Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Kan appelazijn in uw dieet helpen gewicht te verliezen?

1572 Views

Kan appelazijn in uw dieet helpen gewicht te verliezen?

Appelazijn wordt al duizenden jaren als gezondheidstonicum gebruikt.

Onderzoek toont aan dat het heeft vele voordelen voor de gezondheid , zoals het verlagen van de bloedsuikerspiegel.

Maar het toevoegen van appelazijn aan uw dieet aan je dieet je ook helpen af ​​te vallen?

Dit artikel bevat informatie over het onderzoek over appelazijn en gewichtsverlies.

Het biedt ook tips over hoe om appelazijn te nemen in uw dieet.

Wat is appelazijn?

Appelazijn wordt gemaakt in een twee-staps fermentatieproces(1).

Ten eerste, appels worden gesneden of geplet en gecombineerd met gist om hun suiker om te zetten in alcohol. Ten tweede worden bacteriën toegevoegd om de alcohol te fermenteren tot azijnzuur.

De traditionele productie van appelazijn duurt doorgaans ongeveer een maand, maar sommige fabrikanten versnellen het proces drastisch, zodat het maar een dag duurt.

Azijnzuur is het belangrijkste actieve bestanddeel van appelazijn.

Ook bekend als ethaanzuur, het is een organische verbinding met een zure smaak en een sterke geur. De term azijn is afkomstig van acetum , het Latijnse woord voor azijn.

Ongeveer 5-6% van appelazijn bestaat uit azijnzuur. Het bevat ook water en sporen van andere zuren, zoals appelzuur(2).

Een eetlepel (15 ml) bevat ongeveer drie calorieën en vrijwel geen koolhydraten.

Kortom: Appelazijn wordt gemaakt in een twee-staps fermentatieproces. Het belangrijkste actieve bestanddeel is azijnzuur.

Azijnzuur bevat verschillende voordelen voor vetverlies

Azijnzuur is een korte keten vetzuur dat in acetaat en waterstof in het lichaam oplost.

Sommige dieronderzoeken suggereren dat het azijnzuur in appelazijn op verschillende manieren tot gewichtsverlies kan leiden:

  • Verlaagt de bloedsuikerspiegel: In een studie met ratten verbeterde azijnzuur het vermogen van de lever en spieren om suiker uit het bloed op te nemen(3).
  • Verlaagt insuline niveaus: In dezelfde studie met ratten verminderde azijnzuur ook de verhouding van insuline tot glucagon, wat vetverbranding kan bevorderen(3).
  • Verbetert de stofwisseling: Een andere studie bij ratten blootgesteld aan azijnzuur toonde een toename van het enzym AMPK, dat de vetverbranding verhoogt en de vet- en suikerproductie in de lever vermindert (4).
  • Vermindert vetopslag: Het behandelen van zwaarlijvige diabetische ratten met azijnzuur of acetaat beschermde hen tegen obesitas en verhoogde de expressie van genen die verminderde opslag van buikvet en levervet(5, 6).
  • Vet verbranden: Een onderzoek bij muizen die een vetrijk dieet kregen, vond een significante toename van de genen die verantwoordelijk zijn voor vetverbranding, wat leidde tot minder opbouw van lichaamsvet (7).
  • Onderdrukt de eetlust: Een andere studie suggereert dat acetaat centra in de hersenen die controle hebben, kan onderdrukken eetlust , wat kan leiden tot een verminderde voedselinname(8).

Kortom: Dierstudies hebben aangetoond dat azijnzuur op verschillende manieren vetverlies kan bevorderen. Het kan de vetopslag verminderen, de vetverbranding verbeteren, de bloedsuikerspiegel en de insulinerespons verbeteren en de eetlust verminderen.

Appelazijn verhoogt volheid en vermindert de calorie-inname

Appelazijn kan volheid bevorderen en verminderen van calorieopname.(9, 10).

In een kleine studie met 11 personen, hadden degenen die azijn namen met een koolhydraatrijke maaltijd een 55% lagere bloedsuikerspiegelrespons één uur na het eten.

