Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

7 Verrassende gezondheidsvoordelen van aubergines

1719 Views

7 Verrassende gezondheidsvoordelen van aubergines

Aubergines behoren tot de nachtschadefamilie en worden gebruikt in veel verschillende gerechten over de hele wereld.

Hoewel vaak beschouwd als een groente , worden ze technisch gezien als een vrucht,  ze groeien aan een bloeiende plant en bevatten zaden.

Er zijn vele soorten die variëren in grootte en kleur. En terwijl aubergines met een diep paarse huid zijn de meest voorkomende, kunnen ze rood, groen of zelfs zwart zijn ( 1 ).

Naast dat ze zorgen voor een unieke textuur en milde smaak aan recepten, aubergine brengt een groot aantal potentiële voordelen voor de gezondheid.

Dit artikel geeft een diepe blik op 7 gezondheidsvoordelen van aubergines.

1. Rijk aan vele voedingsstoffen

Aubergines zijn een voedzaam , wat betekent dat ze een goede hoeveelheid vitaminen, mineralen en vezels bevatten en weinig calorieën.

Een portie (82 g) rauwe aubergine bevat de volgende voedingsstoffen ( 2 ):

  • Calorieën: 20
  • Koolhydraten: 5 gram
  • Fiber: 3 gram
  • Protein: 1 gram
  • Mangaan: 10% van de ADH
  • Foliumzuur: 5% van de ADH
  • Kalium: 5% van de ADH
  • Vitamine K: 4% van de ADH
  • Vitamine C: 3% van de ADH

Aubergines bevatten ook geringe hoeveelheden van andere voedingsmiddelen, zoals niacine, magnesium en koper.

Samenvatting: Aubergine zorgt voor een goede hoeveelheid vezels, vitaminen en mineralen in weinig calorieën.

2. Rijk aan antioxidanten

Aubergine

Naast dat het allerlei vitamines en mineralen bevat, aubergines beschikken over een groot aantal anti-oxidanten.

Antioxidanten zijn stoffen die het lichaam helpen beschermen tegen schade veroorzaakt door schadelijke stoffen bekend als vrije radicalen ( 3 ).

Studies hebben aangetoond dat antioxidanten kan helpen vele soorten van chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en kanker te voorkomen( 4 , 5 ).

Aubergines zijn bijzonder rijk aan anthocyanen, een soort pigment met antioxiderende eigenschappen die verantwoordelijk zijn voor hun levendige kleuren ( 6 ).

In het bijzonder anthocyanine in aubergine die vooral gunstig is genaamd nasunine.

In feite hebben meerdere laboratoriumstudies bevestigd dat het effectief de cellen beschermt tegen schade door vrije radicalen( 7 , 8 ).

Samenvatting: Aubergines zijn rijk aan anthocyanen, een pigment met antioxiderende eigenschappen die kunnen beschermen tegen cellulaire schade.

3. Kan het risico op hart-en vaatziekten verminderen

Hart en bloeddruk meten

Dankzij hun gehalte aan antioxidanten, sommige studies suggereren dat aubergines kan helpen het risico op hart- en vaatziekten te verminderen.

In een studie, konijnen met hoog cholesterolgehalte kregen 10 ml aubergine sap dagelijks gedurende twee weken.

Aan het einde van de studie, hadden zij lagere niveaus van zowel LDL-cholesterol en triglyceriden, twee bloedmarkers die kunnen leiden tot een verhoogd risico op hartaandoeningen ( 9 ).

Andere studies hebben aangetoond dat aubergines een beschermend effect op het hart kan hebben.

In één studie werden aan dieren rauwe of gegrilde aubergine gegeven voor 30 dagen. Beide types verbeterde hartfunctie en verminderde ernst van een hartinfarct ( 10 ).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is het belangrijk op te merken dat het huidige onderzoek is beperkt tot dieren en laboratoriumstudies. Verder onderzoek is nodig om te evalueren hoe aubergines van invloed kunnen zijn op de gezondheid van het hart bij de mens.

Samenvatting: Sommige dieren studies hebben aangetoond dat aubergines hartfunctie kan verbeteren en de LDL-cholesterol en triglyceriden verlagen, hoewel meer menselijk onderzoek nodig is.

4. Kan bloedsuikerspiegel reguleren

Het toevoegen van aubergines aan uw dieet kan helpen om uw bloedsuikergehalte beter kan worden gereguleerd,

Dit is vooral omdat aubergines zijn rijk aan vezels, waardoor het intact het spijsverteringsstelsel verlaat( 11 ).

