Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Bosbessen 101: Voedingsfeiten en gezondheidsvoordelen

1791 Views

Bosbessen voedingsfeiten en gezondheidsvoordelen

Bosbessen zijn populair en zeer smakelijk.

Wetenschappelijk bekend als Vaccinium myrtillus., Zijn ze nauw verwant aan veenbessen.

Bosbessen zijn inheems in Noord-Amerika, maar ze worden nu commercieel geteeld in Amerika en Europa(1).

Ze zijn laag in calorieën en ongelooflijk gezond. Het eten van bosbessen kan hart en de gezondheid van de hersenen ten goede komen, maar kan ook helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel.

Vaak aangeduid als een superfood , bosbessen zijn een uitstekende bron van verschillende vitamines, heilzame plantaardige stoffen en antioxidanten(2).

Bosbessen hebben een aangename zoete smaak. Ze worden vaak vers gegeten, maar ook bevroren verkrijgbaar en soms juiced. Ze kunnen op vele manieren worden gebruikt in o.a. gebak, jam, geleien en als smaakstof.

Bosbessen zijn klein, ongeveer 5-16 millimeter in diameter. De kleur kan variëren van blauw naar paars.

Er bestaan verschillende soorten bosbessen, zodat hun verschijning iets kunnen afwijken. De twee meest voorkomende soorten zijn highbush en lowbush bosbessen.

Voedingsfeiten

Een portie bosbessen (148 gram) bevat 84 calorieën .

De onderstaande tabel bevat informatie over de voedingsstoffen in bosbessen ( 3 ):

Voedingswaarde Bosbessen

Hoeveelheid
calorieën57
Water84 %
Eiwit0,7 g
koolhydraten14,5 g
Suiker10 g
Vezel2,4 g
Vet0,3 g
Verzadigd0,03 g
Enkelvoudig onverzadigde0,05 g
meervoudig onverzadigde0,15 g
Omega-3~
Omega-6~
transvet~

koolhydraten

Bosbessen bestaat ​​uit 14% koolhydraten en 84% water . Zij bevatten slechts kleine hoeveelheden eiwit (0,7%) en vet (0,3%).

Het merendeel van de koolhydraten komen uit eenvoudige suikers zoals glucose en fructose, maar ze bevatten ook een aantal vezels.

Bosbessen hebben een score van 53 op de glycemische index , dat relatief laag is (4).

Dit betekent dat bosbessen geen grote pieken in de bloedsuikerspiegel veroorzaakt en kan worden beschouwd als veilig voor diabetici.

Vezel

Voedingsvezels is een belangrijk onderdeel van een gezonde voeding en kunnen beschermende effecten tegen diverse ziekten hebben(5).

Een portie bosbessen bevat 3,6 gram vezels. Dit betekent dat zo’n 16% van de koolhydraten inhoud in de vorm van vezels.

kortom: Bosbessen zijn voornamelijk samengesteld uit koolhydraten en water. Ze bevatten ook een behoorlijke hoeveelheid vezels.

Vitamines en mineralen

Bosbessen zijn een rijke bron van verschillende vitamines en mineralen.

Deze omvatten:

  • Vitamine K1: Bosbessen zijn een rijke bron van vitamine K1, die ook bekend staat als fytomenadion. Vitamine K1 is vooral betrokken bij de bloedstolling, maar kan ook bot gezondheid ten goede komen(6).
  • Vitamine C: Ook bekend als ascorbinezuur, vitamine C is een antioxidant die belangrijk is voor een gezonde huid en immuunfunctie(7).
  • Mangaan: Deze essentiële mineraal is nodig voor normale aminozuren, eiwitten, lipiden en koolhydraat stofwisseling (8).

Bosbessen bevatten ook kleine hoeveelheden vitamine E, vitamine B6 en koper.

kortom: Bosbessen zijn een rijke bron van vitamine K1, vitamine C en mangaan. Ze bevatten ook vitamine E, vitamine B6 en koper in mindere mate.

Plantenstoffen

Bosbessen in een Witte Kom

Blauwe bessen zijn rijk aan antioxidanten en heilzame plantaardige stoffen. Deze omvatten:

  • Anthocyanen: Deze antioxidanten geven bosbessen hun kleur en kan het risico op hart-en vaatziekten verminderen(9, 10, 11).
  • Quercetine: Hoge inname van deze flavonol is in verband gebracht met een lagere bloeddruk en een verlaagd risico op hart-en vaatziekten(12, 13).
  • Myricetine: Dit flavonol kan een aantal voordelen voor de gezondheid hebben, en heeft eigenschappen die kunnen helpen kanker en diabetes te voorkomen(14, 15).

Anthocyanen

Anthocyanen zijn de belangrijkste antioxidanten in bosbessen. Ze behoren tot een grote familie van polyfenolen genaamd flavonoïden.

Anthocyanen worden verondersteld verantwoordelijk te zijn om zijn vele gunstige effecten voor de gezondheid(16).

