Blauw fruit krijgt zijn levendige kleur van nuttige plantaardige stoffen die polyfenolen worden genoemd.

In het bijzonder bevatten ze veel anthocyanen, een groep polyfenolen die blauwe kleur afgeven(1).

Deze verbindingen bieden echter meer dan alleen kleur.

Het onderzoek suggereert dat voeding met een hoog anthocyanengehalte de gezondheid van het hart kan bevorderen en uw risico op overgewicht, diabetes type 2, bepaalde kankers en andere ziekten kan verminderen(2).

Hier zijn 7 heerlijke blauwe vruchten met krachtige gezondheidsvoordelen.

1. Bosbessen

Bosbessen zijn lekker en boordevol voedingsstoffen.

Ze bevatten weinig calorieën , veel vezels en zitten boordevol essentiële micronutriënten, zoals mangaan en vitamine C en K ( 3 ).

Deze heerlijke bessen zijn ook hoog in anthocyanen, dat zijn krachtige antioxidanten die helpen je cellen te beschermen tegen schade door onstabiele moleculen die vrije radicalen worden genoemd(456).

Volgens één studie bij 10 gezonde mannen, kunnen de antioxidanten in ongeveer 300 gram bosbessen je DNA onmiddellijk beschermen tegen schade door vrije radicalen(7).

Bovendien geeft onderzoek aan dat voedingen met veel anthocyanen uit bosbessen en ander fruit en groenten chronische ziekten kunnen voorkomen, zoals hartaandoeningen, diabetes type 2, kanker en hersenaandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer (8910).

Kortom: Bosbessen zijn rijk aan essentiële voedingsstoffen en antioxidanten, die een rol spelen bij het voorkomen van celschade en het risico op chronische ziekten kunnen verminderen.

2. Bramen

Bramen zijn zoete en voedzame donkerblauwe bessen die verschillende gezondheidsvoordelen bieden.

Een 144 gram bramen bevat bijna 8 gram vezels, 40% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor mangaan en 34% van de ADH voor vitamine C( 11 ).

Dezelfde portie levert ook 24% van de ADH voor vitamine K, waardoor bramen één van de rijkste fruitbronnen van dit essentiële voedingsmiddel zijn( 11 ).

Vitamine K is noodzakelijk voor bloedstolling en speelt een belangrijke rol bij de gezondheid van de botten (12).

Hoewel het verband tussen vitamine K en de gezondheid van de botten nog steeds wordt onderzocht, geloven wetenschappers dat een gebrek aan vitamine K kan bijdragen aan osteoporose, een aandoening waarin je botten zwak en kwetsbaar worden(13).

Hoewel bladgroenten het hoogst zijn in vitamine K, bevatten een paar geselecteerde vruchten, zoals bramen, bosbessen en pruimen, ook voldoende hoeveelheden om je te helpen voldoen aan je dagelijkse behoeften( 3 , 11 ,1415).

Kortom: Bramen zitten vol met vezels, mangaan en vitamine C. Ze zijn ook één van de weinige vruchten met een hoog vitamine K-gehalte, dat een essentiële rol speelt in de bloedstolling en de gezondheid van de botten.

3. Vlierbessen

Vlierbes is één van de meest populaire plantengeneesmiddelen ter wereld. (1617).

Deze blauwpaarse vrucht kan je helpen je te verdedigen tegen de kou en griep door je immuunsysteem te versterken. Het is ook aangetoond dat het mensen helpt om sneller te herstellen van deze ziekten(18).

Onderzoek suggereert dat de heilzame plantaardige stoffen in vlierbessen gezonde immuuncellen kunnen activeren die helpen bij het bestrijden van verkoudheids- en griepvirussen (19).

Bovendien geven reageerbuisstudies aan dat geconcentreerde vlierbessenextracten het griepvirus kunnen bestrijden en voorkomen dat het cellen infecteert, hoewel dit nog steeds wordt onderzocht ( 20 ,21).

In één 5-daagse studie hielp het dagelijks innemen van 4 eetlepels (60 ml) geconcentreerde vlierbessensiroop mensen met griep gemiddeld 4 dagen sneller te herstellen dan degenen die het supplement niet namen (22).

Deze bessen bevatten ook veel vitamine C en B6, twee voedingsstoffen waarvan bekend is dat ze een gezond immuunsysteem bevorderen. Slechts 1 kop (145 gram) vlierbessen levert respectievelijk 58% en 20% van de DV’s voor vitamine C en B6 (232425).

Houd er rekening mee dat het misschien het beste is om deze bessen gekookt te eten. Rauwe vlierbessen kunnen maagklachten veroorzaken, vooral als ze onrijp worden gegeten( 26 ).

Kortom: Vlierbessen zijn een voedzame paarsblauwe bes die in de volksmond wordt gebruikt als een natuurlijke remedie tegen verkoudheid en griepsymptomen.

4. Concord druiven

Concord druiven zijn een gezonde, paarsblauwe vrucht die vers gegeten kan worden of gebruikt kan worden om wijn, sappen en jam van te maken.

