Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

6 Bewezen voordelen van appelazijn

1702 Views

6 Bewezen voordelen van appelazijn

Azijn wordt al eeuwenlang gebruikt voor verschillende doeleinden voor in het huishouden en voor het koken.

Het is ook een oude folk remedie, om te helpen met allerlei gezondheidsproblemen.

Er wordt beweerd dat het leidt tot allerlei heilzame effecten … sommige worden ondersteund door de wetenschap.

Dit geldt ook voor gewichtsverlies, lagere bloedsuikerspiegel en verbeterde symptomen van diabetes.

Hier zijn 6 voordelen voor de gezondheid van appelazijn, die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Appelazijn rijk aan azijnzuur, die krachtige biologische effecten bevat.

Azijn wordt gemaakt in een twee-staps proces, gerelateerd aan hoe alcohol wordt gemaakt(1).

De eerste stap worden de appels geplet, gist die de suikers fermenteren en omzetten in alcohol.

In de tweede stap, bacteriën worden toegevoegd aan de alcoholoplossing die verder fermenteren en de alcohol omzet in azijnzuur… de belangrijkste actieve stof in azijn.

In het Frans, het woord “azijn” betekent eigenlijk “zure wijn.”

Organische, ongefilterde appelazijn bevat ook strengen van eiwitten, enzymen en vriendelijke bacteriën.

Appelazijn bevat slechts 3 calorieën per eetlepel, wat erg laag is.

Er zitten niet niet veel vitaminen of mineralen in, maar het bevat wel een kleine hoeveelheid kalium. Kwaliteit appelazijn bevat ook een aantal aminozuren en antioxidanten.

Kortom: Appelazijn wordt gemaakt door gisting van suikers uit appels. Daarmee wordt het azijnzuur, het werkzame bestanddeel in azijn.

2. Kan sommige soorten bacteriën doden

Glazen fles met Ongefilterde Apple Cider Vinegar

Azijn kan helpen met het doden van ziekteverwekkers, zoals bacteriën(2).

Het is van oudsher gebruikt voor het reinigen en ontsmetten, behandelen van nagelschimmel, luizen, wratten en oor infecties.

Echter, veel van deze toepassingen worden nog niet bevestigd door onderzoek.

Hippocrates, de vader van de moderne geneeskunde, gebruikte azijn voor wond reiniging meer dan tweeduizend jaar geleden.

Azijn wordt gebruikt als conserveermiddel, studies tonen aan dat het bacteriën remt (zoals E. coli) die in levensmiddelen groeien- en zorgen dat voedsel bederft(3, 4, 5, 6).

Als je op zoek bent naar een natuurlijke manier om uw voedsel te bewaren … dan kan appelazijn zeer nuttig zijn.

Ook zijn er anekdotische rapporten van verdunde appelazijn zou helpen bij acne wanneer toegepast op de huid, maar ik vond geen onderzoek om het te bevestigen dus neem ik het met een korreltje zout.

Kortom: De belangrijkste stof in azijn, is azijnzuur, deze kunnen bacteriën  doden en / of  voorkomen dat ze vermenigvuldigen en het bereiken van schadelijke niveaus. Het heeft een geschiedenis van gebruik als ontsmettingsmiddel en natuurlijk bewaarmiddel.

3. Appelazijn een lagere bloedsuikerspiegel, wat erg handig is voor diabetici

Veruit de meest succesvolle toepassing van azijn tot op heden is bij patiënten met diabetes type 2.

Diabetes type 2 wordt gekenmerkt door verhoogde bloedsuikerspiegel, in het context van insulineresistentie of het onvermogen om insuline te produceren.

Echter, verhoogde bloedsuikerspiegel is ook een probleem bij mensen die geen diabetes hebben … het wordt beschouwd als een belangrijke oorzaak van veroudering en verschillende chronische ziekten.

Dus, kan vrijwel iedereen profiteren van het behoud van een stabiele bloedsuikerspiegel.

De meest effectieve (en gezondste) manier om dat te doen is om geraffineerde koolhydraten te vermijden zoals suiker, maar appelazijn kan ook een krachtig effect hebben.

