Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

12 Bewezen gezondheidsvoordelen van Ashwagandha

1995 Views

12 Bewezen gezondheidsvoordelen van Ashwagandha

Ashwagandha is een ongelooflijk gezond geneeskrachtig kruid.

Het is geclassificeerd als een “adaptogeen”, wat betekent dat het kan helpen je lichaam te beschermen tegen stress.

Aswhagandha biedt ook allerlei andere voordelen voor je lichaam en hersenen.

Het kan bijvoorbeeld de bloedsuikerspiegel verlagen, cortisol verminderen, de hersenfunctie stimuleren en symptomen van angst en depressie bestrijden.

Hier zijn 12 voordelen van Ashwagandha die worden ondersteund door de wetenschap.

Keuze uit veel Ashwagandha producten en heeft een zeer goede beoordeling!

1. Het is een oud geneeskrachtig kruid

Ashwagandha is een van de belangrijkste kruiden in Ayurveda , een vorm van alternatieve geneeskunde gebaseerd op de Indiase principes van natuurlijke genezing.

Het wordt al meer dan 3000 jaar gebruikt om stress te verlichten, het energieniveau te verhogen en de concentratie te verbeteren(1).

“Ashwagandha” is Sanskriet voor “geur van het paard,” die verwijst naar zowel zijn unieke geur en en de mogelijkheid om kracht en viriliteit te verhogen.

De botanische naam is Withania somnifera , en het is ook bekend onder verschillende andere namen, waaronder Indiase ginseng en winterkers.

De Ashwagandha-plant is een kleine struik met gele bloemen die afkomstig is uit India en Noord-Afrika. Extracten of poeder van de wortel of de bladeren van de plant worden gebruikt om een ​​verscheidenheid aan aandoeningen te behandelen.

Veel van de gezondheidsvoordelen worden toegeschreven aan de hoge concentratie van withanoliden, waarvan is aangetoond dat ze ontstekingen en tumorgroei bestrijden (1).

Kortom: Ashwagandha is een prominent kruid in de Indiase Ayurvedische geneeskunde en is een populair supplement geworden vanwege de voordelen voor de gezondheid.

2. Het kan bloedsuikerwaarden verlagen

In verschillende onderzoeken is aangetoond dat ashwagandha de bloedsuikerspiegel verlaagt.

Uit een reageerbuisstudie bleek dat het de insulinesecretie en de verbeterde insulinegevoeligheid in spiercellen verhoogde(2).

Verschillende studies bij mensen hebben het vermogen ervan om bloedsuikerspiegel te verlagen bij zowel gezonde mensen als mensen met diabetes bevestigd(3, 4, 5, 6).

In één onderzoek bij mensen met schizofrenie hadden degenen die gedurende 4 weken met ashwagandha werden behandeld een gemiddelde verlaging van nuchtere bloedsuikerspiegels van 13,5 mg / dL, vergeleken met een vermindering van 4,5 mg / dL bij degenen die een placebo kregen(5).

Wat nog meer, in een kleine studie van 6 mensen met diabetes type 2, aangevuld met ashwagandha gedurende 30 dagen verlaagt de bloedsuikerspiegel nuchter, net zo effectief als een orale diabetesmedicatie(6).

Kortom: Ashwagandha kan de bloedsuikerspiegel verlagen door de effecten op insulinesecretie en gevoeligheid.

3. Het heeft anti-kanker eigenschappen

Herbal Capsules en Herb Leaves

Dier- en reageerbuisstudies hebben aangetoond dat ashwagandha de apoptose of “geprogrammeerde celdood” van kankercellen induceert(7).

Het belemmert ook de groei van nieuwe kankercellen op verschillende manieren (7).

Van een van deze manieren wordt aangenomen dat het de generatie van reactieve zuurstofspecies (ROS) is, die toxisch zijn voor kankercellen maar niet voor normale cellen. Een ander mechanisme zorgt ervoor dat kankercellen minder resistent worden voor apoptose(8).

Dierproeven suggereren dat het gunstig kan zijn voor de behandeling van verschillende soorten kanker, waaronder borst-, long-, darm-, hersen- en eierstokkanker (9, 10, 11, 12, 13).

In één onderzoek hadden muizen met ovariumtumoren die alleen met ashwagandha of in combinatie met een antikankergeneesmiddel werden behandeld een 70-80% vermindering van tumorgroei. De behandeling voorkwam ook uitzaaiingen, de verspreiding van kanker naar andere organen (13).

Hoewel er nog geen studies zijn die deze resultaten bij mensen bevestigen, is het onderzoek tot nu toe bemoedigend.

Kortom: Dier- en reageerbuisstudies hebben aangetoond dat het de dood van tumorcellen bevordert en mogelijk effectief is tegen verschillende soorten kanker.

