bier dikke buik

Krijg je een dikke buik van het drinken van bier?

Bier drinken wordt vaak geassocieerd met een toename van lichaamsvet, vooral rond de buik. Dit wordt zelfs vaak een ‘bierbuik’ genoemd.

Maar veroorzaakt bier echt buikvet? Dit artikel werpt een blik op het bewijsmateriaal.

Wat is bier?

Bier is een alcoholische drank gemaakt van graan, zoals gerst, tarwe of rogge, die is gefermenteerd met gist (1).

Het is op smaak gebracht met behulp van hop, die een geweldige smaakmaker voor bier is, omdat ze vrij bitter zijn, waardoor de zoetheid van de suiker in de granen wordt uitgebalanceerd.

Sommige soorten bier worden ook gearomatiseerd met fruit of kruiden en specerijen .

Bier wordt gebrouwen in vijf stappen:

  1. Maischen: De granen worden verwarmd, gedroogd en gekraakt.
  2. Filteren en spoelen: De granen worden geweekt in water om hun suikers vrij te geven. Dit resulteert in een suikerhoudende vloeistof genaamd “wort.”
  3. Koken: het wort wordt gekookt en hop wordt toegevoegd om het bier zijn smaak te geven.
  4. Fermenteren: gist wordt toegevoegd aan het mengsel en de wort wordt gefermenteerd tot alcohol en kooldioxide.
  5. Bottelen: Het bier is gebotteld en van links naar leeftijd.

De sterkte van een bier is afhankelijk van de hoeveelheid alcohol die het bevat, die gemeten wordt als alcohol (ABV). ABV verwijst naar de hoeveelheid alcohol in 100 ml, uitgedrukt in procenten.

Het alcoholgehalte van bier is meestal 4-6%. Het kan echter variëren van zeer licht (0,5%) tot uitzonderlijk sterk (40%).

De belangrijkste soorten bier zijn ondere andere pale ale, stout, mild, witbier en de meest populaire bier, pils. De verschillende brouwstijlen worden gemaakt wanneer brouwers variëren in de granen, brouwtijden en smaakstoffen die ze gebruiken.

Kortom: Bier is een alcoholische drank gemaakt door het vergisten van granen met gist. Er zijn veel verschillende soorten die variëren in sterkte, kleur en smaak.

Bier voedingsfeiten

De voedingswaarde van bier kan per type variëren. Hieronder staan ​​echter de bedragen voor een portie bier van 355 ml met een alcoholpercentage van ongeveer 4% (2):

  • Calorieën: 153
  • Alcohol: 14 gram
  • Koolhydraten: 13 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Vet: 0 gram

Bier bevat ook kleine hoeveelheden micronutriënten, waaronder natrium, kalium en magnesium. Het is echter geen bijzonder goede bron van deze voedingsstoffen, omdat u grote hoeveelheden moet drinken om aan uw dagelijkse behoeften te voldoen.

Het is belangrijk op te merken dat bieren met een hoger alcoholgehalte ook meer calorieën bevatten. Dit komt omdat alcohol ongeveer zeven calorieën per gram bevat.

Dit is hoger dan koolhydraten en eiwitten (4 calorieën per gram) maar lager dan vet (9 calorieën per gram).

Kortom: Bier is rijk aan koolhydraten en alcohol, maar heeft bijna geen andere voedingsstoffen. Het caloriegehalte van bier hangt af van zijn sterkte – hoe meer alcohol het bevat, hoe meer calorieën het bevat.

3 Manieren waarop bier buikbuik kan veroorzaken

Er is gesuggereerd dat bier drinken op een aantal manieren buikvet kan doen toenemen.

Deze omvatten het veroorzaken van overmatig calorieverbruik, waardoor uw lichaam geen vet verbrandt en het fyto-oestrogeen gehalte van uw voeding verhoogt.

Hier zijn de drie belangrijkste redenen waarom bier een bijzonder effectieve aanjager van buikvet kan zijn:

1. Het verhoogt uw calorie-inname

Gram voor gram, bier bevat evenveel calorieën als een frisdrankje, dus het heeft de potentie om veel calorieën aan je voeding toe te voegen (23).

Sommige onderzoeken hebben ook aangetoond dat het drinken van alcohol op korte termijn uw eetlust kan vergroten, waardoor u meer eet dan u anders zou doen (4).

Bovendien is aangetoond dat mensen de calorieën die ze van alcohol consumeren niet altijd compenseren door in plaats daarvan minder van ander voedsel te eten(5, 6).

Dit betekent dat regelmatig bier drinken een aanzienlijk aantal calorieën aan uw voeding kan bijdragen.

