Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

12 Bewezen gezondheidsvoordelen van Ashwagandha

1798 Views

12 Bewezen gezondheidsvoordelen van Ashwagandha

Ashwagandha is een ongelooflijk gezond geneeskrachtig kruid.

Het is geclassificeerd als een “adaptogeen”, wat betekent dat het kan helpen je lichaam te beschermen tegen stress.

Aswhagandha biedt ook allerlei andere voordelen voor uw lichaam en de hersenen.

Zo kan het de bloedsuikerspiegel verlagen, verminderen van cortisol, stimuleert de hersenfunctie en helpt bij het bestrijden van symptomen als angst en depressie.

Hier zijn 12 voordelen van ashwagandha die worden ondersteund door de wetenschap.

Keuze uit veel Ashwagandha producten en heeft een zeer goede beoordeling!

1. Het is een oud geneeskrachtig kruid

Ashwagandha is een van de belangrijkste kruiden in Ayurveda , een vorm van alternatieve geneeskunde gebaseerd op de Indiase principes van natuurlijke genezing.

Het wordt al gebruikt voor meer dan 3000 jaar ter verlichting van stress, energie niveaus te verhogen en concentratie te verbeteren(1).

“Ashwagandha” is Sanskriet voor “geur van het paard,” die verwijst naar zowel zijn unieke geur en en de mogelijkheid om kracht en viriliteit te verhogen.

Botanische benaming is ashwaganda , en het is ook bekend onder verschillende andere namen, zoals Indiase ginseng en winterkers.

De ashwagandha plant is een kleine struik met gele bloemen dat inheems is in India en Noord-Afrika. Extracten van de wortel en de bladeren van de plant worden gebruikt om een verscheidenheid aandoeningen te behandelen.

Veel van de gezondheidsvoordelen worden toegeschreven aan de hoge concentratie withanolides , waarvan is aangetoond dat het ontsteking en tumorgroei bestrijdt(1).

Kortom: Ashwagandha is een prominente kruid in de Indiase Ayurvedische geneeskunde en is uitgegroeid tot een populaire aanvulling vanwege de voordelen voor de gezondheid.

2. Het kan de bloedsuikerspiegel verlagen

In verschillende studies is aangetoond dat ashwagandha leidt tot lagere bloedsuikerspiegel .

In Laboratorium onderzoek bleek een verhoogde insulinesecretie en een verhoogde insulinegevoeligheid in spiercellen(2).

Verschillende menselijke studies hebben bevestigd dat haar vermogen om de bloedsuikerspiegel bij zowel gezonde mensen en mensen met diabetes te verlagen(3, 4, 5, 6).

In een studie bij mensen met schizofrenie patiënten behandeld met ashwagandha gedurende 4 weken een gemiddelde daling van nuchtere bloedsuikerspiegels 13,5 mg / dl was, vergeleken met een 4,5 mg / dL vermindering die een placebo kregen(5).

Wat nog meer, in een kleine studie van 6 mensen met diabetes type 2, aanvulling met ashwagandha gedurende 30 dagen verlaagde nuchtere bloedsuikerspiegels zo effectief als een orale diabetes medicatie.

Kortom: Ashwagandha kan bloedsuikerspiegel verlagen door middel van haar effecten op de insulinesecretie en gevoeligheid.

3. Het heeft anti-kanker eigenschappen

Herbal Capsules en Herb Leaves

Dierstudies hebben aangetoond dat ashwagandha helpt induceren van de apoptose of “geprogrammeerde celdood” van kankercellen(7).

Het belemmert ook de groei van nieuwe kankercellen op verschillende manieren(7).

Een van deze manieren is dat de vorming van reactieve zuurstofsoorten, die toxisch zijn voor kankercellen maar niet voor normale cellen. Een ander mechanisme veroorzaakt dat kanker cellen minder bestand zijn tegen apoptose(8).

Dierproeven suggereren dat het nuttig is voor de behandeling van verschillende soorten kanker, zoals borst-, long-, darm-, hersen- en eierstokkanker(9, 10, 11, 12, 13).

In één studie, muizen met ovariumtumoren behandeld met ashwagandha alleen of in combinatie met een anti-kanker geneesmiddel hadden een verlaging van 70-80% tumorgroei. De behandeling kan ook metastase voorkomen, de verspreiding van kanker naar andere organen(13).

Hoewel er geen studies zijn om deze resultaten bij mensen nog te bevestigen het onderzoek tot op heden is bemoedigend.

Kortom: Er is gebleken dat bij dier en laboratoriumstudies de dood van tumorcellen bevordert en kan effectief zijn tegen verschillende soorten kanker.

