Ad Clicks :Ad Views :
img

10 gezondheidsvoordelen van boerenkool

2225 Views

10 gezondheidsvoordelen van boerenkool

Van alle supergezonde groenten is boerenkool de koning.

Het is absoluut één van de gezondste en meest voedzame plantaardige voedingsmiddelen die er zijn.

Boerenkool zit vol met allerlei heilzame verbindingen … waarvan sommige krachtige medicinale eigenschappen hebben.

Hier zijn 10 gezondheidsvoordelen van boerenkool, die worden ondersteund door de wetenschap.

1. Boerenkool is één van de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde

Voordat we tot alle voordelen komen, wil ik eerst even uitleggen wat boerenkool is …

Boerenkool is een populaire groente, een lid van de koolfamilie (Brassica oleracea).

Het is gerelateerd aan kruisbloemige groenten zoals kool, broccoli, bloemkool en spruitjes.

Er zijn veel verschillende soorten boerenkool. De bladeren kunnen groen of paars van kleur zijn en hebben een gladde of krullende vorm.

De meest voorkomende vorm van boerenkool heet boerenkool of Scots, met groene en gekrulde bladeren en een harde vezelachtige stengel.

Een portie rauwe boerenkool (ongeveer 67 gram) bevat(1):

  • Vitamine A: 206% van de ADH (van beta-caroteen).
  • Vitamine K: 684% van de ADH.
  • Vitamine C: 134% van de ADH.
  • Vitamine B6: 9% van de ADH.
  • Mangaan: 26% van de ADH.
  • Calcium: 9% van de ADH.
  • Koper: 10% van de ADH.
  • Kalium: 9% van de ADH.
  • Magnesium: 6% van de ADH.

Het bevat 3% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vitamine B1 (thiamine), vitamine B2 (riboflavine), vitamine B3 (niacine), ijzer en fosfor.

Dit komt neer op totaal 33 calorieën, waarvan 6 gram koolhydraten (2 daarvan vezels) en 3 gram eiwit.

Boerenkool bevat heel weinig vet, maar een groot deel van het vet is het omega-3 vetzuur dat alfa-linoleenzuur wordt genoemd.

Gezien de ongelooflijk lage calorie-inhoud, boerenkool is één van de meest voedingsstofrijke voedsel dat er bestaat. Eten van meer boerenkool is een geweldige manier om drastisch het totale gehalte aan voedingstoffen van uw voeding te verhogen.

Kortom: Boerenkool is zeer rijk aan voedingsstoffen en heeft een zeer laag caloriegehalte, waardoor het een van de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde is.

2. Boerenkool zit vol met krachtige antioxidanten zoals quercetine en kaempferol

Boerenkool, net als andere bladgroenten, zijn zeer rijk aan antioxidanten.

Dit omvat bètacaroteen, vitamine C, evenals verschillende flavonoïden en polyfenolen(2).

Antioxidanten zijn stoffen die oxidatieve schade door vrije radicalen in het lichaam helpen tegengaan(3).

Oxidatieve schade wordt beschouwd als een van de belangrijkste oorzaken van veroudering en vele ziekten, waaronder kanker(4).

Maar veel stoffen die antioxidanten bevatten hebben ook andere belangrijke functies(5).

Dit omvat de flavonoïden quercetine en kaempferol, die in betrekkelijk grote hoeveelheden in boerenkool.

Deze stoffen zijn intensief bestudeerd in reageerbuizen en dierstudies. Ze hebben krachtige cardioprotectieve bloeddrukverlagingen, ontstekingsremmende , antivirale, antidepressieve en antikankereffecten … om er maar een paar te noemen(6, 7, 8).

Kortom: Veel krachtige antioxidanten worden aangetroffen in boerenkool, waaronder quercetine en kaempferol, die tal van gunstige effecten op de gezondheid hebben.

3. Het is een uitstekende bron van vitamine C

Vitamine C is een belangrijke voedingsstof.

Het is een in water oplosbare antioxidant die vele vitale functies in de cellen van het lichaam dient.

Het is bijvoorbeeld noodzakelijk om collageen te synthetiseren, het meest voorkomende structurele eiwit in het lichaam.

Boerenkool  is veel hoger in vitamine C dan de meeste andere groenten, die ongeveer 4,5 keer zo veel bevatten als spinazie(9).

