Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

14 Middelen tegen brandend maagzuur en zure reflux

1425 Views

14 Middelen tegen brandend maagzuur en zure reflux

Miljoenen mensen lijden aan zure reflux en brandend maagzuur.

De meest gebruikte behandeling omvat commerciële medicijnen, zoals omeprazol. Echter, het wijzigen van levensstijl is ook effectief.

Gewoon het veranderen van uw voedingsgewoonten of de manier waarop je slaap kan uw symptomen van brandend maagzuur en zure reflux aanzienlijk verminderen en het verbeteren van uw kwaliteit van leven.

Wat is zure reflux en wat zijn de symptomen?

Met zure reflex of zuurbranden wordt het te vaak terugstromen van de zure maaginhoud in de slokdarm bedoeld. Bij mensen met brandend maagzuur staat het sluitspiertje vaker open en stroomt vaker dan gemiddeld maagzuur omhoog de slokdarm in.De medische naam voor brandend maagzuur is reflux.

Soms is reflux heel normaal en onschadelijk, meestal veroorzaakt het geen symptomen. Maar als het te vaak gebeurt, brandt het in de binnenkant van de slokdarm.

Naar schatting 14-20% van alle volwassenen in de NL hebben reflux in één of andere vorm(1).

Het meest voorkomende symptoom van zure reflux bekend als maagzuur, een pijnlijk brandend gevoel in de borst of keel.

Onderzoekers schatten dat ongeveer 7% van de Nederlanders lijden dagelijks aan brandend maagzuur(2).

Voor degenen die regelmatig last hebben van brandend maagzuur, zijn 20-40% gediagnosticeerd met gastroesophageal reflux ziekte (GERD), dit is een ernstigste vorm van zure reflux. GERD is de meest voorkomende spijsvertering stoornis in Nederland(3).

Naast maagzuur, reflux voorkomende symptomen omvatten een zure smaak achter in de mond en moeilijkheden bij het slikken. Andere symptomen zijn hoesten, astma, tanderosie en ontstekingen in de sinussen(4).

Dus hier zijn 14 natuurlijke manieren om uw zure reflux en brandend maagzuur te verminderen, allemaal ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Niet teveel eten

Waar de slokdarm wordt geopend in de maag, er is een spier-achtige ring bekend als de onderste oesofageale sluitspier.

Het fungeert als een klep en wordt verondersteld om te voorkomen dat de zure inhoud van de maag in de slokdarm omhoog komt. Op een natuurlijke wordt het geopend wanneer u moet slikken, oprisping of moet overgeven. Anders zou het gesloten moeten blijven.

Bij mensen met zure reflux, deze spier is verzwakt of disfunctioneel. Zure reflux kan ook optreden als er teveel druk op de spier komt, waardoor het zuur door het persen door de opening komt.

Niet verwonderlijk dat de meeste reflux symptomen plaatsvinden na een maaltijd. Het lijkt er ook op dat grotere maaltijden reflux symptomen kan verergeren (5, 6).

Een stap die zou kunnen helpen bij het minimaliseren van zure reflux is om het eten van grote maaltijden te voorkomen.

Kortom: Vermijd het eten van grote maaltijden. Zure reflux stijgt meestal na de maaltijd, en grotere maaltijden lijken het probleem erger te maken.

2. Afvallen

Schalen, een vork, een mes en een meetlint

Het middenrif is een spier dat boven je maag ligt.

Bij gezonde mensen versterkt het middenrif uiteraard de onderste oesofageale sluitspier.

Zoals eerder vermeld, voorkomt deze spier grote hoeveelheden maagzuur in de slokdarm omhoog lekt.

Echter, als je teveel buikvet heeft , kan de druk in uw buik zo hoog worden dat de onderste slokdarmspier omhoog wordt geduwd, weg van de steun van het diafragma. Deze aandoening staat bekend als hiatus hernia .

Hiatus hernia is de belangrijkste reden waarom zwaarlijvige mensen en zwangere vrouwen een verhoogd risico op reflux en maagzuur hebben(7, 8).

Verscheidene observationele studies tonen aan dat extra ponden in de buikstreek verhoogd het risico van reflux en GERD(9).

Gecontroleerde studies ondersteunen deze, waaruit blijkt dat gewichtsverlies kan reflux symptomen verlichten(10).

