Aubergine behoort tot de nachtschadefamilie  van planten en worden in veel verschillende gerechten over de hele wereld gebruikt.

Hoewel ze vaak als een groente worden beschouwd , zijn ze technisch gezien een vrucht, omdat ze groeien uit een bloeiende plant en zaden bevatten.

Er zijn veel soorten die variëren in grootte en kleur. En hoewel aubergines met een diep paarse huid het meest voorkomen, kunnen ze rood, groen of zelfs zwart zijn1 ).

Naast het feit dat aubergine een unieke textuur en een milde smaak geeft, biedt aubergine ook tal van potentiële gezondheidsvoordelen.

Dit artikel gaat dieper in op de 7 gezondheidsvoordelen van aubergines.

1. Rijk aan veel voedingsstoffen

Aubergines zijn rijk aan voedingsstoffen, wat betekent dat ze een goede hoeveelheid vitamines, mineralen en vezels bevatten en een paar calorieën.

Een portie (82 g) rauwe aubergine bevat de volgende voedingsstoffen ( 2 ):

  • Calorieën: 20
  • Koolhydraten: 5 gram
  • Vezel: 3 gram
  • Eiwit: 1 gram
  • Mangaan: 10% van de ADH
  • Foliumzuur: 5% van de ADH
  • Kalium: 5% van de ADH
  • Vitamine K: 4% van de ADH
  • Vitamine C: 3% van de ADH

Aubergines bevatten ook kleine hoeveelheden andere voedingsstoffen, waaronder niacine, magnesium en koper.

Kortom: Aubergine levert een goede hoeveelheid vezels, vitamines en mineralen in enkele calorieën.

2. Rijk aan antioxidanten

Naast een verscheidenheid aan vitamines en mineralen, bevatten aubergines een hoog aantal antioxidanten.

Antioxidanten zijn stoffen die het lichaam helpen beschermen tegen schade veroorzaakt door schadelijke stoffen die bekend staan ​​als vrije radicalen( 3 ).

Onderzoek heeft aangetoond dat antioxidanten kunnen helpen bij het voorkomen van vele soorten chronische ziekten, zoals hartaandoeningen en kanker( 4 , 5 ).

Aubergines zijn bijzonder rijk aan anthocyanen, een soort pigment met antioxiderende eigenschappen dat verantwoordelijk is voor hun levendige kleuren( 6 ).

In het bijzonder anthocyanen in aubergines, nasunine genaamd, die bijzonder gunstig is.

In feite hebben meerdere reageerbuisstudies bevestigd dat het effectief is in het beschermen van cellen tegen schade door schadelijke vrije radicalen( 7 , 8 ).

Kortom: Aubergines bevatten veel anthocyanen, een pigment met antioxiderende eigenschappen dat kan beschermen tegen cellulaire schade.

3. Kan het risico op hartaandoeningen verlagen

Dankzij hun antioxidantengehalte suggereren sommige onderzoeken dat aubergines het risico op hartaandoeningen kunnen helpen verlagen.

In één onderzoek kregen konijnen met een hoog cholesterol dagelijks 100 ml auberginesap toegediend gedurende twee weken.

Aan het einde van het onderzoek hadden ze lagere gehaltes van zowel LDL-cholesterol als triglyceriden, twee bloedmarkers die kunnen leiden tot een verhoogd risico op hartaandoeningen als ze verhoogd zijn( 9 ).

Andere studies hebben aangetoond dat aubergines een beschermend effect op het hart kan hebben.

In één onderzoek kregen dieren gedurende 30 dagen rauwe of gegrilde aubergine te eten. Beide typen verbeterden de hartfunctie en verminderden de ernst van de hartaanval( 10 ).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is het belangrijk om op te merken dat het huidige onderzoek beperkt is tot dier- en reageerbuisstudies. Verder onderzoek is nodig om te evalueren hoe aubergines de gezondheid van het hart bij de mens kunnen beïnvloeden.

Kortom: Sommige dierstudies hebben aangetoond dat aubergines de hartfunctie kunnen verbeteren en LDL-cholesterol en triglyceridengehalte kunnen verlagen, hoewel menselijk onderzoek nodig is.

4. Kan bloedsuikerregulatie bevorderen

Het toevoegen van aubergines aan uw voeding kan helpen uw bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Dit komt vooral omdat aubergines veel vezels bevatten, die intact door het spijsverteringskanaal gaan( 11 ).

Vezels kunnen de bloedsuikerspiegel verlagen door de snelheid van de spijsvertering en de opname van suiker in het lichaam te vertragen. Langzamere absorptie houdt de bloedsuikerspiegel stabiel en voorkomt pieken en crashes( 12 ).

