Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Bleekselderij: Gezondheidsvoordelen en voedingsadviezen

1923 Views

Bleekselderij: Gezondheidsvoordelen en voedingsadviezen.

Bleekselderij is een groente van de familie Apiaceae . Het staat bekend om zijn knapperige stengels, die mensen vaak consumeren als een caloriearm tussendoortje.

Niet alleen bevat selderie weinig calorieën , maar er zijn ook andere redenen om het aan het dieet toe te voegen.

Er wordt gedacht dat het het spijsverteringskanaal en het cardiovasculaire systeem ten goede kan komen, en de zaden van de plant worden in de geneeskunde gebruikt om pijn te verlichten.

Bleekselderij staat ook bekend als Apium graveolens ( A. graveolens ). Andere leden van de bloeiende Apiaceae , of wortelfamilie , omvatten pastinaken, peterselie en de knolgewas, knolselderij.

Gezondheidsvoordelen van bleekselderij

De mogelijke gezondheidsvoordelen van bleekselderij en de zaden ervan zijn het verlagen van ontstekingen en bloeddruk, het verminderen van het risico op kanker en het voorkomen van leeftijdsgerelateerde degeneratie van het gezichtsvermogen.

Ontsteking

Bleekselderij bevat apigenine, een molecuul dat momenteel wordt bestudeerd vanwege zijn anti-kanker eigenschappen.

Een studie gepubliceerd in Molecular Nutrition and Food Research onderzocht of deze chemische stof kan helpen bij het wijzigen of verminderen van schade veroorzaakt door een ontsteking.

De onderzoekers concluderen dat voedingbronnen rijk aan apigenine en apigenine-de expressie van bepaalde ontstekingseiwitten bij muizen hebben verminderd. Op deze manier kunnen ze ontstekingen verminderen en de immuunbalans herstellen.

Bloeddruk

Er is geen sterk bewijs dat bleekselderij helpt om de bloeddruk bij mensen te verlagen, maar een studie toonde aan dat dit effect had op ratten.

Het onderzoek keek naar het effect van extracten van selderijzaad op de bloeddruk bij ratten met normale bloeddruk en bij ratten met kunstmatig geïnduceerde hypertensie.

Kan kanker voorkomen

Bleekselderij bevat een flavanoïden, luteoline genaamd. Onderzoekers geloven dat luteoline eigenschappen tegen kanker kan bezitten.

Een studie gepubliceerd in Current Cancer Drug Targets zei dat “Recente epidemiologische studies een eigenschap van kankerpreventie hebben toegeschreven aan luteoline.”

De onderzoekers denken dat dit gebeurt omdat luteoline kankercellen vatbaarder maakt voor aanvallen door chemicaliën die in therapie worden gebruikt.

Hyperlipidemie

Hyperlipidemie treedt op als er sprake is van een toename van de vetmoleculen in het bloed. Er zijn vaak geen symptomen, maar het verhoogt het langetermijnrisico op hartaandoeningen en beroertes .

Een studie onderzocht of extract van bleekselderij in staat zou kunnen zijn om hyperlipidemie te verminderen bij ratten die een vetrijk dieet gebruikten.

De resultaten wezen erop dat het extract inderdaad de hoeveelheid LDL, of “slechte” cholesterol in het bloed verminderde.

Hoewel dit een dierstudie is, zou het, als het bij mensen wordt gerepliceerd een andere goede reden kunnen zijn om bleekselderij te consumeren.

Neurogenese

Apigenine wordt ook verondersteld om neurogenese, de groei en ontwikkeling van zenuwcellen te stimuleren.

Onderzoek gepubliceerd in 2009 onderzocht de effecten van apigenine bij muizen. Uit bevindingen bleek dat apigenine, toen het werd geïnjecteerd of oraal werd ingenomen, het leren en het geheugen verbeterde.

Verdere studies zijn nodig om deze bevindingen bij de mens te bevestigen.

Andere mogelijke voordelen

Bleekselderij kan ook nuttig zijn bij het behandelen van gewrichtspijn en het verzachten van het zenuwstelsel, maar er is niet voldoende wetenschappelijk bewijs om de beweringen in dit stadium volledig te ondersteunen.

De University of Maryland Medical Center (UMM) zegt dat selderijzaad al lang in de geneeskunde wordt gebruikt voor de behandeling van onder andere:

Zij merken echter op dat dit gebruik niet door onderzoek is bevestigd.

Voedingswaarde bleekselderij

Bleekselderij is een rijke bron van antioxidanten.

Het bevat de volgende fytonutriënten:

  • Fenolzuren
  • flavonolen
  • Dihydrostilbenoiden
  • flavonen
  • furanocoumarinen
  • fytosterolen

Vitaminen en mineralen : Bleekselderij is rijk aan vitamine K en bevat ook folaat, vitamine A, kalium en vitamine C.

Voedingsvezels : Bleekselderij is voornamelijk water, maar het is ook een goede bron van voedingsvezels. Een portie van 100 gram bleekselderij, equivalent aan ongeveer twee en een half medium stelen, bevat 1,6 gram vezels.

Dieettips en recepten

Bleekselderij kan rauw of gekookt worden gegeten. Studies tonen aan dat het heel weinig van zijn voedingsstoffen verliest wanneer het gestoomd wordt.

In 2011 publiceerden wetenschappers onderzoek dat het verlies van totale fenolische antioxidanten voedingsstoffen uit bleekselderij onderzocht bij het blancheren gedurende 3 minuten, gedurende 10 minuten gestoomd en 10 minuten gekookt.

Koken en blancheren resulteerde in aanzienlijke verliezen aan antioxidanten , tussen 38 en 41 procent. Na het stomen behield bleekselderij echter 83 procent tot 99 procent van de antioxidanten.

Bleekselderij kan worden gegeten met kaas, met dipsauzen, in salades, of als een knapperige toevoeging aan een boterham met pindakaas.

Het voegt ook smaak toe aan soepen en risotto’s. Volg de links voor een aantal recepten aanbevolen door diëtisten:

Gecombineerd met komkommer, appel, spinazie en citroen, maakt bleekselderij een smakelijke en gezonde toevoeging aan een smoothie.

Selderijzaad kan worden toegevoegd aan plantaardige gerechten, soepen en saladedressings voor smaak.

Allergie voorzorgsmaatregelen

Bleekselderij behoort tot een kleine groep voedingsmiddelen die een ernstige allergische reactie kan veroorzaken, en dit kan leiden tot een dodelijke anafylactische shock.

Degenen die allergisch zijn voor de bleekselderij moeten voorzichtig zijn en de etiketten van het voedsel controleren, omdat zelfs kleine sporen van selderij een reactie kunnen veroorzaken.

Bleekselderij heeft ook een relatief hoog natriumgehalte, bij 35 milligram per stengel. Dit is echter heel weinig vergeleken met de 1.500 milligram per dag aanbevolen hoeveelheid, en veel minder dan de 3.400 milligram per dag die de meeste Nederlanders consumeren. Het is nog steeds een natriumarm voedingsmiddel.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien − negen =

It is main inner container footer text