Home » Dranken » De 8 beste drankjes om af te vallen
beste dranken afvallen

De 8 beste drankjes om af te vallen

Wanneer gebruikt naast gezonde veranderingen in de levensstijl, zijn bepaalde dranken effectiever dan andere om gewichtsverlies te bevorderen.

Dranken zoals groene thee, koffie en eiwitrijke dranken hebben aangetoond dat ze de stofwisseling stimuleren, volheid bevorderen en de honger verminderen, wat allemaal kan leiden tot gewichtsverlies.

Hier zijn acht drankjes die het beste zijn om op te nemen in je dieet als je probeert om af te vallen en gezond te worden.

1. Groene thee

Groene thee wordt vaak geassocieerd met gezondheid en met goede reden.

Niet alleen zit het boordevol gunstige antioxidanten en andere krachtige voedingsstoffen, het is ook één van de meest effectieve drankjes om af te vallen.

Het drinken van groene thee heeft aangetoond dat het in verschillende onderzoeken het lichaamsgewicht en lichaamsvet verlaagt.

Een review van 14 studies wees uit dat mensen die gedurende 12 weken hoge-concentratie groene thee dronken, gemiddeld 0,2 tot 3,5 kg meer verloren dan degenen die geen groene thee dronken(1).

Opgemerkt moet worden dat dit voordeel verband houdt met groene thee-preparaten die grote hoeveelheden catechinen bevatten, antioxidanten die de vetverbranding kunnen verhogen en de stofwisseling kunnen stimuleren (2).

Matcha is een soort groene thee met een hoger aantal catechinen dan losse groene thee, waardoor het een goede keuze is om af te vallen (3).

Een onderzoek toonde aan dat vrouwen die 3 gram matcha per dag consumeerden tijdens het sporten meer vet verbrandden in vergelijking met vrouwen die geen matcha dronken (4).

Bovendien bevat groene thee cafeïne, wat kan helpen gewichtsverlies te bevorderen door het energieniveau te verhogen en de prestaties tijdens het sporten te verbeteren (56).

Bovendien hebben mensen die groene thee drinken vaak een lagere bloeddruk en een lager risico op het ontwikkelen van ziekten zoals hartaandoeningen, bepaalde vormen van kanker en diabetes (6).

Kortom: Groene thee drinken kan u helpen af ​​te vallen door de stofwisseling te stimuleren en vetverlies te stimuleren.

2. Koffie

Koffie wordt door mensen over de hele wereld gebruikt om het energieniveau te verhogen en de stemming te verbeteren.

Dit komt omdat koffie cafeïne bevat, een stof die werkt als een stimulerend middel in het lichaam en kan helpen bij het afvallen.

Koffie kan de energie-inname verminderen en de stofwisseling stimuleren, waardoor u af kunt vallen.

Een studie bij 33 volwassenen met overgewicht wees uit dat degenen die koffie dronken met 6 mg cafeïne per kilo lichaamsgewicht aanzienlijk minder totale calorieën verbruikten dan degenen die minder cafeïne dronken of helemaal geen cafeïne (7) .

Koffiedrinkers kunnen het makkelijker maken om hun gewichtsverlies in de loop van de tijd te behouden.

Een onderzoek onder meer dan 2.600 mensen heeft vastgesteld dat degenen die succesvol zijn in het handhaven van gewichtsverlies na verloop van tijd aanzienlijk meer cafeïnehoudende dranken dronken dan een controlegroep (5).

Kortom: Cafeïnehoudende dranken zoals koffie kunnen gewichtsverlies stimuleren door de stofwisseling te verhogen, de calorie-inname te verminderen en de vetverbranding te stimuleren.

3. Zwarte thee

Net als groene thee bevat zwarte thee stoffen die gewichtsverlies kunnen stimuleren.

Zwarte thee is een soort thee die meer oxidatie (blootstelling aan lucht) heeft ondergaan dan andere soorten thee, wat resulteert in een sterkere smaak en een donkerdere kleur.

Zwarte thee bevat veel polyfenolen, waaronder een groep polyfenolische verbindingen die flavonoïden worden genoemd. Polyfenolen zijn krachtige antioxidanten die kunnen helpen het lichaamsgewicht te verminderen.