Ander onderzoek suggereert dat polyfenolen, of natuurlijke plantaardige stoffen, die worden gevonden in voedingsmiddelen waaronder aubergine, de opname van suiker kunnen verminderen en de insulinesecretie kunnen verhogen, die beide kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen ( 13 ).

In een reageerbuisstudie werd gekeken naar met polyfenol verrijkte extracten van aubergines.Het toonde aan dat ze niveaus van specifieke enzymen die de suikerabsorptie beïnvloeden, kan verlagen, waardoor de bloedsuikerspiegel wordt verlaagd( 14 ).

Aubergines passen goed in de huidige dieet aanbevelingen voor het beheersen van diabetes, waaronder een vezelrijke voeding die rijk is aan volkoren granen en groenten(15 ).

Kortom: Aubergines bevatten veel vezels en polyfenolen, die beide kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen.

5. Kan helpen met gewichtsverlies

Aubergines bevatten veel vezels en weinig calorieën, waardoor ze een uitstekende aanvulling zijn voor degenen die willen afvallen.

Vezels bewegen langzaam door het spijsverteringskanaal en kunnen volheid en verzadiging bevorderen, waardoor de calorie-inname wordt verminderd( 16 ).

Een portie (82 g) rauwe aubergine bevat 3 gram vezels en slechts 20 calorieën ( 2 ).

Bovendien worden aubergines vaak gebruikt als een vezelrijke, caloriearme vervanging voor calorierijke ingrediënten in recepten.

Kortom: Aubergine heeft veel vezels, maar weinig calorieën, die beide kunnen helpen gewichtsverlies te bevorderen. Het kan ook worden gebruikt in plaats van calorierijke ingrediënten.

6. Heeft kankerbestrijdende voordelen

Aubergine bevat verschillende stoffen die potentieel aantonen in de strijd tegen kankercellen.

Solasodine rhamnosylglycosiden (SRG’s) zijn bijvoorbeeld een type verbinding die voorkomt in sommige nachtschade planten, waaronder aubergines.

Sommige dierstudies hebben aangetoond dat SRG’s de dood van kankercellen kunnen veroorzaken en ook het terugkomen van bepaalde soorten kanker helpen verminderen( 17 ).

Hoewel onderzoek naar het onderwerp beperkt is, is aangetoond dat SRG’s bijzonder effectief zijn tegen huidkanker bij directe toepassing op de huid( 18 , 1920 ).

Bovendien hebben verschillende studies aangetoond dat het eten van meer fruit en groenten waaronder aubergines, mogelijk beschermt tegen bepaalde soorten kanker.

Een review van ongeveer 200 studies toonde aan dat het eten van fruit en groenten werd geassocieerd met bescherming tegen pancreas-, maag-, colorectale, blaas-, baarmoederhals- en borstkanker( 21 ).

Er is echter meer onderzoek nodig om te bepalen hoe de verbindingen in aubergines specifiek kanker bij mensen kunnen beïnvloeden.

Kortom: Aubergines bevatten solasodine rhamnosylglycosiden, waarvan de reageerbuisstudies aangeven dat ze kunnen helpen bij de behandeling van kanker. Het eten van meer fruit en groenten kan ook beschermen tegen sommige soorten kanker.

7. Zeer eenvoudig toe te voegen aan uw maaltijd

Aubergine is ongelooflijk veelzijdig en kan gemakkelijk in uw voeding worden opgenomen.

Het kan worden gebakken, geroosterd, gegrild of op de BBQ en genoten met een scheutje olijfolie en wat lekkere kruiden.

Het kan ook worden gebruikt als een caloriearme vervanging voor veel caloriearme ingrediënten.

Dit kan uw koolhydraten- en calorie-inname verminderen, terwijl u tegelijkertijd de vezel- en voedingswaarde van uw maaltijd verhoogt.

Kortom: Aubergine is een veelzijdig ingrediënt dat op verschillende manieren kan worden bereid en genoten.

Tot slot

Aubergine is een vezelrijke, caloriearme voeding die rijk is aan voedingsstoffen en veel voordelen biedt voor de gezondheid.

Van het verminderen van het risico op hartziekten tot het helpen met bloedsuikercontrole en gewichtsverlies, aubergines zijn een eenvoudige en heerlijke aanvulling op een gezonde voeding .

Ze zijn ook ongelooflijk veelzijdig en passen goed in veel gerechten.

Auteur

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Met een gezonde groet, Zarja . .Deze artikelen op de website zijn vertaald van www.healthline.com

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.