Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

6 Bewezen voordelen van appelazijn

1929 Views

6 Bewezen voordelen van appelazijn

Azijn wordt al eeuwenlang gebruikt voor verschillende doeleinden voor in het huishouden en voor het koken.

Het is ook een oude folk remedie, beweerd te helpen met allerlei gezondheidsproblemen.

Er wordt beweerd dat dit tot allerlei voordelen leidt, waarvan sommige door de wetenschap worden ondersteund.

Dit omvat gewichtsverlies, lagere bloedsuikerspiegels en verbeterde symptomen van diabetes.

Hier zijn 6 gezondheidsvoordelen van appelazijn, die worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Appelazijn is rijk aan azijnzuur, dat krachtige biologische effecten heeft.

Azijn wordt gemaakt in een tweestaps proces, gerelateerd aan hoe alcohol wordt gemaakt(1).

De eerste stap worden de geplette appels blootgesteld aan gist, die de suikers fermenteren en omzetten in alcohol.

In de tweede stap worden bacteriën aan de alcoholoplossing toegevoegd, die de alcohol verder fermenteren en omzetten in azijnzuur … de belangrijkste actieve stof in azijn.

In het Frans betekent het woord ‘azijn’ eigenlijk ‘zure wijn’.

Organische, ongefilterde appelazijn bevat ook strengen van eiwitten, enzymen en vriendelijke bacteriën die het product een troebele, spinnen webachtige uitstraling geven.

Appelazijn bevat slechts 3 calorieën per eetlepel, dat erg laag is.

Er zitten niet veel vitamines of mineralen in, maar het bevat wel een klein beetje kalium. Kwaliteit appelazijn bevat ook enkele aminozuren en antioxidanten.

Kortom: Appelazijn wordt gemaakt door de suikers uit appels te vergisten.Hierdoor worden ze azijnzuur, het actieve ingrediënt in azijn.

2. Kan vele soorten bacteriën doden

Azijn kan helpen ziekteverwekkers te doden, inclusief bacteriën (2).

Het wordt van oudsher gebruikt voor het reinigen en desinfecteren van nagelschimmel, luizen, wratten en oorinfecties.

Veel van deze toepassingen zijn echter niet bevestigd door onderzoek.

Hippocrates, de vader van de moderne geneeskunde, gebruikte azijn voor wondreiniging meer dan tweeduizend jaar geleden.

Azijn is gebruikt als voedingsconserveermiddel, en studies tonen aan dat het bacteriën (zoals E. coli) remt in het eten en het bederft (3, 4, 5, 6).

Als u op zoek bent naar een natuurlijke manier om uw voedsel te bewaren … dan kan appelazijn zeer nuttig zijn.

Ook zijn er anekdotische rapporten van verdunde appelazijn zou helpen bij acne wanneer toegepast op de huid, maar ik heb geen onderzoek gevonden om dit te bevestigen dus neem het met een korreltje zout.

Kortom: De belangrijkste substantie in azijn, is azijnzuur, kan bacteriën doden en / of voorkomen dat ze zich vermenigvuldigen en schadelijke niveaus bereiken. Het heeft een geschiedenis van gebruik als een desinfecterend en natuurlijk conserveermiddel.

3. Verlaagt bloedsuikerspiegel en bestrijdt diabetes

Veruit de meest succesvolle toepassing van azijn tot op heden is bij patiënten met diabetes type 2.

Diabetes type 2 wordt gekenmerkt door verhoogde bloedsuikerspiegel, in het context van insulineresistentie of het onvermogen om insuline te produceren.

Een verhoogde bloedsuikerspiegel kan echter ook een probleem zijn bij mensen die geen diabetes hebben … het wordt beschouwd als een belangrijke oorzaak van veroudering en verschillende chronische ziekten.

Dus, vrijwel iedereen zou er baat bij hebben om hun bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

De meest effectieve (en gezondste) manier om dat te doen is het vermijden van geraffineerde koolhydraten en suiker , maar appelazijn kan ook een krachtig effect hebben.

