Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

10 Bewezen voordelen van boerenkool.

1660 Views

10 Bewezen voordelen van boerenkool.

Van alle groentes, is boerenkool de koning.

Boerenkool zit vol met allerlei gunstige verbindingen … waarvan sommige krachtige geneeskrachtige eigenschappen hebben.

Hier zijn de 10 gezondheidsvoordelen van boerenkool, die worden ondersteund door de wetenschap.

1. Boerenkool is een van de meest voedingsstof rijke voedingsmiddelen ter wereld.

Voordat we naar alle voordelen overgaan, laat me kort uitleggen wat boerenkool is.

Boerenkool is een populaire groente, een lid van de kool familie (Brassica oleracea).

Het is gerelateerd aan kruisbloemige groenten zoals kool, broccoli, bloemkool en spruitjes.

Er zijn veel verschillende soorten boerenkool. De bladeren kunnen groen of paars van kleur zijn en hebben een gladde of krullende vorm.

De meest voorkomende vorm van boerenkool heet boerenkool of Scots, die een groene en krullende bladeren en een harde, vezelige stam heeft.

Een portie van rauwe boerenkool (ongeveer 67 gram) bestaat uit(1):

  • Vitamine A: 206% van de ADH (van beta-caroteen).
  • Vitamine K: 684% van de ADH.
  • Vitamine C: 134% van de ADH.
  • Vitamine B6: 9% van de ADH.
  • Mangaan: 26% van de ADH.
  • Calcium: 9% van de ADH.
  • Koper: 10% van de ADH.
  • Kalium: 9% van de ADH.
  • Magnesium: 6% van de ADH.

Het bevat 3% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vitamine B1 (thiamine), vitamine B2 (riboflavine), vitamine B3 (niacine), ijzer en fosfor.

Dit komt neer op totaal 33 calorieën, waarvan 6 gram koolhydraten (2 daarvan vezels) en 3 gram eiwit.

Boerenkool bevat zeer weinig vet, maar een groot deel van het vet is het omega 3-vetzuren genaamd alfa-linoleenzuur.

Gezien de ongelooflijk lage calorie-inhoud, boerenkool is een van de meest voedingsstofrijke voedingsmiddelen die er bestaan. Eten van meer boerenkool is een geweldige manier om drastisch het totale gehalte aan voedingstoffen van uw voeding te verhogen.

Kortom: Boerenkool is zeer hoog in voedingsstoffen en zeer laag in calorieën, waardoor het één van de meest voedingsstofrijke voedingsmiddelen op de wereld is.

2. Boerenkool zit vol met krachtige antioxidanten zoals quercetine en kaempferol

Verse Kale in een houten krat

Boerenkool, net als andere bladgroenten, is zeer rijk aan antioxidanten.

Dit omvat bètacaroteen, vitamine C, evenals verschillende flavonoïden en polyfenolen(2).

Antioxidanten zijn stoffen die helpen tegengaan van oxidatieve schade door vrije radicalen in het lichaam(3).

Oxidatieve schade daarvan wordt aangenomen dat het één van de belangrijkste oorzaken is van veroudering en vele ziekten, waaronder kanker(4).

Maar veel stoffen die antioxidanten bevatten hebben ook andere belangrijke functies(5).

Dit omvat de flavonoïden quercetine en kaempferol, die in betrekkelijk grote hoeveelheden in boerenkool.

Deze stoffen zijn intensief bestudeerd in het laboratorium en dierstudies. Ze hebben krachtige cardioprotectieve, bloeddrukverlagende, ontstekingsremmende, anti-virale, anti-depressivum en anti-kanker effecten (6, 7, 8).

Kortom: Vele krachtige antioxidanten zijn te vinden in boerenkool, waaronder quercetine en kaempferol, die tal van gunstige effecten op de gezondheid hebben.

3. Het is een uitstekende bron van vitamine C

verse boerenkool-in-a-brown-bag

Vitamine C is een belangrijke voedingsstof.

Het is een in water oplosbare antioxidant dat veel vitale functies dient in onze lichaamscellen.

Bijvoorbeeld, is het noodzakelijk voor het samenvoegen van collageen, de meest voorkomende structurele eiwit in het lichaam.

Boerenkool bevat meer vitamine C dan de meeste andere groenten, ongeveer 4,5 maal zoveel als in spinazie(9).

