BIOTINE

7 Gezondheidsvoordelen van biotine

Biotine is een in water oplosbare B-vitamine die je lichaam helpt voedsel in energie om te zetten.

Het is vooral belangrijk tijdens de zwangerschap en borstvoeding.

Daarnaast is het belangrijk voor de gezondheid van het haar, huid en nagels.

Dit artikel legt alles uit wat u moet weten over biotine, inclusief de 7 belangrijkste gezondheidsvoordelen.

Wat is Biotine?

Biotine is een van de B-vitamines, ook bekend als vitamine B7.

Voorheen ooit co-enzym R en vitamine H genoemd. De H staat voor Haar und Haut , dat Duits is voor haar en huid.

Biotine is oplosbaar in water, wat betekent dat het lichaam het niet opslaat. Het heeft veel belangrijke functies in het lichaam.

Het is noodzakelijk voor de functie van verschillende enzymen die bekend staan ​​als carboxylasen. Deze biotine bevattende enzymen nemen deel aan belangrijke metabolische pathways, zoals de productie van glucose en vetzuren(1).

Een vaak aanbevolen inname is 5 microgram (microgram) per dag bij zuigelingen en 30 microgram bij volwassenen. Dit gaat tot 35 mcg per dag bij vrouwen die borstvoeding geven.

Biotine tekort is vrij zeldzaam. Sommige groepen, zoals zwangere vrouwen kunnen dit echter in milde vormen ervaren (2).

Het eten van rauwe eieren kan ook leiden tot een tekort, maar je zou heel veel eieren moeten eten voor een zeer lange tijd. Rauwe eiwitten bevatten een eiwit genaamd avidine, dat zich bindt aan biotine en voorkomt het absorberen ervan. Avidine wordt tijdens het koken geïnactiveerd.

Kortom: Biotine is in water oplosbare B-vitamine die belangrijk is voor het energie metabolisme. Een tekort is vrij zeldzaam, hoewel het geassocieerd is met het langetermijn consumptie van rauwe eieren.

1.Speelt een sleutelrol in de metabolisme van macronutriënten

Biotine is belangrijk voor de productie van energie. Verschillende enzymen hebben het bijvoorbeeld nodig om goed te kunnen functioneren(1).

Deze enzymen zijn betrokken bij de stofwisseling van koolhydraten, vet en eiwit.  Zij beginnen kritische stappen in de metabolische processen van deze voedingsstoffen.

Biotine speelt een rol in:

  • Gluconeogenese: Deze metabolische weg maakt het mogelijk om glucose te produceren uit andere bronnen dan koolhydraten, zoals aminozuren. Biotine houdende enzymen helpen dit proces in te leiden(3).
  • Vetzuursynthese: Het ondersteunt enzymen die reacties activeren die belangrijk zijn voor de productie van vetzuren(4).
  • De afbraak van aminozuren: Biotine bevattende enzymen zijn betrokken bij het metabolisme van verschillende belangrijke aminozuren, waaronder leucine(5).

Kortom: Het helpt bij de productie van energie. Het ondersteunt een aantal enzymen die betrokken zijn bij het metabolisme van koolhydraten, vetten en eiwitten.

2. Kan helpen bij broze nagels

Brosse nagels zijn zwak en worden gemakkelijk afgebroken, gespleten of gebarsten.

Het is een veel voorkomende aandoening die naar schatting ongeveer 20% van de wereldbevolking treft (6).

Biotine kan baat hebben bij broze nagels(7).

In één onderzoek kregen 8 mensen met broze nagels gedurende 6 tot 15 maanden 2,5 mg per dag. Nageldikte verbeterd met 25% bij alle 8 deelnemers. Het splijten van de nagels was ook verminderd(8).

Een andere studie van 35 mensen met broze nagels bleek dat 2,5 mg biotine per dag gedurende 1,5 tot 7 maanden de symptomen bij 67% van de deelnemers verbeterde(9).

