Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Zijn Bananen dikmakend- of gewichtsverlies vriendelijk?

1551 Views

Zijn bananen dikmakend- of gewichtsverlies vriendelijk?

Mensen die hun gezondheid willen verbeteren wordt vaak geadviseerd om meer fruit en groenten te eten.

Echter, sommige mensen maken zich zorgen dat het hoge-suiker gehalte in vruchten zoals bananen dikmakend kan zijn.

Dit artikel onderzoekt of bananen dikmakend of gewichtsverlies vriendelijk zijn.

Voedingsfeiten van bananen

Bananen zijn rijk aan veel voedingsstoffen en bieden vele voordelen voor de gezondheid .

Ze bevatten veel vezels, koolhydraten en bepaalde essentiële vitaminen en mineralen.

Een middelgrote banaan bevat (1):

  • Kalium: 12% van de ADH.
  • Vitamine B6: 20% van de ADH.
  • Vitamine C: 17% van de ADH.
  • Magnesium: 8% van de ADH.
  • Koper: 5% van de ADH.
  • Mangaan: 15% van de ADH.
  • Vezels: 3,1 gram.

Dit komt neer op ongeveer 105 calorieën, waarvan 90% afkomstig zijn van koolhydraten. De meeste koolhydraten in rijpe bananen zijn suikers – sucrose, glucose en fructose.

Anderzijds, bananen bevatten weinig vet als eiwitten.

Bananen bevatten ook een aantal nuttige plantenstoffen en antioxidanten, zoals dopamine en catechine(2, 3, 4).

Meer details hier: Bananen zijn gezond.

Kortom: Bananen bevatten koolhydraten, vezels, een aantal essentiële voedingsstoffen en antioxidanten. Een middelgrote banaan levert 105 calorieën.

Bananen zijn rijk aan vezels, maar laag in calorieën

Gesneden Bananen

Calorie voor calorie, bananen bevatten veel vezels.

Een medium banaan levert ongeveer 12% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, met slechts 105 calorieën.

Vezels zijn belangrijk voor het behoud van regelmatige stoelgang, en speelt een vitale rol in de spijsvertering(5).

Eten van grote hoeveelheden vezels wordt zelfs in verband gebracht met een verminderd risico van hart-en vaatziekten, ziekte van de divertikel en bepaalde kankers(6, 7, 8, 9, 10, 11, 12).

Een adequate inname van vezels is ook gekoppeld aan een lager lichaamsgewicht(13, 14).

Een studie meten de voedselinname van 252 vrouwen gedurende 20 maanden.Vastgesteld dat voor elk extra gram aan vezels die vrouwen aten per dag, hun lichaamsgewicht afnam met ongeveer 0,25 kg(15).

Dit effect wordt veroorzaakt omdat vezels zorgen voor een langer gevoel van volheid, die u kunnen helpen minder calorieën op de lange termijn te eten.

Echter, andere studies hebben geconstateerd dat extra vezels in de voeding geen afbreuk doet aan volheid van mensen of calorie-inname(16).

Kortom: Bananen zijn een rijke bron van vezels. Een vezelrijk inname is gekoppeld aan verminderd lichaamsgewicht en een aantal voordelen voor de gezondheid.

Het groener de banaan, hoe hoger het resistente zetmeel

Groen en Geel Banaan

Het type koolhydraten in een banaan hangt af van hoe rijp het is.

Onrijpe, groene bananen zijn rijk aan zetmeel en resistent zetmeel, terwijl de rijpe, gele bananen bevatten meestal suikers.

Resistent zetmeel zijn lange ketens van glucose (zetmeel) die resistent zijn voor de spijsvertering(17, 18, 19, 20, 21, 22).

Ze fungeren als oplosbare vezels in het lichaam en hebben veel potentiële voordelen voor de gezondheid. Dit omvat gewichtsverlies en verlaagde bloedsuikerspiegel.

Resistent zetmeel kan ook de opname van suiker uit voedsel vertragen. Dit houdt uw bloedsuikerspiegel stabiel en geeft je een gevoel van volheid(23, 24, 25, 26).