Studies hebben aangetoond dat de polyfenolen in zwarte thee gewichtsverlies bevorderen door het verminderen van de calorie-inname, het stimuleren van vetafbraak en het stimuleren van de groei van vriendelijke darmbacteriën (910).

Een onderzoek onder 111 mensen toonde aan dat degenen die driekwart dagelijks drie kopjes zwarte thee dronken, meer gewicht verloren en tailleomtrek verkleinde in vergelijking met een controlegroep (11).

Een ander onderzoek bij 2.734 vrouwen toonde aan dat mensen met een hogere inname van flavonoïden rijke voedingsmiddelen en dranken zoals zwarte thee significant minder lichaamsvet en buikvet hadden dan vrouwen die minder voeding flavonoïden consumeerden (12).

Kortom: Zwarte thee bevat polyfenolen, antioxidanten waarvan is aangetoond dat ze het lichaamsgewicht verlagen. Studies tonen aan dat het drinken van zwarte thee kan helpen om het lichaamsvet te verminderen en gewichtsverlies aan te moedigen.

4. Water

Het verhogen van uw waterinname is één van de eenvoudigste manieren om de algehele gezondheid te verbeteren.

Meer drinken water kan ook uw taille ten goede komen door u tussen maaltijden te houden en het aantal calorieën dat u verbrandt te verhogen.

Onderzoek suggereert dat het hebben van water voor de maaltijd u in staat stelt om succes te behalen wanneer u probeert om te bezuinigen op calorieën en af ​​te vallen.

Een onderzoek bij 48 volwassenen met overgewicht wees uit dat degenen die 500 ml water voor de maaltijd dronken terwijl ze een caloriearm dieet volgden 44% meer gewicht verloren gedurende 12 weken dan degenen die geen water dronken vóór de maaltijd (13).

Het drinken van koud water verhoogt het energieverbruik van de rustende persoon, het aantal calorieën dat je tijdens het rusten verbrandt.

Een onderzoek bij 21 kinderen met overgewicht toonde bijvoorbeeld aan dat het energieverbruik voor rustende energie 40 minuten was verhoogd met maximaal 25% na het drinken van 10 ml koud water per kilogram lichaamsgewicht (14).

Kortom: Meer water drinken kan helpen calorieën te verbranden en de inname tijdens de maaltijd te verminderen, wat kan leiden tot gewichtsverlies.

5. Appelazijn

Appelazijn bevat azijnzuur, een stof die gewichtsverlies kan stimuleren door het insulinegehalte te verlagen, de stofwisseling te verbeteren, eetlust te onderdrukken en vet te verbranden (1516) .

Dierstudies hebben aangetoond dat azijnzuur gewichtstoename kan voorkomen en de vetophopingen in de buik en lever kan verminderen (15).

Hoewel het onderzoek beperkt is, zijn er aanwijzingen dat azijn effectief is in het bevorderen van gewichtsverlies bij de mens.

Een onderzoek bij 144 zwaarlijvige volwassenen toonde aan dat het drinken van een dagelijkse drank met 2 eetlepels (30 ml) azijn per dag resulteerde in een significante vermindering van lichaamsgewicht, middelomtrek en buikvet in vergelijking met een placebogroep (17).

Appelazijn vertraagt ​​het ledigen van de maag, waardoor je langer vol blijft en je het teveel eten kunt verminderen(18).

Er moet echter worden opgemerkt dat het drinken van zure dranken, zoals appelazijn, gaatjes in de tanden kan veroorzaken, en daarom moet het spaarzaam worden geconsumeerd en altijd worden gevolgd door spoelen met water(19).

Kortom: Hoewel meer onderzoek nodig is naar de risico’s en voordelen van appelazijn, kan het consumeren van een kleine hoeveelheid per dag gewichtsverlies stimuleren.

6. Gemberthee

Gember wordt in de volksmond gebruikt als een kruid om smaak toe te voegen aan gerechten en als een kruidenremedie om een ​​aantal aandoeningen te behandelen, zoals misselijkheid, verkoudheid en artritis (20).

Menselijke en dierlijke studies hebben ook aangetoond dat deze smaakvolle wortel een gunstig effect heeft op gewichtsverlies.

