Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Kan appelazijn in uw dieet helpen gewicht te verliezen?

1511 Views

Kan appelazijn in uw dieet helpen gewicht te verliezen?

Appelazijn werd gebruikt als een tonicum voor duizenden jaren.

Uit onderzoek blijkt dat het vele voordelen voor de gezondheid heeft, zoals het verlagen van de bloedsuikerspiegel.

Maar het toevoegen van appelazijn aan uw dieet kan ook helpen gewicht te verliezen?

Dit artikel bevat informatie over het onderzoek over appelazijn en gewichtsverlies.

Het biedt ook tips over hoe om appelazijn te nemen in uw dieet.

Wat is appelazijn?

Appelazijn wordt gemaakt in een twee-staps fermentatieproces(1).

Ten eerste, appels worden gesneden of geplet en in combinatie met de gist om hun suiker om te zetten in alcohol. Ten tweede, worden bacteriën toegevoegd om de alcohol te fermenteren tot azijnzuur.

Traditionele appelazijn productie duurt meestal ongeveer een maand, maar sommige fabrikanten versnellen het proces daarvan, zodat het maar een dag duurt.

Azijnzuur is de voornaamste actieve component van appelazijn.

Ook bekend als ethaanzuur, een organische verbinding met een zure smaak en sterke geur. De term komt uit azijn- acetum , het Latijnse woord voor azijn.

Ongeveer 5-6% van appelazijn bestaat uit azijnzuur. Het bevat ook water en sporen van andere zuren, zoals appelzuur(2).

Een eetlepel (15 ml) bevat ongeveer drie calorieën en vrijwel geen koolhydraten.

Kortom: Appelazijn wordt gemaakt in een twee-staps fermentatieproces. Azijnzuur is het belangrijkste actieve bestanddeel.

Azijnzuur bevat verschillende voordelen voor vetverlies

Apple Cider Vinegar in een glas en een kruik

Azijnzuur is een korte keten vetzuur dat oplost in acetaat en waterstof in het lichaam.

Een aantal dierenstudies suggereren dat het azijnzuur in appelazijn kan leiden tot gewichtsverlies op verschillende manieren:

  • Verlaagt de bloedsuikerspiegel: In een onderzoek bij ratten, azijnzuur verbeterde het vermogen van de lever en de spieren tot het nemen van suiker uit het bloed(3).
  • Verlaagt insuline niveaus: In hetzelfde onderzoek bij ratten, azijnzuur verminderde ook de verhouding van insuline tot glucagon, wat vetverbranding kan bevorderen(3).
  • Verbetert de stofwisseling: andere studie bij ratten blootgesteld aan azijnzuur werd een toename van het enzym AMPK, die vetverbranding verhoogt en de vet en suiker in de lever(4).
  • Vermindert vetopslag: Behandeling obese diabetische ratten met azijnzuur of acetaat ze beschermd tegen obesitas en verhoogde de expressie van genen die buikvet opslag verminderd en levervet(5, 6).
  • Verbrand vet: Een studie bij muizen gevoed met een vetrijk dieet bleek een significante verhoging van de genen voor vetverbranding, wat leidde tot minder lichaamsvet opbouw(7).
  • Onderdrukt de eetlust: Een andere studie suggereert acetaat kan centra in de hersenen die de eetlust onderdrukt, wat kan leiden tot verminderde voedselinname (8).

Kortom: Dierlijke studies hebben geconstateerd dat azijnzuur vet verlies op verschillende manieren kan bevorderen. Het kan de vetopslag verminderen, verhogen vetverbranding, verbeteren van de bloedsuiker en insuline respons, evenals de eetlust verminderen.

Appelazijn verhoogt volheid en vermindert de calorie-inname

Appelazijn kan volheid bevorderen en verminderen van calorieopname.(9, 10).

In een kleine studie bij 11 personen, die azijn namen met een koolhydraatrijke maaltijd hadden een 55% lagere bloedsuikerspiegel reactie één uur na het eten.

Ze verbruikte ook 200-275 minder calorieën voor de rest van de dag(10).

Naast de eetlust-onderdrukkende effecten van azijnzuur, azijn heeft ook aangetoond dat het de snelheid waarmee voedsel de maag verlaat vertraagd.

In een andere kleine studie, het nemen van appelazijn met een zetmeelrijke maaltijd aanzienlijk de maaglediging vertraagt. Dit leidde tot verhoogd gevoel van volheid en verlaagde bloedsuiker en insulineniveaus(11).

Aan de andere kant, sommige mensen hebben een aandoening die maakt dat dit effect een slechte zaak is.

Gastroparese of vertraagde maaglediging, is een veel voorkomende complicatie van diabetes type 1 . Timing insuline met voedsel is problematisch, omdat het moeilijk te voorspellen is hoe lang het zal duren voordat de bloedsuiker zal stijgen na een maaltijd.

Aangezien azijn heeft aangetoond dat de tijd dat voedsel in de maag blijft verder uit te stellen, het nemen van het bij de maaltijd zou gastroparese kunnen verergeren(12).

Kortom: Appelazijn bevordert volheid, mede als gevolg van vertraagde maaglediging. Dit kan natuurlijk leiden tot een lagere calorie-inname.

Een studie toont aan dat appelazijn helpt u gewicht en lichaamsvet te verliezen

Black Set van Scaled en een meetlint

De resultaten van een menselijk onderzoek geeft aan dat appelazijn heeft een aantal behoorlijke indrukwekkende effecten op het gewicht en lichaamsvet(13).

In deze 12 weken durende studie, 144 obese Japanse volwassenen consumeerde elke dag ofwel 1 eetlepel (15 ml) azijn, 2 eetlepels (30 ml), azijn of een placebo.

