Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Veroorzaken of verminderen bananen constipatie?

1866 Views

Veroorzaken of verminderen bananen constipatie?

Constipatie is een veel voorkomend gezondheidsprobleem.

Het wordt gekenmerkt door onregelmatige stoelgang en harde ontlasting die moeilijk te doorstaan ​​zijn.

Er zijn veel oorzaken van constipatie, variërend van een slechte voeding tot een gebrek aan lichaamsbeweging.

Sommigen beweren dat bananen constipatie veroorzaken, terwijl anderen zeggen dat ze het helpen voorkomen.

Wat waar is? Dit artikel werpt een blik op het bewijsmateriaal.

Bananen zijn rijk aan vezels

Bananen zijn één van ‘s werelds meest populaire vruchten . Ze zijn een handig tussendoortje en ongelooflijk gezond.

Bananen zijn rijk aan verschillende belangrijke vitaminen en mineralen. Ze zijn ook relatief rijk aan vezels , een middel grote banaan bevat ongeveer 3,1 gram vezels(1).

Van vezels wordt al lang beweerd dat ze helpen obstipatie te voorkomen en te verlichten(2, 3).

Men denkt ook dat het water absorbeert, waardoor de ontlasting groot en zacht blijft. Dit helpt de bewegelijkheid van de ontlasting door uw spijsverteringskanaal te verbeteren(4).

Het bewijsmateriaal dat de vezels helpen bij het verlichten van constipatie is echter tegenstrijdig en verrassend zwak, gezien hoeveel artsen/diëtiste hoge vezelinname aanbevelen aan hun patiënten (5, 6).

Sommige studies geven aan dat oplosbare vezels kunnen helpen bij het verlichten van constipatie. Anderen suggereren dat het verminderen van voedingsvezels in sommige gevallen daadwerkelijk kan helpen(7, 8).

Of het verhogen van de vezelinname helpt om constipatie te verminderen lijkt te verminderen af te hangen van het individu. Het type vezel dat je binnenkrijgt, kan ook van belang zijn.

Kortom: Bananen zijn een redelijk goede bron van vezels, wat voor sommige mensen kan helpen bij obstipatie. Het bewijs hierover is echter nogal tegenstrijdig.

Groene bananen zijn rijk aan resistent zetmeel

Resistent zetmeel is een complexe koolhydraat die vezelachtige eigenschappen heeft.

Het ontsnapt aan de spijsvertering in de dunne darm en bereikt uiteindelijk de dikke darm, waar het de vriendelijke bacteriën voedt die daar verblijven(9).

Voedingen van deze bacteriën is een goede zaak. Ze produceren vetten met een korte keten , die bijdragen aan de spijsvertering en gunstige effecten hebben op de stofwisseling(10).

Voordat het rijpt,, bestaat een banaan bijna volledig uit zetmeel, wat tot 70-80% van zijn drooggewicht uitmaakt. Een groot deel van dit zetmeel is resistent zetmeel.

Terwijl de banaan rijpt, neemt de hoeveelheid zetmeel en bestendig zetmeel af en wordt deze omgezet in suikers(11).

Resistent zetmeel functioneert als oplosbare vezels, die kunnen helpen bij constipatie(7).

Eén studie toonde aan dat het voeden van muizen met constipatie die resistent zijn tegen zetmeel uit bananen de verplaatsing van ontlasting door hun darmen bespoedigde(12).

Tenslotte is het vermeldenswaard dat groene bananen zijn gebruikt voor de behandeling van diarree bij kinderen en volwassenen. Deze eigenschappen worden toegeschreven aan het hoge gehalte aan resistent zetmeel(13, 14, 15).

Kortom: Het resistente zetmeel in groene bananen werkt als oplosbare vezels en wordt gebruikt om constipatie te behandelen. Het kan ook helpen diarree te verminderen.

Sommigen geloven dat bananen veroorzaken constipatie

Veel artikelen op het internet beweren dat bananen constipatie veroorzaken. Studies hebben dit niet bevestigd, maar sommige mensen geloven dat ze een risicofactor zijn voor obstipatie.

In één studie onderzochten Duitse onderzoekers de waargenomen effecten van verschillende voedingsmiddelen op de consistentie van de ontlasting. Ze hebben drie groepen onderzocht:

  • PDS: 766 patiënten met PDS , waar obstipatie een belangrijk symptoom is.
  • Constipatie: 122 patiënten hadden obstipatie.
  • Controle: 200 gezonde individuen dienden als controlegroep.

Toen de drie groepen werd gevraagd welke voedingsmiddelen en dranken veroorzaakt constipatie, werden bananen genoemd door 29-48% van de respondenten.

In feite werden alleen chocolade en witbrood vaker genoemd(16).

Kortom: Er is geen sterk bewijs dat bananen constipatie veroorzaken, hoewel uit een enquête bleek dat sommige mensen denken dat ze dat wel doen.

Ze verbeteren andere aspecten van de darmgezondheid

De meeste mensen tolereren bananen goed, tenminste als ze met mate worden geconsumeerd.

Ze verbeteren de spijsvertering en hebben prebiotische effecten , voeden je vriendelijke darmbacteriën en stimuleren hun groei.

Een studie van 34 vrouwen met overgewicht onderzocht hoe het eten van bananen darmbacteriën aantastte (17).

Nadat de proefpersonen twee maanden twee bananen per dag aten, observeerden de onderzoekers toenamen in gunstige bacteriën, Bifidobacteria genaamd. Het effect was echter niet statistisch significant.

Bovendien rapporteerde de bananengroep verbeteringen in spijsverteringssymptomen zoals opgeblazen gevoel en maagpijn.

Kortom: Bananen kunnen de spijsvertering verbeteren. Sommige onderzoeken tonen aan dat ze ook de groei van goede bacteriën kunnen stimuleren.

Bananen en constipatie

Het bewijs suggereert dat bananen de neiging hebben constipatie te verminderen in plaats van het te veroorzaken.

Onderzoekers hebben echter ook vastgesteld dat sommige mensen denken dat bananen constipatie veroorzaakt.

Als je het gevoel geeft dat bananen constipatie veroorzaakt, eet gewoon minder van hen. Als dat niet werkt, probeer ze volledig te elimineren uit je dieet om te zien of dat helpt.

Tot slot, we zijn allemaal verschillend. Een voedingsmiddel dat constipatie verlicht voor u kan het tegenovergestelde effect hebben op iemand anders.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeven + een =

It is main inner container footer text