Appelazijn wordt al eeuwenlang gebruikt voor diverse huishoudelijke en culinaire toepassingen.

Er wordt beweerd dat dit tot allerlei voordelen leidt, waarvan er vele door de wetenschap worden ondersteund.

Dit omvat gewichtsverlies, verlaagd cholesterolgehalte, lagere bloedsuikerspiegels en verbeterde symptomen van diabetes.

Het is ook een oude volksremedie, en is gebruikt voor verschillende huishoudelijke en kookdoeleinden.

Netflix Abonnement

Bepaal zelf voor hoelang!

Prijzen al vanaf €5,75

Bekijk hier de prijzen!!

Hier zijn 6 gezondheidsvoordelen van appelazijn, die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Hoog in azijnzuur, met krachtige biologische effecten

Appelazijn wordt gemaakt in een tweestaps proces, gerelateerd aan hoe alcohol wordt gemaakt(1).

De eerste stap worden de geplette appels blootgesteld aan gist, die de suikers fermenteren en omzetten in alcohol.

In de tweede stap worden bacteriën aan de alcoholoplossing toegevoegd, die de alcohol verder fermenteert en omzet in azijnzuur … de belangrijkste actieve stof in azijn.

In het Frans betekent het woord ‘azijn’ eigenlijk ‘zure wijn’.

Biologisch, ongefilterde appelazijn bevat ook strengen van eiwitten, enzymen en vriendelijke bacteriën die het product een troebele uitstraling geven.

Appelazijn bevat slechts 3 calorieën per eetlepel, dat erg laag is.

Het bevat niet veel vitamines of mineralen, maar het bevat wel een kleine hoeveelheid kalium. Kwaliteit appelazijn bevat ook enkele aminozuren en antioxidanten.

Kortom: Appelazijn wordt gemaakt door de suikers uit appels te fermenteren. Dit verandert hen in azijnzuur, het actieve ingrediënt in azijn.

2. Kan vele soorten schadelijke bacteriën doden

Azijn kan helpen ziekteverwekkers te doden, waaronder bacteriën(2).

Het is van oudsher gebruikt voor het reinigen en desinfecteren van nagelschimmel, luizen, wratten en oorontsteking.

Veel van deze toepassingen zijn echter nog niet bevestigd door onderzoek.

Hippocrates, de vader van de moderne geneeskunde, gebruikte azijn voor wondreiniging meer dan tweeduizend jaar geleden.

Azijn ook gebruikt als conserveermiddel, en studies tonen aan dat het de groei van bacteriën (zoals E. coli) in voedingsmiddelen remt en bederven voorkomt(234).

Als u op zoek bent naar een natuurlijke manier om uw voedsel te bewaren … dan kan appelazijn zeer nuttig zijn.

Ook zijn er anekdotische rapporten van verdunde appelazijn dat helpt bij acne wanneer het op de huid wordt aangebracht, maar ik heb geen onderzoek kunnen vinden om dit te bevestigen dus neem het met een korreltje zout.

Kortom: De belangrijkste substantie in azijn, azijnzuur kan schadelijke bacteriën doden of voorkomen dat ze zich vermenigvuldigen. Het heeft een geschiedenis van gebruik als een desinfecterend en natuurlijk conserveermiddel.

3. Kan bloedsuikerspiegel verlagen en diabetes bestrijden

Veruit de meest succesvolle toepassing van azijn tot op heden is bij patiënten met diabetes type 2.

Diabetes type 2 wordt gekenmerkt door verhoogde bloedsuikerspiegel, hetzij in verband met insulineresistentie of het onvermogen om insuline te produceren(5).

Een hoge bloedsuikerspiegel kan echter ook een probleem zijn bij mensen die geen diabetes hebben. En beschouwd als een belangrijke oorzaak van veroudering en verschillende chronische ziekten.

Vrijwel iedereen zou er baat bij hebben om hun bloedsuikerspiegel binnen het normale bereik te houden.

De meest effectieve (en gezondste) manier om dat te doen is het vermijden van geraffineerde koolhydraten en suiker, maar appelazijn kan ook een krachtig effect hebben.

