appelazijn

6 Gezondheidsvoordelen van appelazijn, ondersteund door wetenschap

Appelazijn wordt al eeuwenlang gebruikt voor diverse huishoudelijke en culinaire toepassingen.

Het is ook een oude folk remedie vanwege de genezende werking bij allerlei gezondheidsproblemen.

Er wordt beweerd dat het leidt tot allerlei heilzame effecten … sommige worden ondersteund door de wetenschap.

Dit omvat gewichtsverlies, lagere bloedsuikerspiegels en verbeterde symptomen van diabetes.

Hier zijn 6 gezondheidsvoordelen van appelazijn, die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Hoog in azijnzuur, die krachtige biologische effecten heeft

Appelazijn wordt gemaakt in een tweestaps proces, gerelateerd aan hoe alcohol wordt gemaakt(1).

De eerste stap worden de geplette appels blootgesteld aan gist, die de suikers fermenteren en omzetten in alcohol.

In de tweede stap worden bacteriën aan de alcoholoplossing toegevoegd, die de alcohol verder fermenteert en omzet in azijnzuur … de belangrijkste actieve stof in azijn.

In het Frans betekent het woord ‘azijn’ eigenlijk ‘zure wijn’.

Biologisch, ongefilterde appelazijn bevat ook strengen van eiwitten, enzymen en vriendelijke bacteriën die het product een troebele, spinnenweb-achtige uitstraling geeft.

Appelazijn bevat slechts 3 calorieën per eetlepel, dat erg laag is.

Het bevat niet veel vitamines of mineralen, maar het bevat wel een kleine hoeveelheid kalium. Kwaliteit appelazijn bevat ook enkele aminozuren en antioxidanten.

Kortom: Appelazijn wordt gemaakt door de suikers uit appels te fermenteren. Dit verandert hen in azijnzuur, het actieve ingrediënt in azijn.

2. Kan vele soorten schadelijke bacteriën doden

Azijn kan helpen ziekteverwekkers te doden, waaronder bacteriën(2).

Het is van oudsher gebruikt voor het reinigen en desinfecteren van nagelschimmel, luizen, wratten en oorontsteking.

Veel van deze toepassingen zijn echter nog niet bevestigd door onderzoek.

Hippocrates, de vader van de moderne geneeskunde, gebruikte azijn voor wondreiniging meer dan tweeduizend jaar geleden.

Azijn ook gebruikt als conserveermiddel, en studies tonen aan dat het de groei van bacteriën (zoals E. coli) in voedingsmiddelen remt en bederven voorkomt(234).

Als u op zoek bent naar een natuurlijke manier om uw voedsel te bewaren … dan kan appelazijn zeer nuttig zijn.

Ook zijn er anekdotische rapporten van verdunde appelazijn dat helpt bij acne wanneer het op de huid wordt aangebracht, maar ik heb geen onderzoek kunnen vinden om dit te bevestigen dus neem het met een korreltje zout.

Kortom: De belangrijkste substantie in azijn,azijnzuur, kan schadelijke bacteriën doden of voorkomen dat ze zich vermenigvuldigen. Het heeft een geschiedenis van gebruik als een desinfecterend en natuurlijk conserveermiddel.

3. Kan bloedsuikerspiegel verlagen en bestrijdt diabetes

Veruit de meest succesvolle toepassing van azijn tot op heden is bij patiënten met diabetes type 2.

Diabetes type 2 wordt gekenmerkt door verhoogde bloedsuikerspiegel, hetzij in verband met insulineresistentie of het onvermogen om insuline te produceren(5).

Een hoge bloedsuikerspiegel kan echter ook een probleem zijn bij mensen die geen diabetes hebben. En beschouwd als een belangrijke oorzaak van veroudering en verschillende chronische ziekten.

Vrijwel iedereen zou er baat bij hebben om hun bloedsuikerspiegel binnen het normale bereik te houden.

De meest effectieve (en gezondste) manier om dat te doen is het vermijden van geraffineerde koolhydraten en suiker, maar appelazijn kan ook een krachtig effect hebben.