Azijn heeft aangetoond talrijke voordelen te bevatten voor insulinefunctie en bloedsuikerspiegel:

  • Verbetert de gevoeligheid voor insuline tijdens een koolhydraatrijke maaltijd met 19-34% en verlaagd significant de bloedsuiker- en insuline reacties(7).
  • Verlaagt de bloedsuikerspiegel met 34% bij het ​​eten van 50 gram wit brood(8).
  • 2 eetlepels appelazijn voor het slapen gaan kunnen nuchtere bloedsuikerwaarden met 4% verlagen(9).
  • Talrijke andere studies bij ratten en mensen blijkt dat azijn insulinegevoeligheid en significant lagere bloedsuikerspiegel response tijdens de maaltijd kan verhogen(10, 11, 12, 13, 14, 15).

Om deze redenen kan azijn nuttig zijn voor mensen met diabetes, pre-diabetes of degenen die hun bloedsuikerspiegel laag willen houden om één of andere redenen.

Als u momenteel  bloedsuiker verlagende medicijnen gebruikt, neem dan contact op met uw arts voordat u inname van appelazijn verhoogt.

Kortom: Appelazijn heeft laten zien een grote belofte in het verbeteren van de insulinegevoeligheid en het helpen om de bloedsuikerspiegel reacties na de maaltijd te verlagen.

4. Er zijn een aantal studies waaruit blijkt dat appelazijn kan helpen bij gewichtsverlies.

Overgewicht Vrouw die een Schaal Met Thumbs up

Gezien het feit dat azijn de bloedsuikerspiegel en insuline niveaus verlaagt, is het logisch dat het zou kunnen helpen bij gewichtsverlies.

Verschillende menselijke studies suggereren dat azijn verzadiging kan verhogen, zodat je minder calorieën eet en zelfs kan leiden tot werkelijk verliest op de weegschaal.

Azijn, samen met koolhydraatrijke maaltijden kunnen gevoelens van volheid verhogen en mensen 200-275 minder calorieën eten voor de rest van de dag(16, 17).

Door het verminderen van calorie-inname, dient deze te worden vertaalt naar minder gewicht in de loop der tijd.

Een studie met zwaarlijvige individuen bleek dat dagelijkse consumptie van azijn lijdt tot verminderd buikvet, tailleomtrek, de bloeddruk, triglyceriden en gewichtsverlies(18):

  • 15 ml (1 eetlepel): verlies van 1,2 kilogram.
  • 30 ml (2 eetlepels): verlies van 3,7 of 1,7 kilogram.

Maar … in gedachten houden dat deze studie duurde 12 weken, dus de echte effecten op het lichaamsgewicht lijken nogal bescheiden te zijn.

Het is het hele dieet/levensstijl dat telt… u moet verschillende effectieve methoden combineren om resultaten te zien.

Kortom, het lijkt erop dat appelazijn kan nuttig zijn als een gewichtsverlies ondersteuning, vooral door het bevorderen van verzadiging en het verlagen van glucose en insuline niveaus.

Maar het zal geen wonderen verrichten.

Kortom: Studies suggereren dat azijn gevoel van volheid kan verhogen en helpen mensen minder calorieën te eten , wat zal leiden tot gewichtsverlies.

5. Appelazijn mogelijk een aantal voordelen voor het hart

Vrouwelijke Arts Glimlachen Met Thumbs Up

Cardiovasculaire aandoeningen (hart-en vaatziekten en beroerte) is momenteel ‘s werelds grootste doodsoorzaak(19).

Het is bekend dat het verscheidene meetbare biologische factoren zijn gekoppeld aan ofwel een verlaagd of verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Verschillende van deze “risicofactoren” bleken verbeterd door azijn verbruik … maar alle studies werden uitgevoerd bij ratten.

Deze rat studies bleek dat appelazijn kan cholesterol en triglyceriden niveaus verlagen (20, 21).

Appelazijn bevat ook het antioxidant chlorogeenzuur, waarvan is aangetoond te behoeden dat LDL cholesterol deeltjes worden geoxideerd, een cruciale stap in het proces van hart-en vaatziekten(22, 23).

