appelazijn

6 Gezondheidsvoordelen van appelazijn, ondersteund door wetenschap

Appelazijn wordt al eeuwenlang gebruikt voor verschillende doeleinden voor in het huishouden en voor het koken.

Het is ook een oude folk remedie, beweerd te helpen met allerlei gezondheidsproblemen.

Er wordt beweerd dat dit tot allerlei voordelen leidt, waarvan sommige door de wetenschap worden ondersteund.

Dit omvat gewichtsverlies, lagere bloedsuikerspiegels en verbeterde symptomen van diabetes.

Hier zijn 6 gezondheidsvoordelen van appelazijn, die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Hoog in azijnzuur, met krachtige biologische effecten

Appelazijn wordt gemaakt in een tweestaps proces, gerelateerd aan hoe alcohol wordt gemaakt(1).

De eerste stap worden de geplette appels blootgesteld aan gist, die de suikers fermenteren en omzetten in alcohol.

In de tweede stap worden bacteriën aan de alcoholoplossing toegevoegd, die de alcohol verder fermenteren en omzetten in azijnzuur … de belangrijkste actieve stof in azijn.

In het Frans betekent het woord ‘azijn’ eigenlijk ‘zure wijn’.

Organische, ongefilterde appelazijn bevat ook strengen van eiwitten, enzymen en vriendelijke bacteriën die het product een troebele, spinnen webachtige uitstraling geven.

Appelazijn bevat slechts 3 calorieën per eetlepel, dat erg laag is.

Er zitten niet veel vitamines of mineralen in, maar het bevat wel een kleine hoeveelheid kalium. Kwaliteit appelazijn bevat ook enkele aminozuren en antioxidanten.

Kortom: Appelazijn wordt gemaakt door de suikers uit appels te vergisten.Hierdoor worden ze azijnzuur, het actieve ingrediënt in azijn.

2. Kan vele soorten bacteriën doden

Azijn kan helpen ziekteverwekkers te doden, inclusief bacteriën(2).

Het wordt van oudsher gebruikt voor het reinigen en desinfecteren van nagelschimmel, luizen, wratten en oorinfecties.

Veel van deze toepassingen zijn echter niet bevestigd door onderzoek.

Hippocrates, de vader van de moderne geneeskunde, gebruikte azijn voor wondreiniging meer dan tweeduizend jaar geleden.

Azijn is ook gebruikt als voedsel conserveermiddel, en studies tonen aan dat het de groei van bacteriën (zoals E. coli) in voedsel remt en bederft(234).

Als u op zoek bent naar een natuurlijke manier om uw voedsel te bewaren … dan kan appelazijn zeer nuttig zijn.

Ook zijn er anekdotische rapporten van verdunde appelazijn die helpt bij acne wanneer het op de huid wordt aangebracht, maar ik heb geen sterk onderzoek gevonden om dit te bevestigen.

Kortom: De belangrijkste substantie in azijn, is azijnzuur, kan schadelijke bacteriën doden of voorkomen dat ze zich vermenigvuldigen. Het heeft een geschiedenis van gebruik als een desinfecterend en natuurlijk conserveermiddel.

3. Verlaagt bloedsuikerspiegel en bestrijdt diabetes

Veruit de meest succesvolle toepassing van azijn tot op heden is bij patiënten met diabetes type 2.

Diabetes type 2 wordt gekenmerkt door verhoogde bloedsuikerspiegel, in het context van insulineresistentie of het onvermogen om insuline te produceren(5).

Een hoge bloedsuikerspiegel kan echter ook een probleem zijn bij mensen die geen diabetes hebben. Het wordt verondersteld een belangrijke oorzaak te zijn van veroudering en verschillende chronische ziekten.

Vrijwel iedereen zou er baat bij hebben om hun bloedsuikerspiegel binnen het normale bereik te houden.

De meest effectieve (en gezondste) manier om dat te doen is het vermijden van geraffineerde koolhydraten en suiker , maar appelazijn kan ook een krachtig effect hebben.

Azijn heeft bewezen tal van voordelen te hebben voor de bloedsuikerspiegel en het insulineniveau:

  • Verbetert de insulinegevoeligheid tijdens een koolhydraatrijke maaltijd met 19-34% en verlaagt aanzienlijk de bloedsuiker en insulinereacties(7).
  • Verlaagt de bloedsuikerspiegel met 34% bij het ​​eten van 50 gram wit brood(8).
  • 2 eetlepels appelazijn voor het slapen gaan kan nuchtere bloedsuikerwaarden met 4% verlagen(9).
  • Talrijke andere studies, zowel bij ratten als bij mensen, tonen aan dat azijn de insulinegevoeligheid kan verhogen en de bloedsuikerreacties tijdens maaltijden aanzienlijk kan verlagen(910).

