Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Zijn Avocado’s dikmakend of goed voor gewichtsverlies?

1580 Views

Zijn Avocado’s dikmakend of goed voor gewichtsverlies?

Avocado is een uniek en heerlijk stuk fruit.

De meeste mensen beschouwen avocado’s als gezond omdat ze rijk aan voedingsstoffen en gezonde vetten.

Sommige mensen geloven ook dat de gezonde vetten in hen zijn perfect voor gewichtsverlies.

Echter, anderen vrezen dat deze vetten ertoe kan leiden tot gewichtstoename.

Dit artikel onderzoekt of avocado’s dikmakend of gewichtsverlies vriendelijk zijn.

Voedingswaarde avocado

Avocado’s zijn een goede bron van verschillende vitamines, mineralen, gezonde vetten en vezels. 100 g, of ongeveer een halve avocado, bevat ongeveer 160 calorieën(1).

Deze portie bevat ook:

  • Vitamine K: 26% van de ADH.
  • Foliumzuur: 20% van de ADH.
  • Vitamine C: 17% van de ADH.
  • Kalium: 14% van de ADH.
  • Vitamine E: 10% van de ADH.

Avocado bevatten ook een behoorlijke hoeveelheid niacine, riboflavine, koper, magnesium, mangaan en antioxidanten(2, 3).

Bovendien, avocado’s zijn laag in koolhydraten en een goede bron van vezels. Elke portie bevat slechts 9 gram koolhydraten, waarvan 7 uit vezels komen.

In tegenstelling tot de meeste andere vruchten, avocado bevat relatief veel vet – ongeveer 15% van het gewicht.

Avocado’s zijn rijk aan hart-gezonde vetten

Meetlint rond een avocado

De meeste mensen beschouwen avocado’s als gezond omdat ze rijk zijn aan voedingsstoffen en gezonde vetten.

Dit komt omdat 77% van de calorieën in een avocado afkomstig is uit vet(1).

Avocado bevatten meestal enkelvoudig onverzadigde vet, plus een kleine hoeveelheid verzadigd vet en meervoudig onverzadigd vet.

De meeste van die enkelvoudig onverzadigd vet is oliezuur, hetzelfde vetzuur in olijven en olijfolie . Deze vetten zijn zeer gezond.

Talrijke studies hebben oliezuur verbonden met gezondheidsvoordelen, zoals ontstekingsremmend en minder kans op hartziekten(4, 5).

Verscheidene studies hebben ook aangetoond dat vervanging van een deel van het verzadigd vet in de voeding door enkelvoudig onverzadigde vet of meervoudig onverzadigde vetten kan leiden tot gezondheidsvoordelen.

Deze voordelen kunnen bestaan uit verhoogde gevoeligheid voor insuline, een betere controle van de bloedsuiker en lagere niveaus van het ‘slechte’ LDL-cholesterol(6).

Een onderzoek van 10 studies bleek dat de vervanging van sommige vetten in de voeding met avocado het totale cholesterol kan verlagen met gemiddeld 18,8 mg / dl, het “slechte” LDL cholesterol met 16,5 mg / dl en triglyceriden met 27,2 mg / dl(7).

Een andere studie vergeleek matige vetgehalte diëten die ofwel avocado’s of rijk aan oliezuur. Het dieet met avocado veroorzaakt een nog betere veranderingen in bloedlipiden niveaus dan het dieet met oliën rijk aan oliezuur(8).

De avocado dieet daalde ook het “slechte” LDL-cholesterol met 10% en het totale cholesterolgehalte met 8%. Het was ook het enige dieet dat het aantal LDL deeltjes vermindert.

En alsof deze voordelen nog niet genoeg zijn, avocado bevat bijna 20 keer meer vet oplosbare fytosterolen dan andere vruchten. Fytosterolen zijn plantaardige stoffen die positieve effecten heeft op de gezondheid van het hart(3).

Kortom: Avocado’s bevatten een hoog gehalte aan hart-gezonde enkelvoudig onverzadigde vetten vergelijkbaar met die in olijfolie.

Avocado’s kunnen u helpen een langer verzadigd gevoel te geven

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vet of vezels kan u helpen zich meer voller en tevreden te voelen na het eten. Dit komt deels doordat vet en vezels vertragen het vrijkomen van levensmiddelen uit de maag(9, 10).

Dit zorgt ervoor dat je verzadigd voelt voor een langere tijd en kan betekenen dat je uiteindelijk minder gaat eten tussen de maaltijden, mogelijk zelfs het eten van minder calorieën in het algemeen.

Avocado’s zijn rijk aan zowel vet en vezels, wat betekent dat ze een sterk effect hebben op het gevoel van volheid.

