bittere voedingsmiddelen

9 Bittere voedingsmiddelen dat goed voor je is

Bittere voedingsmiddelen krijgt soms een slechte reputatie in de culinaire wereld, omdat hun sterke smaken onaangenaam zijn voor kieskeurige eters.

Maar bittere voedingsmiddelen zijn ongelooflijk voedzaam en bevat een grote verscheidenheid aan plantaardige stoffen die aanzienlijke gezondheidsvoordelen hebben.

Sommige van deze voordelen omvatten een lager risico op vele ziekten – waaronder kanker, hartaandoeningen en diabetes – en een betere darm-, oog- en levergezondheid.

Hier zijn 9 bittere voedingsmiddelen die goed zijn voor je gezondheid.

1.Bittermeloen

Bittermeloen is een groene met een wratachtige schil die extreem bitter smaakt.

Het wordt gegeten in Aziatische, Afrikaanse en Caribische landen, maar minder populair in andere gebieden.

Bittermeloen zit vol met fytochemicaliën zoals triterpenoïden, polyfenolen en flavonoïden waarvan is aangetoond dat ze de groei van verschillende soorten kankers in zowel reageerbuis- als dierstudies vertragen (1, 2).

Het wordt ook gebruikt in de natuurlijke geneeskunde om de bloedsuikerspiegel te verlagen bij mensen met diabetes.

Uit een 4 weken durende studie bleek dat het dagelijks consumeren van 2000 mg gedroogde, poedervormige bittermeloen de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes aanzienlijk verlaagde, maar niet zo veel als een conventioneel diabetes geneesmiddel(3).

Een grotere studie vond gemengde resultaten bij mensen en stelde vast dat er onvoldoende bewijs is om bittermeloen supplementen aan te bevelen aan mensen met diabetes(4).

Net als de meeste bittere voedingsmiddelen is bittermeloen rijk aan antioxidanten, die helpen bij het voorkomen van celschade veroorzaakt door vrije radicalen en die het risico op hartaandoeningen en diabetes kunnen verminderen(567).

Kortom: Bittermeloen zit boordevol natuurlijke, plantaardige chemicaliën die kunnen helpen kanker te voorkomen, oxidatieve stress te verminderen en de bloedsuikerspiegel te verlagen.

2. Kruisbloemige groenten

De kruisbloemigenfamilie bevat veel bitter smakende groenten, waaronder broccoli, spruitjes, kool, boerenkool, radijs en rucola.

Deze voedingsmiddelen bevatten verbindingen genaamd glucosinolaten, die hun een bittere smaak geven en verantwoordelijk zijn voor veel van hun gezondheidsvoordelen(8).

Uit reageerbuis- en dierstudies is gebleken dat glucosinolaten de groei en verspreiding van kankercellen kunnen vertragen, maar deze resultaten zijn niet consistent gerepliceerd in studies bij mensen (91011).

Hoewel sommige gegevens suggereren dat mensen die meer kruisbloemige groenten eten een lager risico op kanker hebben, zijn niet alle studies het erover eens(812).

Sommige onderzoekers zijn van mening dat deze discrepantie te wijten kan zijn aan genetische verschillen tussen mensen, evenals aan natuurlijke verschillen in glucosinolaatgehalte als gevolg van groenteteelt omstandigheden en kookmethoden. Meer onderzoek is nodig(1113).

Naast hun potentiële kankerbestrijdende effecten, helpen glucosinolaten in kruisbloemige groenten uw leverenzymen gassen effectiever te verwerken, waardoor hun negatieve effecten op uw lichaam verminderen (14).

Hoewel er geen officiële aanbevelingen zijn gedaan, suggereren sommige onderzoeken dat het eten van ten minste vijf porties kruisbloemige groenten per week de meeste gezondheidsvoordelen oplevert (8).

Kortom: Kruisbloemige groenten zoals broccoli en kool bevatten krachtige kankerverwekkende verbindingen en kunnen het vermogen van uw lever om gifstoffen te verwerken verbeteren.

3. Paardenbloem

Je zou kunnen denken dat paardenbloemen een lastig onkruid in de tuin is, maar hun bladeren zijn eetbaar en zeer voedzaam.

Paardenbloem hebben groene bladeren met onregelmatige randen. Ze kunnen rauw worden gegeten in salades, gebakken als bijgerecht of opgenomen in soepen en pasta’s.

Omdat ze erg bitter zijn, worden paardenbloem bladeren vaak gecombineerd met andere smaken zoals knoflook of citroen.

Hoewel er weinig onderzoek is naar de specifieke gezondheidsvoordelen van paardenbloemblad, zijn ze rijk aan veel vitamines en mineralen, waaronder calcium, mangaan, ijzer en vitamine A, C en K(15).

Ze bevatten ook de carotenoïden luteïne en zeaxanthine, die uw ogen beschermen tegen cataracten en maculaire degeneratie(16).

