Aspartaam is één van de meest omstreden zoetstoffen ter wereld.

Oorspronkelijk verkocht onder de merknaam NutraSweet, werd aspartaam in de jaren tachtig goedgekeurd voor gebruik in voedingsmiddelen.

Er wordt beweerd dat het gezondheidsproblemen veroorzaakt, variërend van hoofdpijn tot kanker.

Aan de andere kant vinden de voedselveiligheidsautoriteiten en andere belangrijke bronnen het veilig.

In dit artikel wordt objectief gekeken naar aspartaam en de gevolgen daarvan voor de gezondheid, waarbij beide zijden van het discussiestuk aan bod komen.

Wat is aspartaam?

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof, vaak aangeduid als E951.

Als suikervervanger stimuleert aspartaam de smaakpapillen op de tong op dezelfde manier als suiker.

Het wordt gebruikt in een verscheidenheid van voedingsmiddelen, dranken, desserts, snoepjes, ontbijtgranen, kauwgom en producten voor gewichtsbeheersing. Het wordt ook gebruikt als tafelzoetstof.

Aspartaam is eigenlijk een dipeptide, een klein eiwit dat bestaat uit twee aminozuren, fenylalanine en asparaginezuur. Om het zoet te maken, is er een koolwaterstof aan de fenylalanine toegevoegd.

Kortom: Aspartaam is een kunstmatige zoetstof, oorspronkelijk op de markt gebracht onder de naam NutraSweet. Het vervangt suiker in diverse voedingsmiddelen en wordt ook gebruikt als tafelzoetstof.

Wat gebeurt er met aspartaam in het spijsverteringssysteem?

Nadat we aspartaam hebben gegeten, komt er niets in het bloed terecht.

In de maag breken spijsverteringsenzymen het af in:

  • Fenylalanine (een aminozuur)
  • asparaginezuur (een aminozuur)
  • methanol (een alcoholmolecuul).

Eventuele gezondheidseffecten van aspartaam consumptie worden veroorzaakt door deze verbindingen, die in het bloed worden opgenomen.

Fenylalanine

Fenylalanine is een essentieel aminozuur dat we uit de voeding moeten halen.

Het eten van voedsel met een hoog fenylalaninegehalte heeft geen nadelige gevolgen voor gezonde mensen. In feite is het van nature aanwezig in eiwitrijke voeding.

De rijkste bronnen van fenylalanine zijn eiwitrijke voedingsmiddelen zoals vlees, vis, zuivelproducten, eieren, peulvruchten en noten (1).

Aspartaam is een kleine bron van fenylalanine in vergelijking met de hoeveelheden die je krijgt van andere voedingsmiddelen, dus dit is geen reden tot bezorgdheid.

Fenylalanine kan echter toxische niveaus bereiken bij mensen met een genetische aandoening die fenylketonurie (PKU) wordt genoemd. Degenen die PKU hebben moeten voedsel met een hoog fenylalaninegehalte vermijden, vooral tijdens de kindertijd en adolescentie (2).

Kortom: Aspartaam is een bron van fenylalanine, een essentieel aminozuur. Fenylalanine heeft geen schadelijke effecten bij gezonde mensen, maar moet worden vermeden door mensen met een genetische aandoening die fenylketonurie (PKU) wordt genoemd.

Asparaginezuur

Net als fenylalanine is asparaginezuur een natuurlijk voorkomend aminozuur.

Het is één van de meest voorkomende aminozuren in de menselijke voeding. Het kan ook door ons eigen lichaam worden geproduceerd.

Als onderdeel van eiwitten wordt asparaginezuur in de meeste voedingsmiddelen aangetroffen. Rijke voedingsbronnen zijn onder andere vis, eieren, vlees en soja-eiwit.

Het eten van voedsel dat asparaginezuur bevat, heeft geen schadelijke gevolgen voor de gezondheid.

Vergeleken met andere voedingsbronnen is aspartaam een kleine bron van asparaginezuur.

Kortom: Aspartaam is een kleine bron van asparaginezuur, een natuurlijk voorkomend aminozuur in voedingsmiddelen die eiwitten bevatten.

Methanol

Methanol is een giftige stof die gerelateerd is aan de ethanol in alcoholische dranken.

Het is alleen een gezondheidsprobleem wanneer het in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd. Dit kan gebeuren bij onjuist gebrouwen, zelfgemaakte alcoholische dranken.

De belangrijkste voedingsbronnen van methanol zijn fruit, vruchtensap, groenten, koffie en alcoholische dranken (3456).

De methanol die tijdens de vertering van aspartaam wordt geproduceerd, vormt slechts een klein deel van de totale inname via de voeding. Daarom wordt methanol uit aspartaam niet als een gezondheidsprobleem beschouwd (7).

Kortom: Naarmate aspartaam wordt verteerd, worden geringe hoeveelheden methanol gevormd. Aspartaam is slechts een kleine bron van methanol in de voeding, dus het wordt niet als een probleem beschouwd.

Is aspartaam slecht voor je?

Aspartaam is zeer omstreden.

