Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Wat zijn de belangrijkste functies van koolhydraten?

28 Views

Wat zijn de belangrijkste functies van koolhydraten?

Biologisch gezien zijn koolhydraten moleculen die koolstof-, waterstof- en zuurstofatomen bevatten in specifieke verhoudingen.

Maar in de voedingswereld zijn ze één van de meest controversiële onderwerpen.

Sommigen geloven dat het eten van minder koolhydraten de weg is naar een optimale gezondheid, terwijl anderen de voorkeur geven aan koolhydraatrijke diëten. Toch zijn anderen van mening dat gematigdheid de manier is om ermee om te gaan.

Het is moeilijk te ontkennen dat koolhydraten een belangrijke rol spelen in het menselijk lichaam. Dit artikel belicht hun belangrijkste functies.

Koolhydraten voorzien je lichaam van energie

Een van de belangrijkste functies van koolhydraten is om je lichaam van energie te voorzien.

De meeste koolhydraten in het voedsel dat je eet worden verteerd en afgebroken tot glucose voordat ze in de bloedbaan terechtkomen.

Glucose in het bloed wordt opgenomen in de cellen van uw lichaam en gebruikt voor de productie van een brandstofmolecuul, adenosine trifosfaat (ATP) genaamd, door middel van een reeks complexe processen die bekend staan ​​als cellulaire ademhaling. Cellen kunnen dan ATP gebruiken om verschillende metabole taken uit te voeren.

De meeste cellen in het lichaam kunnen ATP produceren uit verschillende bronnen, waaronder koolhydraten en vetten in de voeding. Maar als u een dieet gebruikt met een mix van deze voedingsstoffen, zullen de meeste cellen van uw lichaam koolhydraten prefereren als primaire energiebron(1).

Kortom:Een van de belangrijkste functies van koolhydraten is om je lichaam van energie te voorzien. Je cellen zetten koolhydraten om in ATP van het brandstofmolecuul via een proces dat cellulaire ademhaling wordt genoemd.

Ze bieden ook energieopslag

Als uw lichaam voldoende glucose heeft om aan de huidige behoeften te voldoen, kan overtollige glucose worden opgeslagen voor later gebruik.

Deze opgeslagen vorm van glucose wordt glycogeen genoemd en komt voornamelijk voor in de lever en spieren.

De lever bevat ongeveer 100 gram glycogeen. Deze opgeslagen glucosemoleculen kunnen in het bloed worden vrijgegeven om energie door het lichaam te verstrekken en helpen normale bloedsuikerwaarden tussen de maaltijden te handhaven.

Anders dan leverglycogeen kan het glycogeen in uw spieren alleen door spiercellen worden gebruikt. Het is van vitaal belang voor gebruik tijdens lange perioden van intensieve training.Het glycogeengehalte in spieren varieert van persoon tot persoon, maar het is ongeveer 500 gram(2).

In omstandigheden waarin u alle glucose hebt die uw lichaam nodig heeft en uw glycogeenvoorraden vol zijn, kan uw lichaam overtollige koolhydraten omzetten in triglyceridemoleculen en deze als vet opslaan.

Kortom:Je lichaam kan extra koolhydraten transformeren in opgeslagen energie in de vorm van glycogeen. Enkele honderden grammen kunnen worden opgeslagen in uw lever en spieren.

Koolhydraten dragen bij aan het behoud van spieren

Glycogeenopslag is slechts een van de vele manieren waarop uw lichaam ervoor zorgt dat het voldoende glucose heeft voor al zijn functies.

Wanneer glucose uit koolhydraten ontbreekt, kan de spier ook worden afgebroken tot aminozuren en omgezet in glucose of andere verbindingen om energie te genereren.

Vanzelfsprekend is dit geen ideaal scenario, omdat spiercellen cruciaal zijn voor lichaamsbeweging. Ernstige verliezen van spiermassa zijn in verband gebracht met een slechte gezondheid en een hoger risico op overlijden(3).

Dit is echter een manier om het lichaam voldoende energie te geven aan de hersenen, die glucose nodig heeft voor energie, zelfs tijdens perioden van langdurige honger.

Het consumeren van ten minste enkele koolhydraten in het dieet is een manier om dit door honger gerelateerde verlies van spiermassa te voorkomen. Deze koolhydraten verminderen spierafbraak en leveren glucose als energie voor de hersenen (4).

Andere manieren waarop het lichaam spiermassa zonder koolhydraten kan behouden, worden later in dit artikel besproken.

Kortom:Tijdens perioden van uithongering wanneer koolhydraten niet beschikbaar zijn, kan het lichaam aminozuren omzetten van spier in glucose om de hersenen van energie te voorzien. Het consumeren van ten minste enkele koolhydraten kan spierafbraak voorkomen in dit scenario.

Ze bevorderen de gezondheid van spijsvertering

In tegenstelling tot suikers en zetmeel, worden voedingsvezels niet afgebroken tot glucose.

In plaats daarvan gaat dit type koolhydraat onverteerd door het lichaam. Het kan worden onderverdeeld in twee hoofdsoorten vezels : oplosbaar en onoplosbaar.

Oplosbare vezels worden aangetroffen in haver, peulvruchten en het binnenste gedeelte van fruit en sommige groenten. Terwijl het door het lichaam gaat, trekt het in water en vormt het een gelachtige substantie. Dit verhoogt het grootste deel van uw ontlasting en verzacht deze om stoelgang gemakkelijker te maken.

In een overzicht van vier gecontroleerde onderzoeken werd gevonden dat oplosbare vezels de consistentie van de ontlasting verbeteren en de frequentie van stoelgang bij mensen met obstipatie verhogen. Bovendien verminderde het de inspanning en pijn in verband met de stoelgang(5).

