ashwagandha

12 Bewezen gezondheidsvoordelen van Ashwagandha

Ashwagandha is een ongelooflijk gezond geneeskrachtig kruid.

Het is geclassificeerd als een “adaptogeen”, wat betekent dat het kan helpen je lichaam te beschermen tegen stress.

Aswhagandha biedt ook allerlei andere voordelen voor je lichaam en hersenen.

Het kan bijvoorbeeld de bloedsuikerspiegel verlagen, cortisol verminderen, de hersenfunctie stimuleren en symptomen van angst en depressie bestrijden.

Hier zijn 12 voordelen van Ashwagandha die worden ondersteund door de wetenschap.

1. Het is een oud geneeskrachtig kruid

Ashwagandha is één van de belangrijkste kruiden in Ayurveda, een vorm van alternatieve geneeskunde gebaseerd op de Indiase principes van natuurlijke genezing.

Het wordt al meer dan 3000 jaar gebruikt om stress te verlichten, het energieniveau te verhogen en de concentratie te verbeteren(1).

“Ashwagandha” is Sanskriet voor “geur van het paard,” die verwijst naar zowel zijn unieke geur en de mogelijkheid om kracht en viriliteit te verhogen.

De botanische naam is Withania somnifera , en het is ook bekend onder verschillende andere namen, waaronder Indiase ginseng en winterkers.

De Ashwagandha plant is een kleine struik met gele bloemen die afkomstig is uit India en Noord-Afrika. Extracten of poeder van de wortel of de bladeren van de plant worden gebruikt om een ​​verscheidenheid aan aandoeningen te behandelen.

Veel van de gezondheidsvoordelen toegeschreven aan de hoge concentratie van withanolide, waarvan is aangetoond dat ze ontstekingen en tumorgroei bestrijden (1).

Kortom: Ashwagandha is een prominent kruid in de Indiase Ayurvedische geneeskunde en is een populair supplement vanwege de voordelen voor de gezondheid.

2. Het kan bloedsuikerspiegel verlagen

In verschillende onderzoeken is aangetoond dat ashwagandha de bloedsuikerspiegel verlaagt.

Eén reageerbuisstudie toonde aan dat het de insulinesecretie verhoogde en de insulinegevoeligheid in spiercellen verbeterde(2).

Ook hebben verschillende menselijke studies bevestigd dat het in staat is de bloedsuikerspiegel te verlagen bij zowel gezonde mensen als mensen met diabetes(3, 4, 5, 6).

Bovendien in een onderzoek van vier weken bij mensen met schizofrenie, hadden degenen die met ashwagandha werden behandeld een gemiddelde verlaging van nuchtere bloedsuikerspiegels van 13,5 mg / dL, vergeleken met 4,5 mg / dL bij degenen die een placebo kregen(5).

In een kleine studie bij zes mensen met diabetes type 2, aangevuld met ashwagandha voor 30 dagen verlaagde de nuchtere bloedsuikerspiegel net zo effectief als een medicijn voor orale diabetes(6).

Kortom: Ashwagandha kan de bloedsuikerspiegel verlagen door de effecten op insulinesecretie en gevoeligheid.

3. Het heeft anti-kanker eigenschappen

Dier- en reageerbuisstudies hebben aangetoond dat ashwagandha de apoptose of “geprogrammeerde celdood” van kankercellen induceert(7).

Het belemmert ook de groei van nieuwe kankercellen op verschillende manieren (7).

Ten eerste wordt aangenomen dat ashwagandha reactieve zuurstofspecies (ROS) produceert, die toxisch zijn voor kankercellen maar niet voor normale cellen. Ten tweede kan het ervoor zorgen dat kankercellen minder resistent worden voor apoptose(8).

Dierproeven suggereren dat het kan helpen bij de behandeling van verschillende soorten kanker, waaronder borst-, long-, darm-, hersen- en eierstokkanker(9, 10, 11, 12, 13).

In één onderzoek hadden muizen met ovariumtumoren die alleen met ashwagandha of in combinatie met een anti-kankergeneesmiddel werden behandeld een 70-80% vermindering van tumorgroei. De behandeling verhinderde ook de verspreiding van kanker naar andere organen(13).

Hoewel er nog geen studies zijn die deze resultaten bij mensen bevestigen, is het onderzoek tot nu toe bemoedigend.

Kortom: Dier- en reageerbuisstudies hebben aangetoond dat het de dood van tumorcellen bevordert en mogelijk effectief is tegen verschillende soorten kanker.

4. Het kan cortisol niveaus verlagen

Cortisol staat bekend als een ‘stresshormoon’ omdat uw bijnieren het afgeven in reactie op stress, evenals wanneer uw bloedsuikerspiegel te laag wordt.

