Je hebt misschien veel gehoord over antioxidanten.

Weinig mensen weten echter wat ze zijn of hoe ze werken.

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over antioxidanten.

Wat zijn antioxidanten?

Antioxidanten zijn moleculen die vrije radicalen in je lichaam bestrijden.

Netflix Abonnement

Bepaal zelf voor hoelang!

Prijzen al vanaf €5,75

Bekijk hier de prijzen!!

Vrije radicalen zijn verbindingen die schade kunnen veroorzaken als hun niveau te hoog wordt in je lichaam. Ze zijn gekoppeld aan meerdere ziekten, waaronder diabetes, hart- en vaatziekten en kanker.

Je lichaam heeft zijn eigen antioxidatieve afweer om vrije radicalen in toom te houden.

Antioxidanten worden echter ook gevonden in voedsel, vooral in fruit , groenten en andere plantaardige onbewerkte voedingsmiddelen. Verschillende vitamines, zoals vitamine E en C, zijn effectieve antioxidanten.

Antioxidant conserveringsmiddelen spelen ook een cruciale rol in de voedselproductie door de houdbaarheid te verlengen.

Kortom: Antioxidanten zijn moleculen die vrije radicalen neutraliseren, onstabiele moleculen die je cellen kunnen beschadigen.

Hoe vrije radicalen werken

Vrije radicalen worden voortdurend gevormd in je lichaam.

Zonder antioxidanten zouden vrije radicalen zeer snel ernstige schade veroorzaken, met uiteindelijk de dood tot gevolg.

Vrije radicalen vervullen echter ook belangrijke functies die essentieel zijn voor de gezondheid(1).

Je afweercellen gebruiken bijvoorbeeld vrije radicalen om infecties te bestrijden(2).

Als gevolg daarvan moet je lichaam een zeker evenwicht van vrije radicalen en antioxidanten in stand houden.

Wanneer er meer vrije radicalen zijn dan antioxidanten, kan dit leiden tot een toestand die oxidatieve stress wordt genoemd.

Langdurige oxidatieve stress kan je DNA en andere belangrijke moleculen in je lichaam beschadigen. Soms leidt het zelfs tot celdood.

De schade aan je DNA verhoogt het risico van kanker, en sommige wetenschappers hebben theoretiseerd dat het een centrale rol in het verouderingsproces speelt(34).

Van verschillende levensstijl-, stress- en omgevingsfactoren daarvan is bekend dat ze overmatige vorming van vrije radicalen en oxidatieve stress bevorderen, waaronder:

  • luchtvervuiling
  • sigarettenrook
  • alcoholinname
  • toxines
  • hoge bloedsuikerspiegel (56)
  • hoge inname van meervoudig onverzadigde vetzuren (7)
  • straling, inclusief overmatig zonnebaden
  • bacteriële, schimmel- of virale infecties
  • overmatige inname van ijzer, magnesium, koper of zink (1)
  • te veel of te weinig zuurstof in uw lichaam (8)
  • intense en langdurige oefening, die weefselschade veroorzaakt (9)
  • overmatige inname van antioxidanten, zoals vitamine C en E (1)
  • antioxidant tekort(10 )

Langdurige oxidatieve stress leidt tot een verhoogd risico op negatieve gezondheidsresultaten, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde soorten kanker.

Kortom: Je lichaam moet een zeker evenwicht bewaren tussen vrije radicalen en antioxidanten. Wanneer dit evenwicht verstoord is, kan dit leiden tot oxidatieve stress.

Antioxidanten in voedingsmiddelen

Antioxidanten zijn essentieel voor het overleven van alle levende wezens.

Je lichaam genereert zijn eigen antioxidanten, zoals de cellulaire antioxidant glutathion.

Planten en dieren hebben net als alle andere levensvormen, hun eigen afweer tegen vrije radicalen en oxidatieve schade.

Daarom worden antioxidanten gevonden in alle onbewerkte voedingsmiddelen van plantaardige en dierlijke oorsprong.

Adequate antioxidant inname is belangrijk. In feite hangt je leven af van de inname van bepaalde antioxidanten – namelijk de vitaminen C en E – die je leven bepalen.

Er zijn echter nog veel meer niet-essentiële antioxidanten in levensmiddelen. Hoewel ze onnodig zijn voor je lichaam, spelen ze een belangrijke rol in de algemene gezondheid.

De gezondheidsvoordelen van een plantenrijk dieet zijn ten minste gedeeltelijk te wijten aan de verscheidenheid aan antioxidanten die ze bieden (11).