Deze studies waren echter klein en er is meer onderzoek nodig.

Kortom: Broze nagels zijn fragiel en worden gemakkelijk gespleten of gebarsten. Biotine-supplementen kunnen helpen de nagels te versterken.

3. Goed voor je haar

Biotine vaak geassocieerd met een verhoogde haargroei en gezonder, sterker haar.

Verrassend genoeg is er heel weinig bewijs om dit te ondersteunen.

Een tekort aan biotine kan echter leiden tot haarverlies, wat erop wijst dat de vitamine belangrijk is voor haar(2, 10).

Hoewel het vaak wordt verkocht als een alternatieve behandeling voor haaruitval, alleen mensen met een echt tekort kunnen een significant voordeel behalen(11).

Of het de haargroei bij gezonde mensen verbetert, is nog niet vastgesteld.

Kortom: Biotine zou de haargroei en gezond haar bevorderen, maar het bewijs is zwak. Een tekort is echter in verband gebracht met haarverlies en degenen die een tekort hebben, kunnen baat hebben bij aanvulling.

4. Speelt een rol tijdens zwangerschap en borstvoeding

Biotine is belangrijk tijdens de zwangerschap en borstvoeding. Deze levensstadia zijn geassocieerd met een verhoogde behoefte aan deze vitamine (12, 13).

In feite is er geschat dat tot 50% van de zwangere vrouwen een milde biotine tekort kan ontwikkelen. Dit betekent dat het hun welzijn enigszins kan beïnvloeden, maar is niet ernstig genoeg om merkbare symptomen te veroorzaken (14, 15, 16).

Er wordt gedacht dat er tekorten optreden als gevolg van de snellere afbraak van biotine in het lichaam tijdens de zwangerschap(17).

Bovendien is een belangrijke reden tot bezorgdheid dat dierstudies hebben aangetoond dat een tekort tijdens de zwangerschap geboorteafwijkingen kan veroorzaken (18, 19, 20).

Vergeet echter niet om altijd uw arts of diëtist/voedingsdeskundige te raadplegen voordat u supplementen neemt tijdens de zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding.

Kortom: Als u zwanger bent of borstvoeding geeft, kan uw biotine behoefte toenemen. Zo’n 50% van de vrouwen krijgt minder vitamine dan ze nodig hebben tijdens de zwangerschap

5.Kan de bloedsuikerspiegel verlagen bij diabetici

Diabetes type 2 is een stofwisselingsziekte. Het wordt gekenmerkt door hoge bloedsuikerspiegels en een verminderde insulinefunctie .

Onderzoekers hebben onderzocht hoe biotine supplementen invloed kunnen hebben op de bloedsuikerspiegel bij diabetes type 2.

Er zijn aanwijzingen dat biotineconcentraties in het bloed bij mensen met diabetes lager kunnen zijn in vergelijking met gezonde personen(21).

Studies bij diabetici alleen hebben geen eenduidig resultaat opgeleverd(21, 22).

Verschillende gecontroleerde studies geven aan dat biotine supplementen in combinatie met het mineraal chroom, de bloedsuikerspiegels kunnen verlagen bij sommige mensen met diabetes type 2(23, 24, 25, 26).

Kortom: In combinatie met chroom kan het helpen bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes type 2.

6.Kan de huid ten goede komen

De rol van biotine voor de gezondheid van de huid is nog niet goed begrepen. Het is echter bekend dat u rode, schilferige huiduitslag kan krijgen als u een tekort heeft (27, 28).

Sommige studies suggereren ook dat een tekort soms een huidaandoening genaamd Seborroïsch eczeem kan veroorzaken(29, 30).

De rol van biotine voor de gezondheid van de huid kan te maken hebben met het effect ervan op het vetmetabolisme, wat belangrijk is voor de huid en kan worden aangetast wanneer biotine ontbreekt(27).

