Boekweit is volkomen tarwevrij en komt van het zaad van een plant die verwant is aan rabarber. Hij bevat alle essentiële aminozuren, calcium, kalium, ijzer en zink. In twee verschillende culturen wordt graan op heel verschillende manieren gebruikt.

Er zijn twee soorten boekweit, gewone boekweit ( Fagopyrum esculentum ) en Tartarije boekweit (Fagopyrum tartaricum ) worden het meest geteeld om te eten.

Zo komt het voor in de Aziatische keuken in de vorm van sobanoedels, maar ook in het gerecht kasha varnishkes uit de Joodse cultuur gemengd met boekweit. Boekweit is verkrijgbaar als graan maar ook als meel. Het meel veelal gebruikt voor pannenkoekenbeslag.

Je krijgt dan donkere pannenkoeken met een sterkere smaak dan de traditionele witte pannenkoeken.

Boekweit zorgt dat je bloedsuikerspiegel niet stijgt!

In tegenstelling tot rijst, tarwe en maïs, scoort boekweit laag op de glycemische schaal. Dit helpt tegen gevaarlijke toenames in de bloedsuikerspiegel, wat ervoor zorgt dat je niet snel trek krijgt.

De bloem van boekweit bevat meer antioxidanten dan andere granen, wat vooral een gunstige werking heeft op de bloedvaten.

Boekweit verhoogt de weerstand

Daarnaast bevat boekweit meer eiwitten dan andere granen en is het rijk aan aminozuren lysine en arginine. Arginine versterkt het afweersysteem, helpt bij het functioneren van spieren en is belangrijk voor de mannelijke vruchtbaarheid.

Lysine is nodig voor weefselherstel, de aanmaak van antilichamen, hormonen en enzymen.

Vitamines en mineralen

Boekweit is rijker aan mineralen dan veel voorkomende granen, waaronder rijst, tarwe en maïs.

Hoewel boekweit niet bijzonder rijk is aan vitamines.

Van de twee belangrijkste soorten van boekweit, Tartarije boekweit bevat over het algemeen meer voedingsstoffen dan gewone boekweit.

Hier zijn de meest voorkomende mineralen gevonden in gemeen boekweit:

  • Mangaan: Gevonden in grote hoeveelheden in volkoren granen, mangaan is essentieel voor een gezonde stofwisseling, groei, ontwikkeling en antioxidant afweer van het lichaam.
  • Koper: Vaak ontbreekt in de westerse voeding, koper is een essentieel spoorelement dat de gunstige effecten op de gezondheid van het hart kan hebben wanneer gegeten in kleine hoeveelheden.
  • Magnesium: Indien in voldoende mate aanwezig in de voeding kan deze essentiële mineralen het risico van verschillende chronische ziekten verlagen waaronder diabetes type 2 en hartziektes
  • Ijzer: Tekort aan dit belangrijke mineraal leidt tot bloedarmoede, een aandoening die wordt gekenmerkt door een verminderde zuurstoftransport in het bloed en de stofwisseling.
  • Fosfor: Dit mineraal speelt een essentiële rol bij de groei en het onderhoud van lichaamsweefsel.

Vergeleken met andere granen, zijn de mineralen in gekookte boekweit bijzonder goed geabsorbeerd.

Dit komt omdat boekweit relatief laag is in fytinezuur , een gemeenschappelijke remmer van minerale absorptie in de meeste granen.

Andere plantaardige stoffen

Boekweit is rijk aan verschillende antioxidant en plantaardige stoffen, die verantwoordelijk zijn voor veel van de voordelen voor de gezondheid.

In feite biedt het meer antioxidanten dat veel andere granen, waaronder gerst, haver , tarwe en rogge.

Tartarije boekweit heeft echter een hoger gehalte aan antioxidanten dan gewone boekweit.

Hier zijn enkele van de belangrijkste plantaardige stoffen gevonden in boekweit:

  • Rutine: Dit is de belangrijkste antioxidant polyfenol gevonden in boekweit. Studies tonen aan dat zij ontstekingen en bloeddruk kunnen verlagen, bloedlipidenprofiel en het risico van kanker kunnen verminderen.
  • Quercetine: Gevonden in veel plantaardige voedingsmiddelen, quercetine is een antioxidant die verschillende gezondheidsvoordelen, waaronder het verlagen van het risico op kanker en hartziekten.
  • Vitexine: Uit dierproeven blijkt dat vitexine een aantal voordelen voor de gezondheid kan hebben. Evenwel overmatig hoeveelheden kan een vergrote schildklier veroorzaken.
  • D-chiro inositol: Dit is een unieke soort van oplosbare koolhydraten die bloedsuikerspiegel verlaagd en kan nuttig zijn bij de behandeling van diabetes. Boekweit is de rijkste voedselbron van deze plantaardige stoffen.

Tot slot

Het is glutenvrij, een goede bron van vezels en rijk aan mineralen en diverse plantaardige stoffen, in het bijzonder rutine.

Hierdoor wordt boekweit consumptie gekoppeld aan vele gezondheidsvoordelen, waaronder een betere bloedsuikerspiegel.

Auteur

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Met een gezonde groet, Zarja . .Deze artikelen op de website zijn vertaald van www.healthline.com

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.