Aan de andere kant helpt onoplosbare vezels obstipatie te verminderen door bulk toe te voegen aan uw ontlasting en dingen iets sneller door het spijsverteringskanaal te laten bewegen. Dit soort vezels zit in volkoren granen en de schil en zaden van fruit en groenten.

Het krijgen van voldoende onoplosbare vezels kan ook beschermen tegen ziektes van het spijsverteringskanaal.

Een observationele studie met meer dan 40.000 mannen vond dat een hogere inname van onoplosbare vezels geassocieerd was met een 37% lager risico op divertikelziekte, een ziekte waarbij zakjes zich ontwikkelen in de darm als gevolg van inspanning tijdens de stoelgang(6).

Kortom:Vezels zijn een soort koolhydraten die goede spijsvertering gezondheid bevordert door het verminderen van constipatie en verlagen het risico van ziekten van het spijsverteringskanaal

Ze beïnvloeden hartgezondheid en diabetes

Zeker, het eten van overmatige hoeveelheden geraffineerde koolhydraten is schadelijk voor uw hart en kan uw risico op diabetes verhogen.

Het eten van voldoende voedingsvezels kan echter uw hart- en bloedsuikerspiegel ten goede komen (789).

Wanneer oplosbare vezels door de dunne darm gaan, bindt het zich aan galzuren en voorkomt het dat ze opnieuw worden geabsorbeerd. Om meer galzuren te maken, gebruikt de lever cholesterol dat anders in het bloed zou zijn.

Gecontroleerde studies tonen aan dat het dagelijks nemen van 10,2 gram van een oplosbaar vezelsupplement dat psyllium wordt genoemd, het “slechte” LDL-cholesterol met 7% kan verlagen(10).

Bovendien werd bij een beoordeling van 22 observationele studies berekend dat het risico op hartziekten 9% lager was voor elke extra 7 gram voedingsvezel die mensen per dag consumeerden(11).

Bovendien verhoogt vezel niet de bloedsuikerspiegel zoals andere koolhydraten doen. In feite helpt oplosbare vezels de opname van koolhydraten in uw spijsverteringskanaal te vertragen.Dit kan leiden tot lagere bloedsuikerspiegels na maaltijden(12).

Een review van 35 studies toonde significante verminderingen van nuchtere bloedsuikerspiegel wanneer deelnemers dagelijks oplosbare vezelsupplementen innamen.Het verlaagde ook hun niveaus van A1c, een molecuul dat gemiddelde bloedsuikerspiegels aangeeft in de afgelopen drie maanden(13).

Hoewel vezels de bloedsuikerspiegel bij mensen met prediabetes verminderden, was het het krachtigst bij mensen met diabetes type 2(13).

Kortom:Overmatige geraffineerde koolhydraten kunnen het risico op hartaandoeningen en diabetes verhogen.  De vezel is een soort koolhydraten die wordt geassocieerd met verminderde “slechte” LDL-cholesterol waarden, een lager risico op hart-en vaatziekten en verhoogde glycemische controle.

Zijn koolhydraten nodig voor deze functies?

Zoals u ziet, spelen koolhydraten een rol in verschillende belangrijke processen. Je lichaam heeft echter alternatieve manieren om veel van deze taken uit te voeren zonder koolhydraten.

Bijna elke cel in uw lichaam kan het ATP-splijtstofmolecuul uit vet genereren. In feite is de grootste vorm van opgeslagen energie van het lichaam niet glycogeen – het zijn triglyceridemoleculen die zijn opgeslagen in vetweefsel.

Meestal gebruikt het brein bijna uitsluitend glucose als brandstof. Echter, in tijden van langdurige honger of koolhydraatarme voeding, verplaatst het brein de belangrijkste brandstofbron van glucose naar ketonlichamen, ook eenvoudigweg bekend als ketonen.

Ketonen zijn moleculen gevormd uit de afbraak van vetzuren. Je lichaam maakt ze wanneer koolhydraten niet beschikbaar zijn om je lichaam te voorzien van de energie die het nodig heeft om te functioneren.

Ketose gebeurt wanneer het lichaam grote hoeveelheden ketonen produceert om te gebruiken voor energie. Deze aandoening is niet noodzakelijk schadelijk en verschilt veel van de complicatie van ongecontroleerde diabetes die bekend staat als ketoacidose.

Door glucose te gebruiken in plaats van ketonen, verminderen de hersenen aanzienlijk de hoeveelheid spieren die moet worden afgebroken en omgezet in glucose voor energie. Deze verschuiving is een vitale overlevingsmethode die ervoor zorgt dat mensen enkele weken zonder voedsel kunnen leven.

Hoewel ketonen de primaire brandstofbron voor de hersenen zijn in tijden van uithongering, vereisen de hersenen nog steeds dat ongeveer een derde van de energie afkomstig is van glucose via spierafbraak en andere bronnen in het lichaam(14).

Kortom:Het lichaam heeft alternatieve manieren om energie te leveren en spiermassa te behouden tijdens verhongering of koolhydraatarme diëten.

Tot slot

Koolhydraten dienen verschillende belangrijke functies in uw lichaam.

Ze bieden u energie voor dagelijkse taken en zijn de primaire brandstofbron voor de hoge energiebehoeften van uw hersenen.

Vezel is een speciaal type koolhydraat dat helpt bij het bevorderen van een goede gezondheid van de spijsvertering en dat het risico op hartaandoeningen en diabetes kan verlagen.

Over het algemeen werken koolhydraten bij de meeste mensen op deze functies. Als u echter een koolhydraatarm dieet volgt of voedsel schaars is, zal uw lichaam alternatieve methoden gebruiken om energie te produceren en uw hersenen van brandstof te voorzien.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien − negen =

It is main inner container footer text