aanvullende studies nodig om te begrijpen hoe dit de vorming van zweren en de symptomen van mensen kan beïnvloeden.

Kortom: Hoewel het onderzoek uiterst beperkt is, verminderde anijszaad de maagzuursecretie en beschermde het maagzweer vorming in één dierstudie.

4. Voorkomt de groei van schimmels en bacteriën

Uit reageerbuisstudies blijkt dat anijszaad en zijn verbindingen krachtige antimicrobiële eigenschappen bezitten die infecties voorkomen en de groei van schimmels en bacteriën blokkeren.

Eén reageerbuisstudie toonde aan dat anijszaad en anijs etherische olie vooral effectief waren tegen bepaalde schimmelsoorten, waaronder gisten en dermatofyten, een type schimmel dat huidziekte kan veroorzaken(9).

Anethol, het actieve ingrediënt in anijszaad, remt ook de groei van bacteriën.

In één reageerbuisstudie blokkeerde anethol de groei van een specifieke bacteriestam die cholera veroorzaakt, een infectie die wordt gekenmerkt door ernstige diarree en uitdroging(10).

Er is echter verder onderzoek nodig om te onderzoeken hoe anijszaad de groei van schimmels en bacteriën bij mensen kan beïnvloeden.

Kortom: Uit reageerbuisstudies blijkt dat anijszaad en de componenten ervan de groei van bepaalde stammen schimmels en bacteriën kunnen verminderen.

5. Kan menopauze symptomen helpen verlichten

De menopauze is de natuurlijke achteruitgang van de voortplantingshormonen van vrouwen tijdens het ouder worden. Dat resulteert in symptomen zoals opvliegers, vermoeidheid en een droge huid.

Van anijszaad is bewezen dat het de effecten van oestrogeen in je lichaam nabootst, waardoor symptomen van de menopauze mogelijk verminderd (11).

In een onderzoek van vier weken namen 72 vrouwen met opvliegers driemaal daags een placebo of capsule met 330 mg anijszaad. Degenen die anijs kregen, ervoeren een vermindering van de ernst en frequentie van opvliegers met bijna 75%(12).

Sommige van de verbindingen in anijszaad kunnen ook helpen botverlies te voorkomen, één van de kenmerkende symptomen van de menopauze die optreedt als gevolg van dalende oestrogeenspiegels in uw lichaam(13).

Eén studie toonde aan dat een etherische olie bestaande uit 81% anethol, het actieve ingrediënt in anijs, hielp botverlies te voorkomen en te beschermen tegen osteoporose bij ratten(14).

Ondanks deze veelbelovende resultaten, is meer onderzoek nodig om te bepalen hoe anijszaad zelf de symptomen van de menopauze bij vrouwen kan beïnvloeden.

Kortom: Anijszaad en zijn verbindingen kunnen opvliegers verminderen en botverlies voorkomen, maar er is meer onderzoek nodig.

6. Goed om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren

Sommige onderzoeken wijzen uit dat anethol, het actieve ingrediënt in anijszaad, de bloedsuikerspiegel kan stabiliseren en houden wanneer gecombineerd met een gezonde levensstijl.

In een 45-daagse studie met diabetische ratten, hielp anethol bij het verlagen van de hoge bloedsuikerspiegel door niveaus van verschillende belangrijke enzymen te veranderen. Anethol versterkte ook de functie van pancreascellen die insuline produceren(15).

Een andere dierstudie meldde ook dat anethol de bloedsuikerspiegel verbeterde bij ratten met diabetes(16).

Houd in gedachten dat deze studies een geconcentreerde dosis anethol gebruiken – veel hoger dan in een typische portie anijszaad.

Meer studies zijn nodig om te evalueren hoe anijszaad de bloedsuikerspiegel bij mensen kan beïnvloeden.

Kortom: Dierstudies tonen aan dat anethol de bloedsuikerspiegel kan verlagen en de functie van insuline producerende cellen kan verbeteren.

7. Kan ontsteking verminderen

In veel gevallen wordt een ontsteking beschouwd als een normale reactie van uw immuunsysteem om te beschermen tegen verwondingen en infecties.

Hoge niveaus van langdurige ontsteking zijn echter gekoppeld aan chronische aandoeningen, zoals hartaandoeningen, kanker en diabetes(17).

Dier- en reageerbuisonderzoek suggereren dat anijszaad de ontsteking kan verminderen om een ​​betere gezondheid te bevorderen en ziekte te voorkomen.

Een onderzoek bij muizen toonde bijvoorbeeld aan dat anijszaadolie zwelling en pijn verminderde(18).

Uit ander onderzoek blijkt dat anijszaad veel antioxidanten bevat, die ontstekingen kunnen verminderen en ziekteverwekkende oxidatieve schade kunnen voorkomen (19).

Kortom: Dierstudies hebben aangetoond dat anijszaad veel antioxidanten bevat en ontstekingen kan verminderen om chronische ziekten te helpen voorkomen.

Mogelijke bijwerkingen

De meeste mensen kunnen veilig anijs consumeren zonder het risico van nadelige bijwerkingen.

Het kan echter een allergische reactie veroorzaken, vooral als u allergisch bent voor planten in dezelfde familie – zoals venkel, bleekselderij, peterselie of dille.

Bovendien kunnen de oestrogeen imiterende eigenschappen van anijs de symptomen van hormoongevoelige aandoeningen verergeren, zoals borstkanker of endometriose(1120).

Als u een voorgeschiedenis heeft van deze aandoeningen, dient u de inname met mate te houden en raadpleegt u uw arts als u zich zorgen maakt.

Kortom: Sommige mensen zijn mogelijk allergisch voor anijszaad. Anijs kan ook de effecten van oestrogeen in uw lichaam nabootsen. Dit kan de symptomen van bepaalde hormoongevoelige aandoeningen zou kunnen verergeren.

Dosering en supplementen

Hoewel meestal verkocht als gedroogde zaden, is anijs ook verkrijgbaar in olie-, poeder- en extractvorm.

Anijszaad, olie en extract kunnen allemaal een vleugje smaak geven aan gebakken producten, broodbeleg en snoep of het aroma van zeep en huidcrèmes versterken.

De meeste recepten vragen om een ​​paar theelepeltjes (4-13 gram of 5-15 ml) van het zaad, olie of extract.

Houd er rekening mee dat elke vorm verschillende anijs concentraties bevat. Het is dus belangrijk om uw recept aan te passen.

Als een recept bijvoorbeeld 1 theelepel (5 ml) anijs extract nodig heeft, heeft u 1/4 theelepel (1 ml) anijsolie of 2 theelepels (8 gram) gemalen anijszaad nodig.

Voor medicinaal gebruik zijn anijs doses van 600 mg tot 9 gram per dag bewezen effectief bij de behandeling van aandoeningen zoals depressie(67).

Doses tot 20 gram per dag anijszaadpoeder worden als veilig beschouwd voor gezonde volwassenen (6).

Kortom: Anijs is verkrijgbaar in de vorm van poeder, extract, olie en zaad. De meeste recepten vragen om kleine hoeveelheden anijszaad, olie of extract.

Tot slot

Anijszaad is een krachtige plant die rijk is aan veel voedingsstoffen en beschikt over een breed scala aan gezondheidsvoordelen.

Het heeft schimmelwerende, antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen en kan maagzweren bestrijden. Maar ook de bloedsuikerspiegel stabiliseren en symptomen van depressie en menopauze verminderen.

Gecombineerd met een voedzaam voeding en een gezonde levensstijl, zou anijszaad verschillende aspecten van uw gezondheid kunnen verbeteren.