De waarheid is … boerenkool is eigenlijk een van ‘s werelds beste bronnen van vitamine C. Een portie ongekookte boerenkool bevat nog meer vitamine C dan een hele sinaasappel(10).

Kortom: Boerenkool is zeer rijk aan vitamine C, een antioxidant dat veel belangrijke rollen in het lichaam heeft. Een portie van ongekookte boerenkool bevat eigenlijk meer vitamine C dan een sinaasappel.

4. Boerenkool kan helpen verlagen cholesterol, die het risico van hart-en vaatziekten kan verminderen

Hart en Stethoscoop

Cholesterol heeft vele belangrijke functies in het lichaam.

Een ervan wordt gebruikt om galzuren te maken, stoffen die ons helpen vetten te verteren.

De lever maakt cholesterol in galzuren, die vervolgens vrijgelaten worden in het spijsverteringsstelsel, wanneer we een vettige maaltijd eten.

Wanneer al het vet is geabsorbeerd en galzuren hun doel bereikt heeft, worden ze geabsorbeerd in de bloedbaan en opnieuw gebruikt.

Stoffen genaamd galzuur harsen kunnen galzuren binden in het spijsverteringskanaal en voorkomen dat ze worden geabsorbeerd. Dit vermindert de totale hoeveelheid cholesterol in het lichaam.

Wat denk je … boerenkool bevat eigenlijk chelaatvormende stof, die het cholesterolgehalte kan verlagen(11). Dit moet leiden tot een verminderd risico op hart-en vaatziekten na verloop van tijd.

Een studie wees uit dat de dagelijkse consumptie van boerenkool sap voor 12 weken lang het HDL (het “goede” cholesterol) met 27% was toegenomen en het LDL niveaus met 10% was verlaagd, terwijl ook het  antioxidant-status verbetert(12).

Volgens een studie, gestoomde boerenkool kan drastisch de galzuur bindende kracht verhogen.Gestoomde boerenkool is eigenlijk net zo krachtig als cholestyramine, een cholesterolverlagende medicijn dat werkt op deze manier(13).

Kortom: Boerenkool bevat stoffen die galzuren en een lager cholesterolgehalte in het lichaam binden. Gestoomde boerenkool is bijzonder effectief.

5. Boerenkool is een van de rijkste bronnen van vitamine K op aarde.

Vitamine K is een belangrijke voedingsstof.

Het is absoluut essentieel voor de bloedstolling, en doet dit door het “activeren” van bepaalde eiwitten en geeft dan het vermogen om calcium te binden.

De bekende antistollingsmiddel warfarine dat werkt door het blokkeren van de functie van deze vitamine.

Boerenkool is een van de rijkste bronnen van vitamine K in de wereld, een enkele portie ongekookte boerenkool bevat bijna 7 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

De vorm van vitamine K in boerenkool is K1, die verschilt van vitamine K2. K2 wordt aangetroffen in gefermenteerde soja voedingsmiddelen en bepaalde dierlijke producten. Het helpt voorkomen van hart-en vaatziekten en osteoporose(14).

Kortom: Vitamine K is een belangrijk voedingsstof die betrokken is bij de bloedstolling. Een enkel portie boerenkool bevat 7 keer de ADH voor vitamine K.

6. Er zijn tal van kanker bestrijdende stoffen in boerenkool

Verse Kale gestapeld in een plastic kom

Kanker is een vreselijke ziekte, gekenmerkt door een ongecontroleerde groei van cellen.

Boerenkool zit daadwerkelijk vol met verbindingen die worden verondersteld beschermende effect tegen kanker te hebben.

Dit omvat sulforafaan, een stof die heeft aangetoond te helpen bestrijden van de vorming van kanker op moleculair niveau(15, 16, 17, 18).

Het bevat ook een indol-3-carbinol, een andere substantie die wordt verondersteld om kanker te voorkomen(19).

Studies hebben aangetoond dat kruisbloemige groenten (zoals boerenkool) kunnen het risico op aantal soorten kankers aanzienlijk verlagen, hoewel de gegevens bij de mens verschillen(20, 21).

Kortom: Boerenkool bevat stoffen die hebben aangetoond dat ze helpen bij de bestrijding van kanker in laboratorium en dierstudies, maar menselijke bewijs is verdeeld.