Ze consumeerden ook de rest van de dag 200-275 minder calorieën(10).

Naast de eetlust onderdrukkende effecten van azijnzuur, is aangetoond dat azijn de snelheid vertraagt ​​waarmee voedsel uw maag verlaat.

In een andere kleine studie vertraagde het nemen van appelazijn met een zetmeelrijke maaltijd de maaglediging aanzienlijk. Dit leidde tot verhoogde gevoelens van volheid en verlaagde bloedsuikerspiegel en insulineniveaus (11).

Aan de andere kant kunnen sommige mensen een aandoening hebben die dit effect slecht maakt.

Gastroparese of een vertraagde maaglediging, is een veel voorkomende complicatie van diabetes type 1. Timing van insuline met voedsel wordt problematisch, omdat het moeilijk te voorspellen is hoe lang het duurt voordat de bloedsuikerspiegel na een maaltijd stijgt.

Omdat aangetoond is dat azijn de tijd dat voedsel in de maag blijft verder kan verlengen, kan het innemen van de maaltijd gastroparese verergeren(12).

Kortom: Appelazijn bevordert de volheid, gedeeltelijk als gevolg van vertraagde maaglediging. Dit kan natuurlijk leiden tot een lagere calorie-inname.

Een studie toont aan dat appelazijn je helpt af te vallen en lichaamsvet te verliezen

Resultaten van een menselijke studie duiden erop dat appelazijn een aantal behoorlijk indrukwekkende effecten heeft op het gewicht en het lichaamsvet(13).

In deze 12 weken durende studie consumeerden 144 zwaarlijvige Japanse volwassenen ofwel 1 eetlepel (15 ml) azijn, 2 eetlepels (30 ml) azijn of een placebo-drankje elke dag.

Hen werd verteld om hun alcoholconsumptie te beperken,maar anders hun gebruikelijke dieet en activiteit gedurende het hele onderzoek voortzetten.

Degenen die 1 eetlepel (15 ml) azijn per dag consumeerden hadden de volgende gemiddelden:

  • Gewichtsverlies: 2,6 pond (1,2 kg).
  • Daling van vetpercentage: 0,7%.
  • Afname in de taille omtrek: 1,4 cm.
  • Afname van triglyceriden: 26%.

Dit is wat veranderd is in degenen die 2 eetlepels (30 ml) azijn per dag consumeren:

  • Gewichtsverlies: 3,7 pond (1,7 kg).
  • Daling van vetpercentage: 0,9%.
  • Afname in tailleomtrek: 1,9 cm.
  • Afname van triglyceriden: 26%.

De placebogroep kreeg feitelijk 0,9 pond (0,4 kg) toe, en de tailleomtrek nam iets toe.

Volgens deze studie kan het toevoegen van 1 of 2 eetlepels appelazijn aan je dieet je helpen af ​​te vallen. Het kan ook het percentage lichaamsvet verlagen, u buikvet doen verliezen en uw triglyceriden in het bloed verlagen.

Tot op heden is dit de enige menselijke studie die de effecten van azijn op gewichtsverlies heeft onderzocht. Hoewel de studie vrij groot was en de resultaten zeer bemoedigend zijn, zijn aanvullende studies nodig in verschillende populaties.

Een onderzoek bij muizen die een vetrijk en calorierijk dieet kregen, ontdekte dat de azijngroep met hoge dosis 10% minder vet kreeg dan de controlegroep en 2% minder vet dan de groep met een lage dosis azijn(7).

Kortom: In één onderzoek met zwaarlijvige mensen die 1-2 eetlepels (15-30 ml) appelazijn namen per dag gedurende 12 weken verloren gewicht en lichaamsvet.