2. Bier kan vetverbranding voorkomen

Alcohol drinken kan voorkomen dat je lichaam vet zal verbranden. Dit komt omdat uw lichaam prioriteit geeft aan de afbraak van alcohol ten opzichte van andere bronnen van brandstof, inclusief opgeslagen vet.

Theoretisch zal het regelmatig drinken derhalve bijdragen tot een toename van lichaamsvet .

Studies die dit onderzoeken hebben echter gemengde resultaten opgeleverd. Op de lange termijn lijkt het drinken van bier regelmatig van porties minder dan 500 ml per dag niet te leiden tot een toename van het lichaamsgewicht of buikvet(7, 8).

Toch kan het drinken van meer dan dat in de loop van de tijd heel goed tot een aanzienlijke gewichtstoename leiden.

3. Het bevat Fyto-oestrogenen

De bloemen van de hopplant worden gebruikt om bier zijn smaak te geven.

Van deze plant is bekend dat deze erg hoog is in fyto-oestrogenen, plantaardige stoffen die de werking van het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen in je lichaam kunnen nabootsen (9).

Vanwege hun fyto-oestrogeen gehalte is gesuggereerd dat de hop in bier bij mannen hormonale veranderingen kan veroorzaken die het risico op opslag van buikvet vergroten.

Hoewel het mogelijk is dat mannen die bier drinken worden blootgesteld aan hogere niveaus van fyto-oestrogenen, is het niet bekend hoe deze plantaardige stoffen hun gewicht of buikvet beïnvloeden, of helemaal niet.(8).

Kortom: Bier kan het aantal calorieën dat u consumeert verhogen en ervoor zorgen dat uw lichaam geen vet verbranden. De effecten van de fyto-oestrogenen op buikvet zijn onbekend.

Veroorzaakt bier echt dat je een bierbuik krijgt?

Het vet dat rond je buik wordt bewaard, wordt beschouwd als het gevaarlijkste type vet voor je gezondheid.

Wetenschappers noemen dit soort vet visceraal vet(10)

Visceraal vet is metabolisch actief, wat betekent dat het de hormonen van uw lichaam kan verstoren.

Dit kan de manier waarop uw lichaam functioneert en het risico op ziekten zoals metabool syndroom, diabetes type 2, hartaandoeningen en kanker beïnvloeden(1112).

Zelfs mensen met een normaal gewicht hebben een verhoogd risico op gezondheidsproblemen als ze een grote hoeveelheid buikvet hebben (13).

Sommige onderzoeken hebben de hoge alcoholinname van dranken zoals bier gekoppeld aan een verhoogd risico op buikvet(14).

Uit een onderzoek bleek zelfs dat mannen die meer dan drie drankjes per dag dronken 80% meer kans hadden op veel buikvet dan mannen die niet zoveel dronken (15).

Interessant is dat uit andere onderzoeken is gebleken dat het drinken van bier in gematigde hoeveelheden van minder dan 500 ml per dag dit risico niet kan dragen (7816).

Andere factoren kunnen echter bijdragen aan dit verschil. Mensen die bijvoorbeeld matige hoeveelheden bier drinken kunnen ook een gezondere levensstijl hebben dan mensen die grotere hoeveelheden consumeren (7).

Uit de meeste onderzoeken blijkt dat de bierconsumptie verband houdt met zowel een grotere tailleomtrek als lichaamsgewicht. Dit geeft aan dat bier drinken niet specifiek extra kilo’s aankomt rondom je buik. Het maakt je alleen maar dikker (17).

Dit risico op gewichtstoename kan zelfs hoger zijn bij mensen die al overgewicht hebben in vergelijking met mensen met een normaal gewicht die bier drinken (18).

Over het algemeen dacht het dat hoe meer je drinkt, hoe groter je risico om aan te komen en hoe je een bierbuik kunt ontwikkelen (819).

Kortom: Het drinken van grote hoeveelheden bier is in verband gebracht met een verhoogd risico op gewichtstoename en buikvet.

Mannen hebben een hoger risico dan vrouwen

Het verband tussen gewichtstoename en het drinken van alcohol is sterker bij mannen dan bij vrouwen. Men denkt dat omdat mannen vaak zwaarder drinken dan vrouwen, misschien tot drie keer zoveel(7, 20, 21, 22).

Mannen hebben ook een veel grotere kans op een Android-vetverdeling, wat betekent dat ze vet rond de buik opslaan wanneer ze aankomen (2324).

Bovendien drinken mannen vaker bier dan vrouwen. Dit kan belangrijk zijn omdat bier meer calorieën bevat dan veel andere bronnen van alcohol.

Bijvoorbeeld, 45 ml sterke drank bevat ongeveer 97 calorieën en een standaard 148 ml portie rode wijn bevat 125 calorieën. Een standaard 355 ml portie bier bevat 153 calorieën(2, 25, 26).