Bovendien is paardenbloemblad een uitstekende bron van de prebiotica inuline en oligofructose, die de groei van gezonde darmbacteriën bevorderen(17).

Kortom: De balderen van de paardebloem zijn rijk aan vitamines en mineralen, bevatten carotenoïden die de gezondheid van het oog ten goede komen en zijn een bron van prebiotica die de groei van gezonde darmbacteriën stimuleren.

4. Citrusschil

Terwijl het vruchtvlees en het sap van citrusvruchten zoals citroenen, sinaasappels en grapefruits een zoete of zure smaak hebben, is de buitenste schil en het witte merg behoorlijk bitter.

Dit komt door de aanwezigheid van flavonoïden, die de vrucht beschermen tegen ongedierte, maar veel voordelen voor de mens hebben.

In feite bevatten citroenschillen een hogere concentratie flavonoïden dan enig ander deel van de vrucht(18).

Twee van de meest voorkomende citrusflavonoïden zijn hesperidine en naringine – beide zijn krachtige antioxidanten(19).

Onderzoek bij reageerbuizen en dieren suggereert dat flavonoïden uit citrusvruchten kanker kan helpen bestrijden door ontstekingen te verminderen, ontgifting te verbeteren en de groei en verspreiding van kankercellen te vertragen, maar onderzoek bij de mens is nodig(20).

Als u citrusschillen in uw voeding wilt opnemen, kan het worden geraspt en als schil worden gebruikt, gedroogd en gebruikt in kruidenmixen of zelfs gekonfijt en toegevoegd aan desserts.

Kortom: Citrusschil heeft een bittere smaak vanwege de hoge concentratie flavonoïden. Deze krachtige antioxidanten kunnen ontstekingen verminderen en helpen beschermen tegen kanker.

5. Cranberry

Cranberry zijn zure, bittere rode bessen die rauw, gekookt, gedroogd of geperst kunnen worden gegeten.

Ze bevatten een soort polyfenol, bekend als type-A proanthocyanidinen, die kunnen voorkomen dat bacteriën aan oppervlakken blijven plakken, zoals uw lichaamsweefsels.

Dit kan gunstig zijn voor het verminderen van bacterieel tandbederf, het verlagen van uw risico op H. pylori-infecties in de maag en zelfs het voorkomen van E. coli-infecties in uw darmkanaal en urinewegen (21222324).

Hoewel veel van deze studies werden uitgevoerd in reageerbuizen of dieren, zijn de resultaten van onderzoek bij de mens veelbelovend.

Uit een onderzoek van 90 dagen bleek dat het dagelijks drinken van ongeveer twee kopjes (500 ml) van cranberrysap elke dag hielp H. pylori maaginfecties driemaal effectiever te elimineren dan een placebo22).

Andere onderzoeken hebben aangetoond dat een dagelijkse dosis cranberry-pillen die minstens 36 mg proanthocyanidine bevatten, de frequentie van urineweginfecties (UTI’s), vooral bij vrouwen aanzienlijk kan verminderen(25262728).

Naast hun antibacteriële eigenschappen zijn cranberries ongelooflijk rijk aan antioxidanten. In feite bevatten ze de hoogste concentratie van de 24 meest gegeten vruchten(29).

Dit kan verklaren waarom regelmatige consumptie van cranberrysap is gekoppeld aan een betere gezondheid van het hart, waaronder verminderde ontsteking, bloedsuikerspiegel, bloeddruk en triglyceridenspiegels(30).

Kortom: Cranberries zijn rijk aan polyfenolen en antioxidanten die verschillende soorten bacteriële infecties helpen voorkomen en de gezondheid van het hart kunnen verbeteren.

6. Cacao

Cacaopoeder wordt gemaakt van de bonen van de cacaoplant en smaakt extreem bitter wanneer het ongezoet is.

Het wordt vaak gebruikt in een verscheidenheid aan desserts en wordt ook gemengd met cacaoboter, cacaolikeur, vanille en suiker om chocolade te maken.

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die minstens vijf keer per week chocolade eten een 56% lager risico hebben op hartziekten, in vergelijking met mensen die helemaal geen chocolade eten(31).

Dit komt waarschijnlijk door de polyfenolen en antioxidanten in cacao, die de bloedvaten kunnen verwijden en ontstekingen kunnen verminderen, waardoor uw hart wordt beschermd(32).

Cacao is ook een goede bron van verschillende sporen mineralen, waaronder koper, mangaan, magnesium en ijzer(33).

Ongezoet cacaopoeder, cacaobonen en extra pure chocolade bevatten het grootste aantal antioxidanten en de minste hoeveelheid suiker. Daarom zorgen ze voor gezonde toevoegingen aan uw voeding(34).

Kortom: Cacao is rijk aan polyfenolen, antioxidanten en sporenelementen en regelmatige consumptie kan beschermen tegen hartziekten.

