Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Bijwerkingen van melatonine: wat zijn de risico’s?

66 Views

Bijwerkingen van melatonine: wat zijn de risico’s?

Melatonine is een hormoon en voedingssupplement dat gewoonlijk als slaapmiddel wordt gebruikt.

Hoewel het een uitstekend veiligheidsprofiel heeft, heeft de groeiende populariteit van melatonine enkele zorgen gewekt.

Deze bezorgdheid is vooral te wijten aan een gebrek aan onderzoek naar de lange termijn effecten ervan en aan de brede effecten als hormoon.

Dit artikel bespreekt de mogelijke bijwerkingen van melatonine supplementen.

Wat is melatonine?

Melatonine is een neurohormoon geproduceerd door de pijnappelklier in de hersenen, voornamelijk ‘s nachts.

Het bereidt het lichaam voor op slaap en wordt soms het ‘hormoon van de slaap’ of ‘hormoon van de duisternis’ genoemd.

Melatonine supplementen zijn vaak gebruikt als slaapmiddel . Ze helpen u in slaap te vallen, de slaapkwaliteit te verbeteren en de slaapduur te verlengen. Ze lijken echter niet zo effectief te zijn als veel andere slaapmiddelen(1).

Slaap is niet de enige lichaamsfunctie die wordt beïnvloed door melatonine. Dit hormoon speelt ook een rol in de antioxidant afweer van het lichaam en helpt bij het reguleren van de bloeddruk, de lichaamstemperatuur en de cortisolspiegel, evenals de seksuele en immuunfunctie(2).

In de Nederland is melatonine vrij verkrijgbaar. Daarentegen is het een voorgeschreven medicijn in Australië en de meeste Europese landen en alleen goedgekeurd voor gebruik bij oudere volwassenen met slaapstoornissen(34).

Het gebruik groeit, waardoor er bezorgdheid wordt geuit over de mogelijke bijwerkingen.

Kortom: Melatonine is een hormoon dat door de hersenen wordt geproduceerd  in reactie op licht. Het bereidt het lichaam voor op slaap en wordt vaak gebruikt als slaapmiddel.

Heeft melatonine bijwerkingen?

Een paar studies hebben de veiligheid van melatonine onderzocht, maar geen enkele heeft ernstige bijwerkingen onthuld. Het lijkt ook geen symptomen van afhankelijkheid of ontwenningsverschijnselen te veroorzaken(56).

Desalniettemin zijn sommige artsen bezorgd dat het de natuurlijke productie van melatonine in het lichaam kan verminderen, maar korte termijn studies suggereren dergelijke effecten niet(789).

Verschillende onderzoeken hebben algemene symptomen gemeld, waaronder duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid of onrustigheid. Deze waren echter even vaak voorkomend in de behandelings- en placebogroep en konden niet worden toegeschreven aan melatonine (5).

Melatonine supplementen worden over het algemeen op korte termijn als veilig beschouwd, zelfs wanneer ze in zeer hoge doses worden ingenomen. Er is echter meer onderzoek nodig naar de veiligheid op lange termijn, met name bij kinderen(10).

Een paar milde bijwerkingen en geneesmiddelinteracties worden in de onderstaande hoofdstukken besproken.

Kortom: Melatonine supplementen worden als veilig beschouwd en tot nu toe hebben studies geen ernstige bijwerkingen onthuld. Toch is meer onderzoek nodig om de lange termijn effecten te evalueren.

Gebruik bij kinderen

Ouders geven soms melatonine supplementen aan kinderen die moeite hebben om in slaap te vallen(11).

De FDA heeft echter noch het gebruik ervan noch de veiligheid van kinderen goedgekeurd.

In Europa zijn meestal melatonine supplementen een op recept verkrijgbaar geneesmiddel dat bedoeld is voor volwassenen. Toch ontdekte een Noorse studie dat hun niet-goedgekeurde gebruik bij kinderen toenam(4).

Hoewel er geen specifieke reden tot bezorgdheid is, zijn veel deskundigen terughoudend om dit supplement aan te bevelen voor kinderen.

Deze terughoudendheid komt gedeeltelijk voort uit de brede effecten die niet volledig worden begrepen. Kinderen worden ook als een gevoelige groep beschouwd, omdat ze nog steeds groeien en zich ontwikkelen.

Langdurige onderzoeken zijn nodig voordat melatonine bij kinderen absoluut veilig kan worden gebruikt(12).

Kortom: Terwijl ouders af en toe melatonine supplementen aan hun kinderen geven, raden de meeste zorgverleners het gebruik in deze leeftijdsgroep niet aan.

Overdag slaperigheid

Als slaapmiddel moeten melatonine supplementen ‘s avonds worden ingenomen.

Wanneer het op andere momenten van de dag wordt ingenomen, kunnen ze ongewenste slaperigheid veroorzaken. Onthoud dat slaperigheid technisch gezien geen bijwerking is, maar eerder hun beoogde functie(1314).

