Hoewel vaak beschouwd als een groente, zijn artisjokken (Cynara cardunculus var. Scolymus) een soort distel.

Deze plant is afkomstig uit de Middellandse Zee en wordt al eeuwenlang gebruikt vanwege zijn potentiële geneeskrachtige eigenschappen.

De vermeende voordelen voor de gezondheid zijn lagere bloedsuikerspiegels en een betere spijsvertering, hartgezondheid en levergezondheid.

Artisjok extract, dat hoge concentraties aan verbindingen bevat die in de plant worden aangetroffen, wordt ook steeds populairder als supplement.

Disney+ en Netflix abonnement

Onbeperkt Films kijken

Nu voor slechts vanaf €29,99 

NAAR DEAL >>>

Hier zijn de top 8 gezondheidsvoordelen van artisjokken en artisjok extract.

1. Boordevol met voedingsstoffen

Artisjokken zitten boordevol krachtige voedingsstoffen. Een middel grote artisjok (128 gram rauw, 120 gram gekookt) bevat(1):

RauwGekookt
Koolhydraten13,5 gram14,3 gram
Vezel6,9 gram6,8 gram
Eiwit4,2 gram3,5 gram
Vet0,2 gram0,4 gram
Vitamine C25% van de ADH15% van de ADH
Vitamine K24% van de ADH22% van de ADH
thiamine6% van de ADH5% van de ADH
riboflavine5% van de ADH6% van de ADH
niacine7% van de ADH7% van de ADH
Vitamine B611% van de ADH5% van de ADH
folaat22% van de ADH27% van de ADH
Ijzer9% van de ADH4% van de ADH
Magnesium19% van de ADH13% van de ADH
Fosfor12% van de ADH9% van de ADH
Kalium14% van de ADH10% van de ADH
Calcium6% van de ADH3% van de ADH
Zink6% van de ADH3% van de ADH

Artisjokken bevatten weinig vet, maar zijn rijk aan vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Met name rijk aan folaat en vitamine C en K leveren ze ook belangrijke mineralen, waaronder magnesium, fosfor, kalium en ijzer.

Eén middel grote artisjok bevat bijna 7 gram vezels, dat is maar liefst 23-28% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH).

Deze heerlijke distels komen met slechts 60 calorieën per middel grote artisjok en ongeveer 4 gram eiwit – boven het gemiddelde voor een plantaardig voedsel.

Als klap op de vuurpijl behoren artisjokken tot de beste groenten met veel antioxidanten(23).

Kortom: Artisjokken bevatten weinig vet maar veel vezels en boordevol met vitamines en mineralen zoals vitamine C, vitamine K, folaat, fosfor en magnesium. Ze zijn ook één van de rijkste bronnen van antioxidanten.

2. Kan ‘Slechte’ LDL-cholesterol verlagen en ‘Goede’ HDL-cholesterol verhogen

Artisjokblad extract kan een positief effect hebben op het cholesterolgehalte(45).

Een grote beoordeling bij meer dan 700 mensen bleek dat het dagelijks suppleren met artisjokblad extract gedurende 5-13 weken leidde tot een verlaging van het totale en ‘slechte’ LDL-cholesterol(6).

Een studie bij 143 volwassenen met een hoog cholesterolgehalte toonde aan dat artisjokblad extract dat dagelijks gedurende zes weken werd ingenomen, resulteerde in een afname van respectievelijk 18,5% en 22,9% in totale en ‘slechte’ LDL-cholesterol(7).

Bovendien rapporteerde een dierstudie een reductie van 30% ‘slechte’ LDL-cholesterol en een verlaging van 22% in triglyceriden na regelmatige consumptie van artisjok extract(8).

Bovendien kan het regelmatig consumeren van artisjok extract ‘goede’ HDL-cholesterol stimuleren bij volwassenen met een hoog cholesterolgehalte(5).

Artisjok extract beïnvloedt cholesterol op twee belangrijke manieren.