7. Koffie

Koffie is één van de meest geconsumeerde dranken ter wereld en de belangrijkste bron van antioxidanten in de Nederlandse voeding(35).

Net als de meeste bittere voedingsmiddelen zit koffie vol met polyfenolen die het brouwsel zijn unieke smaak geeft.

Eén van de meest voorkomende polyfenolen in koffie is chlorogeenzuur, een sterke antioxidant die waarschijnlijk verantwoordelijk is voor de vele gezondheidsvoordelen van koffie, waaronder verminderde oxidatieve schade en een lager risico op hartziekten en diabetes(363738).

Studies tonen aan dat het drinken van 3-4 kopjes koffie per dag uw risico op overlijden, kanker en hartaandoeningen met respectievelijk 17%, 15% en 18% kan verminderen, in vergelijking met helemaal geen koffie drinken(39).

Een afzonderlijke analyse wees uit dat elke hoeveelheid koffie die per dag wordt geconsumeerd, het risico op diabetes type 2 met 7% vermindert(40).

Sommige onderzoeken suggereren ook dat cafeïne houdende koffie kan helpen bij het voorkomen van neurologische aandoeningen, waaronder de ziekte van Alzheimer en Parkinson, maar er is meer onderzoek nodig om te begrijpen waarom(4142).

Kortom: Koffie is een rijke bron van antioxidanten en polyfenolen. Het drinken van 3-4 kopjes per dag kan uw risico op overlijden, hartaandoeningen, diabetes en neurologische aandoeningen verminderen.

8. Groene thee

Groene thee is een andere populaire drank die over de hele wereld wordt geconsumeerd.

Het heeft een van nature bittere smaak vanwege de catechinen- en polyfenol inhoud.

De meest bekende van deze catechinen wordt epigallocatechinegallaat of EGCG genoemd.

Uit reageerbuis- en dierstudies blijkt dat EGCG de groei van kankercellen kan vertragen, maar het is onduidelijk of het hetzelfde effect heeft bij de mens(4344).

Hoewel uit onderzoek blijkt dat reguliere drinkers van groene thee minder risico lopen op het ontwikkelen van bepaalde vormen van kanker, hebben niet alle onderzoeken een voordeel aangetoond (45).

Groene thee bevat ook een verscheidenheid aan polyfenolen die werken als antioxidanten en ontstekingsremmers. Samen verminderen deze verbindingen de schade door vrije radicalen en ontstekingen, wat het risico op hartaandoeningen kan verlagen(464748).

Het drinken van slechts één kop groene thee per dag gaat namelijk gepaard met een bijna 20% lager risico op een hartaanval(49).

Kies groene thee boven zwarte of witte variëteiten voor de maximale dosis antioxidanten(4650).

Kortom: Groene thee bevat catechinen en polyfenolen die veel gezondheidsvoordelen bieden, waaronder mogelijke bescherming tegen kanker en een lager risico op hartaandoeningen.

9. Rode wijn

Rode wijn bevat twee hoofdtypen polyfenolen – proanthocyanidinen en tannines – die de wijn een diepe kleur en een bittere smaak geven.

De combinatie van alcohol en deze polyfenolen kan het risico op hartaandoeningen verminderen door de cholesterol oxidatie en bloedstolling te verminderen en de bloedvaten te vergroten(51).

Sommige nieuwere onderzoeken hebben ook aangetoond dat rode wijn goed voor je darm kan zijn.

Een kleine studie wees uit dat het dagelijks drinken van twee glazen rode wijn gedurende één maand het aantal gezonde darmbacteriën verhoogde(52).

Bovendien waren deze veranderingen in darmbacteriën direct geassocieerd met lagere cholesterolwaarden en verminderde ontsteking.

Andere voordelen van het drinken van rode wijn zijn een langer leven en een lager risico op diabetes en osteoporose(53).

Houd er rekening mee dat het drinken van alcohol in overmaat kan leiden tot leverschade en andere gezondheidsproblemen, dus gematigdheid is belangrijk.

Kortom: Rode wijn bevat polyfenolen die zijn gekoppeld aan een betere hart- en darmgezondheid. Het drinken van rode wijn kan ook de levensduur verlengen en het risico op diabetes en osteoporose verminderen.

Tot slot

Bitter smakende voedingsmiddelen hebben elk hun eigen unieke gezondheidsvoordelen, waaronder bescherming tegen kanker, hartaandoeningen en diabetes, evenals verminderde ontsteking en oxidatieve stress.

De meeste van deze voordelen komen van het brede scala aan polyfenolen, die fungeren als antioxidanten, ontstekingsremmers en zelfs prebiotica.

Omdat er zoveel soorten bittere voedingsmiddelen zijn om uit te kiezen, is het gemakkelijk om er ten minste enkele in uw voeding op te nemen om meerdere gezondheidsvoordelen te behalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.