De waarheid is … boerenkool is eigenlijk één van ‘s werelds beste bronnen van vitamine C. Een portie ongekookte boerenkool bevat nog meer vitamine C dan een hele sinaasappel(10).

Kortom: Boerenkool heeft een extreem hoog gehalte aan vitamine C, een antioxidant met veel belangrijke functies in het lichaam. Een portie rauwe boerenkool bevat eigenlijk meer vitamine C dan een sinaasappel.

4. Boerenkool kan helpen bij het verlagen van cholesterol, wat het risico op hartaandoeningen kan verminderen

Cholesterol heeft vele belangrijke functies in het lichaam.

Een van hen wordt gebruikt om galzuren te maken, stoffen die ons helpen bij het verteren van vetten.

De lever verandert cholesterol in galzuren, die vervolgens vrijkomen in het spijsverteringsstelsel wanneer we een vette maaltijd eten.

Wanneer al het vet is opgenomen en de galzuren hun doel hebben gediend, worden ze opnieuw opgenomen in de bloedbaan en opnieuw gebruikt.

Stoffen genaamd galzuurbindende harsen kunnen galzuren binden in het spijsverteringsstelsel en voorkomen dat ze worden geresorbeerd. Dit vermindert de totale hoeveelheid cholesterol in het lichaam.

WRaad eens … boerenkool bevat eigenlijk galzuurbindende harsen, die het cholesterolgehalte kunnen verlagen(11). Deze moet na verloop van tijd leiden tot een verminderd risico op hart- en vaatziekten.

Eén studie toonde aan dat dagelijkse consumptie van boerenkoolsap 12 weken lang HDL (het “goede”) cholesterol met 27% verhoogde en LDL-waarden met 10% verlaagde, terwijl ook de antioxidantstatus verbeterde(12).

Volgens een studie verhoogt gestoomde boerenkool dramatisch het galzuurbindende effect.Gestoomde boerenkool is in feite 43% zo krachtig als cholestyramine, een cholesterolverlagend medicijn dat op deze manier functioneert(13).

Kortom: Boerenkool bevat stoffen die galzuren en een lager cholesterolgehalte in het lichaam binden. Gestoomde boerenkool is bijzonder effectief.

5. Boerenkool is één van de beste bronnen van vitamine K ter wereld

Vitamine K is een belangrijke voedingsstof.

Het is absoluut cruciaal voor de bloedstolling, en doet dit door bepaalde eiwitten te “activeren” en ze het vermogen te geven om calcium te binden.

Het bekende antistollingsmiddel warfarine dat werkt eigenlijk door de functie van deze vitamine te blokkeren.

Boerenkool is één van ‘s werelds beste bronnen van vitamine K, met een enkele portie ongekookte boerenkool bevat bijna 7 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

De vorm van vitamine K in boerenkool is K1, wat anders is dan vitamine K2. K2 wordt aangetroffen in gefermenteerde soja voedingsmiddelen en bepaalde dierlijke producten. Het helpt voorkomen van hart-en vaatziekten en osteoporose(14).

Kortom: Vitamine K is een belangrijke voedingsstof die betrokken is bij de bloedstolling. Een enkele kop boerenkool bevat 7 keer de ADH voor vitamine K.

6. Er zijn talloze kankerbestrijdende stoffen in boerenkool

Kanker is een vreselijke ziekte, gekenmerkt door ongecontroleerde groei van cellen

Boerenkool zit daadwerkelijk vol met verbindingen waarvan wordt aangenomen dat ze beschermende effecten hebben tegen kanker.

Dit omvat sulforafaan, een stof waarvan is aangetoond dat het helpt bij de bestrijding van de vorming van kanker op moleculair niveau(15, 16, 17, 18).

Het bevat ook een indol-3-carbinol, een stof waarvan wordt gedacht dat het helpt kanker te voorkomen(19).

Studies hebben aangetoond dat kruisbloemige groenten (zoals boerenkool) kunnen het risico op aantal soorten kankers aanzienlijk verlagen, hoewel het bewijs bij de mens gemengd is(20, 21).

Kortom: Boerenkool bevat stoffen waarvan is aangetoond dat ze helpen bij de bestrijding van kanker in reageerbuizen en dierstudies, maar het menselijke bewijsmateriaal is gemengd.