Ten eerste bevatten artisjokken luteoline, een antioxidant die de vorming van cholesterol voorkomt(9).

Ten tweede moedigt artisjokblad extract je lichaam aan om cholesterol efficiënter te verwerken, wat leidt tot lagere algemene gehalte(8).

Kortom: Artisjok extract kan het totale en ‘slechte’ LDL-cholesterol verlagen terwijl het ‘goede’ HDL-cholesterol wordt verhoogd.

3. Kan helpen bij het reguleren van de bloeddruk

Artisjok extract kan mensen met hoge bloeddruk helpen.

Een studie bij 98 mannen met hoge bloeddruk wees uit dat het dagelijks consumeren van artisjok extract gedurende 12 weken de diastolische en systolische bloeddruk verlaagde met een gemiddelde van respectievelijk 2,76 en 2,85 mmHg(10).

Hoe artisjok extract de bloeddruk verlaagt, wordt niet volledig begrepen.

Uit reageerbuis- en dierstudies blijkt echter dat artisjok extract het enzym eNOS bevordert, dat een rol speelt bij de verwijding van bloedvaten(911).

Daarnaast zijn artisjokken een goede bron van kalium, die helpt bij het reguleren van de bloeddruk(12).

Maar het is het onduidelijk of het consumeren van hele artisjokken dezelfde voordelen biedt, omdat het artisjok extract dat in deze onderzoeken wordt gebruikt, sterk was geconcentreerd.

Kortom: Artisjok extract kan de bloeddruk verlagen bij mensen met reeds verhoogde niveaus.

4. Kan de gezond van de lever verbeteren

Artisjok bladextract kan uw lever beschermen tegen beschadiging en de groei van nieuw weefsel bevorderen(131415).

Het verhoogt ook de productie van gal, die helpt bij het verwijderen van schadelijke gifstoffen uit uw lever(9).

In één onderzoek resulteerde artisjok extract dat aan ratten werd toegediend in minder leverbeschadiging, hogere antioxidantengehalte en betere leverfunctie na een overdosis geïnduceerde geneesmiddelen, vergeleken met ratten waaraan geen artisjok extract was gegeven(16).

Studies bij mensen hebben ook positieve effecten op de gezondheid van de lever.

Eén proef bij 90 mensen met een niet-alcoholische leververvetting toonde bijvoorbeeld aan dat het dagelijks consumeren van 600 mg artisjok extract gedurende twee maanden leidde tot een verbeterde leverfunctie(17).

In een andere studie bij obese volwassenen met niet-alcoholische leververvetting resulteerde het dagelijks innemen van artisjok extract gedurende twee maanden in verminderde leverontsteking en minder vetafzetting dan geen extract van artisjokken(18).

Wetenschappers denken dat bepaalde antioxidanten in artisjokken – cynarine en silymarine – deels verantwoordelijk zijn voor deze voordelen(14).

Meer onderzoek is nodig om de rol van artisjok extract bij de behandeling van leveraandoeningen te bevestigen.

Kortom: Regelmatige consumptie van artisjok extract kan helpen uw lever te beschermen tegen schade en de symptomen van niet-alcoholische leververvetting te verlichten. Er is echter meer onderzoek nodig.

5. Kan de gezondheid van de spijsvertering verbeteren

Artisjokken zijn een geweldige bron van vezels, die kunnen helpen om je spijsverteringssysteem gezond te houden door het bevorderen van vriendelijke darmbacteriën, het verminderen van het risico op bepaalde darmkankers en het verlichten van constipatie en diarree(232425).

Artisjokken bevatten inuline, een soort vezel die als een prebioticum fungeert.

In één onderzoek ondervonden 12 volwassenen een verbetering van de darmbacteriën wanneer ze elke dag gedurende drie weken een artisjok extract met inuline consumeerden(2627).

Artisjok extract kan ook verlichting bieden van symptomen van indigestie, zoals een opgeblazen gevoel, misselijkheid en brandend maagzuur (2829).

