Home » Overige » 9 Weinig bekende bijwerkingen van te veel visolie
bijwerkingen visolie

9 Weinig bekende bijwerkingen van te veel visolie

Visolie is bekend om zijn rijkdom aan gezondheidsbevorderende eigenschappen.

Rijk aan hart-gezonde omega 3 vetzuren, is aangetoond dat visolie bloedtriglyceriden verlaagt, ontstekingen vermindert en zelfs symptomen van aandoeningen zoals reumatoïde artritis verlicht1 ).

Meer visolie is echter niet altijd beter. En een te hoge dosis kan zelfs meer kwaad dan goed doen als het gaat om uw gezondheid.

Hier zijn negen mogelijke bijwerkingen die kunnen optreden als u te veel visolie of omega 3 vetzuren gebruikt.

1. Hoge bloedsuikerspiegel

Sommige onderzoeken tonen aan dat supplementen met grote hoeveelheden omega 3 vetzuren de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes kunnen verhogen.

In een klein onderzoek bleek bijvoorbeeld dat het nemen van 8 gram omega 3 vetzuren per dag leidde tot een stijging van de bloedsuikerspiegels bij 22% van de mensen met diabetes type 2 gedurende een periode van acht weken(2).

Dit komt omdat grote hoeveelheden omega 3 vetzuren de productie van glucose kunnen stimuleren, wat kan bijdragen aan hoge niveaus van bloedsuikerspiegels op de lange termijn.(3).

Ander onderzoek heeft echter tegenstrijdige resultaten opgeleverd, wat suggereert dat alleen zeer hoge doses van invloed zijn op de bloedsuikerspiegel.

Sterker nog, een andere analyse van 20 studies wees uit dat dagelijkse doses van maximaal 3,9 gram EPA en 3,7 gram DHA – de twee belangrijkste vormen van omega-3-vetzuren – geen effect hadden op de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes type 2(4).

Kortom: Het nemen van hoge doses omega 3 vetzuren kan de glucose productie stimuleren, wat kan leiden tot een verhoogde bloedsuikerspiegel. Hoewel het wetenschappelijke bewijs niet overtuigend is.

2. Bloedingen

Bloedend tandvlees en bloedneus zijn twee van de kenmerkende bijwerkingen van een overmatig gebruik van visolie.

Volgens een grootschalige evaluatie van 52 studies kan visolie de vorming van bloedstolsels bij gezonde volwassenen remmen, wat het risico op bloedingen kan vergroten(5).

Een onderzoek onder 56 mensen had vergelijkbare resultaten, waarbij werd vastgesteld dat het toevoegen van 640 mg visolie per dag gedurende een periode van vier weken de bloedstolling bij gezonde volwassenen verminderde(6).

Bovendien toonde nog een kleine studie aan dat het gebruik van visolie gekoppeld kan worden aan een hoger risico op bloedneuzen, dat meldde 72% van de adolescenten die 1-5 gram visolie per dag innamen en last hadden van bloedneuzen als bijwerking(7).

Om deze reden wordt vaak geadviseerd om vóór de operatie met het gebruik van visolie te stoppen en om met uw arts te bespreken voordat u supplementen inneemt als u bloedverdunners zoals Warfarine gebruikt.

Kortom: Het nemen van grote hoeveelheden visolie kan de vorming van bloedstolsels remmen, wat het risico op bloedingen kan verhogen en symptomen kan veroorzaken zoals bloedneuzen of bloedend tandvlees.

3. Lage bloeddruk

Het vermogen van visolie om de bloeddruk te verlagen is goed gedocumenteerd.

Een studie bij 90 dialyse-mensen bleek dat het nemen van 3 gram omega 3 vetzuren per dag zowel de systolische als de diastolische bloeddruk significant deed afnemen in vergelijking met een placebo(8).

Evenzo concludeerde een analyse van 31 onderzoeken dat het nemen van visolie de bloeddruk effectief kan verlagen, vooral bij mensen met hoge bloeddruk of met een hoog cholesterolgehalte(9).

