Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

7 Gezondheidsvoordelen van biotine

2098 Views

7 Gezondheidsvoordelen van biotine

Biotine is een in water oplosbare B-vitamine die je lichaam helpt voedsel in energie om te zetten.

Het is vooral belangrijk tijdens de zwangerschap en borstvoeding.

Daarnaast is biotine belangrijk voor de gezondheid van het haar, huid en nagels.

Dit artikel legt alles uit wat u moet weten over biotine, inclusief de 7 belangrijkste gezondheidsvoordelen.

Wat is Biotine?

Biotine behoort tot het vitamine B-complex, ook bekend als vitamine B7.

Het werd ooit co-enzym R en vitamine H genoemd. De H staat voor Haar und Haut , dat Duits is voor haar en huid.

Biotine is oplosbaar in water, wat betekent dat het lichaam het niet opslaat. Het heeft veel belangrijke functies in het lichaam.

Het is noodzakelijk voor de functie van verschillende enzymen die bekend staan ​​als carboxylases. Deze biotine-bevattende enzymen nemen deel aan belangrijke metabole routes, zoals de productie van glucose en vetzuren(1).

Een vaak aanbevolen inname is 5 microgram (microgram) per dag bij zuigelingen en 30 microgram bij volwassenen. Dit gaat tot 35 mcg per dag bij vrouwen die borstvoeding geven.

Biotine-deficiëntie (tekort) is vrij zeldzaam. Sommige groepen, zoals zwangere vrouwen, kunnen dit echter in milde vormen ervaren (2).

Het eten van rauwe eieren kan ook leiden tot een tekort, maar je zou heel veel eieren moeten eten voor een zeer lange tijd. Rauwe eiwitten bevatten een eiwit genaamd avidine, dat zich bindt aan biotine en de opname ervan voorkomt. Avidine wordt tijdens het koken geïnactiveerd.

Kortom: Biotine is een in water oplosbare B-vitamine die belangrijk is voor het energiestofwisseling. Een tekort is vrij zeldzaam, hoewel het geassocieerd is met de consumptie op lange termijn van rauwe eieren.

1.Speelt een sleutelrol in de stofwisseling van macronutriënten

Biotine is belangrijk voor de productie van energie. Verschillende enzymen hebben het bijvoorbeeld nodig om goed te kunnen functioneren(1).

Deze enzymen zijn betrokken bij de stofwisseling van koolhydraten, vet en eiwit. Ze initiëren de kritische stappen in de stofwisseling processen van deze voedingsstoffen.

Biotine speelt een rol in:

  • Gluconeogenese: Deze metabolische route maakt glucoseproductie mogelijk van andere bronnen dan koolhydraten, zoals aminozuren. Biotine-bevattende enzymen helpen dit proces te initiëren (3).
  • Vetzuursynthese: Biotine ondersteunt enzymen die reacties activeren die belangrijk zijn voor de productie van vetzuren(4).
  • De afbraak van aminozuren: Biotine-bevattende enzymen zijn betrokken bij de stofwisseling van verschillende belangrijke aminozuren, waaronder leucine(5).

Kortom: Biotine helpt bij de productie van energie. Het ondersteunt een aantal enzymen die betrokken zijn bij de stofwisseling van koolhydraten, vetten en eiwitten.

2. Kan helpen bij broze nagels

Brosse nagels zijn zwak en worden gemakkelijk afgebroken, gespleten of gebarsten.

Het is een veel voorkomende aandoening die naar schatting ongeveer 20% van de wereldbevolking treft (6).

Biotine kan baat hebben bij broze nagels(7).

In één onderzoek kregen 8 mensen met broze nagels gedurende 6 tot 15 maanden 2,5 mg biotine per dag. Nageldikte verbeterd met 25% bij alle 8 deelnemers. Het splijten van de nagels was ook verminderd(8).

Een andere studie van 35 mensen met broze nagels vond dat 2,5 mg biotine per dag gedurende 1,5 tot 7 maanden de symptomen bij 67% van de deelnemers verbeterde(9).

