baobab

Top 6 voordelen van Baobab fruit en poeder

Baobab is een boom afkomstig uit bepaalde regio’s van Afrika, Arabië, Australië en Madagaskar.

Ook bekend onder hun wetenschappelijke naam Adansonia, kunnen baobab bomen tot 30 meter hoog worden en een groot fruit produceren dat gewoonlijk wordt geconsumeerd en gewaardeerd om zijn heerlijke citrusachtige smaak.

De pulp, bladeren en zaden van de baobabfruit – die ook beschikbaar is in poedervorm – zijn in verband gebracht met vele gezondheidsvoordelen en zijn een hoofdbestanddeel van verschillende recepten en keukens.

Hier zijn de top 6 voordelen van baobab fruit en poeder.

1. Rijk aan veel belangrijke vitamines en mineralen

Baobab is een goede bron van veel belangrijke vitamines en mineralen.

Onderzoek toont aan dat de voedingswaarde van baobab kan variëren afhankelijk van de geografische locatie waar het groeit en tussen verschillende delen van de plant, zoals de bladeren, pulp en zaden.

De pulp bevat bijvoorbeeld veel vitamine C, antioxidanten en verschillende belangrijke mineralen waaronder kalium, magnesium, ijzer en zink(1).

De bladeren zijn rijk aan calcium en hoogwaardige eiwitten die gemakkelijk verteerbaar zijn.

Verder de zaden en de pit van de plant zitten boordevol met vezels, vetten en micronutriënten zoals thiamine, calcium en ijzer(23).

In de meeste delen van de wereld waar verse baobab niet beschikbaar is, wordt deze echter vaker als gedroogd poeder aangetroffen.

Baobab in poedervorm bevat veel belangrijke voedingsstoffen, maar is vooral rijk aan vitamine C, vitamine B6, niacine, ijzer en kalium.

Twee eetlepels (20 gram) baobabpoeder levert ongeveer(4):

  • Calorieën: 50
  • Eiwit: 1 gram
  • Koolhydraten: 16 gram
  • Vet: 0 gram
  • Vezel: 9 gram
  • Vitamine C: 58% van de Aanbevolen dagelijkse Hoeveelheid(ADH)
  • Vitamine B6: 24% van de ADH
  • Niacine: 20% van de ADH
  • IJzer: 9% van de ADH
  • Kalium: 9% van de ADH
  • Magnesium: 8% van de ADH
  • Calcium: 7% van de ADH

Daarom zijn zowel in poedervorm als verse delen van de plant zeer voedzaam.

Kortom: Baobab is zeer voedzaam en verschillende delen van de plant leveren verschillende hoeveelheden eiwit, vitamine C, antioxidanten, kalium, magnesium, ijzer, zink, calcium en B-vitamines.

2. Kan helpen bij het afvallen door gevoelens van volheid te bevorderen

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat het toevoegen van baobab aan uw voedingsplan nuttig kan zijn als u op zoek bent om een paar kilootjes extra te verliezen.

Het kan helpen om onbedwingbare trek te verlichten en gevoelens van volheid te bevorderen, waardoor je minder eet en afvalt.

Een kleine studie onder 20 mensen toonde aan dat het drinken van een smoothie met 15 gram baobab extract de hongergevoelens aanzienlijk verminderde in vergelijking met een placebo drankje(5).

Baobab heeft ook een hoog vezelgehalte, waarbij de meeste poedervormige preparaten ongeveer 4,5 gram vezels in elke eetlepel (10 gram) bevat(4).

Vezels bewegen heel geleidelijk door je lichaam en kunnen helpen het ledigen van je maag te vertragen, waardoor je je langer vol voelt(6).

Het is aangetoond dat het verhogen van je vezelinname met 14 gram per dag de calorie inname met maximaal 10% vermindert en het lichaamsgewicht met een gemiddelde van 4,2 pond (1,9 kg) over een periode van vier maanden verlaagd.

Kortom: Baobab heeft veel vezels en het is aangetoond dat het gevoelens van honger vermindert die gewichtsverlies kunnen bevorderen.

3. Kan helpen bloedsuikerniveaus in evenwicht te brengen

Het toevoegen van baobab aan uw maaltijdsplan kan de bloedsuikerspiegel controle ten goede komen.

In feite ontdekte een onderzoek dat het bakken van baobab extract in wit brood de hoeveelheid snel verteerd zetmeel verminderde en de stijging van de bloedsuikerspiegels in het lichaam vertraagde(8).

Evenzo toonde een ander klein onderzoek bij 13 personen aan dat het toevoegen van baobab aan wit brood de hoeveelheid insuline verlaagde die nodig was om suiker van het bloed naar de weefsels te transporteren om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden(9).

Vanwege het hoge vezelgehalte kan baobab ook helpen de absorptie van suiker in de bloedbaan te vertragen, wat pieken en crashes in de bloedsuikerspiegel kan voorkomen en niveaus langdurig kan stabiliseren (10).

Kortom: Baobab kan de stijging van de bloedsuikerspiegel vertragen en de hoeveelheid insuline verminderen die nodig is om uw bloedsuiker onder controle te houden.

4. Antioxidant- en polyfenolgehalte kan ontsteking verminderen

Baobab zit boordevol antioxidanten en polyfenolen, stoffen die uw cellen beschermen tegen oxidatieve schade en ontstekingen in uw lichaam verminderen.