Er zijn ook enkele studies die aantonen dat azijn verlaagt de bloeddruk (een belangrijke risicofactor bij ratten) (24, 25).

Helaas, wat werkt bij dieren werkt niet altijd bij de mens.

Het enige menselijke bewijs is een observationele studie van Harvard daar bleek dat vrouwen die saladedressings aten met azijn hadden een verminderd risico op hart- en vaatziekten(26).

Maar dit soort studie kunnen alleen een associatie tot stand worden gebracht, kan niet aantonen dat azijn de veroorzaker is.

Kortom: Verschillende dierenstudies hebben aangetoond dat azijn triglyceriden, cholesterol en bloeddruk kan verlagen, maar dit moet in menselijke studies worden bevestigd.

6. Azijn kan beschermen tegen kanker

Karaf met Apple Cider Vinegar

Kanker is een vreselijke ziekte, gekenmerkt door een ongecontroleerde groei van cellen.

Er is veel te lezen online over de anti-kanker effecten van appelazijn.

Sommige studies hebben aangetoond dat azijn kankercellen dood en tumoren doen slinken(27, 28, 29, 30)

Toch zijn alle studies over dit gedaan in afzonderlijke cellen in het laboratorium of bij ratten, dat bewijst niets over wat er gebeurt bij mensen.

Bovendien de meeste studies werden uitgevoerd met rijstazijn en niet met appelazijn.

Dat gezegd zijnde, sommige waarnemingsstudies (die niets doen blijken) hebben aangetoond dat inname van azijn is gekoppeld aan verminderd risico op slokdarmkanker in China, maar verhoogde kans op blaaskanker in Servië(31, 32).

Over het algemeen … het is mogelijk dat appelazijn kan helpen om kanker te voorkomen, maar het is zeker nog te vroeg om eventuele aanbevelingen op basis van het huidige onderzoek.

Kortom: Sommige studies in het laboratorium en bij ratten hebben aangetoond dat rijstazijn de groei van kankercellen kan vertragen en de tumoren doen slinken.

Bijwerkingen, dosering en hoe het te gebruiken

Vrouw met kort haar met een fles appelazijn

Er zijn veel wilde beweringen over appelazijn op het internet.

Sommigen zeggen dat het energie niveaus kan verhogen en hebben allerlei gunstige effecten op de gezondheid.

Helaas … veel van deze claims worden niet ondersteund door de wetenschap.

Uiteraard ontbreken van bewijs is geen bewijs.

Omdat er weinig bewijs beschikbaar is, denk ik dat appelazijn nuttig kan zijn en is zeker een goede kandidaat voor een aantal zelf-experimenten als je geïnteresseerd bent.

Op zijn minst, appelazijn lijkt veilig te zijn. Er zijn geen bijwerkingen opgemerkt met een normale consumptie.

De beste manier om het op te nemen in uw voeding is om het te gebruiken in uw keuken … voor saladedressings, mayonaise en dat soort dingen.

Sommige mensen verdunnen het ook in water en drinken het zodanig als een drankje. Normale doseringen variëren van 1-2 theelepels (5-10 mL) 1-2 eetlepels (15-30 mL) per dag.

Zeker niet meer dan dat, want een overmatige consumptie kan schadelijke gevolgen hebben.

Het is ook mogelijk om pil/tablet vorm te nemen, maar ik raad het af omdat een studie in 2005 bleek dat de ware inhoud van deze supplementen hoogst twijfelachtig was(33).

Er is ook een verslag van een vrouw die een appelazijn tablet innam vast bleef zitten in haar keel, wat leidde tot de slokdarm brandwonden.

Het wordt aanbevolen om de biologische, ongefilterd appelazijn te gebruiken.

Appelazijn heeft ook diverse andere niet-gezondheid gerelateerde toepassingen zoals haar conditioning, huidverzorging, tandverzorging en als schoonmaakmiddel (om enkelen te noemen).

Kort samengevat, lijkt appelazijn erg gezond.

Het is niet een “wondermiddel” of een ” alles genezer” zoals sommige mensen schijnen te geloven maar het heeft duidelijk een aantal belangrijke voordelen voor de gezondheid, vooral voor bloedsuiker en gewichtsbeheersing.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text