Deze studies waren echter klein en er is meer onderzoek nodig.

Kortom: Broze nagels zijn fragiel en worden gemakkelijk gespleten of gebarsten. Biotine-supplementen kunnen helpen de nagels te versterken.

3. Goed voor je haar

Biotine wordt vaak geassocieerd met een verhoogde haargroei en gezonder, sterker haar.

Verrassend genoeg is er heel weinig bewijs om dit te ondersteunen.

Een tekort aan biotine kan echter tot haarverlies leiden , wat erop wijst dat de vitamine belangrijk is voor haar(2, 10).

Hoewel het vaak op de markt wordt gebracht als een alternatieve behandeling voor haarverlies, alleen mensen met een echt biotine tekort kunnen een significant voordeel behalen(11).

Of het de haargroei bij gezonde mensen verbetert, moet nog worden vastgesteld.

Kortom: Biotine zou de haargroei en gezond haar bevorderen, maar het bewijs is zwak. Een tekort is echter in verband gebracht met haarverlies en degenen die een tekort hebben, kunnen baat hebben bij aanvulling.

4. Speelt een rol tijdens zwangerschap en borstvoeding

Biotine is belangrijk tijdens de zwangerschap en borstvoeding. Deze levensfasen zijn geassocieerd met een verhoogde behoefte aan deze vitamine (12, 13).

In feite wordt er geschat dat tot 50% van de zwangere vrouwen een milde biotine-tekort kan ontwikkelen.Dit betekent dat het hun welzijn enigszins kan beïnvloeden, maar niet ernstig genoeg is om merkbare symptomen te veroorzaken (14, 15, 16).

Er wordt gedacht dat er tekorten optreden als gevolg van de snellere afbraak van biotine in het lichaam tijdens de zwangerschap(17).

Bovendien is een belangrijke reden tot bezorgdheid dat dierstudies hebben aangetoond dat een tekort aan biotine tijdens de zwangerschap geboorteafwijkingen kan veroorzaken (18, 19, 20).

Vergeet echter niet om altijd uw arts of diëtist / voedingsdeskundige te raadplegen voordat u supplementen neemt tijdens de zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding.

Kortom: Als u zwanger bent of borstvoeding geeft, kan uw biotine behoefte omhoog gaan.  Tot 50% van de vrouwen krijgt minder vitamine dan ze nodig hebben tijdens de zwangerschap

5.Kan de bloedsuikerspiegel verlagen bij diabetici

Diabetes type 2 is een stofwisselingsziekte. Het wordt gekenmerkt door hoge bloedsuikerspiegels en een verminderde insulinefunctie .

Onderzoekers hebben onderzocht hoe biotinesupplementen invloed hebben op de bloedsuikerspiegel bij type 2 diabetici.

Er zijn aanwijzingen dat biotineconcentraties in het bloed bij mensen met diabetes lager kunnen zijn in vergelijking met gezonde personen(21).

Studies bij diabetici alleen hebben geen eenduidig resultaat opgeleverd(21, 22).

Verschillende gecontroleerde onderzoeken wijzen echter uit dat biotinesupplementen, in combinatie met het mineraal chroom, de bloedsuikerspiegels kunnen verlagen bij sommige mensen met type 2-diabetes(23, 24, 25, 26).

Kortom: In combinatie met chroom kan biotine helpen bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel bij mensen met type 2 diabetes.

6.Kan de huid ten goede komen

De rol van biotine in de gezondheid van de huid wordt niet goed begrepen. Het is echter bekend dat u rode, schilferige huiduitslag krijgt als u een tekort heeft (27, 28).

Sommige studies suggereren ook dat biotine tekort soms een huidaandoening genaamd Seborroïsch eczeem kan veroorzaken(29, 30).

De rol van biotine in de gezondheid van de huid kan te maken hebben met het effect ervan op het vetmetabolisme, dat belangrijk is voor de huid en mogelijk verstoord is wanneer biotine ontbreekt (27).