Om deze redenen kan azijn nuttig zijn voor mensen met diabetes, pre-diabetes of voor degenen die hun bloedsuikerspiegel om andere redenen laag tot normaal willen houden.

Als u momenteel bloedsuiker verlagende medicatie gebruikt, raadpleeg dan uw arts voordat u uw inname van elk soort azijn verhoogt.

Kortom: Appelazijn heeft veel belofte getoond in het verbeteren van de insulinegevoeligheid en helpt om de bloedsuikerrespons na de maaltijd te verlagen.

4. Helpt je af te vallen door je een vol gevoel te geven

Aangezien azijn het bloedsuikergehalte en het insulinegehalte verlaagt, is het logisch dat het u kan helpen gewicht te verliezen.

Verschillende menselijke studies suggereren dat azijn verzadiging kan verhogen, je kan helpe minder calorieën te eten en zelfs leiden tot werkelijke kilo’s verloren op de weegschaal.

Azijn en koolhydraatrijke maaltijden kunnen het gevoel van volheid vergroten en ervoor zorgen dat mensen de rest van de dag 200-275 calorieën minder eten(16, 17).

Door de calorie-inname te verminderen, zou dit moeten leiden tot een lager gewicht in de loop van de tijd.

Een onderzoek bij 175 mensen met obesitas toonde aan dat de dagelijkse consumptie van appelazijn leidde tot minder buikvet en minder gewichtsverlies(18):

  • 15 ml (1 eetlepel): verlies van 1,2 kilogram.
  • 30 ml (2 eetlepels): verlies van 3,7 of 1,7 kilogram.

Houd er echter rekening mee dat deze studie 3 maanden duurde, dus de werkelijke effecten op het lichaamsgewicht lijken eerder bescheiden.

Dat gezegd hebbende, alleen het toevoegen of vermijden van afzonderlijke voedingsmiddelen of ingrediënten heeft zelden een merkbaar effect op het gewicht.

Het is het hele voeding / levensstijl die telt en je moet verschillende effectieve methoden combineren om resultaten te zien.

Over het algemeen lijkt het alsof appelazijn nuttig is als hulpmiddel bij gewichtsverlies, voornamelijk door het bevorderen van verzadiging en het verlagen van de bloedsuikerspiegel en insulinespiegels.

Maar het zal geen wonderen verrichten.

Kortom: Studies wijzen erop dat azijn het gevoel van volheid kan verhogen en mensen kan helpen minder calorieën te eten, wat kan leiden tot gewichtsverlies.

5. Verlaagt cholesterol en verbetert de gezondheid van het hart

Hart- en vaatziekten (hartaandoeningen en beroertes) zijn momenteel ‘s werelds grootste doodsoorzaak(19).

Het is bekend dat verschillende biologische factoren verband houden met een verminderd of verhoogd risico op hartaandoeningen.

Verscheidene van deze ‘risicofactoren’ kunnen worden verbeterd door azijn consumptie, maar veel van de studies werden uitgevoerd bij dieren.

Deze rattenstudies hebben aangetoond dat appelazijn het cholesterol- en triglyceridengehalte kan verlagen (20, 21).

Er zijn ook enkele onderzoeken die aantonen dat azijn de bloeddruk bij ratten verlaagt, wat een belangrijke risicofactor is voor hartziekten en nierproblemen(1819).

Helaas wat werkt bij dieren werkt niet altijd bij de mens.

Het enige menselijke bewijs tot nu toe is een observationele studie van Harvard waaruit blijkt dat vrouwen die saladedressings met azijn aten, het risico op hartaandoeningen verminderden(20).

Maar dit soort onderzoek kan alleen een associatie tonen, het kan niet bewijzen dat azijn iets heeft veroorzaakt.

Kortom: Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat azijn de triglyceriden, cholesterol en bloeddruk in het bloed kan verlagen. Dit moet nog in studies bij mensen bevestigd worden.

6. Kan beschermende effecten tegen kanker hebben

Kanker is een vreselijke ziekte, gekenmerkt door ongecontroleerde groei van cellen.