Afvallen moet één van uw prioriteiten zijn als u last heeft van zure reflux.

Kortom: Overmatige druk in de buik is één van de oorzaken van zure reflux. Het verliezen van buikvet kan sommige van uw symptomen verlichten.

3. Volg een koolhydraatarm dieet

Groeiend bewijs wijzen erop dat koolhydraatarme diëten zure reflux symptomen kunnen verlichten.

Wetenschappers vermoeden dat onverteerde koolhydraten kunnen bacteriële overgroei veroorzaken en verhoogde druk in de buik. Sommigen speculeren zelfs dat het één van de meest voorkomende oorzaken van zure reflux is.

Studies tonen aan dat bacteriële overgroei wordt veroorzaakt door een slechte spijsvertering en de opname van koolhydraten.

Een teveel aan onverteerde koolhydraten in uw spijsvertering zorgt voor een aanhoudende opgeblazen gevoel. Het neigt ook dat je vaker oprispingen krijgt(11, 12, 13, 14).

Ondersteuning van dit idee, een paar kleine studies wijzen erop dat koolhydraatarm dieet verbetert reflux symptomen(15, 16, 17).

Bovendien kan een antibioticum behandeling zure reflux aanzienlijk verminderen, eventueel door het verminderen van het aantal gasproducerende bacteriën(18, 19).

In een studie, onderzoekers gaven deelnemers GERD prebiotische vezels supplementen die de groei van gasproducerende bacteriën stimuleerden. De reflux symptomen van de deelnemers verslechterde tengevolge daarvan(20).

Kortom: Zuur kan worden veroorzaakt door een slechte koolhydraat spijsvertering en bacteriële overgroei in de dunne darm. Koolhydraatarme diëten blijken een effectieve behandeling te zijn, maar verdere studies zijn nodig.

4. Beperk uw alcoholgebruik

Glas rode wijn

Het drinken van alcohol kan de ernst van de zure reflux en maagzuur verhogen.

Het verergert symptomen door toenemende zuur van de maag, het ontspannen van de onderste slokdarmspier vermindert het vermogen van de slokdarm om zichzelf van het zuur te ontdoen(21, 22).

Studies hebben aangetoond dat matige alcoholconsumptie zelfs reflux symptomen bij gezonde individuen kan veroorzaken(23, 24).

Gecontroleerde studies tonen ook aan dat het drinken van wijn of bier stijgt de reflux symptomen, in vergelijking met het drinken van gewoon water(25, 26).

Kortom: Overmatig alcoholgebruik kan zure reflux symptomen verergeren. Als u last heeft van brandend maagzuur, het beperken van uw alcoholgebruik zou kunnen helpen om uw pijn te verlichten.

5. Drink niet teveel koffie

Studies tonen aan dat koffie tijdelijk de onderste esophagus sfincter verzwakt, waardoor het risico van reflux toeneemt(27).

Sommige bewijzen wijzen op cafeïne als mogelijke boosdoener.Vergelijkbaar met koffie, cafeïne verzwakt de onderste slokdarm sluitspier(28).

Bovendien, drinken van cafeïnevrije koffie heeft aangetoond dat het de reflux verlaagd ten opzichte van gewone koffie(29, 30).

Echter in een studie die de deelnemers cafeïne in het water gaven, kon echter geen effecten van cafeïne op reflux detecteren, alhoewel koffie zelf de symptomen verslechterde.

Deze bevindingen wijzen erop dat andere verbindingen dan cafeïne een rol kunnen spelen in de effecten van koffie op zure reflux. De verwerking en bereiding van koffie zou ook van belang kunnen zijn(29).

Niettemin, hoewel verscheidene studies suggereren dat koffie zure reflux kan verergeren, het bewijs is niet helemaal overtuigend.

Een studie zag geen nadelige effecten als zure reflux patiënten koffie dronken direct na de maaltijd, in vergelijking met een gelijke hoeveelheid warm water. Echter, koffie verhoogde de duur van reflux tussen de maaltijden (31).

Bovendien, een analyse van observationele studies bleken geen significante effecten van de koffie inname op de zelf-gerapporteerde symptomen van GERD.

Of koffie inname zure reflux verergert kan afhangen van het individu. Als koffie je brandend maagzuur geeft, gewoon vermijden of het beperken van uw inname(32).