Duizenden websites beweren dat het ernstig schadelijk is. Aspartaam wordt beschuldigd van honderden gezondheidsproblemen, variërend van kanker tot hoofdpijn.

De meeste daarvan zijn echter niet bevestigd door de wetenschap(789).

Hieronder volgt een overzicht van het wetenschappelijk bewijs achter de meest voorkomende claims.

Bewering: Aspartaam veroorzaakt kanker

Enkele opmerkelijke dierstudies van de Europese Ramazzini Stichting suggereren dat aspartaam kanker kan veroorzaken(101112).

Andere wetenschappers hebben deze studies echter bekritiseerd omdat ze slechte methoden gebruiken en niet erg relevant zijn voor de mens (713).

Een waarnemingsstudie bij mensen vond een zwak verband tussen bepaalde soorten kanker en aspartaam, maar alleen bij mannen (14).

Andere observationele studies hebben geen verband gevonden tussen aspartaaminname en hersen- of bloedkanker(1516).

Bovendien hebben wetenschappelijke reviews geconcludeerd dat er geen bewijs is dat aspartaam in de menselijke voeding kanker veroorzaakt (71718).

Kortom: Verschillende studies hebben het verband tussen aspartaam consumptie en kanker onderzocht. Over het algemeen is er geen sluitend bewijs dat aspartaam het risico op kanker bij de mens verhoogt.

Bewering: Aspartaam veroorzaakt gewichtstoename

Als caloriearme zoetstof wordt aspartaam vaak geconsumeerd door mensen die willen genieten van de zoetheid, maar hun suikerinname moeten beperken.

Hoewel het duidelijk is dat aspartaam geen gewichtstoename veroorzaakt, is het nut ervan voor gewichtsverlies in twijfel getrokken.

De meeste studies suggereren echter dat het vervangen van suiker door aspartaam nuttig kan zijn om toekomstige gewichtstoename te voorkomen (192021).

Kortom: Het consumeren van aspartaam gezoet voedsel en dranken is geen effectieve methode voor gewichtsverlies. Het kan echter nuttig zijn om toekomstige gewichtstoename te voorkomen.

Bewering: Aspartaam heeft invloed op de mentale functie

In een wetenschappelijk onderzoek werd gesuggereerd dat aspartaam tot verschillende mentale problemen zou kunnen leiden(22).

Deze evaluatie werd echter zwaar bekritiseerd voor onjuiste informatie, ongefundeerde speculaties en slechte referenties (23).

Bij volwassenen hebben studies aangetoond dat aspartaam geen effect heeft op gedrag, stemming of mentale functie(2425262728).

Studies bij kinderen hebben soortgelijke resultaten opgeleverd (293031,3233).

Slechts één onderzoek heeft mogelijke schadelijke effecten van aspartaam consumptie gerapporteerd. Patiënten met een depressie rapporteerden ernstiger symptomen wanneer zij capsules met aspartaam kregen(34).

Kortom: Aspartaam lijkt geen negatieve effecten te hebben op gedrag, stemming of mentale prestaties. Eén studie wijst op bijwerkingen bij patiënten met een depressie, maar het bewijs is zwak.

Bewering: Aspartaam veroorzaakt epilepsie aanvallen

Een kleine studie bij kinderen met epileptische aanvallen toonde aan dat aspartaam ​​de hersenactiviteit verhoogde die verband houdt met epilepsie (3536).

Kortom: Er is geen sluitend bewijs dat aspartaam epilepsie veroorzaakt. Een studie wees op een verhoogd risico op epileptische aanvallen bij kinderen.

Bewering: Aspartaam veroorzaakt hoofdpijn

Verschillende studies hebben de effecten van aspartaam op hoofdpijn onderzocht.

De meesten van hen hebben geen verband gevonden (82538).

Een studie toonde aan dat aspartaam significant toenam hoe vaak mensen hoofdpijn kregen, maar niet hoe lang de hoofdpijn duurde of hoe ernstig ze waren.

Er waren echter grote verschillen tussen de individuen, waardoor de resultaten onbetrouwbaar waren (39).

Een andere studie vond een zwak verband tussen aspartaam en de frequentie van de hoofdpijn. Er werd geen verschil in de ernst of duur van de hoofdpijn gemeld (40).

Kortom: Er is weinig bewijs dat aspartaam de frequentie van hoofdpijn kan verhogen. Meer onderzoek is nodig.

Tot slot

Aspartaam is één van ‘s werelds meest bestudeerde voedseladditieven en de meeste studies concluderen dat het veilig is.

Bijna elke studie vond geen nadelige effecten van het consumeren van het. Sommige van deze studies omvatten mensen die zich daadwerkelijk gevoelig achtten voor aspartaam (41).

Al met al is er geen goed bewijs om te beweren dat aspartaam schadelijk is.

Het is echter onmogelijk om enkele zeldzame gevallen van echte aspartaam gevoeligheid of allergie uit te sluiten.

Als je het gevoel hebt dat je een negatieve reactie hebt op aspartaam, vermijd het dan gewoon.