7. Boerenkool is zeer rijk aan bèta-caroteen

Fresh Kale

Boerenkool wordt vaak beweerd rijk te zijn aan vitamine A, maar dit is niet waar.

Het is in feite rijk aan beta-caroteen, een antioxidant die het lichaam kan omzetten in vitamine A(22).

Daarom zou boerenkool een effectieve manier zijn om niveaus van deze zeer belangrijke vitamine in uw lichaam te verhogen(23).

Kortom: Boerenkool is zeer rijk aan beta-caroteen, een antioxidant die het lichaam kan omzetten in vitamine A.

8. Boerenkool is een rijke bron van mineralen waar de meeste mensen te weinig van krijgen.

Boerenkool is rijk aan mineralen, waarvan velen een tekort aan hebben.

Het is een rijke plantaardige bron van calcium, een voedingsmiddel dat heel belangrijk is voor gezonde botten en speelt een rol in allerlei cellulaire functies.

Het is ook een rijke bron van magnesium, een ongelooflijk belangrijk mineraal waar de meeste mensen niet genoeg van krijgen. Het eten van veel magnesium kan beschermend zijn tegen diabetes type 2 en hart-en vaatziekten(24).

Boerenkool bevat ook nogal wat kalium, een mineraal dat helpt de elektrische gradiënten in de lichaamscellen. Voldoende kalium inname is gekoppeld aan lagere bloeddruk en een lager risico van hart- en vaatziekten(25).

Een voordeel dat boerenkool meer heeft dan bladgroenten zoals spinazie, dat het laag is in oxalaten, stoffen in sommige planten die kunnen verhinderen dat mineralen worden geabsorbeerd(26).

Kortom: Veel belangrijke mineralen worden aangetroffen in boerenkool, waarvan sommige in het algemeen ontbreken in de moderne voeding. Het gaat hierbij om calcium, kalium en magnesium.

9. Boerenkool is rijk aan luteïne en zeaxanthine, krachtige voedingsstoffen die de ogen beschermen.

Vrouw met een bril en Eye Chart

Een van de meest voorkomende gevolgen van het ouder worden is dat het gezichtsvermogen slechter wordt.

Gelukkig zijn er verschillende voedingsstoffen in onze voeding dat kan helpen voorkomen dat dit gebeurt.

Twee van de belangrijkste zijn luteïne en zeaxanthine, carotenoïden antioxidanten die worden in grote hoeveelheden gevonden in boerenkool en enkele andere levensmiddelen.

Vele studies hebben aangetoond dat mensen die voldoende luteïne en zeaxanthine eten een veel lager risico op maculadegeneratie en cataract hebben, twee veel voorkomende oogaandoeningen(27, 28).

Kortom: Boerenkool is rijk aan luteïne en zeaxanthine, voedingsstoffen die zijn gekoppeld aan een sterk verminderde kans op macula degeneratie en staar.

10. Boerenkool helpt bij gewichtsverlies

Kale

Boerenkool heeft een aantal eigenschappen die helpen om gewicht te verliezen.

Het is zeer laag in calorieën … maar nog steeds zorgt deze groenten dat je een vol gevoel houd.

Vanwege de lage calorie en hoog vochtgehalte, boerenkool heeft een lage energiedichtheid.

Eten van veel voedingsmiddelen met een lage energiedichtheid heeft aangetoond dat het helpt bij gewichtsverlies(29, 30).

Ondanks de lage hoeveelheid calorieën, bevat het kleine hoeveelheden eiwitten en vezels. Dit zijn twee van de belangrijkste voedingsstoffen als het gaat om het verliezen van gewicht.

Hoewel er geen studie zijn die direct de effecten van boerenkool op gewichtsverlies hebben getest, het is een zinvolle aanvulling op een voeding voor gewichtsverlies.

Tot Slot

Gelukkig… het toevoegen van boerenkool aan uw voeding is relatief eenvoudig. U kunt het eenvoudig toevoegen aan uw salades of gebruiken in recepten.

Veel mensen voegen boerenkool toe aan hun smoothies om de voedingswaarde te verhogen.

Boerenkool is zeker een van de gezondste en meest voedzame voedingsmiddelen op onze planeet.

Als u drastisch de hoeveelheid voedingsstoffen wilt verhogen, kunt u overwegen om boerenkool regelmatig toe te voegen aan uw voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text