Azijn heeft aangetoond tal van voordelen te hebben voor de bloedsuikerspiegel en insulineniveaus:

  • Verbetert de insulinegevoeligheid tijdens een koolhydraatrijke maaltijd met 19-34% en verlaagt de bloedsuikerspiegel en insuline responsen aanzienlijk(7).
  • Verlaagt de bloedsuikerspiegel met 34% bij het ​​eten van 50 gram wit brood(8).
  • 2 eetlepels appelazijn voor het slapen gaan kan nuchtere bloedsuikerspiegelwaarden met 4% verlagen(9).
  • Talrijke andere studies bij mensen tonen aan dat azijn de insulinefunctie kan verbeteren en de bloedsuikerspiegel na maaltijden kan verlagen(910).

Om deze redenen kan azijn nuttig zijn voor mensen met diabetes, pre-diabetes of voor degenen die hun bloedsuikerspiegel om andere redenen hun bloedsuikerspiegel laag willen houden.

Als u momenteel bloedsuiker verlagende medicatie gebruikt, raadpleeg dan eerst uw arts voordat je de inname van appelazijn verhoogt.

Kortom: Appelazijn heeft aangetoond de insulinegevoeligheid en het helpen verlagen van de bloedsuikerreacties na de maaltijd.

4. Helpt je afvallen en vermindert het buikvet

Verrassend genoeg laten studies ook zien dat azijn je kan helpen om af te vallen.

Verschillende studies bij mensen hebben aangetoond dat azijn de verzadiging kan verhogen, je kan helpen minder calorieën te eten en tot gevolg kan hebben dat de kilo’s op de weegschaal verloren gaan.

Als mensen bijvoorbeeld azijn nemen samen met een koolhydraatrijke maaltijd, krijgen ze een verhoogd gevoel van volheid en eindigen ze uiteindelijk 200-275 minder calorieën te eten gedurende de rest van de dag (16, 17).

Een onderzoek bij 175 mensen met obesitas toonde aan dat de dagelijkse consumptie van appelazijn leidde tot minder buikvet en meer gewichtsverlies(18):

  • 15 ml (1 eetlepel): verlies van 1,2 kilogram.
  • 30 ml (2 eetlepels): verlies van 1,7 kilogram.

Houd er echter rekening mee dat deze studie 3 maanden duurde, dus de werkelijke effecten op het lichaamsgewicht lijken eerder bescheiden.

Dat gezegd hebbende, alleen het toevoegen of vermijden van afzonderlijke voedingsmiddelen of ingrediënten heeft zelden een merkbaar effect op het gewicht.

Het is het hele voedingsplan / levensstijl die telt en je moet verschillende effectieve methoden combineren om resultaten te zien.

Over het algemeen lijkt het of appelazijn nuttig kan zijn als hulpmiddel bij gewichtsverlies, voornamelijk door het bevorderen van verzadiging en het verlagen van de bloedsuikerspiegel en insulineniveaus.

Maar het zal op zichzelf geen wonderen doen.

Kortom: Studies suggereren dat azijn het gevoel van volheid kan verhogen en mensen kan helpen minder calorieën te eten, wat leidt tot gewichtsverlies.

5. Verlaagt cholesterol en verbetert de gezondheid van het hart

Hartziekten zijn momenteel ‘s werelds meest voorkomende oorzaak van vroegtijdige dood(19).

Het is bekend dat verschillende biologische factoren verband houden met een verminderd of verhoogd risico op hartaandoeningen.

Verscheidene van deze “risicofactoren” kunnen worden verbeterd door azijn consumptie, maar veel van de studies werden uitgevoerd bij dieren.

Deze dierstudies suggereren dat appelazijn cholesterol- en triglyceriden kunnen verlagen, evenals verschillende andere risicofactoren voor hartziekten(20, 21).

Er zijn ook enkele studies die aantonen dat azijn de bloeddruk bij ratten verlaagt, wat een belangrijke risicofactor is voor hartaandoeningen en nierproblemen(1819).

Helaas, wat werkt bij dieren werkt niet altijd bij de mens.