Azijn heeft aangetoond talrijke voordelen te hebben voor insulinefunctie en bloedsuikerspiegel:

  • Verbetert de insulinegevoeligheid tijdens een koolhydraatrijke maaltijd met 19-34% en verlaagt aanzienlijk de bloedsuiker en insulinereacties(7).
  • Verlaagt de bloedsuikerspiegel met 34% bij het ​​eten van 50 gram wit brood(8).
  • 2 eetlepels appelazijn voor het slapen gaan kan nuchtere bloedsuikerwaarden met 4% verlagen(9).
  • Talrijke andere studies, zowel bij ratten als bij mensen, tonen aan dat azijn de insulinegevoeligheid kan verhogen en de bloedsuikerreacties tijdens maaltijden aanzienlijk kan verlagen(10, 11, 12, 13, 14, 15).

Om deze redenen kan azijn nuttig zijn voor mensen met diabetes, pre-diabetes of voor degenen die hun bloedsuikerspiegel om andere redenen laag tot normaal willen houden.

Als u momenteel bloedsuikerverlagende medicatie gebruikt, raadpleeg dan uw arts voor het verhogen van uw inname van appelazijn.

Kortom: Appelazijn heeft veel belofte getoond in het verbeteren van de insulinegevoeligheid en helpt om de bloedsuikerrespons na de maaltijd te verlagen.

4. Helpt je af te vallen door je een vol gevoel te geven

Aangezien azijn het bloedsuikergehalte en het insulinegehalte verlaagt, is het logisch dat het u kan helpen gewicht te verliezen.

Verschillende menselijke studies suggereren dat azijn verzadiging kan verhogen, je kan helpe minder calorieën te eten en zelfs leiden tot werkelijke kilo’s verloren op de weegschaal.

Azijn en koolhydraatrijke maaltijden kunnen het gevoel van volheid vergroten en ervoor zorgen dat mensen de rest van de dag 200-275 calorieën minder eten(16, 17).

Door de calorie-inname te verminderen, zou dit moeten leiden tot een lager gewicht in de loop van de tijd.

Een onderzoek bij obese personen toonde aan dat de dagelijkse consumptie van azijn leidde tot verminderd buikvet , middelomtrek, lagere bloedtriglyceriden en gewichtsverlies(18):

  • 15 ml (1 eetlepel): verlies van 1,2 kilogram.
  • 30 ml (2 eetlepels): verlies van 3,7 of 1,7 kilogram.

Maar … houd er rekening mee dat deze studie 12 weken duurde, dus de werkelijke effecten op het lichaamsgewicht lijken eerder bescheiden.

Dat gezegd hebbende, alleen het toevoegen / vermijden van afzonderlijke voedingsmiddelen of ingrediënten heeft zelden een merkbaar effect op het gewicht.

Het is het hele dieet/levensstijl dat telt… u moet verschillende effectieve methoden combineren om resultaten te zien.

Over het algemeen lijkt het dat appelazijn kan nuttig zijn als hulpmiddel bij gewichtsverlies , voornamelijk door het bevorderen van verzadiging en het verlagen van glucose- en insulinespiegels.

Maar het zal geen wonderen verrichten.

Kortom: Studies wijzen erop dat azijn het gevoel van volheid kan verhogen en mensen kan helpen minder calorieën te eten, wat kan leiden tot gewichtsverlies.

5. Verlaagt het cholesterolgehalte en vermindert het risico op hartaandoeningen

Hart- en vaatziekten (hartaandoeningen en beroertes) zijn momenteel ‘s werelds grootste doodsoorzaak(19).

Het is bekend dat verschillende meetbare biologische factoren verband houden met een verminderd of verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Van verschillende van deze ‘risicofactoren’ is aangetoond dat ze worden verbeterd door azijnconsumptie … maar alle studies werden gedaan bij ratten.

Deze rattenstudies hebben aangetoond dat appelazijn het cholesterol- en triglyceridengehalte kan verlagen (20, 21).

Appelazijn kan ook de antioxidant bevatten chlorogeenzuur , waarvan is aangetoond dat het de LDL-cholesteroldeeltjes beschermt tegen oxidatie, een cruciale stap in het proces van hartziekten(22, 23).

Er zijn ook enkele onderzoeken die aantonen dat azijn vermindert bloeddruk (een belangrijke risicofactor) bij ratten (24, 25).

Helaas wat werkt bij dieren werkt niet altijd bij de mens.