4. Het kan cortisol niveau verlagen

Cortisol is bekend als een “stress hormoon” omdat je bijnieren  het vrij geven in de reactie op stress en als je bloedsuikerspiegel te laag is.

Helaas, in sommige gevallen, cortisol kan chronisch verhoogd worden, wat kan leiden tot hoge bloedsuikerspiegel en verhoogde vetopslag in de buik.

Studies hebben aangetoond dat ashwagandha kan helpen cortisol niveau te verlagen(3, 14, 15).

In een gecontroleerde studie van chronisch gestreste volwassenen had de groep die aanvulling met ashwagandha aanzienlijk grotere reducties in cortisol dan de controlegroep. De groep met de hoogste dosis had een vermindering van 30%, gemiddeld(3).

Kortom: Ashwagandha suplementen kan helpen om lagere cortisol niveaus bij chronisch gestreste individuen.

5. Het zou helpen stress en angst te verminderen

Ashwagandha is misschien het best bekend om zijn vermogen om stress te verminderen.

Onderzoekers die keek naar de effecten ervan op de rat zijn hersenen meldde dat het het stress-traject geblokkeerd door het reguleren van de chemische signalen in het zenuwstelsel(16).

Meerdere studies bij mensen hebben aangetoond dat het effectief symptomen vermindert bij mensen met stress en angststoornissen (14, 17, 18).

In een 60-dagen studie van 64 mensen met chronische stress, die in de ashwagandha groep rapporteerde een 69% reductie in gemiddelde angst en slapeloosheid, vergeleken met 11% in de placebogroep(14).

In een andere 6 weken durende studie, 88% van de mensen die ashwagandha had gebruikt meldde een vermindering van angst, vergeleken met 50% die een placebo hadden(18).

Kortom: Ashwagandha heeft aangetoond dat het stress en angst vermindert bij zowel dieren als mensen.

6. Het kan de symptomen van depressie verminderen

Hoewel het niet veel is onderzocht, een paar studies suggereren ashwagandha kan helpen bij het verlichten van depressie(14, 18).

In een gecontroleerde studie van 60 dagen bij gestreste volwassenen, die 600 mg per dag namen maakte melding van 79% vermindering van ernstige depressie. Tegelijkertijd, de placebogroep rapporteerde een 10% toename(14).

Kortom: De beperkte beschikbare onderzoek suggereert dat ashwagandha kan helpen bij het verminderen van ernstige depressie.

7. Boost testosteron en verhoogt de vruchtbaarheid bij mannen

Fles Herb Capsules

Ashwagandha supplementen hebben krachtige effecten op de mannelijke hormonen en reproductieve gezondheid(15, 19, 20, 21).

In een studie bij 75 onvruchtbare mannen, de groep behandeld met ashwagandha had een toename van het aantal zaadcellen en de beweeglijkheid.

Bovendien behandeling leidde tot een aanzienlijke verhoging van de testosteronspiegel(21).

De onderzoekers meldde ook dat de groep die het kruid namen ervaren een verhoogde antioxidanten in het bloed.

In een andere studie, mannen die ashwagandha bij stress namen ervaren hogere antioxidant niveaus en een betere kwaliteit van het sperma. Na 3 maanden van de behandeling, waren 14% van de mannen partners zwanger geworden(15).

Kortom: Ashwagandha helpt bij het verhogen van testosteron en verbetert aanzienlijk de kwaliteit van sperma en de vruchtbaarheid bij mannen.

8.Spiermassa en kracht kan toenemen

Onderzoek heeft aangetoond dat ashwagandha kan de lichaamssamenstelling verbeteren en kracht toenemen(4, 20, 22).

Één studie het doel was om een veilige en effectieve dosering voor ashwagandha. Gezonde mannen die 750-1250 mg per dag namen hadden een toename van spiermassa en verloren vet na 30 dagen(4).

In een andere studie, de ashwagandha groep had significant grotere winst in spierkracht en grootte. En verloor meer dan het dubbele aan lichaamsvet vergeleken met de placebogroep(20).

9. Kan ontstekingen verminderen

Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat ashwagandha helpt verminderen van ontstekingen (23, 24, 25).

Studies bij de mens hebben geconstateerd dat het verhoogt de activiteit van natural killer cellen, die immuuncellen bestrijden van infecties en helpen u gezond te blijven(26, 27).

Ook is aangetoond dat markers van ontsteking, zoals het verminderen van C-reactief proteïne. Deze marker is gekoppeld aan een verhoogd risico op hartaandoeningen.

