beste tijd vitamine d

Wanneer is het de beste tijd om vitamine D te nemen? ochtend of avond?

Vitamine D is een ongelooflijk belangrijke vitamine, maar het is te vinden in heel weinig voedingsmiddelen en is moeilijk te verkrijgen via een voeding alleen.

Omdat een groot percentage van de wereldbevolking een tekort heeft, is vitamine D één van de meest voorkomende voedingssupplementen.

Veel factoren kunnen echter de effectiviteit beïnvloeden, waaronder wanneer en hoe u uw dagelijkse dosis gebruikt.

Dit artikel bevat informatie over de beste tijd om het nemen van vitamine D om de absorptie en de effectiviteit te maximaliseren.

Waarom zouden mensen een supplement nemen?

Vitamine D onderscheidt zich van andere vitamines omdat het als een hormoon wordt beschouwd en door uw huid wordt aangemaakt als gevolg van blootstelling aan zonlicht(1).

Het krijgen van voldoende vitamine D is essentieel voor uw gezondheid, omdat onderzoeken aantonen dat het een rol kan spelen bij de immuunfunctie, gezondheid van de botten, preventie van kanker en meer(234).

Vitamine D komt echter voor in heel weinig voedselbronnen – waardoor het moeilijk is aan uw behoeften te voldoen als u niet regelmatig aan de zon bent blootgesteld.

Voor oudere volwassenen en mensen met een donkerdere huid, met overgewicht of in gebieden waar het zonlicht beperkt is, is het risico op een tekort nog groter(5).

Ongeveer 60% van de Nederland heeft een tekort aan deze belangrijke vitamine in de winter(6).

Suppletie is een eenvoudige en effectieve manier om aan uw vitamine D behoeften te voldoen, vooral als u een risico loopt op een tekort.

Kortom: Hoewel vitamine D door je huid wordt geproduceerd als reactie op blootstelling aan zonlicht, is het van nature aanwezig in maar heel weinig voedingsmiddelen. Suppletie met vitamine D is een effectieve manier om aan uw behoeften te voldoen en een tekort te voorkomen.

Beter opgenomen met maaltijden

Vitamine D is een in vetoplosbare vitamine, wat betekent dat het niet in water oplost en het beste in uw bloed wordt opgenomen als het wordt gecombineerd met vetrijke voedingsmiddelen.

Om deze reden is het aanbevolen om vitamine D supplementen te nemen bij een maaltijd om de absorptie te verbeteren.

Volgens een studie bij 17 mensen verhoogde vitamine D met de grootste maaltijd van de dag het vitamine D waarde met ongeveer 50% verhoogd na slechts 2-3 maanden(7).

In een andere studie bij 50 oudere volwassenen verhoogde vitamine D naast een vetrijke maaltijd de vitamine D waarde met 32% na 12 uur in vergelijking met een vetvrije maaltijd(8).

Avocado’s, noten, zaden, volvette zuivelproducten en eieren zijn voedzame bronnen van vet die uw vitamine D absorptie helpen stimuleren.

Kortom: Studies tonen aan dat vitamine D met een grote maaltijd of bron van vet de absorptie aanzienlijk kan verhogen.

Het opnemen in de ochtend

Veel mensen geven er de voorkeur aan om supplementen zoals vitamine D ‘s morgens als eerste te nemen.

Niet alleen is het vaak handiger, maar het is ook makkelijker om je vitamines ‘s ochtends te onthouden dan later op de dag.

Dit geldt vooral als u meerdere supplementen gebruikt, omdat het een uitdaging kan zijn om supplementen of medicijnen gedurende de dag te spreiden.

Om deze reden is het misschien het beste om de gewoonte aan te nemen om uw vitamine D supplement te nemen met een gezond ontbijt.

Het gebruik van een pillendoos, het instellen van een alarm of het opslaan van je supplementen in de buurt van je eettafel zijn enkele eenvoudige strategieën om je eraan te herinneren je vitamine D in te nemen.

Kortom: Sommige mensen vinden misschien dat het nemen van vitamine D ‘s morgens het handigst en gemakkelijkst is te onthouden dan het later innemen.

Als u het laat op de dag inneemt, kan dit van invloed zijn op de slaap

Onderzoek koppelt vitamine D gehalte aan slaapkwaliteit.

In feite associëren verschillende onderzoeken lage waarde van vitamine D in uw bloed tot een hoger risico op slaapstoornissen, slechtere slaapkwaliteit en verminderde slaapduur(91011).

Omgekeerd suggereerde een kleine studie dat hogere waardes van vitamine D kunnen worden gekoppeld aan lagere waarde van melatonine – het hormoon dat verantwoordelijk is voor het reguleren van je slaapcyclus – bij mensen met multiple sclerose (12).

Sommige anekdotische rapporten beweren dat het nemen van vitamine D ‘s nachts de slaapkwaliteit negatief kan beïnvloeden door de melatonine productie te verstoren.

Echter is wetenschappelijk onderzoek om te bepalen hoe supplementen met vitamine D ‘s nachts de slaap kan beïnvloeden momenteel niet beschikbaar.

Totdat er studies zijn, kan het het beste zijn om gewoon te experimenteren en te vinden wat het beste voor u werkt.

Kortom: Vitamine D tekort kan de slaapkwaliteit negatief beïnvloeden. Sommige anekdotische rapporten stellen dat suppletie met vitamine D ‘s nachts de slaap kan verstoren, maar wetenschappelijke gegevens zijn niet beschikbaar.

Wat is de ideale tijd om het te nemen?

Het nemen van vitamine D bij een maaltijd kan de opname ervan verhogen en de bloedgehalte efficiënter verhogen.

Er is echter beperkt onderzoek gedaan naar de vraag of het effectiever is om het ‘s nachts of’ s morgens in te nemen.

De belangrijkste stappen zijn om vitamine D in uw dagelijkse routine te passen en consequent te gebruiken om maximale effectiviteit te garanderen.

Probeer het naast het ontbijt of als een tussendoortje voor het slapen gaan te nemen – zolang het je slaap niet belemmert.

De sleutel is om te vinden wat voor u werkt en om ervoor te zorgen dat u aan uw vitamine D behoeften voldoet.

Kortom: Het nemen van vitamine D bij een maaltijd kan de absorptie verhogen, maar studies naar specifieke timing zijn beperkt. Voor de beste resultaten experimenteren met verschillende schema’s om te vinden wat werkt voor jou.

Tot slot

Supplementen kunnen een effectieve manier zijn om uw bloedwaarde van vitamine D te verhogen, wat cruciaal is voor uw gezondheid.

Inname van vitamine D met voedsel kan de effectiviteit ervan verhogen, omdat het in vet oplosbaar is.

Hoewel de beste timing niet is vastgesteld, zijn wetenschappelijke gegevens om anekdotische rapporten te bevestigen dat supplementen in de nacht slaap kan beïnvloeden niet beschikbaar.

Huidige onderzoek suggereert dat vitamine D past in uw routine wanneer je dat wilt.