Een andere reden waarom mannen meer risico lopen op het krijgen van een bierbuik is te wijten aan het effect van alcohol op het mannelijke geslachtshormoon testosteron. Het drinken van alcoholische dranken zoals bier heeft aangetoond dat het testosteronniveau lager is (272829).

Dit is belangrijk om op te merken, omdat een laag testosteron gehalte uw risico op gewichtstoename kan verhogen, met name rond de buik (30313233).

In feite heeft 52% van de zwaarlijvige mannen niveaus aan testosteron aan de onderkant van het normale bereik (34).

Dit onderzoek suggereert dat mannen veel meer kans hebben om een bierbuik te ontwikkelen.

Kortom: Mannen drinken meestal meer dan vrouwen, wat kan leiden tot gewichtstoename. Het drinken van alcohol kan ook zorgen voor lagere niveaus van het mannelijke geslachtshormoon testosteron en het verhoogt het risico op buikvet.

Veroorzaken andere soorten alcohol buikvet?

De meest waarschijnlijke manier waarop bier bijdraagt ​​aan buikvet is door de overtollige calorieën die het aan je voeding toevoegt.

Andere soorten alcohol zoals sterke drank en wijn bevatten minder calorieën per standaard drank dan bier. Dit betekent dat ze minder kans hebben op gewichtstoename en buikvet.

Interessant is dat in sommige onderzoeken het drinken van matige hoeveelheden wijn met een lager lichaamsgewicht is gekoppeld (35).

De reden hiervoor is onduidelijk, maar er is gesuggereerd dat wijndrinkers gezonder en evenwichtige voeding tot zich nemen in vergelijking met bierdrinkers.

In feite is één van de meest risicovolle gedrag voor het ontwikkelen van een bierbuik lijkt drankmisbruik te zijn. Studies hebben aangetoond dat het drinken van meer dan vier drankjes op een bepaald moment het risico van buikvet kan verhogen, ongeacht wat voor drankje u ook kiest(19, 37, 38, 39).

Bovendien bleek uit een onderzoek dat mensen die één glas per dag dronken, het minste vet hadden. Degenen die in het algemeen minder consumeerden, maar vier of meer drankjes dronken liepen het grootste risico op gewichtstoename (37).

Kortom: Andere alcoholische dranken zijn lager in calorieën dan bier. Echter zal zwaar drinken van een alcoholische dranken zal u een hoger risico op buikvet geven.

Hoe uw bierbuik verminderen

De beste manier om zich te ontdoen van een bierbuik is door middel van een dieet en lichaamsbeweging.

Als je zwaar drinkt, moet je ook denken aan het beperken van je alcoholgebruik of het volledig opgeven ervan.

Probeer alcoholmisbruik te voorkomen, of veel alcohol te drinken gedurende een of twee dagen.

Helaas is er niet één perfect dieet voor het verminderen van buikvet. Diëten met weinig verwerkte vleeswaren, suikerhoudende dranken en bewerkte graanproducten zijn echter in verband gebracht met kleinere taille (4041).

Dus als u probeert af te vallen en uw gezondheid te verbeteren, schakel dan over op een dieet dat meestal is gebaseerd op volledig onverwerkt voedsel en bezuinigt op extra suiker (424344).

Bewegen is ook echt een effectieve manier voor zowel mannen als vrouwen om buikvet te verliezen. Zowel cardio- als intensieve trainingen kunnen helpen(45, 46, 47, 48, 49, 50, 51).

Bovendien heeft lichaamsbeweging veel verbazingwekkende gezondheidsvoordelen bovenop gewichtsverlies, waardoor het een van de beste dingen is die u kunt doen om uw gezondheid te verbeteren.

Bekijk deze 20 goede tips voor het verminderen van buikvet .

Kortom: De beste manier om van je bierbuik af te komen is om je alcoholgebruik te verminderen, regelmatig te bewegen en je eetpatroon te verbeteren.

Tot slot

Het drinken van bier kan gewichtstoename veroorzaken waaronder buikvet.

Houd in gedachten dat hoe meer u drinkt, hoe groter uw risico op gewichtstoename is.

Het lijkt erop dat matig drinken van één bier per dag (of minder) niet gekoppeld is aan het krijgen van een ‘bierbuik’.

Als u echter regelmatig veel bier of een overmatig drinker bent, loopt u een zeer hoog risico op buikvet, evenals verschillende andere ernstige gezondheidsproblemen.

Om uw risico op gewichtstoename te minimaliseren, moet u uw alcoholinname binnen de aanbevolen limieten houden en een gezonde, actieve levensstijl leiden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.