Azijn heeft aangetoond tal van voordelen te hebben voor de bloedsuikerspiegel en insulineniveaus:

  • Verbetert de insulinegevoeligheid tijdens een koolhydraatrijke maaltijd met 19-34% en verlaagt de bloedsuikerspiegel en insuline responsen aanzienlijk(7).
  • Verlaagt de bloedsuikerspiegel met 34% bij het ​​eten van 50 gram wit brood(8).
  • 2 eetlepels appelazijn voor het slapen gaan kan nuchtere bloedsuikerwaarden met 4% verlagen(9).
  • Uit talrijke andere studies bij ratten en mensen blijkt dat azijn insulinegevoeligheid kan verhogen.
  • (910).

Om deze redenen kan azijn nuttig zijn voor mensen met diabetes, pre-diabetes of voor degenen die hun bloedsuikerspiegel om andere redenen laag tot normaal willen houden.

Als u momenteel bloedsuiker verlagende medicatie gebruikt, raadpleeg dan uw arts voordat je de inname van appelazijn verhoogt.

Kortom: Appelazijn heeft aangetoond de insulinegevoeligheid te verbeteren en helpt om de bloedsuikerrespons na de maaltijd te verlagen.

4. Helpt bij het afvallen door je een vol gevoel te geven

Verrassend genoeg laten studies ook zien dat azijn je kan helpen om af te vallen.

Verschillende studies bij mensen hebben aangetoond dat azijn de verzadiging kan verhogen, je kan helpen minder calorieën te eten en tot gevolg kan hebben dat de kilo’s op de weegschaal verloren gaan.

Als mensen bijvoorbeeld azijn nemen samen met een koolhydraatrijke maaltijd, krijgen ze een verhoogd gevoel van volheid en eindigen ze uiteindelijk de rest van de dag met 200-275 minder calorieën(16, 17).

Een onderzoek bij 175 mensen met obesitas toonde aan dat de dagelijkse consumptie van appelazijn leidde tot minder buikvet en meer gewichtsverlies(18):

  • 15 ml (1 eetlepel): verlies van 1,2 kilogram.
  • 30 ml (2 eetlepels): verlies van 3,7 of 1,7 kilogram.

Maar … houdt in gedachten dat deze studie 3 maanden duurde, dus de werkelijke effecten op het lichaamsgewicht lijken eerder bescheiden.

Dat gezegd hebbende, alleen het toevoegen of vermijden van afzonderlijke voedingsmiddelen of ingrediënten heeft zelden een merkbaar effect op het gewicht.

Het is het hele voedingsplan / levensstijl die telt en je moet verschillende effectieve methoden combineren om resultaten te zien.

Over het algemeen lijkt het of appelazijn nuttig kan zijn als hulpmiddel bij gewichtsverlies, voornamelijk door het bevorderen van verzadiging en het verlagen van de bloedsuikerspiegel en insulineniveaus.

Maar het zal geen wonderen verrichten.

Kortom: Studies wijzen erop dat azijn het gevoel van volheid kan verhogen en mensen kan helpen minder calorieën te eten, wat kan leiden tot gewichtsverlies.

5. Verlaagt cholesterol en verbetert de gezondheid van het hart

Hart- en vaatziekten (hartaandoeningen en beroertes) zijn momenteel ‘s werelds grootste doodsoorzaak(19).

Het is bekend dat verschillende biologische factoren verband houden met een verminderd of verhoogd risico op hartaandoeningen.

Verschillende van deze “risicofactoren”bleken verbeterd door azijn consumptie, maar alle studies werden uitgevoerd bij dieren.

Deze dierstudies suggereren dat appelazijn cholesterol- en triglyceriden kunnen verlagen, evenals verschillende andere risicofactoren voor hartziekten(20, 21).

Er zijn ook enkele onderzoeken die aantonen dat azijn de bloeddruk bij ratten verlaagt, wat een belangrijke risicofactor is voor hartziekten en nierproblemen(1819).

