bosui

Bosui versus lente-uitjes: Wat is het verschil?

Bosui en lente-uitjes worden veel gebruikt in Aziatische, Amerikaanse en Europese keukens.

Zowel de bladeren als de bol van deze uien zijn eetbaar en hebben een milde, zachte smaak in vergelijking met gewone uien.

Ze lijken echter erg op elkaar en zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden.

Dit artikel beschrijft de verschillen tussen bosui en lente-uitjes.

Lente-uien zijn jonger dan bosuien

Het verschil tussen lente-uitjes en bosui is simpelweg hun leeftijd.

Lente-uien zijn jonger dan bosuien, deze worden geoogst in een eerder stadium van hun groei.

Je kunt ze onderscheiden door de breedte van de witte bol aan de basis van de plant. Omdat het minder tijd in de grond heeft doorgebracht, is de witte bol van een lente ui iets slanker dan die van een bosui.

Als algemene vuistregel zal de witte bol van een lente-uitje ongeveer dezelfde breedte hebben als de stengel en de bladeren van de plant.

Bosuien die iets ouder zijn, hebben een iets bredere witte bol aan de onderkant. Deze bol is meestal breder dan de bladeren en eivormig en niet rond.

Kortom: Lente-uien zijn jonge bosuien. Je kunt aan de leeftijd van een plant zien of het technisch gezien een lente-ui of een bosui is door de breedte van zijn bol.

Voedingsfeiten

Jonge uien zoals lente-uitjes en bosuien bevatten weinig calorieën en slechts ongeveer 5 calorieën per middelgrote ui, of 32 calorieën per 100 gram(1).

Vers gewicht bestaan ze voor 89% uit water en bevatten ze 2,6 gram vezels, 7,3 gram koolhydraten en minieme hoeveelheden eiwit en vet per 100 gram.

Ze bevatten ook micronutriënten, waaronder foliumzuur en vitamine K en C.

Een 100 gram van deze uien bevatten (1):

  • Calorieën: 32
  • Water: 89%
  • Koolhydraten: 7,3 gram
  • Suikers: 2,3 gram
  • Eiwit: 1,8 gram
  • Vezel: 2,6 gram
  • Vet: 0,2 gram
  • Vitamine K: 173% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH)
  • Vitamine C: 21% van de ADH
  • Foliumzuur: 16% van de ADH

Deze uien bevatten ook gunstige antioxidanten en zwavelhoudende verbindingen(2).

Kortom: Jonge uien zoals lente-uitjes en bosuien bevatten weinig calorieën, kleine hoeveelheid vezels, koolhydraten en heilzame plantaardige stoffen.

Zijn er verschillen in smaak?

Ook het verschil in de smaak is nauwelijks te proeven. Een lente-ui is over het algemeen iets zoeter en milder dan een bosui. Het verschil is wel echt heel subtiel.

Daarom is het heel makkelijk als vervanger van de ander om te gebruiken in een recept. Gelukkig maar, want vaak worden ze in de supermarkt ook onder de verkeerde naam verkocht.

Je kunt ook met ze koken door ze toe te voegen aan roerbakgerechten, soepen en stoofschotels. Lente-uitjes hebben een iets sterkere smaak in vergelijking met bosuien.

Kortom: Hoewel er kleine verschillen zijn tussen lente-uitjes en bosuitjes, kunnen ze door elkaar worden gebruikt in recepten. Ze worden vaak toegevoegd aan stoofschotels, wokgerechten en salades.

Tot slot

Het verschil tussen lente-uitjes en bosuien is de leeftijd of de tijd waarin ze groeien voordat ze worden geoogst.

Je kunt ze herkennen aan hun bollen. Lente-uitjes hebben de dunste, meestal niet breder dan de stengel van de ui, terwijl de bollen van bosuien iets groter zijn.

Hoewel er kleine verschillen bestaan ​​in smaak en uiterlijk, lijken deze uien sterk op elkaar en kunnen ze vaak in dezelfde recepten worden gebruikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.