7. Boerenkool is zeer rijk aan bèta-caroteen

Boerenkool wordt vaak beweerd dat ze rijk zijn aan vitamine A, maar dit is onjuist.

Het is eigenlijk rijk aan beta-caroteen, een antioxidant die het lichaam kan veranderen in vitamine A(22).

Om deze reden kan boerenkool een effectieve manier zijn om de niveaus van je lichaam van deze zeer belangrijke vitamine te verhogen(23).

Kortom: Boerenkool is zeer rijk aan beta-caroteen, een antioxidant die het lichaam kan omzetten in vitamine A.

8. Boerenkool is een goede bron van mineralen waarvan de meeste mensen niet genoeg krijgen

Boerenkool is rijk aan mineralen, waarvan er een aantal veel tekort komen.

Het is een goede, plantaardige bron van calcium , een voedingsstof die erg belangrijk is voor de gezondheid van de botten en een rol speelt in allerlei cellulaire functies.

Het is ook een fatsoenlijk bron van magnesium , een ongelooflijk belangrijk mineraal waar de meeste mensen geen genoeg van krijgen. Veel magnesium eten kan beschermend zijn tegen diabetes type 2 en hartziekte(24).

Boerenkool bevat ook nogal wat kalium, een mineraal dat helpt bij het handhaven van elektrische gradiënten in de cellen van het lichaam. Adequate inname van kalium is in verband gebracht met een verlaagde bloeddruk en een lager risico op hartaandoeningen(25).

Een voordeel dat boerenkool heeft op bladgroenten zoals spinazie, is dat het laag is oxalaat , een stof die voorkomt in sommige planten en die kan voorkomen dat mineralen geabsorbeerd worden (26).

Kortom: Veel belangrijke mineralen zijn te vinden in boerenkool, waarvan sommige in het algemeen niet aan het moderne dieet voldoen. Dit omvat calcium, kalium en magnesium.

9.Boerenkool is rijk aan luteïne en zeaxanthine, krachtige voedingsstoffen die de ogen beschermen

Een van de meest voorkomende gevolgen van veroudering is dat het zicht slechter wordt.

Gelukkig zijn er verschillende voedingsstoffen in de voeding die kunnen helpen voorkomen dat dit gebeurt.

Twee van de belangrijkste zijn luteïne en zeaxanthine, carotenoïden antioxidanten die in grote hoeveelheden in boerenkool en sommige andere voedingsmiddelen worden aangetroffen.

Veel studies hebben aangetoond dat mensen die genoeg luteïne en zeaxanthine eten een veel lager risico hebben op maculaire degeneratie en cataracten, twee zeer vaak voorkomende oogaandoeningen(27, 28).

Kortom: Boerenkool bevat veel luteïne en zeaxanthine, voedingsstoffen die zijn gekoppeld aan een drastisch verminderd risico op maculaire degeneratie en cataracten.

10. Boerenkool moet in staat zijn om u te helpen gewicht te verliezen

Boerenkool heeft een aantal eigenschappen die helpen om gewicht te verliezen.

Het is zeer laag in calorieën … maar nog steeds zorgt deze groenten dat je een vol gevoel houd.

Vanwege het lage calorie- en hoge watergehalte heeft boerenkool een lage energiedichtheid.

Het eten van veel voedsel met een lage energiedichtheid heeft aangetoond dat het helpt bij het afvallen in tal van onderzoeken(29, 30).

Ondanks de lage hoeveelheid calorieën bevat het kleine hoeveelheden eiwitten en vezels. Dit zijn twee van de belangrijkste voedingsstoffen als het gaat om afvallen.

Hoewel er geen studie is waarin de effecten van boerenkool op gewichtsverlies rechtstreeks worden getest, is het logisch dat het een nuttige aanvulling op een dieet voor gewichtsverlies kan zijn.

Tot slot

Gelukkig is het toevoegen van boerenkool aan uw voeding relatief eenvoudig. Je kunt het gewoon toevoegen aan je salades of het gebruiken in recepten.

Veel mensen voegen boerenkool toe aan hun smoothies om de voedingswaarde te verhogen.

Boerenkool is zeker een van de gezondste en meest voedzame voedingsmiddelen op onze planeet.

Als u drastisch de hoeveelheid voedingsstoffen wilt verhogen, kunt u overwegen om boerenkool regelmatig toe te voegen aan uw voeding.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × drie =

This div height required for enabling the sticky sidebar