img

Krijg je een dikke buik van het drinken van bier?

1447 Views

Krijg je een dikke buik van het drinken van bier?

Bier drinken wordt vaak geassocieerd met toename van lichaamsvet, met name rond de buik. Dit wordt ook aangeduid als een “bierbuik.”

Maar veroorzaakt bier echt buikvet? Dit artikel werpt een blik op het bewijsmateriaal.

Wat is bier?

Bier is een alcoholische drank gemaakt van graan, zoals gerst, tarwe of rogge, die is gefermenteerd met gist(1).

Het is gearomatiseerd met hop, dit vormt een uitstekende aromaat voor bier omdat ze heel bitter is, en het balanceert de zoetheid van de suiker in de granen.

Enkele soorten bier worden ook op smaak gebracht met fruit of kruiden en specerijen .

Bier wordt gebrouwen in vijf stappen:

  1. Maischen: De granen worden verwarmd, gedroogd en gekraakt.
  2. Filteren en spoelen: De granen worden geweekt in water om hun suikers vrij te geven. Dit resulteert in een suikerhoudende vloeistof genaamd “wort.”
  3. Wort koken: : De wort wordt gekookt en hop worden toegevoegd aan bier om zijn smaak te geven.
  4. Fermenteren: gist wordt toegevoegd aan het mengsel en de wort wordt gefermenteerd tot alcohol en kooldioxide.
  5. Bottelen: Het bier is gebotteld en van links naar leeftijd.

De sterkte van een bier is afhankelijk van de hoeveelheid alcohol die het bevat, die gemeten wordt als alcohol (ABV). ABV verwijst naar de hoeveelheid alcohol in 100 ml, uitgedrukt in procenten.

Het alcoholgehalte van bier is meestal 4-6%. Het kan echter variëren van zeer zwak (0,5%) tot uitzonderlijk sterk (40%).

De belangrijkste soorten bier zijn ondere andere pale ale, stout, mild, witbier en de meest populaire bier, pils. De verschillende brouwsel stijlen worden gemaakt door het variëren van het graan en de smaakstoffen die de brouwers gebruiken.

Samenvatting: Bier is een alcoholische drank gemaakt door het vergisten van granen met gist. Er zijn veel verschillende soorten die variëren in sterkte, kleur en smaak.

Bier voedingsfeiten

De voedingswaarde van bier kan variëren per type. Echter, hieronder staan de hoeveelheden voor een 355 ml portie bier met een alcoholgehalte van ongeveer 4%(2):

  • Calorieën: 153
  • Alcohol: 14 gram
  • Koolhydraten: 13 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Vet: 0 gram

Bier bevat ook kleine hoeveelheden microvoedingsstoffen, zoals natrium , kalium en magnesium . Echter, het is niet een bijzonder goede bron van deze voedingsstoffen, zodat je een enorme hoeveelheden moet drinken om uw dagelijkse behoeften te voorzien.

Het is belangrijk op te merken dat de bieren met een hoger alcoholgehalte ook meer calorieën bevatten. Dit komt omdat alcohol ongeveer zeven calorieën per gram bevat.

Dit is hoger dan koolhydraten en eiwitten (4 calorieën per gram) maar lager dan vet (9 calorieën per gram).

Samenvatting: Bier is rijk aan koolhydraten en alcohol, maar laag in bijna alle andere voedingsstoffen. Het caloriegehalte van bier is sterk afhankelijk van – hoeveel alcohol het bevat.

3 Manieren dat bier buikvet kan veroorzaken

Koud Bier in een Kruik

Er wordt gesuggereerd dat bier drinken buikvet op verschillende manieren kan toenemen.

Deze omvatten overtollige calorieverbruik, voorkomen dat uw lichaam vet verbrand en het vergroten van de fyto-oestrogeen inhoud van uw voeding.

Hier zijn de drie belangrijkste redenen waarom bier zo bijzonder effectieve veroorzaker is van buikvet:

1. Het verhoogt je calorie-inname

Gram voor gram, bier bevat evenveel calorieën als een frisdrank, dus het heeft de potentie om een veel calorieën toe te voegen aan uw voeding(2, 3).

Sommige studies hebben ook aangetoond dat het drinken van alcohol kan uw eetlust op korte termijn verhogen, waardoor je meer eet dan je anders zou doen(4).

Bovendien, het is al aangetoond dat mensen niet altijd de calorieën compenseren die ze consumeren van alcohol door minder te eten van ander voedsel(5, 6).

Dit betekent dat het regelmatig drinken van bier een aanzienlijk aantal calorieën zou kunnen bijdragen aan uw voeding.

2. Bier kan vetverbranding voorkomen

Het drinken van alcohol kan voorkomen dat uw lichaam het vet verbrand. Dit komt omdat je lichaam geeft geen prioriteit aan de afbraak van alcohol ten opzichte van andere bronnen van brandstof, met inbegrip van opgeslagen vet.

