Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Basilicum en de gezondheidsvoordelen van dit kruid

1590 Views

De gezondheidsvoordelen van basilicum

Basilicum ( Ocimum basilicum ), ook bekend als de Heilige Jozef Wort, is een kruid behoort tot de mint familie Lamiaceae vaak gebruikt als een smaakmaker in de keuken. Basilicum is inheems in India en andere tropische gebieden van Azië.

Het kruid is bekend om zijn gebruik in de Italiaanse keuken – het is een belangrijk ingrediënt in pestosaus. Basilicum wordt ook vaak gebruikt Indonesisch, Thaise en Vietnamese keuken.

Het woord Basilicum is afgeleid van het Griekse woord ‘basileus’ , wat betekent “koning”. De Oxford Engels Woordenboek zegt dat basilicum kunnen zijn gebruikt als “een aantal koninklijke zalf, bad, of medicijnen”

In feite zijn er een heel aantal verschillende geloven in verband met het kruid. De Franse verwijzen vaak naar het kruid alsl’herbe royale (de koninklijke kruid), en in de joodse folklore basilicum wordt gedacht aan kracht te geven tijdens het vasten.

Basilicum wordt gebruikt in de traditionele Tamil geneeskunde en in de ayurvedische geneeskunde, dat is een vorm van alternatieve traditionele geneeskunde in het Indische subcontinent.

Er zijn verschillende soorten basilicum, die verschillen in smaak en geur. Basilicum (het meest commercieel beschikbare basilicum gebruikt in Italiaans eten) een sterke geur kruidnagel vanwege de hoge concentratie van het chemische middel eugenol. Overwegende limoen en citroen basilicum hebben een sterke citrusgeur vanwege hun hoge concentratie van limoneen.

Feiten over basilicum

Hier zijn een aantal belangrijke feiten over basilicum.

  • Basilicum wordt in verband gebracht met een aantal rituelen over de hele wereld
  • Het kruid bevat ontstekingsremmende eigenschappen.
  • Basilicum bevat krachtige antibacteriële eigenschappen.
  • Bevat slechts 22 calorieën per 100 gram, basilicum is voedingsstof rijk en caloriearm.
  • Basilicum kan ook verbindingen bevatten die de effecten van veroudering bestrijden.

Gezondheidsvoordelen van basilicum

Onderzoek wijst uit dat er verschillende voordelen voor de gezondheid in verband met basilicum.

Een studie door onderzoekers onthulde dat basilicum “bevat een breed scala van essentiële oliën die rijk zijn aan fenolverbindingen en een breed scala van andere natuurlijke producten, waaronder polyfenolen zoals flavonoïden en anthocyanen.”

Het kruid bevat hoge quantitites van (E) -bèta-caryophylleen (BCP), die nuttig zijn in de behandeling van artritis en inflammatoire darmziekten kan zijn.

Verminderen van ontstekingen en zwellingen Basilicum is o.a. door de hoge hoeveelheid eugenol een uitstekende ontstekingsremmer en geschikt om bacteriën te doden en insecten te verdrijven.

Anti-aging eigenschappen  Basilicum heeft eigenschappen die kunnen helpen bij het voorkomen van de schadelijke effecten van veroudering. Heilige basilicum extract was effectief in het doden van schadelijke moleculen en voorkomen van schade veroorzaakt door een aantal vrije radicalen in de lever, hersenen en het hart.

Rijk aan antioxidanten De antioxidanten in de vorm van flavonoïden en carotenoïden in basilicum beschermen het lichaam tegen sommige vormen van kanker.

Voedingsprofiel van basilicum

Basilicum is rijk aan vitamine A, vitamine K, vitamine C, magnesium , ijzer, kalium en calcium .

Voedingswaarde basilicum per 100 g (3,5 oz)

Energy – 94 kJ (22 kilocalorie)Koolhydraten – 2.65 gram
Voedingsvezels – 1,6 gVet – 0,64 gram
Eiwit – 3,15 gramWater – 92,06 gram
Vitamine A – 264 microgramThiamine – 0,034 microgram
Riboflavine – 0,076 milligramNiacine – 0,902 milligram
Vitamine B 6 – 0,155 microgramFoliumzuur – 68 microgram
Choline – 11,4 milligramVitamine C – 18,0 milligram
Vitamine E – 0,80 milligramVitamine K – 414,8 microgram
Calcium – 177 milligramIron – 3,17 milligram
Magnesium – 64 milligramMangaan – 1.148 milligram
Fosfor – 56 mgKalium – 295 milligram
Natrium – 4 milligramZink – 0,81 milligram

Bron: USDA Nutrient Database 5

Zoals met alle voedingsmiddelen, moet basilicum worden gegeten samen met een volledig scala van componenten die deel uitmaken van een gezond dieet.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

15 − zeven =

It is main inner container footer text