4. Het kan cortisol niveaus verlagen

Cortisol staat bekend als een “stresshormoon” omdat uw bijnieren het afgeven als reactie op stress en wanneer uw bloedsuikerspiegel te laag wordt.

Helaas kunnen in sommige gevallen de cortisolspiegels chronisch verhoogd zijn, wat kan leiden tot hoge bloedsuikerspiegels en verhoogde vetopslag in de buik.

Studies hebben aangetoond dat ashwagandha kan helpen de cortisolspiegels te verlagen(3, 14, 15).

In een gecontroleerde studie van chronisch gestreste volwassenen had de groep die supplementen met ashwagandha significant meer cortisolafnames dan de controlegroep. De groep met de hoogste dosis had gemiddeld een reductie van 30%(3).

Kortom: Ashwagandha-supplementen kunnen helpen bij het verlagen van de cortisolspiegel bij chronisch gestresste personen.

5. Het kan helpen om stress en angst te verminderen

Ashwagandha is misschien het best bekend om zijn vermogen om stress te verminderen.

Onderzoekers die gekeken hebben naar de effecten op rattenhersenen meldden dat het de stressroute blokkeerde door chemische signalering in het zenuwstelsel te reguleren(16).

Verschillende gecontroleerde studies bij mensen hebben aangetoond dat het de symptomen effectief kan verminderen bij mensen met stress en angststoornissen (14, 17, 18).

In een 60-daagse studie van 64 mensen met chronische stress rapporteerden degenen in de ashwagandha-groep een 69% gemiddelde vermindering van angst en slapeloosheid, vergeleken met 11% in de placebogroep(14).

In een andere studie van 6 weken rapporteerde 88% van de mensen die ashwagandha hadden genomen een vermindering van angst, vergeleken met 50% die een placebo innam(18).

Kortom: Ashwagandha heeft aangetoond dat het stress en angst vermindert in zowel dier- als mensstudies.

6. Het kan symptomen van depressie verminderen

Hoewel het niet veel is onderzocht, suggereren enkele studies dat ashwagandha depressies kan helpen verlichten(14, 18).

In een gecontroleerd 60-dagen durend onderzoek onder gestresste volwassenen rapporteerden degenen die 600 mg per dag innamen een vermindering van 79% van de ernstige depressie. Tegelijkertijd rapporteerde de placebogroep een toename van 10% (14).

Kortom: Het beperkte beschikbare onderzoek suggereert dat ashwagandha kan helpen bij het verminderen van ernstige depressies.

7. Het kan het testosteron stimuleren en de vruchtbaarheid bij mannen verhogen

Fles Herb Capsules

Ashwagandha-supplementen kunnen krachtige effecten hebben op de mannelijke hormoonspiegels en reproductieve gezondheid(15, 19, 20, 21).

In een onderzoek onder 75 onvruchtbare mannen had de groep behandeld met ashwagandha een toename van het aantal zaadcellen en de beweeglijkheid.

Bovendien leidde de behandeling tot een aanzienlijke verhoging van de testosteronspiegel(21).

De onderzoekers meldden ook dat de groep die het kruid nam, verhoogde antioxidantenniveaus in het bloed ervoeren.

In een ander onderzoek ervoeren mannen die Ashwagandha kregen vanwege stress hogere antioxidantgehaltes en een betere spermakwaliteit. Na 3 maanden van de behandeling, waren 14% van de mannen partners zwanger geworden(15).

Kortom: Ashwagandha helpt de testosteronniveaus te verhogen en verhoogt de spermakwaliteit en vruchtbaarheid bij mannen aanzienlijk.

8.Ashwagandha kan de spiermassa en -spierkracht vergroten

Onderzoek heeft aangetoond dat ashwagandha de lichaamssamenstelling kan verbeteren en de spierkracht kan vergroten(4, 20, 22).

Één studie het doel was om een veilige en effectieve dosering voor ashwagandha. Gezonde mannen die 750-1250 mg per dag namen hadden een toename van spiermassa en verloren vet na 30 dagen(4).

In een andere studie, de ashwagandha groep had significant grotere winst in spierkracht en grootte. En verloor meer dan het dubbele aan lichaamsvet vergeleken met de placebogroep(20).

9. Het kan ontstekingen verminderen

Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat ashwagandha de ontsteking vermindert(23, 24, 25).

Studies bij mensen hebben aangetoond dat het de activiteit van natuurlijke killercellen verhoogt, dat zijn immuuncellen die infecties bestrijden en helpen om gezond te blijven(26, 27).

Er is ook aangetoond dat het markers van ontsteking vermindert, zoals C-reactive protein (CRP). Deze marker is gekoppeld aan een verhoogd risico op hartaandoeningen.

In een gecontroleerd onderzoek had de groep die dagelijks 250 mg ashwagandha slikte een 36% gemiddelde afname van CRP, vergeleken met een daling van 6% in de placebogroep(3).