Er zijn geen aanwijzingen dat het de gezondheid van de huid verbetert bij mensen die geen tekort hebben aan deze vitamine.

Kortom: Mensen met een biotine tekort kunnen huidproblemen ervaren. Er is echter geen bewijs dat de vitamine voordelen heeft voor de huid bij mensen die geen tekort hebben.

7.Heeft invloed op multiple sclerose

Multiple sclerose (MS) is een auto-immuunziekte. Bij MS wordt de beschermende bedekking van zenuwvezels in de hersenen, het ruggenmerg en de ogen beschadigd of vernietigd(31).

Deze beschermende omhulling genaamd myeline en biotine wordt beschouwd als een belangrijke factor bij het produceren ervan(32).

Een studie onder 23 mensen met progressieve MS heeft het gebruik van hoge doses biotine getest. Meer dan 90% van de deelnemers had een zekere mate van klinische verbetering(33)

Hoewel deze bevinding veel meer onderzoek vereist, zijn er ten minste twee gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken uitgevoerd bij mensen met progressieve MS. De eindresultaten zijn niet gepubliceerd, maar de voorlopige resultaten zijn veelbelovend  (34, 35, 36).

Kortom: Hoge doses helpt waarschijnlijk voor de behandeling van multiple sclerose, een ernstige ziekte die het centrale zenuwstelsel aantast.

Welke voedingsmiddelen bevatten het?

Biotine is te vinden in een breed scala aan voedingsmiddelen, dus een feitelijke tekort is zeldzaam.

Voedingsmiddelen die bijzonder goede bronnen zijn, zijn onder andere:

  • Orgaanvlees, zoals lever en nieren
  • Gist
  • Eidooiers
  • Kaas
  • Peulvruchten, zoals sojabonen en pinda
  • Bladgroenten
  • Bloemkool
  • champignons
  • Noten en notenpasta

Bovendien produceren uw darmbacteriën een klein beetje biotine. Het is ook beschikbaar als een supplement, hetzij op zichzelf of als vitamine supplement.

Kortom: Veel voedingsmiddelen bevatten aanzienlijke hoeveelheden biotine en het is ook beschikbaar als supplement. Je darmbacteriën kunnen het ook produceren.

Veiligheid en bijwerkingen

Biotine wordt als zeer veilig beschouwd. Zelfs megadoses van maximaal 300 milligram per dag om multiple sclerose te behandelen hebben niet geleid tot nadelige bijwerkingen(33).

Om dit in perspectief te plaatsen, is 300 milligram 10.000 keer de gebruikelijke aanbevolen dosis van 30 microgram voor volwassenen.

Omdat het een in water oplosbare vitamine is, worden overtollige hoeveelheden uitgescheiden in de urine.

Er zijn echter enkele meldingen geweest van hoge doses biotine, die vreemde resultaten bij schildklieronderzoeken veroorzaakte. Neem daarom voor gebruik contact op met uw arts als u op dit moment schildkliermedicatie gebruikt(37).

Kortom: Biotine lijkt erg veilig, zelfs bij extreem hoge doses. Er zijn geen bijwerkingen bekend van supplementen met biotine.

Tot slot

Biotine is een B-vitamine die een cruciale rol speelt bij koolhydraten, vet, eiwit en metabolisme.

Veel van de mogelijke voordelen voor de gezondheid zijn gebaseerd op zwak bewijs. Niettemin kan het belangrijk zijn voor uw huid, haar en nagels.

Bovendien kunnen zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven meer biotine nodig hebben. Hoge doses worden ook onderzocht als een mogelijke behandeling voor multiple sclerose.

Je kunt het vinden in een breed scala aan voedingsmiddelen, dus een werkelijke tekort is zeer zeldzaam.

Om deze reden hebben supplementen waarschijnlijk geen significante voordelen voor gezonde mensen die een uitgebalanceerde voeding volgen dat gebaseerd is op echt voedsel.