Een studie werd gekeken naar het eten van een maaltijd, waar avocado opgenomen werd  en de invloed op de eetlust van mensen met overgewicht(11).

Mensen die een half avocado aten na hun lunch hadden een verminderde behoefte te eten gedurende vijf uur , hoewel het effect was het sterkst in de eerste drie uur.

De deelnemers voelde ook 23% meer tevreden na de maaltijd die avocado bevatten, in vergelijking met toen ze een maaltijd zonder avocado aten.

Deze eigenschappen kunnen avocado’s een waardevol instrument maken als het gaat om regulering van de eetlust en gewichtsverlies.

Avocado’s kunnen helpen met gewicht onderhoud

Studies hebben aangetoond dat mensen die groenten en fruit eten algemeen een lager lichaamsgewicht hebben(3).

Een grote observationele studie onderzocht de voedingspatronen van de Europeanen. Degenen die avocado’s aten hadden de neiging een gezondere voeding, een lager risico op metabool syndroom en een lager lichaamsgewicht dan degenen die geen avocado’s aten(12).

Hoewel dit niet noodzakelijkerwijs betekent dat de avocado’s dat mensen gezonder zijn, het heeft laten zien dat avocado’s goed kunnen passen in een gezonde voeding.

Er is ook geen reden om te geloven avocado’s moeten worden vermeden bij het verliezen van gewicht.

In feite bleek in één studie dat wanneer 30 gram vet van de avocado’s werden vervangen voor 30 gram van een ander type van vet, deelnemers evenveel gewicht verloren.

Hoewel er momenteel geen bewijs is dat avocado’s kunnen gewichtsverlies verbeteren, zijn er redenen om te geloven dat avocado’s een gunstig effect kunnen hebben.

Dit komt omdat naast het verbeteren van gezondheid van het hart, de enkelvoudig onverzadigde vetten in avocado’s lijken verschillende andere gunstige eigenschappen te bevatten(4):

  • Zij worden verbrand bij een hogere snelheid dan andere typen vet.
  • Ze kunnen in feite de snelheid verhogen waarmee vet wordt verbrand.
  • Zij kunnen ertoe leiden dat uw lichaam meer calorieën verbrand na het eten.
  • Ze kunnen de eetlust verminderen en de wens om te eten na een maaltijd te verlagen.

Het is echter belangrijk op te merken dat deze effecten nog niet goed zijn onderzocht.

Toch enkele voorlopige gegevens blijkt dat avocado’s kunnen helpen bij het bestrijden van gewichtstoename.

Een studie wees uit dat de ratten gevoed met ontvette avocado vruchtvlees aten minder voedsel en kreeg minder gewicht dan de controlegroep(14).

Een tweede studie is ook gebleken dat ratten gevoed met avocado extract op een vetrijk dieet minder lichaamsvet hadden(15).

Deze studies zijn vooral interessant omdat ontvette avocado vruchtvlees en avocado extract geen vet bevatten. Dit betekent dat er andere componenten in avocado aanwezig zijn die ook bijdragen tot het verminderen eetlust en gewichtstoename.

Avocado’s zijn relatief hoog in calorieën

Men and a Half Green Avocado

Omdat avocado’s relatief veel vet bevat, zijn ze ook hoog in calorieën.

Bijvoorbeeld 100 g aardbeien bevatten 32 calorieën, vergeleken met 160 calorieën in 100 g avocado(1, 16).

Hoewel veel verschillende dingen gewichtsverlies of gewichtstoename kan beïnvloeden, de grootste factor is het aantal calorieën dat je eet.

Omdat avocado’s relatief hoog zijn in calorieën, kan het gemakkelijk zijn om er teveel van te eten zonder het te beseffen.

Dus als je probeert om gewicht te verliezen, moet u zich aan redelijke porties houden. Een gedeelte wordt meestal beschouwd als een kwart tot de helft van een avocado — niet de hele avocado.

Kortom: Hoewel avocado’s gezond zijn, zijn ze ook hoog in calorieën. Zorg ervoor dat u aandacht besteed aan de grootte van de porties als je probeert om gewicht te verliezen.

Gewichtsverlies vriendelijk of dikmakend?

Er is geen reden om te vrezen dat avocado’s dikmakend zijn, zolang je ze eet als onderdeel van een gezonde voeding op basis van onbewerkt voedsel.

Integendeel,  avocado’s bevatten vele kwaliteiten van een gewichtsverlies vriendelijk voedsel.

En hoewel er geen direct bewijs is dat avocado’s leiden tot gewichtsverlies, zijn er een aantal redenen om te geloven dat ze kunnen helpen.

Zolang je ze te eten in redelijke hoeveelheden, kan avocado zeker deel uitmaken van een effectief gewichtsverlies dieet.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien − twee =

It is main inner container footer text