img

Hoe bananen invloed op diabetes en de bloedsuikerspiegel heeft

2616 Views

Hoe bananen invloed op diabetes en de bloedsuikerspiegel heeft

Als je diabetes hebt is het belangrijk om de bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden.

Een goede bloedsuikerspiegel helpt voorkomen of vertragen de progressie van enkele belangrijke medische complicaties van diabetes(1, 2).

Daarom is het vermijden of minimaliseren van voedingsmiddelen die grote bloedsuikerpieken veroorzaken essentieel.

Ondanks het feit dat het gezond fruit is , bananen zijn vrij hoog in zowel koolhydraten en suiker, de belangrijkste voedingsstoffen die de bloedsuikerspiegel verhogen.

Dus zou u bananen moeten eten als je diabetes hebt? Welke invloed hebben ze op uw bloedsuikerspiegel?

Bananen bevatten koolhydraten, die de bloedsuikerspiegel verhogen

Als u diabetes hebt, is het belangrijk om bewust te zijn van de hoeveelheid en soorten koolhydraten in uw voeding.

Dit komt omdat koolhydraten verhogen uw bloedsuikerspiegel meer dan andere voedingsstoffen, wat betekent dat ze een grote invloed heeft op uw bloedsuikerspiegel.

Als de bloedsuikerspiegel stijgt bij niet-diabetische mensen produceert het lichaam insuline. Het helpt het lichaam de suiker uit het bloed te verplaatsen en in de cellen waar het wordt gebruikt of wordt opgeslagen.

Nochtans, werkt dit proces niet zoals het hoort bij diabetici. In plaats daarvan, ofwel het lichaam produceert niet voldoende insuline of cellen die resistent zijn tegen insuline.

Als dit niet goed wordt beheerd, kan dit resulteren dat koolhydraatrijke voedingsmiddelen veroorzaken grote bloedsuikerpieken of constant hoge bloedsuikerspiegel, die beide zijn slecht voor je gezondheid.

Zo’n 93% van de calorieën in bananen zijn afkomstig uit koolhydraten. Deze koolhydraten hebben de vorm van suiker , zetmeel en vezels (3).

Een middelgrote banaan bevat 14 gram suiker en 6 gram zetmeel(3).

Kortom: Bananen zijn rijk aan koolhydraten, die ervoor zorgen dat de bloedsuikerspiegel meer stijgt dan de andere voedingsstoffen.

Bananen bevatten vezels die bloedsuikerspiegel kan verlagen

Banana Peel Peeling Away From a banana

Naast zetmeel en suiker, een middelgrote banaan bevat 3 gram vezels.

Iedereen, ook mensen met diabetes moeten voldoende hoeveelheden voedingsvezels eten als gevolg van de potentiële voordelen voor de gezondheid.

Echter vezels zijn vooral belangrijk voor mensen met diabetes omdat het kan helpen de vertering en absorptie van koolhydraten te vertragen.

Dit vermindert de pieken van de bloedsuikerspiegel en verbetert de totale  bloedsuikerspiegel (5).

Een manier om te bepalen hoe een koolhydraat-bevattend voedingsmiddelen de bloedsuikers zal beïnvloeden is door te kijken naar de glycemische index (GI).

De glycemische index rangschikt voedingsmiddelen op basis van hoeveel en hoe snel ze de bloedsuikerspiegel verhogen.

De scores lopen van 0 tot 100 met de volgende classificaties:

  • Laag GI: 55 of minder.
  • Medium GI: 56-69.
  • Hoog GI: 70-100.

Voeding op basis van laag GI zijn bijzonder goed voor mensen met diabetes type 2(6, 7, 8, 9, 10).

Dit komt omdat een lage GI voedsel langzamer wordt geabsorbeerd en leiden tot een meer geleidelijke stijging van de bloedsuikerspiegel in plaats van grote pieken.

Over het algemeen, bananen scoren tussen laag en medium op de GI schaal (tussen 42-62, afhankelijk van de rijpheid)(11).

Kortom: Naast suiker en zetmeel, bevatten bananen enkele vezels. Dit betekent dat de suikers in bananen langzamer verteerd en geabsorbeerd worden, waardoor bloedsuikerspiegel pieken kan worden voorkomen.

Groen (Onrijpe) bananen bevatten resistent zetmeel

Groen en Geel Banaan

Het type koolhydraten in bananen is afhankelijk van de rijpheid.

Groene of onrijpe bananen bevatten minder suiker en meer resistent zetmeel(12, 13).

Resistent zetmeel zijn lange ketens van glucose (zetmeel) die “resistent” vertering in het bovenste gedeelte van het spijsverteringskanaal(14).

Dit betekent dat ze werken op soortgelijke wijze als vezels en zal geen stijging in de bloedsuikerspiegel veroorzaken.

Zij kunnen echter helpen het voeden van de vriendelijke bacteriën in de darm, die is gekoppeld aan een verbeterde stofwisseling gezondheid en betere bloedsuikerspiegel(15, 16, 17, 18).

De rol van resistente zetmeel bij diabetes type 1 is minder duidelijk.

Kortom: Groene (onrijpe) bananen bevatten resistent zetmeel, dat de bloedsuikerspiegel niet verhoogd en kan zelfs op lange termijn de bloedsuikerspiegel verbeteren

Een banaan heeft invloed op de bloedsuikerspiegel dat is afhankelijk van de rijpheid

Geel of rijpe bananen bevatten minder resistent zetmeel dan groene bananen en meer suiker, waardoor ze sneller wordt opgenomen dan zetmeel.