Kortom: Bewijs suggereert dat koffie zuurrefluxen en maagzuur verergert. Als u voelt dat koffie uw symptomen verhoogt, moet u overwegen uw inname te beperken.

6. Kauw kauwgom

Acht Stukken van Mint Chewing Gum

Enkele studies tonen aan dat kauwgom verlaagt de zuurgraad in de slokdarm(33, 34, 35).

Kauwgom dat bicarbonaat bevat blijkt vooral effectief te zijn(36).

Deze bevindingen wijzen erop dat kauwgom – en de daarmee samenhangende toename van speekselproductie – kan helpen bij het oplossen van slokdarmzuur.

Echter, het zal waarschijnlijk niet de reflux zelf verminderen.

Kortom: Kauwgom verhoogt de vorming van speeksel en helpt de slokdarm met het maagzuur.

7. Vermijden van rauwe uien

Een studie bij mensen die aan zuurreflux leed, liet zien dat het eten van een maaltijd met rauwe ui aanzienlijk brandend maagzuur, zure reflux en oprispingen toenam vergeleken met een identieke maaltijd zonder uien(37).

Het vaker boeren zou kunnen suggereren dat meer gas wordt geproduceerd door de hoge hoeveelheid fermenteerbare vezels in uien(20, 38).

Rauwe uien zouden ook het slijmvlies van de slokdarm irriteren, waardoor zuurbranden verergeren.

Wat de reden ook is, als je het gevoel hebt dat het eten van rauwe uien uw symptomen verergeren, moet u ze vermijden.

Kortom: Sommige mensen ervaren verergerde zuurbranden en andere reflux symptomen na het eten van rauwe uien.

8. Beperk uw inname van koolzuurhoudende dranken

Patiënten met GERD worden soms geadviseerd om hun inname van koolzuurhoudende dranken te beperken.

Een observationele studie wees uit dat koolzuurhoudende frisdranken werden geassocieerd met een verhoogde zure reflux symptomen(39).

Ook gecontroleerde studies tonen aan dat het drinken van koolzuurhoudend water of cola tijdelijk de onderste slokdarm sluitspier verzwakt, in vergelijking met het drinken van gewoon water(40, 41).

De belangrijkste reden is het kooldioxidegas in koolzuurhoudende dranken, waardoor men vaker oprispingen krijgt – een effect dat de hoeveelheid zuur laat ontsnappen in de slokdarm kan verhogen(14).

Kortom: Koolzuurhoudende dranken verhogen tijdelijk de frequentie van het boeren, waardoor zure reflux kan worden bevorderd. Als ze uw symptomen verergeren, probeer dan minder te drinken of ze geheel te vermijden.

9. Drink niet teveel sap van citrusvruchten

Klein glas jus d'orange

In een studie bij 400 GERD patiënten, 72% meldde dat sinaasappelsap of grapefruitsap verslechterd hun zure reflux symptomen(42).

De zuurgraad van citrusvruchten lijkt niet de enige factor te zijn voor deze effecten. Sinaasappelsap met een neutrale pH blijkt ook de symptomen te verergeren(43).

Aangezien citrusvruchtensap de onderste slokdarm sluitspier niet verzwakt, is het waarschijnlijk dat sommige bestanddelen het slijmvlies van de slokdarm irriteren(44).

Terwijl het sap van citrusvruchten waarschijnlijk geen zure reflux veroorzaakt, kan het uw maagzuur tijdelijk verergeren.

Kortom: De meeste patiënten met een zure reflux melden dat het drinken van sap van citrusvruchten maakt hun symptomen erger. Onderzoekers geloven dat citrusvruchtensap irriteert het slijmvlies van de slokdarm.

10. Overweeg minder chocolade te eten

GERD patiënten worden soms geadviseerd om hun consumptie van chocolade te vermijden of te beperken . Echter, het bewijs voor deze aanbeveling is zwak.

Een kleine, ongecontroleerde studie toonde aan dat de consumptie van 120 ml chocoladedrankje verzwakte de onderste slokdarm sluitspier(45).

Andere gecontroleerde studie bleek dat het drinken een chocoladedrankje de hoeveelheid zuur verhoogd in de slokdarm, in vergelijking met een placebo(46).