Bessen, groene thee , koffie en pure chocolade staan ​​bekend als goede bronnen van antioxidanten (12).

Volgens sommige studies is koffie de grootste bron van antioxidanten in het westerse voeding, maar dit komt deels omdat de gemiddelde persoon niet zoveel antioxidantrijke voedingsmiddelen eet (1314).

Vleesproducten en vis bevatten ook antioxidanten, maar in mindere mate dan groenten en fruit(151).

Antioxidanten kunnen de houdbaarheid van zowel natuurlijke als bewerkte voedingsmiddelen verlengen. Daarom worden ze vaak gebruikt als voedseladditieven. Vitamine C wordt bijvoorbeeld vaak toegevoegd aan bewerkte voedingsmiddelen als conserveermiddel (17).

Kortom: Je voeding is een essentiële bron van antioxidanten, die in dierlijke en plantaardige voedingsmiddelen – met name groenten, fruit en bessen – worden aangetroffen.

Soorten antioxidanten in de voeding

Antioxidanten kunnen worden gecategoriseerd als oplosbaar in water of vet.

In water oplosbare antioxidanten werken in de vloeistof binnen en buiten de cellen, terwijl in vet oplosbare antioxidanten vooral in de celmembranen werken.

Belangrijke antioxidanten in de voeding zijn onder andere:

  • Vitamine C. Deze in water oplosbare antioxidant is een essentiële voedingsstof.
  • Vitamine E. Deze in vet oplosbare antioxidant speelt een cruciale rol bij het beschermen van celmembranen tegen oxidatieve schade.
  • Flavonoïden. Deze groep plantaardige antioxidanten heeft veel gunstige gezondheidseffecten (18).

Veel stoffen die toevallig antioxidanten zijn, hebben ook andere belangrijke functies.

Opmerkelijke voorbeelden zijn curcuminoïden in kurkuma en oleocanthal in extra vergine olijfolie. Deze stoffen fungeren als antioxidanten maar hebben ook een krachtige ontstekingsremmende werking.(1920).

Kortom: Veel soorten antioxidanten komen voor in voedingsmiddelen, waaronder flavonoïden en vitaminen C en E.

Moet je antioxidanten supplementen nemen?

De inname van antioxidanten via de voeding is essentieel voor een optimale gezondheid, maar meer is niet altijd beter.

Overmatige inname van geïsoleerde antioxidanten kan toxische effecten hebben en kan zelfs oxidatieve schade bevorderen in plaats van voorkomen – een fenomeen dat de “antioxidant paradox” wordt genoemd. (2122).

Sommige studies tonen zelfs aan dat hoge doses antioxidanten uw risico op overlijden verhogen(2324).

Om deze reden adviseren de meeste gezondheidswerkers mensen om hoge doses antioxidanten supplementen te vermijden, hoewel verder onderzoek nodig is voordat er goede conclusies kunnen worden getrokken.

Het eten van veel antioxidant-rijk onbewerkt voedsel is een veel beter idee. Studies tonen aan dat voedingsmiddelen de oxidatieve schade in grotere mate verminderen dan supplementen.

Eén studie vergeleek bijvoorbeeld de effecten van het drinken van bloed-sinaasappelsap en suikerwater, die beide gelijke hoeveelheden vitamine C bevatten. Het bleek dat het sap een aanzienlijk grotere antioxidantkracht had (25).

Deze resultaten suggereren dat de verbindingen van voedingsmiddelen synergetisch werken. Het nemen van slechts een of twee geïsoleerde voedingsstoffen zal niet dezelfde gunstige effecten hebben.

De beste strategie om te zorgen voor een adequate antioxidantinname is het volgen van een voeding die rijk is aan verschillende groenten en fruit, naast andere gezonde gewoonten(26).

Lage doseringssupplementen, zoals multivitaminen, kunnen echter nuttig zijn als je een tekort aan bepaalde voedingsstoffen heeft of niet in staat bent om een gezonde voeding te volgen.

Kortom: Studies suggereren dat het nemen van regelmatige, hoge dosis antioxidant supplementen schadelijk kan zijn. Haal, indien mogelijk, uw dagelijkse dosis antioxidanten uit onbewerkte voedingsmiddelen, zoals fruit en groenten.

Tot slot

Adequate antioxidant inname is essentieel voor een gezonde voeding, hoewel sommige studies suggereren dat hoge dosis supplementen schadelijk kunnen zijn.

De beste strategie is om je dagelijkse dosis antioxidanten uit gezonde plantaardige voedingsmiddelen te halen, zoals fruit en groenten.