Sommige studies suggereren dat chronische ontsteking zou kunnen bijdragen aan een lange lijst van gezondheidsproblemen, waaronder hartaandoeningen, kanker, auto-immuunziekten en diabetes(11).

Hoewel huidig ​​onderzoek meestal beperkt is tot dieren, hebben sommige studies geconstateerd dat baobab kan helpen de niveaus van ontsteking in het lichaam te verminderen.

Een onderzoek bij ratten wees uit dat baobab fruitpulp meerdere markers van ontsteking reduceerde en het hart hielp beschermen tegen schade (12).

Een muizenstudie toonde aan dat Baobab extract oxidatieve schade aan cellen en verminderde niveaus van ontsteking verminderde(13).

Ondanks deze veelbelovende bevindingen is er echter nog steeds meer onderzoek nodig om te bepalen hoe baobab ontstekingen bij de mens kan beïnvloeden.

Kortom: Dierstudies tonen aan dat baobab kan helpen om ontstekingen te verminderen en oxidatieve schade aan cellen te voorkomen, maar meer onderzoek bij de mens is nodig.

5. Hoog vezelgehalte kan de gezondheid van de spijsvertering bevorderen

Baobab is een goede bron van vezels en poeder versies kunnen tot 18% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid bevatten in slechts één eetlepel (10 gram)(14).

Vezels worden onverteerd door uw maag-darmkanaal en zijn essentieel voor de gezondheid van de spijsvertering(14).

Een overzicht van vijf onderzoeken toonde bijvoorbeeld aan dat het eten van meer vezels de ontlastingsfrequentie verhoogde bij mensen met obstipatie(15).

Vezel fungeert ook als een prebiotica en voedt de nuttige bacteriën in uw darm, waardoor de gezondheid van uw darmmicrobioom wordt geoptimaliseerd(16).

Uit ander onderzoek blijkt dat het verhogen van je vezelinname ook kan beschermen tegen aandoeningen zoals darmzweren, inflammatoire darmaandoeningen en aambeien(171819).

Kortom: Baobab bevat veel vezels, wat de spijsvertering kan verbeteren en aandoeningen zoals constipatie, darmzweren, inflammatoire darmaandoeningen en aambeien kan voorkomen.

6. Een geweldige, voedzame toevoeging aan uw voeding – vers of in poedervorm

Baobab groeit in heel Afrika, Madagaskar en Australië en kan vers worden gegeten of gebruikt om een ​​vleugje smaak en voedingsstoffen toe te voegen aan desserts, stoofschotels, soepen en smoothies.

Het vinden van verse baobab is echter een uitdaging in landen waar het fruit niet wordt verbouwd.

Gelukkig zijn poederversies overal verkrijgbaar bij veel natuurvoedingswinkels en online retailers wereldwijd.

Voor een snelle en gemakkelijke manier om uw dagelijkse dosis baobab te krijgen, kunt u het poeder mengen in uw favoriete dranken, zoals water, sap, thee of smoothies.

Je kunt het poeder ook toevoegen aan gebakken producten of een beetje sprenkelen met yoghurt of havermout voor een antioxidantrijke maaltijd.

Met een beetje creativiteit zijn er onbeperkte manieren om van Baobab te genieten en te profiteren van de unieke gezondheidsvoordelen die het te bieden heeft.

Kortom: Baobab kan vers of in poedervorm worden geconsumeerd en aan verschillende recepten worden toegevoegd.

Potentiële bijwerkingen

Hoewel de meeste mensen veilig Baobab kunnen gebruiken, moeten enkele mogelijke bijwerkingen worden overwogen.

Ten eerste bevatten de zaden en pulp antinutriënten, zoals fytaten, tannines en oxaalzuur, die de absorptie en beschikbaarheid van voedingsstoffen kunnen verminderen(20).

Het aantal antinutriënten in baobab is echter te laag om voor de meeste mensen zorgen te maken, vooral als u een goed uitgebalanceerde voedingsplan volgt dat rijk is aan ander gezonde voedingsmiddelen(21).

Er zijn ook enkele zorgen over de aanwezigheid van cyclopropenoïden vetzuren in baobabolie, die de vetzuursynthese kunnen verstoren en kunnen bijdragen aan gezondheidsproblemen(2223).

Toch tonen onderzoeken aan dat deze schadelijke stoffen tijdens de verwerking aanzienlijk worden verminderd en waarschijnlijk voor de meeste mensen geen probleem zijn(24).

Ten slotte is het onderzoek beperkt tot de effecten van baobab bij vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven.

Daarom is het het beste om de inname met mate te houden en overleg met uw arts als u vragen of opmerkingen heeft.

Kortom: Baobab is niet goed bestudeerd bij vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Het bevat enkele antinutriënten en cyclopropenoïden vetzuren, die mogelijk negatieve effecten hebben maar tijdens de verwerking worden verminderd.

Tot slot

Baobab is een vrucht die in verband is gebracht met een aantal indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

Naast het leveren van veel belangrijke voedingsstoffen, kan het toevoegen van baobab aan uw voeding helpen om gewicht te verliezen, de bloedsuikerspiegel in balans te houden, ontstekingen te verminderen en de spijsvertering te optimaliseren.

Het beste van alles is dat baobab – althans in poedervorm – gemakkelijk te vinden en ongelooflijk veelzijdig is, waardoor het eenvoudig aan je voeding kan worden toegevoegd.