Theoretisch zal het regelmatig drinken derhalve bijdragen tot een toename van lichaamsvet .

Nochtans, hebben studies onderzoeken gemengde resultaten gevonden. Op de lange termijn lijkt regelmatig drinken van matige hoeveelheden bier van minder dan 500 ml per dag niet toe zou leiden tot een toename van gewicht of buikvet(7, 8).

Niettemin, het drinken van meer dan dat zou heel goed kunnen leiden tot aanzienlijke gewichtstoename na verloop van tijd.

3. Het bevat Fyto-oestrogenen

De bloemen van de hopplant worden gebruikt om bier zijn smaak te geven.

Deze plant is bekend zeer hoog in fyto-oestrogenen te zijn , plantenstoffen die de werking van het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen in je lichaam kan nabootsen(9).

Vanwege hun phytoestrogen inhoud, wordt er gesuggereerd dat de hop in bier kan leiden tot hormonale veranderingen bij mannen en het risico van het opslaan van buikvet verhogen.

Echter, hoewel het mogelijk is dat mannen die bier drinken worden blootgesteld aan hogere niveaus van fyto-oestrogenen, het is niet bekend hoe deze plantenstoffen invloed hebben op hun gewicht of buikvet, of helemaal niet(8).

Samenvatting: Bier kan het aantal calorieën die je verbruikt verhogen en voorkomen dat uw lichaam het vet zal verbranden. De effecten van fyto-oestrogenen op het buikvet is onbekend.

Veroorzaakt bier echt buikvet?

Glas bier

De opgeslagen vet rond je buik wordt beschouwd als de meest gevaarlijke type vet voor je gezondheid.

Wetenschappers noemen dit soort vet visceraal vet(10)

Visceraal vet is metabolisch actief, wat betekent dat het kan interfereren met hormonen in uw lichaam.

Dit kan de manier van hoe je lichaam functioneert veranderen en het verhogen van uw risico op ziekten zoals het metabool syndroom, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker(11, 12).

Zelfs mensen met een normaal gewicht hebben een verhoogde kans op gezondheidsproblemen als ze een grote hoeveelheid buikvet hebben (13).

Sommige studies verbonden hoge alcoholinname van dranken zoals bier tot een verhoogd risico op het krijgen van buikvet(14).

In feite, een studie bleek dat mannen die per dag meer dan drie drankjes dronken hadden 80% meer kans op een teveel aan buikvet dan mannen die niet zo veel dronken(15).

Interessant is dat andere studies suggereerden dat het drinken van bier in matige hoeveelheden van minder dan 500 ml per dag niet dit risico dragen(7, 8, 16).

Echter, andere factoren dragen bij aan dit verschil. Zo kunnen mensen die matige hoeveelheden bier drinken ook een gezondere levensstijl op nahouden dan degenen die grotere hoeveelheden consumeren(7).

De meeste studies tonen aan dat de bierconsumptie is verbonden met zowel de toename in taille omtrek en lichaamsgewicht. Dit betekent dat bier drinken niet speciaal buikvet toeneemt. Het maakt je algeheel dikker(17).

Dit risico van gewichtstoename kan zelfs hoger zijn bij mensen die al overgewicht hebben in vergelijking met mensen met een normaal gewicht die bier drinken(18).

Over het algemeen, wordt er gedacht dat hoe meer je drinkt, hoe hoger het risico op gewichtstoename en het ontwikkelen van een bierbuik(8, 19).

Samenvatting: Het drinken van grote hoeveelheden bier is in verband gebracht met een verhoogd risico op gewichtstoename en buikvet.

Mannen hebben een hoger risico dan vrouwen

Het verband tussen gewichtstoename en het drinken van alcohol is sterker bij mannen dan bij vrouwen. Men denkt dat omdat mannen vaak zwaarder drinken dan vrouwen, misschien tot drie keer zoveel(7, 20, 21, 22).

Mannen hebben ook veel meer kans op een android vetverdeling , wat betekent dat ze vet rond de buik opslaan als hun gewicht toeneemt(23, 24).

Bovendien, mannen houden meer om bier te drinken dan vrouwen. Dit kan belangrijk zijn omdat bier meer calorieën bevat dan vele andere bronnen van alcohol.

Bijvoorbeeld, 45 ml sterke drank bevat ongeveer 97 calorieën en een standaard 148 ml portie rode wijn bevat 125 calorieën. Een standaard 355 ml portie bier bevat 153 calorieën(2, 25, 26).

Een andere reden waarom mannen mogelijk meer risico op het krijgen van een bierbuik is te wijten aan alcohol’s effect op het mannelijke geslachtshormoon testosteron. Alcoholische dranken zoals bier drinken is gebleken naar lagere niveaus van testosteron(27, 28, 29).

