Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Is bloemkool gezond?

1623 Views

Is bloemkool gezond?

Broccoli mag dan wel de meest bekende tak zijn van de familie van de kruisbloemige groenten zijn, maar intussen is ook voldoende wetenschappelijk bewijs opgedoken dat bloemkool eveneens een breed spectrum aan gunstige effecten voor de gezondheid heeft.

Dankzij zijn bioactieve bestanddelen, namelijk glucosinolaten en indoline-3-carbinol, toont bloemkool heel wat mogelijkheden voor een substantiële bescherming tegen bepaalde cardiovasculaire ziekten, kanker, diabetes en reumatische artritis.

Bescherming tegen kanker

Phytochemicaliën zijn bestanddelen uit planten die sterke eigenschappen hebben in verband met het bestrijden van ontstekingen, als antioxidanten en nog tal van andere gunstige effecten.

Dit maakt van bloemkool een krachtige strijder tegen kanker. Bloemkool bevat een hoge concentratie van een klasse van phytochemicaliën die bekend staat als glucosinolaat, die worden gemtaboliseerd in isothiocyanaten.

Een recente studie die werd gepubliceerd in The Journal of Medicinal Chemistry die nieuw licht op hoe deze stoffen die zich in bloemkool bevinden hun kanker bestrijdende activiteit kunnen uitvoeren. Normale cellen bevatten het gen P 53 die de groei van kankercellen helpen te onderdrukken.

Maar wanneer een mutatie in gen P 53 optreedt, kan dit tegenovergesteld effect hebben. Dit kan leiden tot een abnormale opdeling van de cellen die op zijn beurt de vorming van kanker kan tot gevolg hebben. Wetenschappers hebben intussen ontdekt dat de stoffen in bloemkool efficiënt zijn bij het verbinden van het defectieve eiwit en het verwijderen uit de cel. Op die manier kan de normale functie van gen P 53 als zijnde een blokkade van de groei van kankercellen weer hersteld worden.

Ander onderzoek toont aan dat de hierboven aangehaalde weldadige stoffen die zich in bloemkool bevinden kanker bestrijden door een set van verschillende mechanismen.

Het doet bepaalde belangrijke leverenzymen aangroeien, die hun rol spelen in het opschriften en het neutraliseren van kanker veroorzakende mechanismen. In aanvulling hierop werken deze stoffen ook door het verminderen van het voorkomen van een groep van enzymen die de uitdrukking van degenen veranderen en proteïnen produceren die tot kanker kunnen leiden.

Deze verschillende manieren om te handelen helpen te verklaren wat de beschermende effecten van de inname van bloemkool kunnen zijn tegenover verschillende vormen van kanker.

In een bepaalde studie die werd uitgevoerd in het vakblad van het Amerikaanse Nationale kankerinstituut werd aangetoond dat het eten van meer dan een portie bloemkool per dag een vermindering van niet minder dan 61% van het risico op longkanker tot gevolg heeft. In een andere studie wordt beweerd dat slechts een portie bloemkool per week het risico op blaaskanker met zowat 27% weet te verminderen.

Wetenschappers in Italië vergelijkt een de inname van kruisbloemige groenten, waaronder bloemkool bij mensen met en zonder verschillende soorten van vaak voorkomende kankers. De resultaten brachten aan het licht dat die personen die kruisbloemige groenten aten en dit minstens één keer per week een risico op orale, rectale en borstkanker met 17% teruggedrongen, voor slokdarm- en nierkanker ging het risico dat respectievelijk 28 en 32% naar beneden.

Het verbeteren van de cardiovasculaire gezondheid

In een studie die werd gepubliceerd in het Amerikaanse vakblad voor klinische voeding werd uiteengezet hoe een hoge inname van kruisbloemige groenten zoals bloemkool het risico op sterven aan een cardiovasculaire aandoening met dan 31% verminderd.

Een groeiende hoeveelheid bewijs toont aan dat verschillende bestanddelen die zich in bloemkool bevinden verantwoordelijk kunnen zijn voor dit cardio beschermende effect.

De hoeveelheid cholesterol in de LDL partikels is steeds de standaard geweest om cardiovasculaire risico’s vast te stellen, maar intussen toont research aan dat de hoeveelheid van LDL partikels een sterkere voorspeller is voor het ontwikkelen van atherosclerose en toekomstige vasculaire problemen waaronder hartziekten en een hartaanval.

Aangezien elk LDL partikel een apoliporoteïne (apoB) bevat kan je door de apoB te tellen onmiddellijk ook weten hoeveel LDL partikels er in circulatie zijn. Het is dan ook logisch dat het verminderen van de hoeveelheid apoB ook leidt tot een lager aantal aan LDL partikels en bijgevolg een verminderd risico op een hartziekte.

Wetenschappers aan de universiteit van Hawaï in Manoa deden onderzoek naar de impact van indole-3-carbinol (I3C), een bestanddeel dat een grote hoeveelheden wordt aangetroffen in bloemkool, op de apoB afscheiding in gecultiveerde levercellen.

Na blootstellen van de levercellen aan I3C , stelden de wetenschappers vast dat er een reductie met 56% in de afscheiding van apoB te noteren viel die het inderdaad was van een afname van de creatie van triglyceriden en cholesterolesters in de cellen. Dit leidde tot een algemene verbetering van de gezondheid van het hart van de onderzochte personen.