Het enige menselijke bewijs tot nu toe is een observationele studie van Harvard waaruit blijkt dat vrouwen die saladedressings met azijn aten, een verlaagd risico op hartaandoeningen hadden (20).

Maar dit soort onderzoek kan alleen een associatie tonen, het kan niet bewijzen dat de azijniets heeft veroorzaakt.

Zoals hierboven vermeld, laten menselijke studies ook zien dat appelazijn de bloedsuikerspiegel kan verlagen, de insulinegevoeligheid kan verbeteren en kan bijdragen aan de bestrijding van diabetes. Deze factoren moeten ook leiden tot een verminderd risico op hartaandoeningen.

Kortom: Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat azijn de triglyceriden, cholesterol en bloeddruk in het bloed kan verlagen. Dit zou kunnen leiden tot een verminderd risico op het ontwikkelen van hartziekten.

6. Kan beschermende effecten tegen kanker hebben

Kanker is een vreselijke ziekte die wordt gekenmerkt door de ongecontroleerde groei van cellen.

Er is veel online te lezen over de anti-kanker effecten van appelazijn.

In feite hebben talrijke studies aangetoond dat verschillende soorten azijn kankercellen kunnen doden en tumoren kunnen doen krimpen (212223).

Alle studies hierover werden echter gedaan in geïsoleerde cellen in reageerbuizen of ratten, wat niets bewijst over wat er gebeurt bij mensen.

Dat gezegd hebbende, hebben sommige observationele studies bij mensen aangetoond dat azijnconsumptie verband houdt met verminderde slokdarmkanker in China, maar verhoogde blaaskanker in Servië (24,25).

Het is mogelijk dat het consumeren van appelazijn kanker helpt voorkomen, maar dit moet nog worden onderzocht voordat aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Kortom: Sommige studies in reageerbuizen en ratten hebben aangetoond dat azijn de groei van kankercellen kan vertragen en tumoren kan doen krimpen.

Dosering en gebruik

De beste manier om appelazijn in je voeding op te nemen, is door het in je gerechten te gebruiken – voor saladedressings, zelfgemaakte mayonaise en dat soort dingen.

Sommige mensen verdunnen het ook graag in water en drinken het als een drank. Gebruikelijke doseringen variëren van 1-2 theelepels (5-10 ml) tot 1-2 eetlepels (15-30 ml) per dag, gemengd in een groot glas water.

Het is het beste om te beginnen met kleine doses en te voorkomen dat u grote hoeveelheden inneemt, omdat te veel azijn schadelijke bijwerkingen kan veroorzaken .

Het wordt aanbevolen om biologische, ongefilterde appelazijn te gebruiken.

De beste manier om het in uw voeding op te nemen, is door het te gebruiken bij het koken … voor saladedressings, zelfgemaakte mayonaise dat soort dingen.

Kortom: Een gebruikelijke dosering voor appelazijn varieert van 1 theelepel tot 2 eetlepels per dag, ofwel gebruikt tijdens het koken of gemengd in een glas water.

Tot slot

Er zijn veel wilde beweringen over appelazijn op het internet.

Sommigen zeggen dat het energieniveaus kan verhogen en allerlei gunstige effecten op de gezondheid heeft.

Helaas worden veel van deze claims niet door de wetenschap ondersteund.

Natuurlijk is het ontbreken van bewijs niet het bewijs dat er iets niet gebeurt en anekdotes worden uiteindelijk door de hele wetenschap ondersteund.

Op zijn minst lijkt appelazijn veilig zolang je niet overboord gaat en buitensporige hoeveelheden neemt.

Appelazijn heeft ook verschillende andere niet-gezondheidsgerelateerde toepassingen zoals haarconditionering, huidverzorging, tandverzorging, huisdiergebruik en als reinigingsmiddel (om er maar een paar te noemen).

Deze kunnen zeer nuttig zijn voor mensen die dingen zo natuurlijk en chemisch-vrij mogelijk willen houden.

Het is geen “wondermiddel” of een ” alles genezer” zoals sommige mensen schijnen te geloven. Wel heeft het duidelijk enkele belangrijke gezondheidsvoordelen, vooral voor bloedsuikerspiegel en gewichtsbeheersing.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.