Dit is van belang, aangezien lage testosteronspiegel risico van gewichtstoename kan verhogen, vooral rond de buik(30, 31, 32, 33).

In feite, 52% van zwaarlijvige mensen hebben niveaus van testosteron aan de onderkant van het normale bereik(34).

Dit onderzoek suggereert dat mannen veel meer kans hebben om een bierbuik te ontwikkelen.

Samenvatting: Mannen drinken meestal meer dan vrouwen, wat kan leiden tot gewichtstoename. Het drinken van alcohol kan ook zorgen voor lagere niveaus van het mannelijke geslachtshormoon testosteron, en het verhoogt het risico op buikvet.

Veroorzaken andere soorten alcohol buikvet?

zomer Cocktails

De meest waarschijnlijke oorzaak waarom bier bijdraagt tot buikvet is door de overtollige calorieën die worden toegevoegd aan uw voeding.

Andere soorten van alcohol , zoals sterke drank en wijn bevatten minder calorieën per standaard drank dan bier. Dit betekent dat zij minder waarschijnlijk gewichtstoename en buikvet kunnen veroorzaken(35).

Interessant is dat een aantal studies in verband met het drinken van matige hoeveelheden wijn met een lager lichaamsgewicht(7, 36).

De reden hiervoor is onduidelijk, maar er is gesuggereerd dat wijndrinkers gezonder en evenwichtige voeding tot zich nemen in vergelijking met bierdrinkers.

In feite is één van de meest risicovolle gedrag voor het ontwikkelen van een bierbuik lijkt drankmisbruik te zijn. Studies hebben aangetoond dat het drinken van meer dan vier drankjes op een bepaald moment het risico van buikvet kan verhogen, ongeacht wat voor drankje u ook kiest(19, 37, 38, 39).

Daarnaast in een studie bleek dat mensen die één drankje per dag dronken de minste hoeveelheid vet hadden. Dan degenen die in het algemeen minder consumeerden, maar nam je vier of meer drankjes per dag, is het risico van gewichtstoename het grootst(37).

Samenvatting: Andere alcoholische dranken zijn lager in calorieën dan bier. Echter zal zwaar drinken van een alcoholische drank u een hoger risico op het verwerven van buikvet brengen.

Hoe uw bierbuik verminderen

Black weegschaal en een meetlint

De beste manier om zich te ontdoen van een bierbuik is door middel van een dieet en lichaamsbeweging.

Als u zwaar drinkt, moet je ook nadenken over het beperken van uw alcoholgebruik of volledig opgeven.

Probeer te voorkomen van overmatig drankgebruik, of het nuttigen van veel alcohol in meer dan één of twee dagen.

Helaas is er niet één perfecte dieet voor het verminderen van buikvet. Echter diëten die lage hoeveelheden verwerkte vleeswaren, suikerhoudende dranken en geraffineerde graanproducten bevatten in verband gebracht met kleinere tailles(40, 41).

Dus, als je probeert om gewicht te verliezen en uw gezondheid te verbeteren, overschakelen naar een dieet met grotendeels gebaseerd op onbewerkte levensmiddelen en bezuinigen op toegevoegde suiker(42, 43, 44).

Bewegen is ook echt een effectieve manier voor zowel mannen als vrouwen om buikvet te verliezen. Zowel cardio en high-intensity oefeningen kan helpen(45, 46, 47, 48, 49, 50, 51).

Bovendien, lichaamsbeweging heeft veel verbazingwekkende voordelen voor de gezondheid en gewichtsverlies, waardoor het één van de beste dingen is die je kunt doen om uw gezondheid te verbeteren.

Voor meer informatie, kijk dan op deze 20 goede tips voor het verminderen van buikvet .

Samenvatting: De beste manier om zich te ontdoen van uw bierbuik is om uw alcoholgebruik te verminderen, regelmatig te bewegen en het verbeteren van uw voeding.

Tot Slot

Het drinken van bier kan gewichtstoename veroorzaken waaronder buikvet.

Houd in gedachten dat hoe meer je drinkt, hoe hoger het risico op gewichtstoename is.

Het lijkt erop dat matig drinken van een biertje per dag (of minder) is niet verbonden met het krijgen van een “bierbuik.”

Echter, als je veel bier of een overmatig drinker bent dan heeft u een zeer hoog risico op het krijgen van buikvet, evenals verschillende andere ernstige gezondheidsproblemen.

Om het risico op gewichtstoename te minimaliseren, zorg ervoor dat uw alcoholgebruik binnen de aanbevolen grenzen houdt en leid een gezonde, actieve levensstijl.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien + 5 =

It is main inner container footer text