Helaas kunnen in sommige gevallen de cortisol niveaus chronisch verhoogd zijn. Wat kan leiden tot hoge bloedsuikerspiegels en verhoogde vetopslag in de buik.

Studies hebben aangetoond dat ashwagandha kan helpen de cortisol niveaus te verlagen(3, 14, 15).

In één studie bij chronisch gestreste volwassenen hadden degenen die werden aangevuld met ashwagandha aanzienlijk grotere cortisol verlagingen vergeleken met de controlegroep. Degenen die de hoogste dosis namen hadden gemiddeld een reductie van 30%(3).

Kortom: Ashwagandha supplementen kunnen helpen bij het verlagen van de cortisol niveau bij chronisch gestreste personen.

5. Het kan helpen om stress en angst te verminderen

Ashwagandha is misschien het best bekend om zijn vermogen om stress te verminderen.

Onderzoekers meldden dat het de stressroute in de hersenen van ratten blokkeerde door chemische signalering in het zenuwstelsel te reguleren(16).

Verschillende gecontroleerde studies bij mensen hebben aangetoond dat het ook de symptomen bij mensen met stress en angststoornissen effectief kan verminderen(14, 17, 18).

In een 60-daagse studie van 64 mensen met chronische stress rapporteerden degenen in de ashwagandha groep gemiddeld 69% verminder last van angst en slapeloosheid, vergeleken met 11% in de placebogroep(14).

In een ander onderzoek van zes weken meldde 88% van de mensen die ashwagandha hadden genomen een vermindering van angst, vergeleken met 50% van degenen die een placebo namen(18).

Kortom: Het is aangetoond dat Ashwagandha stress en angst vermindert bij zowel dierstudies als studies bij mensen.

6. Het kan symptomen van depressie verminderen

Hoewel het niet grondig is bestudeerd, suggereren enkele studies dat ashwagandha depressies kan helpen verlichten(14, 18).

In één gecontroleerd 60-dagen durend onderzoek bij 64 gestreste volwassenen rapporteerden degenen die 600 mg ashwagandha per dag innamen een vermindering van 79% van de ernstige depressie, terwijl de placebogroep een toename van 10% rapporteerde(14).

Kortom: Het beperkte beschikbare onderzoek suggereert dat ashwagandha kan helpen bij het verminderen van ernstige depressies.

7. Het kan het testosteron stimuleren en de vruchtbaarheid bij mannen verhogen

Ashwagandha supplementen kunnen krachtige effecten hebben op de testosteronniveaus en reproductieve gezondheid(15, 19, 20, 21).

In één onderzoek bij 75 onvruchtbare mannen vertoonde de groep behandeld met ashwagandha een toename in het aantal spermacellen en de beweeglijkheid.

Bovendien leidde de behandeling tot een significante toename van de testosteronniveaus(21).

De onderzoekers meldden ook dat de groep die het kruid nam verhoogde antioxidantgehalte in hun bloed hadden.

In een ander onderzoek ervoeren mannen die Ashwagandha kregen vanwege stress hogere antioxidantgehaltes en een betere spermakwaliteit. Na drie maanden behandeling was 14% van de partners zwanger geworden(15).

Kortom: Ashwagandha helpt de testosteronniveaus te verhogen en verhoogt de spermakwaliteit en vruchtbaarheid bij mannen aanzienlijk.

8.Ashwagandha kan de spiermassa en -spierkracht vergroten

Onderzoek heeft aangetoond dat ashwagandha de lichaamssamenstelling kan verbeteren en de spierkracht kan vergroten(4, 20, 22).

In een studie om een ​​veilige en effectieve dosering voor ashwagandha te bepalen, kregen gezonde mannen die 750-1,250 mg per dag innamen hadden een toename van spiermassa na 30 dagen(4).

In een ander onderzoek hadden degenen die Ashwagandha hadden genomen significant grotere winsten in spierkracht en -grootte. Het verdubbelde ook de vermindering van het percentage lichaamsvet in vergelijking met de placebogroep(20).

9. Het kan ontstekingen verminderen

Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat Ashwagandha helpt de ontsteking te verminderen(23, 24, 25).

Studies bij mensen hebben aangetoond dat het de activiteit van natuurlijke killercellen verhoogt, dat zijn immuuncellen die infecties bestrijden en helpen om gezond te blijven(26, 27).

Er is ook aangetoond dat het markers van ontsteking vermindert, zoals C-reactive protein (CRP). Deze marker is gekoppeld aan een verhoogd risico op hartaandoeningen.

In één gecontroleerd onderzoek had de groep die dagelijks 250 mg ashwagandha slikte een afname van 36% in CRP gemiddeld vergeleken met een afname van 6% in de placebogroep(3).