Een onderzoek bij 247 mensen met indigestie stelde vast dat het dagelijks consumeren van artisjok bladextract gedurende zes weken symptomen verminderde, zoals flatulentie en ongemakkelijke gevoelens van volheid, in vergelijking met het niet nemen van artisjok bladextract(29).

Cynarine, een natuurlijk voorkomende verbinding in artisjokken, kan deze positieve effecten veroorzaken door de galproductie te stimuleren, de darmbeweging te versnellen en de spijsvertering van bepaalde vetten te verbeteren(928).

Kortom: Artisjok bladextract kan de spijsvertering gezond houden door vriendelijke darmbacteriën te stimuleren en symptomen van indigestie te verlichten.

6. Kan symptomen van prikkelbare darmsyndroom versoepelen

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is een aandoening die uw spijsverteringsstelsel beïnvloedt en maagpijn, krampen, diarree, een opgeblazen gevoel, obstipatie en winderigheid kan veroorzaken.

In één onderzoek bij mensen met PDS, hielp het dagelijks consumeren van artisjok bladextract gedurende zes weken de symptomen te verlichten. Bovendien beoordeelde 96% van de deelnemers het extract even effectief als – of zelfs beter dan – andere PDS-behandelingen, zoals anti-diarree en laxeermiddelen(19).

Een ander onderzoek bij 208 mensen met PDS ontdekte dat 1-2 capsules artisjok bladextract, dagelijks geconsumeerd gedurende twee maanden, de symptomen met 26% verminderde en de kwaliteit van leven met 20% verbeterde(20).

Artichoke extract kan symptomen op verschillende manieren verlichten.

Bepaalde verbindingen in artisjokken hebben anti-spasmodische eigenschappen. Dit betekent dat ze kunnen helpen spierspasmen te stoppen die vaak voorkomen bij PDS, darmbacteriën in balans brengen en ontstekingen verminderen(2122).

Hoewel artisjok extract veelbelovend lijkt voor de behandeling van PDS symptomen, zijn grotere studies bij de mens nodig.

Kortom: Artisjok bladextract kan helpen om PDS-symptomen te behandelen door spierspasmen te verminderen, darmbacteriën in balans te brengen en ontstekingen te verminderen. Er is echter meer onderzoek nodig.

7. Kan helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen

Artisjokken en artisjok bladextract kunnen de bloedsuikerspiegel helpen verlagen(9).

Een studie bij 39 volwassenen met overgewicht ontdekte dat het consumeren van kidneybonen en artisjok extract per dag gedurende twee maanden de nuchtere bloedsuikerspiegel waarden verlaagde in vergelijking zonder het te consumeren(30).

Het is echter onduidelijk hoeveel van dit effect het gevolg was van het artisjokextract zelf.

Een andere kleine studie toonde aan dat het consumeren van gekookte artisjok bij een maaltijd de bloedsuikerspiegel en insulinespiegels verminderde 30 minuten na het eten.

Met name werd dit effect alleen waargenomen bij gezonde volwassenen die geen metabool syndroom hadden(31).

Hoe artisjok extract de bloedsuikerspiegel verlaagt, is niet helemaal duidelijk.

Er is ook aangetoond dat artisjok extract de activiteit van alfa-glucosidase vertraagt, een enzym dat zetmeel afbreekt tot glucose, mogelijk van invloed is op de bloedsuikerspiegel(32).

Houd er rekening mee dat er meer onderzoek nodig is.

Kortom: Er zijn aanwijzingen dat artisjokblaadjes en artisjok bladextract de bloedsuikerspiegel mogelijk verlagen. Er is echter meer onderzoek nodig.

8. Kan antikanker effecten hebben

Dier- en reageerbuisstudies wijzen erop dat artisjok extract de groei van kanker kan belemmeren(33,3435).