Een studie wees uit dat ratten die gedurende vijf weken een vetrijk dieet kregen aangevuld met 5% gemberpoeder aanzienlijke verminderingen in lichaamsgewicht en significante verbeteringen in HDL (“goed”) cholesterol gehalte hadden vergeleken met ratten die een vetrijk dieet zonder gember kregen (21).

Hoewel deze studie een geconcentreerd gemberpoeder gebruikte, ontdekte een studie bij mensen dat gemberthee ook de eetlust vermindert en het calorieverbruik verhoogt.

Een studie bij 10 mannen met overgewicht ontdekte dat toen ze 2 gram gemberpoeder dronken opgelost in heet water met ontbijt, ze een verhoogde volheid en verminderde honger ervoeren in vergelijking met dagen waarop geen gemberthee werd gebruikt.

Bovendien toonde de studie aan dat de gemberthee het thermische effect van voedsel (het aantal calorieën dat nodig is om voedsel te verteren en te absorberen) met 43 calorieën heeft verhoogd(22).

Hoewel dat geen enorm aantal calorieën is, suggereert dit dat gemberthee in combinatie met zijn verzadigende eigenschappen, een effectieve manier kan zijn om gewichtsverlies te bevorderen.

Kortom: Onderzoeken bij mens en dier geven aan dat gember de volheid kan bevorderen, de eetlust kan verminderen en de stofwisseling kan verhogen, wat handig is als u probeert af te vallen.

7. Eiwitdrankjes

Dranken met een hoog eiwitgehalte kunnen honger in toom houden, de eetlust verminderen en de volheid bevorderen, wat belangrijk is bij het afvallen van overtollige kilo’s.

Er zijn talloze eiwitpoeders beschikbaar voor consumenten die het bereiden van een snelle, gezonde snack of maaltijd in een handomdraai maken.

Eiwit verhoogt het niveau van honger verlagende hormonen zoals GLP-1 en verlaagt ghreline, een hormoon dat eetlust opwekt (23).

Een studie bij negentig volwassenen met overgewicht wees uit dat degenen die 56 gram whey-eiwit per dag consumeerden gedurende 23 weken 2,3 kg meer vet verloren dan een controlegroep die geen whey- eiwit consumeerde maar hetzelfde aantal calorieën (24).

Whey-, erwten- en hennep-eiwitpoeders zijn slechts een paar soorten die een bevredigende eiwitversterking kunnen toevoegen aan shakes en smoothies die u kunnen helpen kilo’s te laten verdwijnen.

Kortom: Eiwitdranken verminderen de eetlust en verhogen de volheid. Eiwitpoeders kunnen eenvoudig aan elke drank worden toegevoegd voor een snelle en bevredigende snack of maaltijd.

8. Groentesap

Hoewel vruchtensap is gekoppeld aan gewichtstoename, kan het drinken van groentesap het tegenovergestelde effect hebben (25).

In een onderzoek verloren volwassenen die 16 gram van natriumarm groentesap dronken tijdens het volgen van een caloriearm dieet aanzienlijk meer gewicht dan degenen die dat niet deden.

Bovendien heeft de groentesap groep hun groenteconsumptie aanzienlijk verhoogd en hun koolhydraat inname aanzienlijk verlaagd, twee factoren die belangrijk zijn voor gewichtsverlies (26).

Consumeren van onbewerkte groenten waar mogelijk is de beste keuze voor gezondheid vanwege de grote hoeveelheid vezels die verloren gaat in het sapproces.

Het nuttigen van een caloriearm groentesap kan echter de inname van groente verhogen en kan zelfs helpen om af te vallen.

Kortom: Hoewel onbewerkte groenten de beste keuze zijn, kan het drinken van groentesap het gewichtsverlies bevorderen als het wordt opgenomen in een gezonde voeding.

Tot slot

Bepaalde dranken zoals groene thee, koffie en gemberthee kunnen de stofwisseling helpen stimuleren, honger verminderen en de verzadiging vergroten, waardoor gewichtsverlies mogelijk wordt.

Bovendien bevatten deze dranken nuttige voedingsstoffen zoals antioxidanten en andere krachtige verbindingen die uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Het vervangen van calorierijke dranken zoals frisdrank en vruchtensap door de hierboven genoemde dranken is een slimme manier om calorieën te verminderen en u te helpen uw doelen voor gewichtsverlies te bereiken.