Kortom: Van Ashwagandha is aangetoond dat het de natuurlijke killer-celactiviteit verhoogt en markers van ontsteking vermindert.

10. Het kan cholesterol en triglyceriden verlagen

Naast de ontstekingsremmende effecten kan ashwagandha de gezondheid van het hart helpen verbeteren door het cholesterol- en triglyceridengehalte te verlagen.

Dierstudies hebben aangetoond dat het deze bloedvetten aanzienlijk verlaagt.

Eén studie bij ratten wees uit dat het totale cholesterol met bijna 53% en triglyceriden met bijna 45% verlaagde(28).

Hoewel gecontroleerde studies bij mensen minder dramatische resultaten hebben gerapporteerd, hebben ze enkele indrukwekkende verbeteringen in deze markers waargenomen(3, 4, 5, 6).

In een 60-daagse studie bij chronisch gestreste volwassenen ondervond de groep die de hoogste dosis ashwagandha gebruikte een 17% afname van het ‘slechte’ LDL-cholesterol en een afname gemiddeld van 11% in triglyceriden(3).

Kortom: Ashwagandha kan het risico op hartaandoeningen verminderen door het cholesterol- en triglyceridengehalte te verlagen.

11. Het kan de hersenfunctie verbeteren, waaronder geheugen

Reageerbuis- en dierstudies suggereren dat ashwagandha geheugen- en hersenfunctieproblemen veroorzaakt door letsel of ziekte kan verminderen(29, 30, 31, 32).

Onderzoek heeft aangetoond dat het antioxidant activiteit bevordert die zenuwcellen beschermt tegen schadelijke vrije radicalen.

In één onderzoek hadden epileptische ratten die met ashwagandha werden behandeld bijna een volledige omkering van de aantasting van het ruimtelijk geheugen. Dit werd waarschijnlijk veroorzaakt door een vermindering van oxidatieve stress(32).

Hoewel ashwagandha traditioneel wordt gebruikt om het geheugen in de ayurvedische praktijk te stimuleren, is er slechts een kleine hoeveelheid menselijk onderzoek op dit gebied.

In één gecontroleerd onderzoek rapporteerden gezonde mannen die dagelijks 500 mg van het kruid innamen aanzienlijke verbeteringen in hun reactietijd en taakprestaties, in vergelijking met mannen die een placebo kregen(33).

Kortom: Ashwagandha supplementen kunnen de hersenfunctie, het geheugen, reactietijden en het vermogen om taken uit te voeren verbeteren.

12. Ashwagandha is veilig voor de meeste mensen en op grote schaal beschikbaar

Ashwagandha lijkt een veilig supplement voor de meeste mensen.

Bepaalde personen mogen het echter niet gebruiken, waaronder zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Mensen met auto-immuunziekten dienen Ashwagandha ook te vermijden, tenzij hiervoor toestemming is verleend door een arts.

Dit omvat mensen met aandoeningen zoals reumatoïde artritis, lupus, thyroiditis van Hashimoto en diabetes type 1.

Bovendien moeten degenen die geneesmiddelen tegen schildklieraandoeningen gebruiken voorzichtig zijn bij het gebruik van ashwagandha. Dit omdat het mogelijk de schildklierhormoonspiegels bij sommige mensen kan verhogen.

Het kan ook de bloedsuikerspiegel en bloeddruk verlagen. Daarom kan het nodig zijn medicatie doseringen aan te passen als u het gebruikt.

Doseringen van Ashwagandha in onderzoeken varieerden van 125-1,250 mg per dag. In onderzoeken waarbij verschillende doseringen werden genomen, produceerde de hogere dosering meestal de meeste verbeteringen.

Als u ashwagandha wilt proberen. Zoek dan naar een wortelextract of poeder in 450-500 mg capsules en neem het één of twee keer per dag.

Het wordt aangeboden door verschillende fabrikanten en is verkrijgbaar bij verschillende retailers, waaronder reformwinkels en vitaminewinkels.

Kortom: Hoewel ashwagandha veilig is voor de meeste mensen, mogen bepaalde personen het niet gebruiken zonder toestemming van hun arts. De aanbevolen dosering is één of twee keer per dag 450-500 mg.

Tot slot

Ashwagandha is een traditionele geneeskrachtig kruid met meerdere voordelen voor de gezondheid.

Het kan angst en stress verminderen, bestrijden van depressie, verhogen van de vruchtbaarheid en testosteron en de hersenfunctie stimuleren.

Als aanvulling met Ashwagandha kan een eenvoudige en effectieve manier zijn om uw gezondheid en kwaliteit van leven te verbeteren.