In een gecontroleerde studie, de groep die 250 mg ashwagandha dagelijks ontvingen hadden een 36% afname bij een gemiddelde C-reactief proteïne, tegenover een daling van 6% bij de placebogroep(3).

Kortom: Ashwagandha heeft aangetoond dat NK-cel activiteit te verhogen en ontstekingsmarkers te verlagen.

10. Kan cholesterol en triglyceriden verlagen

Naast de ontstekingsremmende effecten, kan ashwagandha helpen bij het verbeteren van de gezondheid van het hart door het verminderen van cholesterol en triglyceriden.

Dierstudies hebben aangetoond dat het aanzienlijk deze bloedvetten vermindert.

Een studie bij ratten bleek dat het totale cholesterolgehalte verlaagt met maar liefst 53% en triglyceriden met bijna 45%(28).

Terwijl menselijke studies minder dramatische resultaten meldde, zijn er toch al een aantal indrukwekkende verbeteringen op deze markers(3, 4, 5, 6).

In een 60-daagse studie van chronisch gestreste volwassenen, de groep met de hoogste dosering van ashwagandha kende een daling van 17% in LDL-cholesterol en gemiddeld een 11% daling van de triglyceriden(3).

Kortom: Ashwagandha kan helpen het risico op hart- en vaatziekten te verminderen door het verlagen van cholesterol en triglyceriden.

11. Kan hersenfunctie verbeteren, met inbegrip van geheugen

Laboratorium en dierstudies suggereren dat ashwagandha geheugen en hersenfunctie zou verminderen door verwonding of door ziekte zijn veroorzaakt(29, 30, 31, 32).

Onderzoekers hebben aangetoond dat het antioxidant activiteit bevordert dat zenuwcellen en beschermt tegen schadelijke vrije radicalen.

In een studie, epileptische ratten behandeld met ashwagandha hadden bijna een volledige omkering van het ruimtelijk geheugen. Dit werd waarschijnlijk veroorzaakt door een vermindering van oxidatieve stress(32).

Hoewel ashwagandha van oudsher gebruikt wordt om het geheugen te stimuleren in Ayurvedische praktijk, zijn er op dit punt slechts een kleine hoeveelheid menselijk onderzoek op dit gebied gedaan.

In een gecontroleerde studie, onderzoekers die dagelijks gezonde mannen 500 mg van het kruid gaven meldde een aanzienlijke verbeteringen in hun reactietijd en taakuitvoering, in vergelijking met mannen die een placebo ontvingen(33).

Kortom: Ashwagandha supplementen kunnen  hersenfunctie, geheugen, reactietijden en de mogelijkheid om taken uit te voeren verbeteren.

12. Ashwagandha is veilig voor de meeste mensen en op grote schaal beschikbaar

Herbal Capsules

Ashwagandha lijkt een veilige supplement voor de meeste mensen.

Bepaalde personen moeten het niet nemen, met inbegrip van zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Mensen met een auto-immuunziekten moeten ook ashwagandha voorkomen tenzij toestemming van een arts.

Dit omvat mensen met aandoeningen zoals reumatoïde artritis, lupus, thyroiditis van Hashimoto en diabetes type 1.

Bovendien, die medicatie gebruiken voor de schildklier moeten voorzichtig zijn bij het nemen van ashwagandha, omdat het mogelijk de niveaus kan verhogen van het schildklierhormoon bij sommige mensen.

Het kan ook de bloedsuiker en bloeddruk niveaus verlagen, dus doseringen van de medicatie moet worden aangepast als het nodig is.

Ashwagandha doseringen in studies varieerden meestal van 125 – 1250 mg per dag. In studies waar verschillende doseringen werden genomen, produceerde de hogere dosering meestal de meest verbeteringen.

Als u ashwagandha wilt proberen, zoekt wortel extract of poeder in 450 – 500 mg capsules, en neem dit één of twee keer per dag.

Het wordt aangeboden door diverse fabrikanten en verkrijgbaar in reformwinkels, vitamine winkels en diverse online retailers.

Kortom: Hoewel ashwagandha veilig is voor de meeste mensen, moeten bepaalde personen het niet gebruiken zonder toestemming van hun arts. De aanbevolen dosering is 450-500 mg eenmaal of tweemaal per dag.

Kort samengevat

Ashwagandha is een traditionele geneeskrachtig kruid met meerdere voordelen voor de gezondheid.

Het kan angst en stress verminderen, helpt bij het bestrijden depressie, stimuleren vruchtbaarheid en testosteron bij mannen, en kan zelfs de hersenfunctie stimuleren.

Als aanvulling kan ashwagandha eenvoudig en een effectieve manier zijn om uw gezondheid en kwaliteit van leven te verbeteren.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text