Meer dan 15 verschillende anthocyanen zijn gevonden in bosbessen, maar malvidine en delfinidine zijn de belangrijkste verbindingen(10, 17, 16).

Deze anthocyanen lijken te worden geconcentreerd in de huid. Daarom is de buitenste laag van de bessen het meest waardevolle deel(18).

kortom: Blauwe bessen zijn rijk aan heilzame plantaardige stoffen en antioxidanten, in het bijzonder anthocyanen, die goed kan zijn voor de vele gezondheidsvoordelen.

Gezondheidsvoordelen van Bosbessen

Bosbessen hebben wellicht voordelen voor het hart, de hersenen en de gezondheid van de bloedsuikerspiegel..

Hartgezondheid

Hart-en vaatziekten is de belangrijkste doodsoorzaak in de wereld(19).

Onderzoeken hebben een relatie gevonden tussen de bessen of flavonoïden-rijk voedsel, en een betere gezondheid van het hart(20, 11).

Sommige studies suggereren dat bosbessen aanzienlijke voordelen voor de gezondheid voor mensen hebben met een hoge bloeddruk, en kan wellicht een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten zijn(21, 22).

Bosbessen kunnen ook de oxidatie van LDL-cholesterol, een cruciale stap in het hart ziekteproces remmen(23).

Een studie van 93.600 verpleegkundigen bleek dat een hoge inname van anthocyanen was gekoppeld aan een 32% lager risico op hartaanvallen(24).

kortom: Bosbessen kan het risico op hart-en vaatziekten verminderen door het verlagen van de bloeddruk en het remmen van de oxidatie van LDL-cholesterol.

Gezonde hersenen

Als het aantal mensen ouder dan 65 toeneemt wereldwijd, zo zal leeftijdsgebonden aandoeningen en ziekten ook toenemen.

Interessant is dat een hogere inname van flavonoïden-rijke voedingsmiddelen geassocieerd is met een betere hersenfunctie(25).

Het consumeren van bosbessen kan helpen voorkomen van oxidatieve stress, die een belangrijke rol spelen bij het ​​verouderingsproces(26).

Bosbessen kunnen ook de hersenfunctie verbeteren. In een studie, het drinken van bosbessensap elke dag gedurende 12 weken verbeterde het geheugen van 9 oudere volwassenen met vroege achteruitgang van het geheugen(27).

Een andere zes jaar studie vond dat de bosbessen en aardbeien werden gekoppeld aan de vertragingen in het veroudering van de hersenen met maximaal 2,5 jaar bij oudere volwassenen(28).

kortom: Verschillende studies hebben aangetoond dat bosbessen een rol in de gezondheid van de hersenen kunnen spelen, het uitstellen van leeftijdsgebonden achteruitgang en het helpen verbeteren van de hersenfunctie.

Bloedsuikerspiegel

Glimlachende vrouw het eten Lepel Bosbessen

Het aantal gevallen van diabetes type 2 neemt snel toe in de hele wereld(29).

Mensen met diabetes zijn gevoelig voor snelle veranderingen in de bloedsuikerspiegel, en moeten voorzichtig zijn wanneer ze voedingsmiddelen eten die rijk zijn aan koolhydraten.

Bosbessen bevatten matige hoeveelheden suiker, 15 gram per portie.

Ze hebben geen nadelige gevolgen voor de bloedsuikerspiegel, die veroorzaakt wordt door hun hoge gehalte aan bioactieve stoffen.

Laboratorium studies suggereren dat de anthocyanen in bosbessen hebben gunstige effecten op de bloedsuikerspiegel(30, 31).

Menselijke studies hebben ook veelbelovende resultaten aangetoond.

Één studie vond dat twee bosbessen smoothies per dag gedurende zes weken hielp verbetering van de insulinegevoeligheid bij obese mensen die een hoog risico hebben op het ontwikkelen van diabetes(32).

Bosbessen kunnen ook invloed hebben op bloedsuikerspiegel direct na een koolhydraatrijke maaltijd door het blokkeren van bepaalde spijsverteringsenzymen en het verminderen van de bloedsuikerspiegel pieken(33).

kortom: Verschillende studies tonen aan dat bosbessen de bloedsuikerspiegel kan verlagen en het verbeteren van de gevoeligheid voor insuline.

Bijwerkingen

Wanneer het wordt gegeten met mate, hebben bosbessen geen nadelige effecten op de gezondheid.

Allergie voor bosbessen bestaat wel, maar is zeldzaam(34).

kortom: Bosbessen worden goed verdragen wanneer gegeten met mate, en allergie is zeer zeldzaam.

Overzicht

Bosbessen zijn populair en heerlijk.

Ze zijn een rijke bron van vitamine K1, vitamine C, mangaan en een aantal andere gunstige plantaardige verbindingen zoals anthocyanen.

Het consumeren van bosbessen op een regelmatige basis kan helpen voorkomen van hart-en vaatziekten, verbetering van de hersenengezondheid en bloedsuikerspiegel.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 − 2 =

It is main inner container footer text