Er zijn geen aanwijzingen dat biotine de gezondheid van de huid verbetert bij mensen die geen tekort hebben aan de vitamine.

Kortom: Mensen met een biotine-tekort kunnen huidproblemen ervaren. Er is echter geen bewijs dat de vitamine voordelen heeft voor de huid bij mensen die geen deficiëntie hebben.

7.Heeft invloed op multiple sclerose

Multiple sclerose (MS) is een auto-immuunziekte. Bij MS wordt de beschermende bedekking van zenuwvezels in de hersenen, het ruggenmerg en de ogen beschadigd of vernietigd(31).

Deze beschermende omhulling wordt myeline genoemd en er wordt gedacht dat biotine een belangrijke factor is bij de productie ervan(32).

Een studie  onder 23 mensen met progressieve MS testte het gebruik van hoge doses biotine.Meer dan 90% van de deelnemers had enige mate van klinische verbetering(33)

Hoewel deze bevinding veel meer onderzoek vereist, zijn er ten minste twee gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken uitgevoerd bij mensen met progressieve MS. De eindresultaten zijn niet gepubliceerd, maar de voorlopige resultaten zijn veelbelovend  (34, 35, 36).

Kortom: Hoge doses biotine helpt waarschijnlijk voor de behandeling van multiple sclerose, een ernstige ziekte die het centrale zenuwstelsel aantast.

Welke voedingsmiddelen bevatten biotine?

Biotine is te vinden in een breed scala aan voedingsmiddelen, dus een echte tekortkoming is zeldzaam.

Voedingsmiddelen die bijzonder goede bronnen zijn, zijn onder andere:

  • Orgaanvlees, zoals lever en nieren
  • Gist
  • Eidooiers
  • Kaas
  • Peulvruchten, zoals sojabonen en pinda
  • Bladgroenten
  • Bloemkool
  • champignons
  • Noten en notenpasta

Bovendien produceren uw darmbacteriën een beetje biotine. Het is ook beschikbaar als een supplement, hetzij op zichzelf of als vitamine supplement.

Kortom: Veel voedingsmiddelen bevatten aanzienlijke hoeveelheden biotine en het is ook beschikbaar als supplement. Je darmbacteriën kunnen het ook produceren.

Veiligheid en bijwerkingen

Biotine wordt als zeer veilig beschouwd. Zelfs mega-doses van maximaal 300 milligram per dag om multiple sclerose te behandelen hebben niet geleid tot nadelige bijwerkingen(33).

Om dit in perspectief te plaatsen, is 300 milligram 10.000 keer de gebruikelijke aanbevolen dosis van 30 microgram voor volwassenen.

Omdat het een in water oplosbare vitamine is, worden overtollige hoeveelheden uitgescheiden in de urine.

Er zijn echter enkele meldingen geweest van hoge doses biotine, wat vreemde resultaten bij schildklieronderzoeken veroorzaakte. Neem daarom voor gebruik contact op met uw arts als u op dit moment schildkliermedicatie gebruikt(37).

Kortom: Biotine lijkt erg veilig, zelfs bij extreem hoge doses. Er zijn geen bijwerkingen bekend van suppletie met biotine.

Tot slot

Biotine is een B-vitamine die een cruciale rol speelt bij koolhydraten, vet, eiwit en stofwisseling.

Veel van de mogelijke voordelen voor de gezondheid zijn gebaseerd op zwak bewijs. Niettemin kan het belangrijk zijn voor uw huid, haar en nagels.

Bovendien kunnen zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven meer biotine nodig hebben. Hoge doses worden ook onderzocht als een mogelijke behandeling voor multiple sclerose.

Je kunt biotine vinden in een breed scala aan voedingsmiddelen, dus daadwerkelijke tekortkoming is zeer zeldzaam.

Om deze reden hebben supplementen waarschijnlijk geen significante voordelen voor gezonde mensen die een uitgebalanceerd dieet volgen dat gebaseerd is op echt voedsel.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negen + 7 =

It is main inner container footer text