Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Verlicht of veroorzaakt bananen constipatie?

1713 Views

Verlicht of veroorzaakt bananen constipatie?

Constipatie is een veel voorkomende gezondheidsprobleem.

Het is gekenmerkt door een onregelmatige stoelgang en harde ontlasting die moeilijk kwijt te raken is.

Er zijn vele oorzaken van constipatie, variërend van een slechte voeding een gebrek aan lichaamsbeweging.

Sommigen beweren dat bananen constipatie veroorzaakt, terwijl anderen zeggen dat ze helpen het te voorkomen.

Wat waar is? Dit artikel werpt een blik op het bewijsmateriaal.

Bananen zijn rijk aan vezels

Bananen zijn één van ‘s werelds meest populaire vrucht . Ze zijn een handige hapje tussendoor en ongelooflijk gezond.

Bananen zijn rijk aan een aantal belangrijke vitaminen en mineralen. Ze zijn ook relatief rijk aan vezels , een middel grote banaan bevat ongeveer 3,1 gram vezels(1).

Van vezels wordt al lang van beweerd te helpen voorkomen en het verminderen van constipatie(2, 3).

Men denkt ook dat het water absorbeert, waardoor de ontlasting zacht blijft. Dit helpt bij het verbeteren van de voort beweging van de ontlasting door je spijsverteringskanaal(4).

Het bewijsmateriaal dat de vezels helpen bij het verlichten van constipatie is echter tegenstrijdig en verrassend zwak, gezien hoeveel artsen/diëtiste hoge inname van vezels aanbevelen aan hun patiënten (5, 6).

Sommige studies geven aan dat oplosbare vezels kunnen helpen bij het verlichten van constipatie. Anderen menen dat het terugdringen van voedingsvezels kan helpen in sommige gevallen(7, 8).

Of toenemende inname van vezels helpt bij het verlichten van constipatie lijkt af te hangen van het individu. Het type vezel die je inneemt kan ook van belang zijn.

Kortom: Bananen zijn een goede bron van vezels, die kunnen helpen met constipatie bij sommige mensen. Echter, het bewijs van deze is nogal tegenstrijdig.

Groene bananen zijn hoog in resistent zetmeel

Groen en Geel Banaan

Resistent zetmeel zijn complexe koolhydraten die vezelachtige eigenschappen bevatten.

Het verlaat de spijsvertering in de dunne darm en eindigt in de dikke darm, waar het gevoed wordt door vriendelijke bacteriën die zich daar bevinden(9).

Voeding van deze bacteriën is een goede zaak. Zij produceren korteketenvetten , die bijdragen tot de spijsvertering en gunstige effecten hebben op de stofwisseling(10).

Voordat ze rijp zijn, een banaan bestaat nagenoeg volledig uit zetmeel die tot wel 70-80% van het drooggewicht bevat. Een groot deel van dit zetmeel is resistente zetmeel.

Als de banaan rijpt is, de hoeveelheid zetmeel en resistente zetmeel neemt af en wordt omgezet in suikers(11).

Resistente zetmeel functioneert als oplosbare vezels, die kan helpen bij constipatie(7).

Een studie wees uit dat het voeren aan muizen met constipatie het resistent zetmeel uit bananen versneld de voort beweging van ontlasting door middel van hun darmen(12).

Ten slotte is het vermeldenswaard dat groene bananen worden gebruikt voor de behandeling van diarree bij kinderen en volwassenen. Deze eigenschappen worden toegeschreven aan het hoge gehalte aan resistent zetmeel(13, 14, 15).

Conclusie: De resistente zetmeel in groene bananen werkt als oplosbare vezels, en wordt gebruikt voor de behandeling van constipatie. Het kan ook helpen verminderen van diarree.

Sommigen geloven dat bananen de Oorzaak zijn van Constipatie

Veel artikelen op het internet beweren bananen veroorzaken constipatie. Studies hebben dit niet bevestigd, maar sommige mensen denken dat ze een risicofactor zijn voor constipatie.

In een studie, Duitse onderzoekers onderzochten de waargenomen effecten van verschillende voedingsmiddelen op de consistentie van de ontlasting. Ze ondervraagde drie groepen:

  • PDS: 766 patiënten met PDS , waar obstipatie een belangrijk symptoom is.
  • Constipatie: 122 patiënten hadden obstipatie.
  • Controle: 200 gezonde individuen dienden als controlegroep.

Toen de drie groepen werd gevraagd welke voedingsmiddelen en dranken veroorzaakt constipatie, werden bananen genoemd door 29-48% van de respondenten.

In feite werden alleen chocolade en witbrood vaker genoemd(16).

Kortom: Er zijn geen sterke aanwijzingen dat bananen constipatie veroorzaakt, hoewel in een enquête bleek dat sommige mensen denken dat ze het wel doen.

Ze verbeteren andere aspecten van de darmgezondheid

drie Bananen

De meeste mensen verdragen bananen goed, tenminste wanneer met mate geconsumeerd.

Ze verbeteren de spijsvertering en hebben prebiotische effecten , het voeden van uw vriendelijke darmbacteriën en hun groei te stimuleren.

Één studie bij 34 vrouwen met overgewicht onderzocht hoe bananen beïnvloed heeft op de darmbacteriën (17).

Nadat de proefpersonen twee bananen per dag aten gedurende twee maanden, de proefpersonen hadden toename van de gunstige bacteriën genaamd Bifidobacteria . Het effect was niet statistisch significant.

Wat meer, de bananen groep rapporteerde verbeteringen in digestieve symptomen zoals een opgeblazen gevoel en buikpijn.

Kortom: Bananen kunnen de spijsvertering verbeteren. Sommige onderzoek blijkt dat ze ook de groei van goede bacteriën kunnen stimuleren.

Bananen en constipatie

Uit de gegevens bleek dat bananen hebben de neiging om constipatie te verminderen in plaats van te veroorzaken.

Echter, onderzoekers hebben ook vastgesteld dat sommige mensen denken dat bananen constipatie veroorzaakt.

Als je het gevoel geeft dat bananen constipatie veroorzaakt, eet gewoon minder van hen. Als dat niet werkt, probeer ze volledig te elimineren uit je dieet om te zien of dat helpt.

Tot slot, we zijn allemaal verschillend. Een voedingsmiddel dat constipatie verlicht voor u kan het tegenovergestelde effect bij iemand anders hebben.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text