Toch is slaperigheid een mogelijk probleem bij mensen met een verminderde oplossingspercentage van melatonine, de snelheid waarmee een medicijn uit het lichaam wordt verwijderd. Een verminderde oplossingssnelheid verlengt de tijd dat melatoninespiegels hoog blijven na inname van supplementen.

Hoewel dit misschien geen probleem is bij de meeste gezonde volwassenen, is een verminderde oplossingspercentage van melatonine gerapporteerd bij oudere volwassenen en baby’s. Het is niet bekend of dit van invloed is op de melatoninespiegel de ochtend na het nemen van supplementen(1516).

Maar zelfs wanneer melatonine supplementen of -injecties overdag worden gegeven, lijken ze het vermogen om de focus te behouden niet te beïnvloeden.

Studies bij gezonde mensen die werden geïnjecteerd met 10 of 100 mg melatonine of 5 mg via de mond kregen geen effect op reactietijden, aandacht, concentratie of rijprestaties, vergeleken met een placebo(1417).

Meer studies zijn nodig voordat wetenschappers de effecten van melatonine supplementen op slaperigheid overdag volledig kunnen begrijpen.

Kortom: Melatonine supplementen kunnen overdag slaperigheid veroorzaken wanneer ze overdag worden ingenomen. Gebruik ‘s avonds alleen melatonine.

Andere zorgen

Er zijn verschillende andere zorgen gerezen, maar de meeste zijn niet grondig onderzocht.

  • Interactie met slaappillen : Eén studie toonde aan dat zolpidem samen met melatonine de slaapmedicatie verergerde de nadelige effecten van zolpidem op het geheugen en de spierprestaties(18).
  • Verminderde lichaamstemperatuur : Melatonine veroorzaakt een lichte daling van de lichaamstemperatuur. Hoewel dit over het algemeen geen probleem is, kan het een verschil maken bij mensen die moeite hebben om warm te blijven(19).
  • Dunner worden van het bloed: Melatonine kan ook de bloedstolling verminderen.Daarom moet u uw arts raadplegen voordat u hoge doses ervan met warfarine of andere bloedverdunners neemt(20).

Kortom; Melatonine kan interageren met medicijnen, zoals slaappillen, en kan als een bloedverdunner werken wanneer het in hoge doses wordt ingenomen.

Gebruikelijke dosering melatonine 

Om de slaap te ondersteunen, varieert de standaard dosering van 1 tot 10 milligram per dag. De optimale dosis is echter niet formeel vastgesteld(21).

Aangezien niet alle melatonine supplementen hetzelfde zijn, moet u de instructies op het etiket volgen.

Houd er ook rekening mee dat de kwaliteit van vrij verkrijgbare supplementen niet wordt gecontroleerd door gezondheidsinstanties. Probeer merken te kiezen die gerenommeerd en gecertificeerd zijn door een derde partij.

Veel deskundigen bevelen het gebruik ervan bij kinderen en adolescenten niet aan totdat er meer bewijsmateriaal en de veiligheid ervan in deze groepen wordt bevestigt (5).

Aangezien melatonine wordt overgebracht in de moedermelk, moeten moeders die borstvoeding geven, in gedachten houden dat dit overmatige slaperigheid overdag bij zuigelingen zou kunnen veroorzaken(22).

Kortom: De gebruikelijke dosering van melatonine varieert van 1-10 mg per dag, maar zorg ervoor dat u de instructies op het etiket volgt. Ouders zouden het niet aan hun kinderen moeten geven zonder eerst hun medische zorgverlener te raadplegen.

Hoe melatonine productie natuurlijk te verhogen

Gelukkig kun je je melatonine gehalte verhogen zonder supplementen.

Een paar uur voor het slapengaan dimt u eenvoudig alle lichten thuis en vermijdt u tv te kijken en uw computer of smartphone te gebruiken.

Te veel kunstlicht kan de productie van melatonine in de hersenen verminderen, waardoor het voor u moeilijker wordt om in slaap te vallen(23).

Je kunt je slaap-waakcyclus ook versterken door jezelf gedurende de dag bloot te stellen aan veel natuurlijk licht, vooral ‘s ochtends(24).

Andere factoren die zijn geassocieerd met lagere natuurlijke melatoninespiegels omvatten stress en ploegendienst.

Kortom: Gelukkig kunt u uw natuurlijke melatonine productie op natuurlijke wijze verhogen door vast te houden aan een regelmatig slaapschema en ‘s avonds laat kunstmatig licht te vermijden.

 Tot slot

Melatonine supplementen zijn niet in verband gebracht met ernstige bijwerkingen, zelfs niet bij zeer hoge doses.

De meeste deskundigen zijn het er echter over eens dat er meer onderzoek naar de veiligheid op lange termijn nodig is.

Daarom moeten gevoelige personen, zoals kinderen en zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, hun arts raadplegen alvorens het in te nemen.

Toch heeft melatonine een uitstekend veiligheidsprofiel en lijkt het een effectief slaapmiddel te zijn. Als u vaak een slechte slaap ervaart, is het misschien de moeite waard om het te proberen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × een =

It is main inner container footer text