Toch zijn verdere studies nodig voordat er een sterke conclusies kunnen worden getrokken i.v.m. de effecten van chocolade op reflux symptomen.

Kortom: Er is beperkt bewijs dat chocolade verergert reflux symptomen. Een paar studies suggereren het misschien, maar meer onderzoek is nodig.

11. Vermijd munt, indien nodig

Muntbladeren

Munt is een kruid dat wordt gebruikt om smaak aan voedingsmiddelen, suikergoed, kauwgom, tandpasta en mondspoeling te geven.

Ze zijn ook een populair ingrediënt in kruidenthee.

Een studie bij patiënten met GERD bleek geen bewijs voor de effecten van munt op de onderste slokdarmsluitspier.

Toch hebben de studie aangetoond dat hoge doses munt de zure reflux symptomen kunnen verergeren, vermoedelijk door irritatie van de binnenkant van de slokdarm(47).

Als je het gevoel hebt dat munt uw maagzuur verergert, vermijd het dan.

Kortom: Een aantal studies tonen aan dat munt brandend maagzuur en andere reflux symptomen kunnen verergeren, maar het bewijs is beperkt.

12. Verhoog het hoofdeinde van uw bed

Sommige mensen lijden aan reflux symptomen gedurende de nacht(48).

Dit kan de kwaliteit van de slaap verstoren en het moeilijk maken voor hen om in slaap te vallen.

Een studie toonde aan dat patiënten die het hoofdeinde van hun bed verhoogd hadden beduidend minder terugvloeiing symptomen ervaren, in vergelijking met degenen die dat niet deden(49).

Bovendien, een analyse van een gecontroleerde studies concludeerden dat het verhogen van het hoofdeind van het bed is een effectieve strategie om zure reflux symptomen en maagzuur nachts te verminderen(10).

Kortom: Het verhogen van het hoofdeinde van uw bed kan je reflux symptomen ‘s nachts verminderen.

13. Eet niet drie uur voor het slapen gaan

Zilveren wekker op een Plaat

Mensen met zure reflux worden doorgaans geadviseerd om te voorkomen dat ze binnen de drie uur voordat ze slapen gaan te eten.

Hoewel deze aanbeveling zinvol is, er is weinig bewijs.

Een studie bij GERD patiënten toonde aan dat het hebben van een late avondmaaltijd geen effect heeft op zure reflux, in vergelijking met een maaltijd voor 19.00 uur.(50).

Echter, een observationele studie wees uit dat het eten vlak voor het slapengaan werd geassocieerd met significant grotere reflux symptomen wanneer mensen gingen slapen(51).

Meer studies zijn nodig voordat er conclusies kunnen worden getrokken over het effect van late avondmaaltijden op GERD. Het kan ook afhangen van het individu.

Kortom: Observationele studies suggereren dat het eten voor het slapengaan zure reflux symptomen kunnen verergeren . Maar toch, het bewijs is niet overtuigend en meer studies zijn nodig.

14. Slaap niet op uw rechterzijde

Verschillende studies tonen aan dat slapen op je rechterkant reflux symptomen kunnen verergeren(52, 53, 54).

De reden is niet helemaal duidelijk, maar is wellicht te verklaren door de anatomie.

De slokdarm zit aan de rechterkant van de maag. Als gevolg hiervan, de onderste slokdarmsluitspier zit boven het niveau van het maagzuur als je slaapt op je linkerkant(55).

Wanneer je op uw rechterkant ligt, maagzuur bedekt de onderste slokdarmsluitspier. Dit verhoogt het risico van zuur lekken en kan zodoende reflux veroorzaken.

Uiteraard is deze aanbeveling niet praktisch, omdat de meeste mensen hun positie veranderen terwijl ze slapen.

Kortom: Als u last heeft van zure reflux in de nacht, voorkom het slapen op de rechterkant van uw lichaam.

Tot Slot

Sommige wetenschappers beweren dat voedingsfactoren een belangrijke onderliggende oorzaak is van zure reflux.

Hoewel dit waar zou kunnen zijn, is er meer onderzoek nodig om deze bewering te onderbouwen.

Niettemin, studies tonen aan dat eenvoudige dieet- en levensstijlveranderingen het maagzuur en andere zure reflux symptomen aanzienlijk kunnen vergemakkelijken.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeven + dertien =

It is main inner container footer text