Zij werden verteld om hun alcohol te beperken, maar verder te gaan met hun gebruikelijke dieet en activiteit in de gehele studie.

Degenen die 1 eetlepel (15 ml) azijn per dag consumeerde had het volgende gemiddelden:

  • Gewichtsverlies: 2,6 pond (1,2 kg).
  • Afname van vetpercentage: 0,7%.
  • Vermindering in de taille omtrek: 1,4 cm.
  • Vermindering van triglyceriden: 26%.

Dit is wat veranderd die 2 eetlepel (30 ml) azijn namen per dag:

  • Gewichtsverlies: 3,7 pond (1,7 kg).
  • Afname van vetpercentage: 0,9%.
  • Vermindering in tailleomtrek: 1,9 cm.
  • Vermindering van triglyceriden: 26%.

De placebogroep nam het gewicht met 0,9 pond (0,4 kg) toe, en hun tailleomtrek was licht gestegen.

Volgens deze studie, het toevoegen van 1 of 2 eetlepels appelazijn aan uw dieet kan helpen gewicht te verliezen. Het kan ook uw vetpercentage verminderen , en je verliest buikvet en je bloed triglyceriden verlaagt.

Tot op heden is dit de enige menselijke studie die effecten van azijn op gewichtsverlies heeft onderzocht. Hoewel de studie vrij groot was en de resultaten zeer bemoedigend zijn bijkomende studies zijn nodig van verschillende populaties.

Een studie bij muizen die werden gevoed een vetrijk, calorierijk dieet bleek dat de hoge dosis azijn groep kreeg 10% minder vet dan de controlegroep en 2% minder vet dan de lage dosis azijn groep(7).

Kortom: In een studie, zwaarlijvige mensen die 1-2 eetlepels (15-30 ml) appelazijn namen per dag gedurende 12 weken verloren gewicht en lichaamsvet.

Het heeft ook andere gezondheidsvoordelen

Naast het bevorderen van het gewicht en vetverlies, appelazijn heeft een aantal andere voordelen:

  • Verlaagt de bloedsuikerspiegel en insuline: wanneer verbruikt met een koolhydraatrijke maaltijd, heeft azijn aangetoond dat het aanzienlijk lagere bloedsuikerspiegel en insuline niveaus heeft na het eten(14, 15, 16, 17, 18).
  • Verbetert de gevoeligheid voor insuline: Een studie bij mensen met insulineresistentie of diabetes type 2 bleek dat het toevoegen van azijn bij een koolhydraatrijke maaltijd verbeterde insulinegevoeligheid met 34%(19).
  • Verlaagt nuchtere bloedsuiker: In een ander onderzoek bij mensen met diabetes type 2, de groep met een eiwitrijk avond snack had tweemaal de afname van de nuchtere bloedsuikerspiegel als die in de placebogroep(20).
  • Verbetert PCOS symptomen: In een kleine studie bij vrouwen met polycysteus ovarium syndroom (PCOS), die appelazijn namen voor 90-110 dagen, vier van de zeven vrouwen hervatten ovulatie, waarschijnlijk te wijten aan een verbeterde gevoeligheid voor insuline(21).
  • Verlaagt het cholesterolgehalte: Studies bij diabetici en normale ratten en muizen bleek dat het verhoogde HDL (het “goede” cholesterol). Het verminderde ook LDL (het “slechte”) cholesterol en triglyceriden(22, 23, 24).
  • Verlaagt de bloeddruk: Dierenstudies suggereren dat azijn bloeddruk kan verlagen door remming van het enzym dat verantwoordelijk is voor het vernauwen van bloedvaten(25, 26).
  • Doodt schadelijke bacteriën en virussen: Azijn heeft aangetoond dat bacteriën die voedselvergiftiging veroorzaken, waaronder  E. coli . kan bestrijden Eén studie bleek dat azijn verminderd het aantal van bepaalde bacteriën met 90% en sommige virussen met 95%(27, 28).

Kortom: Azijn toevoegen aan uw dieet kan de bloedsuikerspiegel, insuline, reproductieve gezondheid en cholesterol. Het bestrijdt ook bacteriën en virussen.

Hoe appelazijn toevoegen aan uw dieet

Een glas en een fles appelazijn en wat appels

Er zijn een paar manieren om appelazijn in uw dieet toe te voegen.

De gemakkelijke methode is om het te gebruiken met olijfolie als een salade dressing.Dit is vooral lekker met bladgroenten, komkommers en tomaten .

Het kan ook worden gebruikt om groenten te fermenteren, of u kunt het gewoon mengen met water en het dan drinken.

De hoeveelheid appelazijn gebruikt voor gewichtsverlies is 1-2 eetlepels (15-30 ml) per dag, gemengd met water.

Het beste is om dit te verspreiden in 2-3 doses gedurende de dag, en het te drinken voor de maaltijd.

Inname van meer dan dit wordt niet aanbevolen vanwege mogelijke schadelijke effecten bij hogere doseringen. Het is ook beste om te beginnen met 1 theelepel (5 ml).

Niet meer dan 1 eetlepel (15 ml) per keer, omdat het nemen van te veel in één keer kan misselijkheid veroorzaken(29).

Kortom: 1-2 eetlepels (15-30 ml) per dag wordt aanbevolen om optimaal gewichtsverlies voordelen te krijgen. Het is het beste om het te mengen met water en het dan te drinken.

Tot slot

Een gematigde hoeveelheid appelazijn lijkt gewichtsverlies te bevorderen en een aantal andere gezondheidsvoordelen.

Andere soorten azijn kan soortgelijke voordelen hebben, hoewel degenen met lagere azijnzuur inhoud wellicht minder krachtige effecten bevat.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × 2 =

It is main inner container footer text