Dit betekent dat volledig rijpe bananen hebben een hogere GI en zal uw bloedsuikerspiegel sneller stijgen dan de groene of onrijpe bananen(13).

Kortom: Geel, rijpe bananen bevatten meer suiker dan groene, onrijpe bananen. Dit betekent dat ze leiden tot een grotere stijging van uw bloedsuikerspiegel.

Portie grootte is belangrijk

Rijpheid is niet de enige factor als het gaat om de hoeveelheid suiker in een banaan.

Ook de grootte van de banaan is belangrijk, want hoe groter de banaan, hoe meer koolhydraten u binnen krijgt.

Dit betekent dat een grotere banaan een groter effect op uw bloedsuikerspiegel zal hebben.

Dit portie grootte effect wordt  glycemische lading genoemd .

Glycemische lading wordt berekend met de glycemische index van een voedingsmiddel te vermenigvuldigen met de hoeveelheid koolhydraten in een portie, vervolgens te delen door getal met 100.

Een score van minder dan 10 wordt als laag beschouwd, 11-19 middelmatig en meer dan 20 hoog.

Hier is de geschatte hoeveelheid koolhydraten met verschillende maten van bananen(3):

  • Extra kleine banaan (15 cm of minder): 18,5 gram.
  • Kleine banaan (ongeveer 15 cm, 17 cm lang): 23 gram.
  • Medium banaan (17- 20 cm lang): 27 gram.
  • Grote banaan (20-22 cm lang): 31 gram.
  • Extra grote banaan (22 cm of langer): 35 gram.

Als al deze bananen rijp waren (GI 62), dan zou de glycemische lading geleidelijk verhogen van 11 voor een extra kleine bananen tot en met 22 voor een extra grote bananen.

Om ervoor te zorgen dat uw bloedsuikerspiegel niet te veel stijgt is het belangrijk om bewust te zijn van de omvang van de banaan die je eet.

Kortom: De grootte van de banaan die je eet bepaalt het effect op uw bloedsuikerspiegel. Hoe groter de banaan, hoe meer koolhydraten je verbruikt en hoe groter de stijging van uw bloedsuiker zal zijn.

Bananen zijn veilig voor diabetici?

Hele Gesneden en Gepelde Bananen

De meeste generieke voedingsrichtlijnen voor diabetes raden u aan een gezonde en evenwichtige voeding waaronder fruit te eten(24, 25, 26).

Dit komt omdat het eten van groenten en fruit wordt gerelateerd aan betere gezondheid en een lager risico op ziekten, zoals hartziekten en bepaalde kankers(27, 28, 29).

Diabetici hebben een nog groter risico op deze ziekten, zodat het eten van voldoende groenten en fruit belangrijk is(30, 31).

In tegenstelling tot geraffineerde suiker producten zoals snoep en taart, de koolhydraten in fruit zoals bananen zijn voorzien van vezels, vitaminen en mineralen.

Belangrijk om te weten, bananen voorzien u van vezels, kalium, vitamine B6 en vitamine C. Sommige bevatten anti-oxidanten en heilzame plantaardige stoffen (32).

Een recente studie keek naar het effect van het beperken van fruit op de bloedsuikerspiegel van 63 mensen met diabetes type 2(33).

Ze ontdekten dat het adviseren van mensen om niet meer dan 2 stuks fruit per dag te eten resulteerde in dat mensen minder fruit gingen eten.

Maar zo bleek ook dat het eten van minder fruit leverde geen verbeterde bloedsuikerspiegel of gewichtsverlies op.

Voor de meeste mensen met diabetes, fruit (zoals bananen) zijn een gezonde keuze.

Een uitzondering hierop is als u naar aanleiding van een koolhydraatarm dieet om uw diabetes te verbeteren. Zelfs een kleine banaan bevat ongeveer 22 gram koolhydraten, die wellicht teveel is voor uw dieetplan.

Als u in staat bent om bananen te eten is het belangrijk rekening te houden met de rijpheid en de grootte van de banaan om het effect op uw bloedsuikerspiegel te verlagen.

Kortom: Fruit zoals bananen zijn gezond dat vezels, vitaminen en mineralen bevat. U kunt bananen in uw voeding toepassen, zelfs als je diabetes hebt.

Hoe bananen eten als u diabetes hebt

Als je diabetes hebt is het heel goed mogelijk om van fruit te genieten, zoals bananen als onderdeel van een gezonde voeding.

Als je bananen lekker vindt, kunnen de volgende tips helpen om het effect op uw bloedsuikerspiegel te minimaliseren:

  • Let op je portiegrootte: Eet een kleinere banaan om de hoeveelheid suiker die je eet te verminderen.
  • Kies een stevige, bijna-rijpe banaan: Neem een banaan die niet overdreven rijp is, zodat het suikergehalte iets lager is.
  • Spreid uw fruit inname gedurende de dag: Spreid uw fruit inname kan u helpen de glycemische lading te verminderen en houd je bloedsuikerspiegel stabiel.
  • Eet ze met andere voedingsmiddelen: Geniet van uw bananen met andere voedingsmiddelen, zoals noten of volvette yoghurt  om te helpen de vertering en opname van de suiker te vertragen.

Als u diabetes bent, bedenk dan dat alle-koolhydraat-bevattende voedingsmiddelen effect hebben op uw bloedsuikerspiegel.

Daarom kan het eten van bananen invloed op uw bloedsuikerspiegel hebben en zo uw eetgewoonten dienovereenkomstig aan te passen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text