Bloemkoolrijke I3C heeft ook zijn potentie aangetoond om de functie van de bloedplaatjes te verbeteren. In een studie die werd gepubliceerd in het vakblad Phytotherapy Research kwam tot uiting dat indole-3-carbinol op duidelijk aanwijsbare manier erin slaagde om de aggregatie van bloedplaatjes (samenkleven) te verhinderen. Deze aggregatie kan leiden tot een bloedklonter en op zijn beurt een hartaanval of een hart falen veroorzaken.

Een ander belangrijk cardiovasculaire voordeel van het vaak eten van bloemkool is te danken aan zijn hoge inhoud aan vezels. Dit kan een beschermend effect hebben tegen hoge niveaus van C-reactieve eiwitten, een ontsteking marker die in verband wordt gebracht met het voorspellen van het risico op een cardiovasculaire aandoening.

Onderzoekers gingen de relatie na tussen de inname van vezels via de voeding en het C-reactieve eiwittenpijl bij meer dan 3900 mannen en vrouwen in de leeftijdsgroep van 20 jaar en ouder. Na het nauwkeurig onderzoeken van bepaalde factoren zoals leeftijd, geslacht, fysieke activiteit en BMI, werd vastgesteld dat zij die de hoogste hoeveelheid vezels in Namen tot 51% minder risico liepen op een verhoogd C reactief eiwittenpijl in vergelijking met zij die de laagste hoeveelheid vezels hadden ingenomen.

Verder is gebleken dat bloemkool een excellente bron van foliumzuur en vitamine B6 is, wat op zijn beurt kan leiden tot een verlaging van het risico op een hartaanval. Bij een bepaalde studie werd de inname van beide vitaminen vergeleken bij 507 patiënten die een eerste hartaanval hadden gehad in vergelijking met 478 controlepersonen.

De wetenschappers kwamen tot de conclusie dat zij die de hoogste hoeveelheid van foliumzuur hadden ingenomen in combinatie met vitamine B6 het risico op een nieuwe hartaanval vermindert met 44 tot zelfs 66%.

Bloemkool biedt bescherming tegen diabetes

In recente jaren zijn wetenschappers begonnen met het ontcijferen van de rol van ontstekingen bij de verdere ontwikkeling van Jan Peeters van het type twee. Ze hebben hierbij ontdekt dat chronische ontstekingen kunnen leiden tot insulineresistentie, het op zijn manier de normale glucosetolerantie verstoord en eventueel lijdt tot ontwikkeling van diabetes van het type twee.

Na de nodige studies is er intussen voldoende sterk bewijs verzameld dat het eten van voedsel dat rijk is aan vitamine C zoals bloemkool ontstekingen kan helpen onder controle houden en ook het risico op het krijgen van deze aandoening sterk vermindert.

In een bepaalde studie kwamen Engelse onderzoekers tot de ontdekking dat er een sterke associatie bestaat tussen het bloedpeil van vitamine C en het risico op diabetes. Uit deze studie blijkt dat mensen die beschikken over het hoogste plasmapeil van de vitamine het risico op de ontwikkeling van diabetes verminderen met een merkwaardige 62%, en dit in een groep van 21.800 mannen en vrouwen in de leeftijd van 40 tot 75 jaar gedurende een periode van 12 jaar.

Bloemkool is een rijke bron aan kalium, wat de verklaring kan zijn waarom het helpt bij het reguleren van het metabolisme van glucose. Kalium is noodzakelijk voor de betacellen in de pancreas om een verhoogd bloedsuikerpeil te kunnen detecteren en om je onmiddellijk op te reageren door het hormoon insuline af te scheiden.

Maar bij mensen met een laag peil aan kalium hebben deze cellen een verminderde gevoeligheid voor een verhoogd bloedglucosepeil en als resultaat hiervan een verminderde vrijgave van insuline. Na verloop van tijd zal dit leiden tot een verstoring van de glucosetolerantie en een verhoging van het risico op diabetes.

Deze bevindingen worden gesteund door een studie die werd gepubliceerd in het vakblad Archives of Internal Medicine waarbij werd aangetoond dat mensen met een laag peil aan kalium in het bloed dat 64% meer kans liepen op het krijgen van diabetes van het type twee.

Het voorkomen van reumatische artritis

Een geregelde consumptie van bloemkool kan het risico op een Matisse artritis verminderen, een ziekte in het auto-immuunsysteem die leidt tot ontstekingen met als gevolg mogelijke schade in de diverse gewrichten van het lichaam. In een onderzoek waarvan de resultaten werden gepubliceerd in de American Journal of Epidemiology , werd het eten van meer dan drie porties bloemkool per maand in verband gebracht met een 17% lager risico op deze conditie na te controleren en uitsluiten van factoren zoals roken, de leeftijd, de consumptie van thee en de totale calorie-inname.

Hoe bloemkool uitkiezen en bewaren

  • Bloemkool is het verst gedurende groeiseizoen van december tot in maart.
  • Kies voor een bloemkool die een vol, roomachtige witte top heeft en strakke roosjes aan de zijkant.
  • Vermijd bloemkool te kopen die kleine bruine vlekjes heeft.
  • De rauwe bloemkool met de stam naar beneden in een plastic zak en bewaar het in de koelkast voor een week.

Samenvatting

Bloemkool bevat een weldadige hoeveelheid aan vezels en choline, samen met krachtige phytochemische bestanddelen zoals indole-3-carbinol en isothiocyanaten.

Deze voedingsstoffen die erg goed zijn voor het beschermen van onze gezondheid maken van het opnemen van een bloemkool in je dagelijks eetpatroon een slimme strategie om je te beschermen tegen hartziekten, kanker, diabetes en reumatische artritis.

Bloemkool koken lees het hier!

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text