Hoewel deze effecten zeker gunstig kunnen zijn voor mensen met een hoge bloeddruk. Kan het ernstige problemen veroorzaken voor mensen met een lage bloeddruk.

Kortom: Van omega 3 vetzuren is aangetoond dat het de bloeddruk verlaagt, wat bepaalde medicijnen kan verstoren en problemen kan veroorzaken bij mensen met een lage bloeddruk.

4. Diarree

Diarree is één van de meest voorkomende bijwerkingen die gepaard gaan met het nemen van visolie.

Eén review meldde zelfs dat diarree een van de meest voorkomende nadelige effecten van visolie is, naast andere spijsverteringssymptomen zoals winderigheid(10).

Naast visolie kunnen andere soorten omega 3 supplementen ook diarree veroorzaken.

Lijnzaadolie is bijvoorbeeld een populair vegetarisch alternatief voor visolie, maar er is aangetoond dat het een laxerend effect heeft en de stoelgangfrequentie kan verhogen(11).

Als u diarree krijgt na het innemen van omega 3 vetzuren. Zorg dat u uw supplementen bij de maaltijd inneemt. Maar overweeg ook uw dosering te verlagen om te zien of de symptomen aanhouden.

Kortom: Diarree is een veel voorkomende bijwerking van omega 3 vetzuren supplementen zoals visolie en lijnzaadolie.

5. Zure reflux

Hoewel visolie bekend staat om zijn krachtige effecten op de gezondheid van het hart. Melden veel mensen dat ze maagzuur krijgen nadat ze begonnen waren met het nemen van visolie supplementen.

Andere zure reflux symptomen – waaronder boeren, misselijkheid en maagklachten – zijn veel voorkomende bijwerkingen van visolie, voornamelijk vanwege het hoge vetgehalte. Van vet is aangetoond dat het indigestie veroorzaakt in verschillende onderzoeken(1213).

Het vasthouden aan kleinere dosis en het nemen van supplementen bij de maaltijd kan vaak zure reflux effectief verminderen en de symptomen verlichten.

Bovendien kan het splitsen van uw dosis in een paar kleinere porties gedurende de dag helpen spijsverteringsproblemen te elimineren.

Kortom: Visolie bevat veel vet en kan bij sommige mensen symptomen van zure terugvloeiing veroorzaken, zoals oprispingen, misselijkheid, spijsverteringsproblemen en brandend maagzuur.

6. Beroerte

Hemorragische beroerte is een aandoening die wordt gekenmerkt door bloedingen in de hersenen. Het wordt meestal veroorzaakt door het scheuren van verzwakte bloedvaten.

Sommige dierstudies hebben aangetoond dat een hoge inname van omega 3 vetzuren het bloed zou kunnen doen stollen en het risico op een hemorragische beroerte kan verhogen(1415).

Deze bevindingen komen ook overeen met ander onderzoek dat aantoont dat visolie de vorming van bloedstolsels kan remmen(5).

In andere onderzoeken zijn echter gemengde resultaten naar voren gekomen, die aangeven dat er geen verband bestaat tussen vis en visolie inname en risico op een hemorragische beroerte(1617).

Verdere studies met mensen moeten worden uitgevoerd om te bepalen hoe omega 3 vetzuren het risico op een hemorragische beroerte kunnen beïnvloeden.

Kortom: Sommige dierstudies hebben aangetoond dat een hoge inname van omega 3 vetzuren het risico op hemorragische beroerte zou kunnen verhogen, terwijl andere studies bij mensen geen associatie hebben gevonden.

7. Gewichtstoename

Veel mensen beginnen met visolie supplementen te nemen om extra kilo’s te verliezen en de vetverbranding te bevorderen.

Met mate is uit sommige studies gebleken dat visolie gunstig kan zijn voor gewichtsverlies.

Eén studie vergeleek de effecten van aerobe oefeningen en visolie op gewichtsverlies en ontdekte dat beide factoren onafhankelijk hielpen om het lichaamsvet te verminderen en de gezondheid van het hart te verbeteren bij mensen met overgewicht(18).