Er is veel online te lezen over de anti-kanker effecten van appelazijn.

In feite hebben talrijke studies aangetoond dat verschillende soorten azijn kankercellen kunnen doden en tumoren kunnen doen krimpen(212223).

Alle onderzoeken hiernaar werden echter gedaan in geïsoleerde cellen in reageerbuizen of ratten, wat niets bewijst over wat er gebeurt bij de mens.

Bovendien de meeste studies werden uitgevoerd met rijstazijn en niet met appelazijn.

Dat gezegd hebbende, hebben sommige observationele studies bij mensen aangetoond dat azijnconsumptie verband houdt met verminderde slokdarmkanker in China, maar verhoogde blaaskanker in Servië(2425).

Het is mogelijk dat het consumeren van appelazijn kanker helpt voorkomen, maar dit moet nog worden onderzocht voordat aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Kortom: Sommige studies in reageerbuizen en ratten hebben aangetoond dat rijstazijn de groei van kankercellen kan vertragen en tumoren kan doen krimpen.

Dosering en gebruik

De beste manier om appelazijn in je voeding op te nemen, is door het in je gerechten te gebruiken – voor saladedressings, zelfgemaakte mayonaise en dat soort dingen.

Sommige mensen verdunnen het ook graag in water en drinken het als een drank. Gebruikelijke doseringen variëren van 1-2 theelepels (5-10 ml) tot 1-2 eetlepels (15-30 ml) per dag, gemengd in een groot glas water.

Het is het beste om te beginnen met kleine doses en te voorkomen dat u grote hoeveelheden neemt, omdat te veel azijn schadelijke bijwerkingen kan veroorzaken.

Natuurlijk is afwezigheid van bewijs niet het bewijs dat er iets niet gebeurt en anekdote eindigt vaak in de lijn van de wetenschap.

Uit het weinige beschikbare bewijsmateriaal, denk ik dat appelazijn nuttig kan zijn en zeker een goede kandidaat is voor zelfexperimenten als je daarin geïnteresseerd bent.

Op zijn minst lijkt appelazijn veilig. Er zijn geen bijwerkingen waargenomen bij normaal gebruik.

De beste manier om het in uw dieet op te nemen, is door het te gebruiken bij het koken … voor saladedressings, zelfgemaakte mayonaise dat soort dingen.

Sommige mensen verdunnen het ook graag in water en drinken het zodanig als een drankje. Gebruikelijke doseringen variëren van 1-2 theelepels (5-10 ml) tot 1-2 eetlepels (15-30 ml) per dag

Het wordt aanbevolen om de biologische, ongefilterd appelazijn te gebruiken.

Tot slot

Er zijn veel wilde beweringen over appelazijn op het internet.

Sommigen zeggen dat het energieniveaus kan verhogen en allerlei gunstige effecten op de gezondheid heeft.

Helaas worden veel van deze claims niet door de wetenschap ondersteund.

Natuurlijk is afwezigheid van bewijs niet het bewijs dat er iets niet gebeurt en anekdotes worden uiteindelijk door de hele wetenschap ondersteund.

Ik zou echter niet wachten op meer studies, omdat onderzoek naar natuurlijke gezondheidsproducten zoals deze er maar weinig of helemaal niet is.

Uit het weinige beschikbare bewijsmateriaal, denk ik dat appelazijn nuttig kan zijn en zeker een goede kandidaat is voor wat experimenten als je erin geïnteresseerd bent.

Op zijn minst lijkt appelazijn veilig zolang je niet overboord gaat en buitensporige hoeveelheden neemt.

Appelazijn heeft ook verschillende andere niet-gezondheidsgerelateerde toepassingen zoals haarconditionering, huidverzorging, tandverzorging, huisdiergebruik en als reinigingsmiddel (om er maar een paar te noemen).

Deze kunnen erg handig zijn voor mensen die dingen zo natuurlijk en chemisch-vrij mogelijk willen houden.

Het is geen “wondermiddel” of een ” alles genezer” zoals sommige mensen lijken te geloven. Wel heeft het duidelijk enkele belangrijke gezondheidsvoordelen, vooral voor bloedsuikerspiegel en gewichtsbeheersing.

One Comment

  1. bloeddruk die normaal bij mij ruim 165/110 is is na zeven dagen bij het gebruik van appelazijn teruggegaan naar 130/86

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.