Helaas, wat werkt bij dieren werkt niet altijd bij de mens.

Het enige menselijke bewijs tot nu toe is een observationele studie van Harvard waaruit blijkt dat vrouwen die saladedressings met azijn aten hadden een verminderd risico op hart- en vaatziekten.(20).

Maar dit soort onderzoek kan niet bewijzen dat de azijn dit heeft veroorzaakt.

Kortom: Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat azijn de triglyceriden, cholesterol en bloeddruk in het bloed kan verlagen.

6. Kan beschermende effecten tegen kanker hebben

Kanker is een vreselijke ziekte, gekenmerkt door ongecontroleerde groei van cellen.

Er is veel online te lezen over de anti-kanker effecten van appelazijn.

In feite hebben talrijke studies aangetoond dat verschillende soorten azijn kankercellen kunnen doden en tumoren kunnen doen slinken(212223).

Alle onderzoeken hiernaar werden echter uitgevoerd in geïsoleerde cellen in reageerbuizen of ratten, wat niets bewijst over wat er gebeurt bij de mens.

Bovendien de meeste studies werden uitgevoerd met rijstazijn en niet met appelazijn.

Dat gezegd hebbende, hebben sommige waarnemingsstudies hebben aangetoond dat azijn consumptie verbonden is met verlaagd slokdarmkanker in China, maar verhoogde blaaskanker in Servië(2425).

Het is mogelijk dat appelazijn kan helpen om kanker te voorkomen, maar het is zeker nog te vroeg om eventuele aanbevelingen op basis van het huidige onderzoek te doen.

Kortom: Sommige studies in reageerbuizen en ratten hebben aangetoond dat rijstazijn de groei van kankercellen kan vertragen en tumoren kan doen krimpen.

Dosering en gebruik

De beste manier om appelazijn in je voeding op te nemen, is door het in je gerechten te gebruiken – voor saladedressings, zelfgemaakte mayonaise en dat soort dingen.

Sommige mensen verdunnen het ook graag in water en drinken het als een drank. Gebruikelijke doseringen variëren van 1-2 theelepels (5-10 ml) tot 1-2 eetlepels (15-30 ml) per dag, gemengd in een groot glas water.

Gebruik zeker niet te veel, want overmatige consumptie kan schadelijke effecten hebben.

Het wordt aanbevolen om biologische, ongefilterde appelazijn te gebruiken.

De beste manier om het in uw voeding op te nemen, is door het te gebruiken bij het koken … voor saladedressings, zelfgemaakte mayonaise dat soort dingen.

Kortom: Een gebruikelijke dosering voor appelazijn varieert van 1 theelepel tot 2 eetlepels per dag, ofwel gebruikt tijdens het koken of gemengd in een glas water.

Tot slot

Er zijn veel wilde beweringen over appelazijn op het internet.

Sommigen zeggen dat het energieniveaus kan verhogen en allerlei gunstige effecten op de gezondheid heeft.

Helaas de meeste van deze claims worden niet door de wetenschap ondersteund.

Natuurlijk is afwezigheid van bewijs niet het bewijs dat er iets niet gebeurt en anekdotes worden uiteindelijk door de hele wetenschap ondersteund.

Op zijn minst lijkt appelazijn veilig zolang je niet overboord gaat en buitensporige hoeveelheden neemt.

Appelazijn heeft ook verschillende andere niet-gezondheidsgerelateerde toepassingen zoals haarconditionering, huidverzorging, tandverzorging, huisdiergebruik en als reinigingsmiddel (om er maar een paar te noemen).

Deze kunnen erg handig zijn voor mensen die dingen zo natuurlijk en chemisch-vrij mogelijk willen houden.

Het is geen “wondermiddel” of een ” alles genezer” zoals sommige mensen schijnen te geloven. Wel heeft het duidelijk enkele belangrijke gezondheidsvoordelen, vooral voor bloedsuikerspiegel en gewichtsbeheersing.