Vezels kunnen de bloedsuikerspiegel verlagen door het vertragen van de snelheid van vertering en absorptie van suiker in het lichaam. Langzamere absorptie houdt bloedsuikerspiegel stabiel en voorkomt pieken en crashes ( 12 ).

Uit ander onderzoek blijkt dat polyfenolen, of natuurlijke plantaardige stoffen, gevonden in voedingsmiddelen, zoals aubergine suiker absorptie kan verminderen en de secretie van insuline, die beide kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen ( 13 ).

Een laboratoriumstudie keek naar-polyfenol verrijkt extracten van aubergine. Daaruit bleek dat ze niveaus van specifieke enzymen die van invloed zijn op de suiker absorptie kunnen verminderen, dit helpt bij het verlagen bloedsuikerspiegel( 14 ).

Aubergines passen goed in de huidige voedingsaanbevelingen voor het beheersen van diabetes, waaronder een vezelrijk dieet rijk aan volkorengranen en groenten (15 ).

Samenvatting: Aubergines zijn rijk aan vezels en polyfenolen, die beide kunnen helpen bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel.

5. Zou kunnen helpen met gewichtsverlies

Black weegschaal en een meetlint

Aubergines zijn rijk aan vezels en weinig calorieën, waardoor ze een uitstekende toevoeging zijn voor mensen die willen afvallen.

Vezels bewegen langzaam door het spijsverteringskanaal en kan volheid en verzadiging bevorderen, en het vermindert de calorie-inname ( 16 ).

Een portie (82 g) rauwe aubergine bevat 3 gram vezels en slechts 20 calorieën ( 2 ).

Bovendien worden aubergines vaak gebruikt als een vezelrijk, laagcalorische vervanger voor hogere calorie ingrediënten in recepten.

Samenvatting: Aubergine is rijk aan vezels, maar laag in calorieën, die beide kunnen helpen gewichtsverlies te bevorderen. Het kan ook worden gebruikt in plaats van een hogere calorie-ingrediënten.

6. Heeft kankerbestrijdende voordelen

Aubergine bevat verschillende stoffen die potentieel de strijd aangaan tegen kankercellen.

Zo solasodine rhamnosyl glycosiden (SRGs) een soort verbinding die in sommige nachtschade planten voorkomt, waaronder aubergine.

Sommige dierstudies hebben aangetoond dat SRGs de dood van kankercellen kan veroorzaken en kan ook bijdragen tot het verminderen van de herhaling van bepaalde vormen van kanker ( 17 ).

Hoewel onderzoek over het onderwerp beperkt is, hebben SRGs aangetoond dat het met name effectief te zijn tegen huidkanker wanneer het rechtstreeks op de huid wordt toegepast( 18 , 1920 ).

Bovendien in diverse onderzoeken is gebleken dat het eten van meer groenten en fruit, zoals aubergine, kan beschermen tegen bepaalde vormen van kanker.

In een review werd gekeken naar ongeveer 200 studies en daar bleek dat het eten van groenten en fruit werd geassocieerd met bescherming tegen alvleesklier, maag, darm, blaas, baarmoederhals en borstkanker ( 21 ).

Meer onderzoek is echter nodig om te bepalen hoe deze verbindingen gevonden in aubergines vooral van invloed kunnen zijn op kanker bij de mens.

Samenvatting: Aubergines bevatten solasodine rhamnosyl glycosiden, die in laboratoriumstudies ondersteunen de behandeling van kanker. Het eten van meer groenten en fruit kan ook beschermen tegen bepaalde vormen van kanker.

7. Zeer gemakkelijk toe te voegen aan uw dieet

Aubergine is ongelooflijk veelzijdig en kan gemakkelijk worden opgenomen in uw dieet.

Het kan worden gebakken, geroosterd, gegrild of gebakken en genoten met een scheutje olijfolie en met een vleugje van kruiden.

Het kan ook gebruikt worden als een caloriearm vervanger voor vele calorierijk ingrediënten.

Dit kan uw koolhydraat en calorie-inname verlagen, dit allemaal terwijl het de vezels en voedingsstoffen inhoud van uw maaltijd verhoogd.

Samenvatting: Aubergine is een veelzijdig ingrediënt dat kan worden voorbereid en genoten in een verscheidenheid van verschillende manieren.

Tot slot

Aubergine is rijk aan vezels, caloriearm dat rijk is aan voedingsstoffen en wordt geleverd met veel potentiële voordelen voor de gezondheid.

Het verminderen van het risico van hart-en vaatziekten te helpen met het verbeteren van de bloedsuikerspiegel en bij het afvallen, zijn aubergines een eenvoudige en lekkere aanvulling op een gezond dieet.

Ze zijn ook ongelooflijk veelzijdig en passen goed in de vele gerechten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

1 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text