Bepaalde antioxidanten – waaronder rutine, quercetine, silymarine en galluszuur – in artisjokken worden verantwoordelijk geacht voor deze antikanker effecten(9).

Zo werd silymarine gevonden om huidkanker te helpen voorkomen in dier- en reageerbuis onderzoeken(36).

Ondanks deze veelbelovende resultaten bestaan ​​er geen studies bij mensen. Meer onderzoek is nodig.

Kortom: Testbuis- en dierstudies suggereren dat artisjok extract de groei van kankercellen kan bestrijden. Er bestaan ​​echter geen studies bij mensen, dus er is meer onderzoek nodig voordat conclusies kunnen worden getrokken.

Hoe u ze aan uw maaltijd kunt toevoegen

Het bereiden van artisjokken is niet zo moeilijk als het lijkt.

Ze kunnen worden gestoomd, gekookt, gegrild, geroosterd of gebakken. Je kunt ze ook gevuld of gepaneerd bereiden, en specerijen en andere smaakmakers toevoegen voor een extra vleugje smaak.

Stomen is de meest populaire kookmethode en duurt meestal 20-40 minuten, afhankelijk van de grootte. Als alternatief kunt u artisjokken 40 minuten bakken bij 177 ° C.

Houd er rekening mee dat zowel de bladeren als het hart kunnen worden gegeten.

Na het garen kunnen de buitenste bladeren worden verwijderd en in saus worden gedompeld, zoals aioli of kruidenboter. Verwijder eenvoudig het eetbare vlees van de bladeren door ze langs je tanden te trekken.

Zodra de bladeren zijn verwijderd, lepel je de fuzzy-substantie die de choke heet, voorzichtig uit tot je het hart bereikt. Je kunt dan het hart opscheppen om alleen te eten of bovenop pizza of salade.

Kortom: De eetbare delen van de artisjok omvatten de buitenste bladeren en het hart. Eenmaal gekookt, kunnen artisjokken warm of koud worden gegeten en worden ze geserveerd met verschillende dipsauzen.

Supplementen veiligheid en dosering

Het consumeren van artisjok extract wordt over het algemeen als veilig beschouwd, met weinig bijwerkingen gemeld(737)

Er zijn echter beperkte gegevens beschikbaar. Risico’s omvatten:

  • Potentiële allergieën: Sommige mensen kunnen allergisch zijn voor artisjokken en / of artisjok extract. Het risico is hoger voor iedereen die allergisch is voor planten uit dezelfde familie, waaronder madeliefjes, zonnebloemen , chrysanten en goudsbloemen.
  • Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven: Zwangere of vrouwen die borstvoeding geven, wordt geadviseerd artisjok extract te vermijden vanwege een gebrek aan veiligheidsinformatie.
  • Mensen met galwegaandoening of galstenen: Iedereen met deze aandoeningen moet artisjokken en artisjok extract vermijden vanwege hun vermogen om de galbeweging te bevorderen ( 37 ).

Er zijn momenteel onvoldoende gegevens om doseerrichtlijnen vast te stellen.

Typische doses die bij menselijk onderzoek worden gebruikt, variëren echter driemaal daags van 300-640 mg artisjok bladextract(7).

Als u niet zeker weet of u een artisjok extract moet gebruiken, raadpleeg dan uw arts voor advies.

Kortom: Bijwerkingen van artisjok extract zijn zeldzaam, hoewel mensen met galweg aandoeningen en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven het misschien willen vermijden. Typische doses variëren driemaal daags van 300-640 mg.

Tot slot

Artisjokken zijn extreem voedzaam, koolhydraatarm dat tal van gezondheidsvoordelen kan bieden.

Wel is het bewijs meestal beperkt tot onderzoeken met geconcentreerd artisjok extract.

Regelmatige consumptie van artisjok extract kan helpen bij het cholesterolgehalte, de bloeddruk, levergezondheid, PDS, indigestie en bloedsuikerspiegel.

Er is echter meer onderzoek nodig om deze voordelen te bevestigen.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.