Bitter voedsel krijgt soms een slechte reputatie in de culinaire wereld, omdat de sterke smaken van de bittere voedingsmiddelen de kieskeurige eters kunnen afschrikken.

Bitter voedsel is echter ongelooflijk voedzaam en bevat een grote verscheidenheid aan plantaardige chemicaliën die aanzienlijke gezondheidsvoordelen hebben.

Sommige van deze voordelen omvatten een lager risico op veel ziekten – waaronder kanker, hart- en vaatziekten en diabetes – en een betere gezondheid van de darmen, ogen en lever.

Hier zijn 9 bittere voedingsmiddelen die goed zijn voor je gezondheid.

18 Maanden Spotify Premium

Nu eenmalig slechts €14,99

Meer informatie

1.Bittermeloen

Bittermeloen is een groene met een komkommervormige meloen die zeer bitter smaakt.

Het wordt gegeten in Aziatische, Afrikaanse en Caribische landen, maar minder populair in andere gebieden.

Bittermeloen zit vol met fytochemicaliën zoals triterpenoïden, polyfenolen en flavonoïden waarvan is aangetoond dat ze de groei van verschillende soorten kankers in zowel reageerbuis- als dierstudies vertragen(12).

Het wordt ook gebruikt in de natuurgeneeskunde om de bloedsuikerspiegel te verlagen bij mensen met diabetes.

Een 4 weken durende studie toonde aan dat het consumeren van 2.000 mg gedroogde bittermeloen in poedervorm elke dag de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes aanzienlijk verlaagde – maar niet zo veel als een conventionele diabetes geneesmiddel(3).

Een groter overzicht vond gemengde resultaten bij mensen en bepaalde dat het bewijsmateriaal ontoereikend is om bittermeloen supplementen aan mensen met diabetes aan te bevelen(4).

Zoals de meeste bittere voedingsmiddelen is bittermeloen rijk aan antioxidanten, die celschade door vrije radicalen helpen voorkomen en uw risico op hart- en vaatziekten en diabetes kunnen verminderen.(567).

Kortom: Bittermeloen zit boordevol natuurlijke plantaardige chemicaliën die kunnen helpen kanker te voorkomen, oxidatieve stress te verminderen en de bloedsuikerspiegel te verlagen.

2. Kruisbloemige groenten

De kruisbloemige familie bevat veel bitter smakende groenten waaronder broccoli, spruitjes, kool, boerenkool, radijs en rucola.

Deze voedingsmiddelen bevatten verbindingen die glucosinolaten worden genoemd, die ze hun bittere smaak geven en verantwoordelijk zijn voor veel van hun gezondheidsvoordelen(8).

Uit reageerbuis- en dierstudies hebben aangetoond dat glucosinolaten de groei en verspreiding van kankercellen kunnen vertragen, maar deze resultaten zijn niet consequent gereproduceerd in menselijke studies(91011).

Hoewel sommige gegevens suggereren dat mensen die meer kruisbloemige groenten eten een lager risico op kanker hebben, zijn niet alle studies het eens.(812).

Sommige onderzoekers denken dat deze discrepantie te wijten kan zijn aan genetische verschillen tussen mensen, maar ook aan natuurlijke verschillen in glucosinolaatgehaltes als gevolg van plantaardige groeiomstandigheden en kookmethoden. Meer onderzoek is nodig(1113).

Naast hun potentiële kankerbestrijdende effecten, helpen glucosinolaten in kruisbloemige groenten uw leverenzymen om toxines effectiever te verwerken, waardoor hun negatieve effecten op uw lichaam worden verminderd(14).

Hoewel geen officiële aanbevelingen zijn vastgesteld, suggereert sommige onderzoek dat het eten van ten minste vijf porties kruisbloemige groenten per week de meeste gezondheidsvoordelen oplevert(8).

Kortom: Kruisbloemige groenten zoals broccoli en kool bevatten krachtige kankerbestrijdingsmiddelen en kunnen het vermogen van uw lever om giftige stoffen te verwerken verbeteren.

3. Paardenbloem

Je denkt misschien dat paardenbloemen slechts een onkruid in de tuin zijn, maar hun bladeren zijn eetbaar en zeer voedzaam.

Paardenbloemen hebben middelgrote, groene bladeren met onregelmatige randen. Ze kunnen rauw worden gegeten in salades, als bijgerecht worden gebakken of in soepen en pasta’s worden opgenomen.

Omdat ze erg bitter zijn, worden paardenbloemen bladeren vaak vergeleken met andere smaken zoals knoflook of citroen.

Hoewel er weinig onderzoek bestaat naar de specifieke gezondheidsvoordelen van paardenbloem bladeren, zijn ze rijk aan vele vitaminen en mineralen, waaronder calcium, mangaan, ijzer en vitaminen A, C en K.(15).

Ze bevatten ook de carotenoïden luteïne en zeaxanthine, die uw ogen beschermen tegen staar en maculadegeneratie(16).