Bovendien kan resistente zetmeel ook de vetverbranding laten toenemen(27, 28, 29).

Kortom: Groene (onrijpe) bananen bevatten resistent zetmeel, dat is gekoppeld aan gewichtsverlies en lagere bloedsuikerspiegel.

Bananen hebben een lage glycemische index, maar hangt af van de rijpheid.

De glycemische index (GI) meet hoeveel het voedsel de bloedsuikerspiegel verhoogt. Als een levensmiddel lager dan 55 scoort, wordt het beschouwd als een lage GI hebben.56-69 is medium, terwijl een score boven de 70 hoog is.

Voedingsmiddelen die veel eenvoudige suikers bevatten worden snel opgenomen, en hebben een hoge GI-waarde omdat zij een grotere stijging van de bloedsuikerspiegel veroorzaken.

Eten van veel hoge-GI is gekoppeld aan gewichtstoename en een verhoogd risico op obesitas, diabetes type 2, hartziekte en beroerte (30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41).

Voedingsmiddelen die minder snel koolhydraten absorberen hebben een lagere GI en zorgt dat uw bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Omdat bananen 90% uit koolhydraten bevat, worden ze soms beschouwd als suikerrijk fruit dat bloedsuikerpieken kan veroorzaken.

Echter, de GI score van bananen is 42-62, afhankelijk van de rijpheid. Dit maakt dat ze een lage tot medium op de glycemische index staan(42).

Rijpe bananen hebben een hogere GI dan groene bananen. Het suikergehalte neemt toe naarmate de banaan rijpt, die op hun beurt invloed heeft op uw bloedsuikerspiegel.

In het algemeen, laten bananen hun suikers langzaam los.

Een recente studie volgde men mensen met diabetes type 2 met een hoog cholesterol. Zij voegden 250 gram bananen aan hun ontbijt voor 4 weken toe, die aanzienlijk de nuchtere bloedsuiker- en cholesterolgehalte verlaagde (43).

Lage GI voedingsmiddelen, zoals bananen kan bijdragen tot een langer gevoel van volheid en de bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Dit kan leiden tot gewichtsverlies na verloop van tijd(27).

Kortom: Bananen hebben een lage tot gemiddelde glycemische index (GI) waarde. Hun suikergehalte en bloedsuikerspiegel effecten verhogen  als ze rijp zijn.

Bananen zijn verzadigend, maar niet zo erg als sommige andere fruitsoorten

Banaan en Apple

Verzadigend zijn met vezelrijk, caloriearme snacks kunt helpen met gewichtsverlies en gewicht onderhoud.

Deze voedingsmiddelen helpen voorkomen dat gevoelens van honger en de daaropvolgende overeten, zonder toevoeging van veel onnodige calorieën aan uw voeding.

In feite zou bananen kunnen helpen bij het verzadigen en is een stuk beter dan andere hogere calorierijke snacks.

Echter zijn ze niet zo verzadigend als sommige andere vruchten. Bijvoorbeeld vullen bananen en appels beter in verhouding tot het aantal calorieën(47).

Kortom: De banaan is een vullende fruitsoort, maar niet zo vullend als appels en peren.

Dikmakend of gewichtsverlies vriendelijk?

Bananen zijn gezond en voedzaam, laat daar is geen twijfel over bestaan. Ze zijn ook rijk aan vezels, maar laag in calorieën.

De meeste bananen hebben een lage tot middelmatige glycemische index, en mag niet leiden tot grote pieken in de bloedsuikerspiegel in vergelijking met andere koolhydraatrijke voedingsmiddelen.

Hoewel er geen studies zijn die direct de gevolgen van bananen op gewicht hebben onderzocht, hebben ze wel een aantal eigenschappen die ze een gewichtsverlies vriendelijk voedsel maken.

Als u probeert om gewicht te verliezen, dan is er helemaal niets mis met het eten van bananen als een onderdeel van een gevarieerd voedingspatroon met pure voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text