Kortom: Ashwagandha heeft aangetoond dat het de natuurlijke killer-celactiviteit verhoogt en markers van ontsteking vermindert.

10. Het kan cholesterol en triglyceriden verlagen

Naast de ontstekingsremmende effecten kan ashwagandha de gezondheid van het hart helpen verbeteren door het cholesterol- en triglyceridengehalte te verlagen.

Dierstudies hebben aangetoond dat het deze bloedvetten aanzienlijk verlaagt.

Een studie bij ratten wees uit dat het totale cholesterol met maar liefst 53% en triglyceriden met bijna 45% daalde(28).

Hoewel gecontroleerde studies bij mensen minder dramatische resultaten hebben gemeld, zijn er nog steeds enkele indrukwekkende verbeteringen in deze markers(3, 4, 5, 6).

In een 60-daagse studie van chronisch gestresste volwassenen ondervond de groep die de hoogste dosis ashwagandha kreeg een 17% afname in LDL-cholesterol en een gemiddelde daling van 11% in triglyceriden(3).

Kortom: Ashwagandha kan het risico op hartaandoeningen verminderen door het cholesterol- en triglyceridengehalte te verlagen.

11. Het kan de hersenfunctie verbeteren, inclusief geheugen

Reageerbuis- en dierstudies suggereren dat ashwagandha geheugen- en hersenfunctieproblemen veroorzaakt door letsel of ziekte kan verminderen(29, 30, 31, 32).

Onderzoekers hebben aangetoond dat het antioxidant activiteit bevordert die zenuwcellen beschermt tegen schadelijke vrije radicalen.

In één onderzoek hadden epileptische ratten die met ashwagandha werden behandeld bijna een volledige omkering van de verslechtering van het ruimtelijk geheugen. Dit werd waarschijnlijk veroorzaakt door een vermindering van oxidatieve stress(32).

Hoewel ashwagandha traditioneel wordt gebruikt om het geheugen in de ayurvedische praktijk te stimuleren, is er op dit moment slechts een kleine hoeveelheid menselijk onderzoek op dit gebied.

In een gecontroleerde studie rapporteerden onderzoekers die dagelijks 500 mg van deze gezonde kruiden aan gezonde mannen gaven, significante verbeteringen in hun reactietijd en taakprestaties, in vergelijking met mannen die een placebo kregen(33).

Kortom: Ashwagandha-supplementen kunnen de hersenfunctie, het geheugen, reactietijden en het vermogen om taken uit te voeren verbeteren.

12. Ashwagandha is veilig voor de meeste mensen en op grote schaal beschikbaar

Herbal Capsules

Ashwagandha lijkt een veilig supplement voor de meeste mensen.

Bepaalde personen mogen het echter niet gebruiken, inclusief zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven .

Mensen met auto-immuunziekten dienen Ashwagandha ook te vermijden, tenzij hiervoor toestemming is verleend door een arts.

Dit omvat mensen met aandoeningen zoals reumatoïde artritis, lupus, thyroiditis van Hashimoto en diabetes type 1.

Bovendien moeten degenen die geneesmiddelen tegen schildklieraandoeningen gebruiken voorzichtig zijn bij het gebruik van ashwagandha, omdat dit mogelijk de schildklierhormoonspiegels bij sommige mensen kan verhogen.

Het kan ook de bloedsuikerspiegel en bloeddruk verlagen, dus het kan nodig zijn medicatiedoseringen aan te passen als u het gebruikt.

Doseringen van Ashwagandha in onderzoeken varieerden van 125-1,250 mg per dag. In onderzoeken waarbij verschillende doseringen werden genomen, produceerde de hogere dosering meestal de meest dramatische verbeteringen.

Als u ashwagandha wilt proberen,  zoek dan naar een wortelextract of poeder in 450-500 mg capsules en neem het één of twee keer per dag.

Het wordt aangeboden door verschillende supplementfabrikanten en is verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels, vitaminewinkels en bij verschillende online retailers.

Kortom: Hoewel ashwagandha veilig is voor de meeste mensen, mogen bepaalde personen het niet gebruiken zonder toestemming van hun arts. De aanbevolen dosering is één of twee keer per dag 450-500 mg.

Tot slot

Ashwagandha is een traditionele geneeskrachtig kruid met meerdere voordelen voor de gezondheid.

Het kan angst en stress verminderen, helpen bij het bestrijden van depressie, het verhogen van de vruchtbaarheid en testosteron bij mannen en het kan zelfs de hersenfunctie stimuleren.

Als aanvulling met Ashwagandha kan een eenvoudige en effectieve manier zijn om uw gezondheid en kwaliteit van leven te verbeteren.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 4 =

It is main inner container footer text