Bovendien, paardebloemblad is een geweldige bron van de prebiotica inuline en oligofructose, die de groei van gezonde darmbacteriën bevorderen(17).

Kortom: Paardenbloemblad is rijk aan vitaminen en mineralen, bevat carotenoïden die de gezondheid van de ogen ten goede komen en is een bron van prebiotica die de groei van gezonde darmbacteriën bevorderen.

4. Citrusschil

Hoewel het vruchtvlees en het sap van citrusvruchten zoals citroenen, sinaasappels en grapefruits een zoete of scherpe smaak hebben, zijn de buitenste schil en het witte merg behoorlijk bitter.

Dit is te wijten aan de aanwezigheid van flavonoïden, die de vrucht beschermen tegen ongedierte, maar veel gezondheidsvoordelen hebben bij de mens.

In feite bevatten citrusschillen een hogere concentratie flavonoïden dan enig ander deel van de vrucht(18).

Twee van de meest overvloedige citrusvruchten flavonoïden zijn hesperidine en naringine – die beide krachtige antioxidanten zijn.(19).

De reageerbuis en het dierlijke onderzoek suggereren dat de flavonoïden van de citrusvrucht kunnen helpen kanker bestrijden door ontsteking te verminderen, ontgifting te verbeteren en de groei en verspreiding van kankercellen te vertragen, maar het menselijke onderzoek is nodig(20).

Als je citrusschillen in je voeding wilt opnemen, kan het geraspt en als schil worden gebruikt, gedroogd en gebruikt in kruidenmixen of zelfs gekonfijt en toegevoegd aan desserts.

Kortom: Citrusschil heeft een bittere smaak door de hoge concentratie flavonoïden. Deze krachtige antioxidanten kunnen ontstekingen verminderen en helpen beschermen tegen kanker.

5. Cranberry

Cranberry zijn zure, bittere rode bessen die rauw, gekookt, gedroogd of geperst kunnen worden.

Ze bevatten een type polyfenol dat bekend staat als proanthocyanidinen van het type A, dat kan voorkomen dat bacteriën zich aan het oppervlak hechten, zoals uw lichaamsweefsel.

Dit kan gunstig zijn voor het verminderen van bacterieel tandbederf, het verlagen van uw risico op H. pylori-infecties in de maag en zelfs het voorkomen van E. coli-infecties in uw darmkanaal en urinewegen (21222324).

Hoewel veel van deze studies werden uitgevoerd in reageerbuizen of dieren, zijn de resultaten van menselijk onderzoek veelbelovend.

Één studie van 90 dagen vond dat het drinken van ongeveer twee koppen (500 ml) van cranberrysap elke dag hielp pylorimaag besmettingen van H. drie keer effectiever elimineren dan een placebo.(22).

Andere studies hebben aangetoond dat een dagelijkse dosis cranberrypillen met ten minste 36 mg proanthocyanidinen per dag de frequentie van urineweginfecties (UTI’s) aanzienlijk kan verminderen, vooral bij vrouwen(25262728).

Naast hun antibacteriële eigenschappen zijn cranberry’s ongelooflijk rijk aan antioxidanten. In Feitelijk bevatten ze de hoogste concentratie van de 24 meest gegeten fruitsoorten(29).

Dit kan verklaren waarom regelmatige consumptie van cranberrysap in verband is gebracht met een betere hartgezondheid, met inbegrip van verminderde ontsteking, bloedsuikerspiegel, bloeddruk en triglyceriden gehalte.(30).

Kortom: Cranberries zijn rijk aan polyfenolen en antioxidanten die bijdragen aan het voorkomen van verschillende soorten bacteriële infecties en de gezondheid van het hart kunnen verbeteren.

6. Cacao

Cacaopoeder wordt gemaakt van de bonen van de cacaoplant en smaakt zeer bitter als het ongezoet is.

Vaak gebruikt in verschillende desserts, wordt het ook gemengd met cacaoboter, cacaolikeur, vanille en suiker om chocolade te maken.

Het onderzoek heeft geconstateerd dat de mensen die chocolade minstens vijf keer per week eten een 56% lager risico van hartkwaal hebben, in vergelijking met zij die helemaal geen chocolade eten(31).

Dit is waarschijnlijk te wijten aan de polyfenolen en antioxidanten in cacao, die de bloedvaten kunnen verwijden en ontstekingen kunnen verminderen, waardoor uw hart wordt beschermd(32).

Cacao is ook een goede bron van verschillende sporenelementen, waaronder koper, mangaan, magnesium en ijzer(33).

Ongezoet cacaopoeder, cacao nibs en extra pure chocolade bevatten het hoogste aantal antioxidanten en de minste hoeveelheid suiker. Daarom zorgen ze voor een gezonde aanvulling in je voeding.(34).

Kortom: Cacao is rijk aan polyfenolen, antioxidanten en sporenelementen, en regelmatige consumptie kan beschermen tegen hart- en vaatziekten.