Hoge doses daarentegen kunnen in feite bijdragen aan de gewichtstoename. In verschillende studies heeft visolie geholpen het gewichtsverlies bij kankerpatiënten te vertragen (1920).

Dit komt omdat visolie veel vet bevat en relatief veel calorieën, met slechts één theelepel (4,5 gram) in ongeveer 40 calorieën en 4,5 gram vet(21).

Hoewel dit misschien niet zo veel lijkt, kan het consumeren van overtollige hoeveelheden ervoor zorgen dat de ponden snel ophopen.

Kortom: Visolie is rijk aan vet en calorieën, die kunnen bijdragen tot gewichtstoename wanneer het wordt gebruikt in grote hoeveelheden.

8. Vitamine A toxiciteit

Bepaalde soorten omega 3 vetzuur supplementen bevatten veel vitamine A, dat giftig kan zijn als het in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd.

Bijvoorbeeld, slechts één eetlepel (14 gram) levertraan kan tot 270% van uw dagelijkse vitamine A-behoefte in één portie vervullen(22).

Vitamine A-toxiciteit kan bijwerkingen veroorzaken zoals duizeligheid, misselijkheid, gewrichtspijn en huidirritatie(23).

Op lange termijn kan het ook leiden tot leverbeschadiging en zelfs leverfalen in ernstige gevallen(24).

Het beste om goed op het vitamine A gehalte van uw omega 3 supplement te letten en uw dosering gematigd te houden.

Kortom: Bepaalde typen omega 3 vetzuur supplementen zoals levertraan zijn rijk aan vitamine A, die giftig in grote hoeveelheden kan worden.

9. Slapeloosheid

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat het nemen van matige doses visolie de kwaliteit van de slaap kan verbeteren.

Een onderzoek onder 395 kinderen toonde bijvoorbeeld aan dat het innemen van 600 mg omega 3 vetzuren per dag gedurende 16 weken hielp de slaapkwaliteit te verbeteren(25).

In sommige gevallen kan het nemen van te veel visolie echter de slaap verstoren en bijdragen aan slapeloosheid.

In één studie meldde dat het nemen van een hoge dosis visolie de symptomen van slapeloosheid en angst verergerde voor een patiënt met een voorgeschiedenis van depressie(26).

Het huidige onderzoek is echter beperkt tot studies en anekdotische rapporten.

Meer onderzoek is nodig om te begrijpen hoe grote doses de slaapkwaliteit in de algemene bevolking kunnen beïnvloeden.

Kortom: Hoewel is aangetoond dat matige doses visolie de kwaliteit van de slaap kan verbeteren. Bleek uit één studie dat het nemen van grote hoeveelheden slapeloosheid veroorzaakte.

Hoe veel is te veel?

Hoewel de aanbevelingen sterk kunnen verschillen, adviseren de meeste gezondheidsorganisaties een inname van minimaal 250-500 milligram gecombineerde EPA en DHA, de twee essentiële vormen van omega 3 vetzuren per dag(272829).

Een hogere hoeveelheid wordt echter vaak aanbevolen voor mensen met bepaalde gezondheidsproblemen, zoals hartaandoeningen of hoge triglyceridengehalte(30).

Volgens de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid kunnen omega 3-vetzuur supplementen veilig worden geconsumeerd met doses tot 5.000 mg per dag(27).

Kortom: Tot 5000 mg omega 3 vetzuren per dag wordt als veilig beschouwd. Als u enige negatieve symptomen ervaart, verlaag dan uw inname of overschakelen naar voedselbronnen.

Tot slot

Omega 3 is een essentieel onderdeel van de voeding en supplementen zoals visolie zijn in verband gebracht met een aantal gezondheidsvoordelen.

Het consumeren van te veel visolie kan echter wel een negatieve invloed hebben op uw gezondheid. Dit kan leiden tot bijwerkingen zoals hoge bloedsuikerspiegel, slapeloosheid en gewichtstoename.

Houd u aan de aanbevolen dosering en streef ernaar om de meerderheid van uw omega 3 vetzuren uit volledige voedselbronnen te halen.