Het heeft ook andere gezondheidsvoordelen

Naast het bevorderen van het gewicht en vetverlies, appelazijn heeft nog een aantal andere voordelen:

  • Verlaagt de bloedsuikerspiegel en insuline: wanneer het wordt geconsumeerd met een koolhydraatrijke maaltijd, is aangetoond dat azijn aanzienlijk is lagere bloedsuikerspiegel en insulinespiegels na het eten (14, 15, 16, 17, 18).
  • Verbetert de insulinegevoeligheid: een onderzoek bij mensen met insulineresistentie of diabetes type 2 bleek dat het toevoegen van azijn aan een koolhydraatrijke maaltijd de insulinegevoeligheid met 34% verbeterde(19).
  • Verlaagt nuchtere bloedsuikerspiegel: In een andere studie van mensen met type 2 diabetes, de groep die appelcider azijn nam met een eiwitrijke avondmaaltijd had tweemaal de verlaging van de nuchtere bloedsuikerspiegel dan die in de placebogroep (20).
  • Verbetert PCOS symptomen: In een kleine studie van vrouwen met polycysteus ovariumsyndroom (PCOS) die gedurende 90-110 dagen azijn innamen, hervatten vier van de zeven vrouwen de eisprong, waarschijnlijk als gevolg van een verbeterde insulinegevoeligheid(21).
  • Verlaagt het cholesterolgehalte: Studies bij diabetische en normale ratten en muizen hebben gevonden dat het HDL (het “goede”) cholesterol verhoogde. Het verminderde ook LDL (het “slechte”) cholesterol en triglyceriden(22, 23, 24).
  • Verlaagt de bloeddruk: Dierstudies suggereren dat azijn de bloeddruk kan verlagen door het enzym dat verantwoordelijk is voor het vernauwen van de bloedvaten te remmen(25, 26).
  • Doodt schadelijke bacteriën en virussen: Azijn heeft bewezen bacteriën te bestrijden die voedselvergiftiging kunnen veroorzaken, waaronder E. coli . Eén studie toonde aan dat azijn het aantal bepaalde bacteriën met 90% verminderde en sommige met 95%(27, 28).

Kortom: Azijn toevoegen aan uw dieet kan de bloedsuikerspiegel, insuline, reproductieve gezondheid en cholesterol ten goede komen. Het bestrijdt ook bacteriën en virussen.

Hoe appelazijn toevoegen aan uw dieet

Er zijn een paar manieren om appelazijn in uw dieet op te nemen.

Een eenvoudige methode is om het te gebruiken olijfolie als saladedressing. Dit is vooral smakelijk met bladgroenten, komkommers en tomaten .

Het kan ook worden gebruikt om groenten te fermenteren, of u kunt het gewoon mengen met water en het dan drinken.

De hoeveelheid appelazijn die wordt gebruikt voor gewichtsverlies is 1-2 eetlepels (15-30 ml) per dag, vermengd met water.

Het is het beste om dit gedurende de dag in 2-3 doses te verdelen, en het kan het beste zijn om het voor de maaltijd te drinken.

Meer dan dit nemen wordt niet aanbevolen vanwege mogelijk schadelijke effecten bij hogere doseringen. Het is ook het beste om te beginnen met 1 theelepel (5 ml) en te zien hoe je het verdraagt.

Neem niet meer dan 1 eetlepel (15 ml) per keer in, want teveel inname per keer kan misselijkheid veroorzaken.(29).

Hoewel het nemen van appelazijn in tabletvorm een ​​goed idee lijkt, lijkt dit niet het geval te zijn. In één instantie leed een vrouw aan keelverbranding nadat een appelazijn tablet in haar slokdarm zat.

Kortom: 1-2 eetlepels (15-30 ml) per dag wordt aanbevolen om optimaal gewichtsverlies voordelen te krijgen. Het is het beste om het te mengen met water en het dan te drinken.

Tot slot

Een gematigde hoeveelheid appelazijn lijkt gewichtsverlies te bevorderen en een aantal andere gezondheidsvoordelen.

Andere soorten azijn kunnen vergelijkbare voordelen bieden, hoewel die met een lager azijnzuurgehalte mogelijk minder krachtige effecten hebben.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien − elf =

It is main inner container footer text