7. Koffie

Koffie is één van de meest geconsumeerde dranken ter wereld en de belangrijkste bron van antioxidanten in de Nederlandse voeding(35).

Zoals de meeste bittere voedingsmiddelen is de koffie voorzien van polyfenolen die het brouwsel zijn unieke smaak geven.

Eén van de meest voorkomende polyfenolen in koffie is chlorogeenzuur, een sterk antioxidant dat waarschijnlijk verantwoordelijk is voor veel van de gezondheidsvoordelen van koffie, waaronder minder oxidatieve schade en een lager risico op hart- en vaatziekten en diabetes(363738).

Studies tonen aan dat het drinken van 3-4 kopjes koffie per dag uw risico’s op overlijden, kanker en hart- en vaatziekten met respectievelijk 17%, 15% en 18% kan verminderen in vergelijking met het drinken van helemaal geen koffie(39).

Een andere analyse toonde aan dat elke kop koffie die per dag wordt gedronken uw risico op diabetes type 2 met 7% vermindert(40).

Sommige onderzoek suggereert ook dat cafeïnevrije koffie kan helpen voorkomen dat neurologische aandoeningen, met name de ziekte van Alzheimer en Parkinson, maar meer onderzoek is nodig om te begrijpen waarom(4142).

Kortom: Koffie is een rijke bron van antioxidanten en polyfenolen. Het drinken van 3-4 kopjes per dag kan uw risico op overlijden, hart- en vaatziekten, diabetes en neurologische aandoeningen verminderen.

8. Groene thee

Groene thee is een andere populaire drank die over de hele wereld wordt gedronken.

Het heeft een natuurlijk bittere smaak door zijn catechine- en polyfenolgehalte.

De bekendste van deze catechines wordt epigallocatechine gallate, of EGCG genoemd.

Uit reageerbuis- en dierstudies blijkt dat EGCG de groei van kankercellen kan vertragen, maar het is onduidelijk of het hetzelfde effect heeft bij de mens(4344).

Hoewel sommige onderzoeken erop wijzen dat regelmatige drinkers van groene thee een lager risico hebben om bepaalde kankers te ontwikkelen, hebben niet alle studies een voordeel aangetoond(45).

Groene thee bevat ook een verscheidenheid aan polyfenolen die fungeren als antioxidanten en ontstekingsremmers. Samen verminderen deze samenstellingen schade van vrije radicalen en verminderen ze de ontsteking, wat uw risico op hart- en vaatziekten kan verlagen.(464748).

In feite, wordt het drinken van enkel één kopje groene thee dagelijks geassocieerd met een bijna 20% lager risico op een hartaanval.(49).

Kies groene thee boven zwarte of witte variëteiten voor de maximale dosis antioxidanten(4650).

Kortom: Groene thee bevat catechinen en polyfenolen die veel gezondheidsvoordelen bieden, waaronder mogelijke bescherming tegen kanker en een lager risico op hart- en vaatziekten.

9. Rode wijn

Rode wijn bevat twee hoofdtypen polyfenolen – proanthocyanidinen en tannines – die de wijn een diepe kleur en een bittere smaak geven.

De combinatie van alcohol en deze polyfenolen kan het risico op hartaandoeningen verminderen door de cholesterol oxidatie en bloedstolling te verminderen en de bloedvaten te vergroten(51).

Sommige nieuwere onderzoeken hebben ook aangetoond dat rode wijn goed voor je darm kan zijn.

Een kleine studie vond dat het drinken van twee glazen rode wijn per dag gedurende een maand het aantal gezonde darmbacteriën deed toenemen.(52).

Bovendien werden deze veranderingen in de darmbacteriën direct geassocieerd met een lager cholesterolgehalte en minder ontstekingen.

Andere voordelen van het drinken van rode wijn zijn een langer leven en een lager risico op diabetes en osteoporose(53).

Houd er rekening mee dat het drinken van een teveel aan alcohol kan leiden tot leverschade en andere gezondheidsproblemen, dus matiging is belangrijk.

Kortom: Rode wijn bevat polyfenolen die zijn gekoppeld aan een betere hart- en darmgezondheid. Het drinken van rode wijn kan ook een langere levensverwachting bevorderen en uw risico op diabetes en osteoporose verlagen.

Tot slot

Bitter smakende voedingsmiddelen hebben elk hun eigen unieke voordelen voor de gezondheid, waaronder bescherming tegen kanker, hart- en vaatziekten en diabetes, evenals minder ontstekingen en oxidatieve stress.

De meeste van deze voordelen komen van het brede scala aan polyfenolen, die als antioxyderend, ontstekingsremmend en zelfs als prebiotisch middel fungeren.

Omdat er zoveel soorten bitter voedsel zijn om uit te kiezen, is het gemakkelijk om er in ieder geval een aantal in je voedingspatroon op te nemen om zo meerdere gezondheidsvoordelen te behalen.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.