Ze zitten boordevol nuttige plantaardige stoffen die als antioxidanten fungeren. In feite, zijn de druiven van het Concord hoger in deze samenstellingen dan paarse, groene, of rode druiven(27).

Hoewel er meer onderzoek nodig is, tonen sommige studies aan dat Concord druiven en hun sap je immuunsysteem kunnen versterken(28).

In een onderzoek van 9 weken waarbij mensen dagelijks 360 ml Concord druivensap dronken, werd bijvoorbeeld een toename van het aantal goede immuuncellen en antioxidanten in het bloed waargenomen, vergeleken met een placebogroep (29).

Bovendien suggereren verschillende kleinere onderzoeken dat het dagelijks drinken van Concord druivensap het geheugen, de stemming en de gezondheid van de hersenen kan verbeteren (30313233).

Kortom: Paarsblauwe Concord druiven kunnen de immuniteit, de stemming en de gezondheid van de hersenen verbeteren, hoewel meer studies nodig zijn om dit te bevestigen.

5. Zwarte bessen

Zwarte bessen hebben zeer sterke cassissmaak met een diepe, blauwachtig paarse tint.

Ze kunnen vers, gedroogd of in jam en vruchtensap worden gegeten of gedronken. Je kunt ze ook vinden in voedingssupplementen.

Zwarte bessen bevatten vooral veel vitamine C , een bekende en krachtige antioxidant.

Een 112 gram verse zwarte bes levert meer dan twee keer de ADH voor deze vitamine op( 34 ).

Als antioxidant helpt vitamine C beschermen tegen cellulaire schade en chronische ziekten. Sommige bevolkingsonderzoeken wijzen er zelfs op dat voedingen die rijk zijn aan deze voedingsstof een aanzienlijke bescherming kunnen bieden tegen hartaandoeningen (35).

Daarnaast speelt vitamine C een belangrijke rol bij de wondgenezing, je immuunsysteem en het onderhoud van je huid, botten en tanden(233637).

Kortom: Zwarte bessen zitten vol met vitamine C, een krachtige antioxidant die een vitale rol speelt in je immuunsysteem en helpt bij het behoud van een gezonde huid, botten en tanden.

6. Damson pruimen

Damson zijn blauwe pruimen die vaak worden verwerkt tot jam en gelei. Ze kunnen ook gedroogd worden om er gedroogde pruimen van te maken.( 38 ).

Pruimen zijn een populaire keuze voor spijsverteringsproblemen, waaronder constipatie , een aandoening die naar schatting 14% van de wereldbevolking treft (39).

Ze zijn rijk aan vezels, een 82 gram die een indrukwekkende 6 gram van deze voedingsstof inpakken( 15 ).

Als gevolg hiervan kan het eten van meer pruimen de frequentie van de ontlasting verhogen en je ontlasting zachter maken, waardoor je stoelgang gemakkelijker wordt(4041).

De pruimen bevatten ook bepaalde plantaardige stoffen en een type van suikeralcohol genoemd sorbitol, die kunnen helpen je ontlasting losser te maken en eveneens frequentere darmbewegingen te bevorderen(42).

Kortom: Gedroogde pruimen gemaakt van damast pruimen bevatten vezels, nuttige plantaardige stoffen en de suiker sorbitol – die allemaal kunnen helpen bij het verlichten van constipatie.

7. Blauwe tomaten

Blauwe tomaten, ook bekend als paarse of Indigo rose tomaten, worden geteeld om hoog in anthocyanen te zijn.(43).

Hun hoge anthocyaninegehalte geeft een paarsblauwe tint af (44).

Verscheidene studies suggereren dat voeding met een hoog gehalte aan anthocyaanrijk voedsel ontstekingen kan verminderen, beschermen tegen hart- en vaatziekten en de gezondheid van ogen en hersenen kan bevorderen(45,46,47,48,49,50).

Bovendien bevatten blauwe tomaten verschillende andere krachtige antioxidant stoffen die je normaal gesproken in gewone tomaten aantreft, zoals lycopeen(51).

Waarnemingsstudies koppelen lycopeenrijke voedingen aan een verminderd risico op hart- en vaatziekten, beroertes en prostaatkanker(525354).

Kortom: Blauwe tomaten worden gekweekt om rijk te zijn aan anthocyanen terwijl ze grote hoeveelheden andere nuttige plantaardige stoffen behouden die in verband zijn gebracht met een verminderd risico op hartaandoeningen, beroertes en prostaatkanker.

Tot slot

Afgezien van hun heerlijke smaak, biedt blauw fruit een breed scala aan gezondheidsvoordelen.

Het zijn voedzame bronnen van krachtige antioxidanten, waaronder vitamine C en nuttige plantaardige stoffen die anthocyanen worden genoemd.

Vanwege hun hoge gehalte aan antioxidanten kunnen deze vruchten ontstekingen verminderen en chronische aandoeningen zoals hartaandoeningen en diabetes type 2 voorkomen (45).

Om je gezondheid te verbeteren, kan het de moeite waard zijn om regelmatig een verscheidenheid aan blauw fruit te eten.