img

Bieslook: Voordelen voor de gezondheid en het gebruik

154 Views

Bieslook: Voordelen voor de gezondheid en het gebruik

Bieslook (Allium schoenoprasum) is een plant uit de lookfamilie die van groenten en kruiden. Deze familie omvat ook knoflook, lente-uitjes, uien en prei. Lookgroenten worden al voor eeuwen gekweekt voor hun karakteristieke, prikkelende smaken en om hun geneeskrachtige eigenschappen.

Dit artikel geeft informatie over de voedingswaarde verdeling van bieslook, de mogelijke voordelen voor de gezondheid, en manieren om ze op te nemen in de voeding.

Voedingswaarde van bieslook

Bieslook is voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen. Dit betekent dat ze laag zijn in calorieën , maar hoog in heilzame voedingsstoffen zoals vitaminen , mineralen en antioxidanten .

Een eetlepel bevat 3 gram gesneden bieslook levert 1 calorie en minder dan 1 gram vet, eiwit of koolhydraten .

Het biedt 3 procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van zowel vitamine A als C. Een eetlepel bevat 131 internationale eenheid (IE) van vitamine A en 1,7 milligram vitamine C.

Een eetlepel bieslook bevat 6,4 ug vitamine K, 3 ug foliumzuur , 3 milligram calcium , 1 milligram magnesium , 2 mg fosfor en 9 mg kalium . Bieslook bevat ook choline.

Gezondheidsvoordelen

De voedingsstoffen in bieslook kunnen een aantal voordelen voor de gezondheid bieden, met inbegrip van de preventie van kanker en stemmingsstoornissen.

Kanker : Onderzoekers hebben allium groenten (lookfamilie) uitvoerig bestudeerd in relatie tot kanker, vooral maag- en darmkanker . Hun heilzame en preventieve effecten zijn waarschijnlijk deels te danken aan hun rijke organische zwavelverbindingen. De onderzoekers adviseren het consumeren van 10 of meer porties groenten per dag, inclusief allium groenten.

Prostaatkanker : In een studie gepubliceerd door het tijdschrift van de National Cancer Institute , onderzoekers bestudeerden de relatie tussen allium groenten en prostaatkanker . Zij vonden dat mannen met de hoogste inname van allium groenten hadden het laagste risico op prostaatkanker, vooral wanneer de kanker in een vroeg stadium was gelokaliseerd.

Slokdarmkanker en maagkanker : Frequent inname van allium groenten, zoals bieslook, lijkt te worden gekoppeld aan een lager risico op slokdarm- en maagkanker . Studies bij de mens hebben gesuggereerd dat Alliums kunnen beschermen tegen deze vormen van kanker. In dierstudies het toedienen van Allium verbindingen leidde tot verminderde tumorgroei.

Slaap en stemming : Bieslook bevat choline. Choline is een belangrijke voedingsstof die met slaap, spierbewegingen, leren en geheugen helpt. Het helpt ook bij de structuur van celmembranen, helpt handhaven de transmissie van zenuwimpulsen, helpt bij de absorptie van vet en vermindert chronische ontstekingen . In één studie , ratten die 50 milligram per kilogram lichaamsgewicht verbruikten van quercetine-rijke allium groenten zoals uienpoeder hadden een verhoogd dopamine activiteit. Dopamine omzet is gekoppeld aan een vermindering van depressie.

Gezondheid van de botten : Vitamine K is gerelateerd aan de gezondheid van de botten, aangezien het helpt om bot integriteit en dichtheid te handhaven. Bieslook bevat vitamine K, zodat ze kunnen bijdragen aan de sterkte van de botten.

Foliumzuur komt ook voor in bieslook. Foliumzuur kan depressie helpen verlichten door te verhinderen dat een teveel aan homocysteïne in het lichaam zich gaat vormen.. Teveel homocysteïne kan voorkomen dat bloed en andere voedingsstoffen de hersenen bereiken.

Het kan ook interfereren met de productie van de feel-good hormonen, serotonine , dopamine en noradrenaline. Deze hormonen regelen niet alleen de stemming, maar ook slaap en eetlust. Foliumzuur kan ook helpen voorkomen van geboorteafwijkingen.

Bieslook bevat caroteen luteïne en zeaxanthine. Deze worden verondersteld om oxidatieve stress van de ogen te verminderen, en de ontwikkeling van staar te vertragen. Op deze manier kan bieslook helpen om visie te stimuleren.

Het immuunsysteem kan profiteren van de vitamine C-gehalte van bieslook.

Gezondheid van het hart kan worden gestimuleerd door de aanwezigheid van kalium en de organische verbinding allicine. Een andere organische verbinding quercetine, kan helpen cholesterol gehaltes te verlagen en arteriële plaque, wat leidt tot een betere cardiovasculaire gezondheid en een lager risico op atherosclerose , hart-en vaatziekten en beroerte .

Allicine in knoflook bevat ook antibacteriële, antischimmel, antivirale en antiparasitaire eigenschappen.

Andere manieren waarop bieslook de gezondheid kan stimuleren zijn door het verlichten van de spijsvertering en het verbeteren van het immuunsysteem. Echter, sommige van deze claims worden niet ondersteund door onderzoek.

Bieslook in uw voeding

Bieslook toevoegen in verschillende gerechten, vooral die met eieren en kaas zoals omeletten, scrambles, quiches en frittata.

Bieslook voegt smaak toe aan een gerecht zonder toevoeging van extra calorieën, vet of natrium.

Net als koriander, munt en basilicum, bieslook zijn een tender kruid met zachte stengels, dus is het het beste om ze rauw of  aan het einde van het koken toe te voegen om hun delicate smaak en textuur te behouden.

Bereiden van bieslook

Bij de voorbereiding van bieslook, gebruik een scherp mes en snijd voorzichtig. Het gebruik van een bot mes of door het hakken wordt het kruid vermorzelt en zal er veel van de smaak verloren gaan en achterblijven op de snijplank.

Afgezien van ei en kaas gerechten, bieslook gaat goed samen met romige groente dips en als topping voor soepen en salades.

De bloemen zijn ook eetbaar, en ze kunnen worden gebruikt in salades.

Hier zijn enkele ideeën voor het opnemen van bieslook in de voeding:

Een ander soort bieslook, zogenaamde knoflook bieslook of Chinese bieslook, is in tegenstelling tot bieslook grover en breder en een lichte knoflook smaak. Ze kunnen gedroogd of vers gebruikt worden, op dezelfde wijze als de meer bekende Allium schoenoprasum .

Het kweken van bieslook

Bieslook is gemakkelijk te kweken en kan in kleine potten op een vensterbank worden gekweekt. Ze doen het best in goed doorlatende grond met een pH tussen 6 en 7. Het kan zowel in de schaduw als in de zon gekweekt worden.

Wie moeten er geen bieslook eten?

Bieslook wordt doorgaans niet beschouwd als allergeen, maar mensen die ook uien en andere levensmiddelen van dezelfde familie moeten vermijden kan het nodig zijn om voorzichtig te zijn.

Teveel bieslook kan te hoge concentratie van bepaalde organische verbindingen bevatten, die kunnen leiden tot buikklachten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × 1 =

It is main inner container footer text