Het enige menselijke bewijs is een observationeel onderzoek van Harvard waaruit blijkt dat vrouwen die saladedressings met azijn aten, een verlaagd risico op hartaandoeningen hadden (26).

Maar dit soort onderzoek kan alleen een associatie aantonen, het kan niet bewijzen dat de azijn heeft alles veroorzaakt .

Kortom: Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat azijn de triglyceriden, cholesterol en bloeddruk in het bloed kan verlagen, maar dit moet in studies bij mensen bevestigd worden.

6. Kan beschermende effecten hebben tegen kanker

Kanker is een vreselijke ziekte, gekenmerkt door ongecontroleerde groei van cellen.

Er is veel online te lezen over de anti-kanker effecten van appelazijn.

Sommige studies hebben aangetoond dat azijn kankercellen kan doden en tumoren kan doen krimpen(27, 28, 29, 30)

Alle onderzoeken hiernaar werden echter gedaan in geïsoleerde cellen in reageerbuizen of ratten, wat niets bewijst over wat er gebeurt bij de mens.

Bovendien de meeste studies werden uitgevoerd met rijstazijn en niet met appelazijn.

Dat gezegd hebbende, hebben sommige observationele studies (die niets bewijzen) aangetoond dat azijninname verband houdt met verminderde slokdarmkanker in China, maar verhoogde blaaskanker in Servië(31, 32).

Al met al … het is mogelijk dat appelazijn kanker helpt voorkomen, maar het is absoluut te vroeg om aanbevelingen te doen op basis van het huidige onderzoek.

Kortom: Sommige studies in reageerbuizen en ratten hebben aangetoond dat rijstazijn de groei van kankercellen kan vertragen en tumoren kan doen krimpen.

Bijwerkingen, dosering en hoe het te gebruiken

Er zijn veel wilde beweringen over appelazijn op het internet.

Sommigen zeggen dat het energieniveaus kan verhogen en allerlei gunstige effecten op de gezondheid heeft.

Helaas … veel van deze claims worden niet door de wetenschap ondersteund.

Natuurlijk is afwezigheid van bewijs niet het bewijs dat er iets niet gebeurt en anekdote eindigt vaak in de lijn van de wetenschap.

Uit het weinige beschikbare bewijsmateriaal, denk ik dat appelazijn nuttig kan zijn en zeker een goede kandidaat is voor zelfexperimenten als je daarin geïnteresseerd bent.

Op zijn minst lijkt appelazijn veilig. Er zijn geen bijwerkingen waargenomen bij normaal gebruik.

De beste manier om het in uw dieet op te nemen, is door het te gebruiken bij het koken … voor saladedressings, zelfgemaakte mayonaise dat soort dingen.

Sommige mensen verdunnen het ook graag in water en drinken het zodanig als een drankje. Gebruikelijke doseringen variëren van 1-2 theelepels (5-10 ml) tot 1-2 eetlepels (15-30 ml) per dag.

Zeker niet meer dan dat, want overmatige consumptie kan schadelijke gevolgen hebben.

Het is ook mogelijk om het in pil / tabletvorm te nemen, maar ik raad het niet aan omdat uit een studie van 2005 bleek dat het echte azijngehalte van deze supplementen zeer twijfelachtig was (33).

Er is ook een verslag van een vrouw die een appelazijn tablet innam en deze vast bleef zitten in haar keel, wat leidde tot de slokdarm brandwonden.

Het wordt aanbevolen om de biologische, ongefilterd appelazijn te gebruiken.

Appelazijn heeft ook verschillende andere niet-gezondheidsgerelateerde toepassingen zoals haarconditionering, huidverzorging, tandverzorging, huisdiergebruik en als reinigingsmiddel (om er maar een paar te noemen).

Deze kunnen erg handig zijn voor mensen die dingen zo natuurlijk en chemisch-vrij mogelijk willen houden.

Tot slot

Kort samengevat, lijkt appelazijn erg gezond.

Het is geen “wondermiddel” of een ” alles genezer” zoals sommige mensen lijken te geloven, maar het heeft duidelijk enkele belangrijke gezondheidsvoordelen, vooral voor bloedsuikerspiegel en gewichtsbeheersing.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien + negen =

It is main inner container footer text