Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

14 middelen tegen brandend maagzuur en zure reflux

1345 Views

14 middelen tegen brandend maagzuur en zure reflux

Miljoenen mensen lijden aan zure reflux en brandend maagzuur.

De meest gebruikte behandeling omvat commerciële medicijnen, zoals omeprazol. Echter, het wijzigen van levensstijl is ook effectief.

Gewoon het veranderen van uw voedingsgewoonten of de manier waarop je slaap kan uw symptomen van brandend maagzuur en zure reflux aanzienlijk verminderen en het verbeteren van uw kwaliteit van leven.

Wat is zure reflux en wat zijn de symptomen?

Met brandend maagzuur of zuurbranden wordt het te vaak terugstromen van de zure maaginhoud in de slokdarm bedoeld. Bij mensen met brandend maagzuur staat het sluitspiertje vaker open en stroomt vaker dan gemiddeld maagzuur omhoog de slokdarm in.De medische naam voor brandend maagzuur is reflux.

Soms is reflux heel normaal en onschadelijk, meestal veroorzaakt het geen symptomen. Maar als het te vaak gebeurt, brandt het in de binnenkant van de slokdarm.

Naar schatting 14-20% van alle volwassenen in de NL hebben reflux in één of andere vorm(1).

Het meest voorkomende symptoom van zure reflux bekend als maagzuur, een pijnlijk brandend gevoel in de borst of keel.

Onderzoekers schatten dat ongeveer 7% van de Nederlanders lijden dagelijks aan brandend maagzuur(2).

Voor degenen die regelmatig last hebben van brandend maagzuur, zijn 20-40% gediagnosticeerd met gastroesophageal reflux ziekte (GERD), dit is de ernstigste vorm van zure reflux. GERD is de meest voorkomende spijsvertering stoornis in de NL(3).

Naast maagzuur, reflux voorkomende symptomen omvatten een zure smaak achter in de mond en moeilijkheden bij het slikken. Andere symptomen zijn hoesten, astma, tanderosie en ontstekingen in de sinussen(4).

Dus hier zijn 14 natuurlijke manieren om uw zure reflux en brandend maagzuur, allemaal ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Niet te veel eten

Waar de slokdarm wordt geopend in de maag, er is een spier-achtige ring bekend als de onderste oesofageale sluitspier.

Het fungeert als een klep en wordt verondersteld om te voorkomen dat de zure inhoud van de maag in de slokdarm omhoog komt. Natuurlijk wordt het geopend wanneer u moet slikken, oprisping of moet overgeven. Anders zou het gesloten blijven.

Bij mensen met zure reflux, deze spier is verzwakt of disfunctioneel. Zure reflux kan ook optreden als er teveel druk op de spier komt, waardoor het zuur door het persen door de opening komt.

Niet verwonderlijk dat de meeste reflux symptomen plaatsvinden na een maaltijd. Het lijkt er ook op dat grotere maaltijden reflux symptomen kan verergeren (5, 6).

Een stap die zal helpen bij het minimaliseren van zure reflux is om het eten van grote maaltijden te voorkomen.

Samenvatting: Vermijd het eten van grote maaltijden. Zure reflux verhoogd in het algemeen na de maaltijd, en grotere maaltijden lijkt het probleem alleen maar erger te maken.

2. Afvallen

Schalen, een vork, een mes en een meetlint

Het middenrif is een spier dat boven je maag ligt.

Bij gezonde mensen versterkt het middenrif uiteraard de onderste oesofageale sluitspier.

Zoals eerder vermeld, voorkomt deze spier grote hoeveelheden maagzuur in de slokdarm omhoog lekt.

Echter, als je te veel buikvet , de druk in de buik kan zo hoog zijn dat de onderste slokdarm sluitspier omhoog wordt geduwd, en geen ondersteuning van het middenrif krijgt. Deze aandoening staat bekend als hiatus hernia .

Hiatus hernia is de belangrijkste reden waarom zwaarlijvige mensen en zwangere vrouwen een verhoogd risico op reflux en maagzuur hebben(7, 8).

Verscheidene observationele studies tonen aan dat extra ponden in de buikstreek verhogen het risico van reflux en GERD(9).

Gecontroleerde studies ondersteunen deze, waaruit blijkt dat gewichtsverlies kan reflux symptomen verlichten(10).

Afvallen moet één van uw prioriteiten zijn als u last heeft van zure reflux.

Samenvatting: Overmatige druk in de buik is één van de oorzaken van zure reflux. Het verliezen van buikvet kan sommige van uw symptomen verlichten.

3. Volg een koolhydraatarm dieet

Groeiend bewijs suggereert dat koolhydraatarme diëten zure reflux symptomen kunnen verlichten.

Wetenschappers vermoeden dat onverteerde koolhydraten kunnen bacteriële overgroei veroorzaken en verhoogde druk in de buik. Sommigen speculeren zelfs dat het één van de meest voorkomende oorzaken van zure reflux is.

Studies tonen aan dat bacteriële overgroei wordt veroorzaakt door een slechte spijsvertering en de opname van koolhydraten.

Een teveel aan onverteerde koolhydraten in uw spijsvertering zorgt voor een aanhoudende opgeblazen gevoel. Het neigt ook dat je vaker oprisping hebt(11, 12, 13, 14).

Ondersteuning van dit idee, een paar kleine studies wijzen erop dat koolhydraatarm dieet verbetert reflux symptomen(15, 16, 17).

Bovendien kan een antibioticum behandeling zure reflux aanzienlijk verminderen, eventueel door het verminderen van het aantal gasproducerende bacteriën(18, 19).

In een studie, onderzoekers gaven deelnemers GERD prebiotische vezels supplementen die de groei van gasproducerende bacteriën stimuleerden. De reflux symptomen van de deelnemers verslechterde tengevolge daarvan(20).

Samenvatting: Zuur kan worden veroorzaakt door een slechte koolhydraat spijsvertering en bacteriële overgroei in de dunne darm. Koolhydraatarme diëten blijken een effectieve behandeling te zijn, maar verdere studies zijn nodig.

4. Beperk uw alcoholgebruik

Glas rode wijn

Het drinken van alcohol kan de ernst van de zure reflux en maagzuur verhogen.

Het verergert symptomen door toenemende zuur van de maag, de onderste oesofageale sluitspier te ontspannen en afbreuk te doen aan de mogelijkheid van de slokdarm om zelf het zuur te regelen(21, 22).

Studies hebben aangetoond dat matige alcoholconsumptie zelfs reflux symptomen bij gezonde individuen kan veroorzaken(23, 24).

Gecontroleerde studies tonen ook aan dat het drinken van wijn of bier stijgt de reflux symptomen, in vergelijking met het drinken van gewoon water(25, 26).

Samenvatting: Overmatig alcoholgebruik kan zure reflux symptomen verergeren. Als u last heeft van brandend maagzuur, het beperken van uw alcoholgebruik zou kunnen helpen verlichten van uw pijn.

5. Drink niet teveel koffie

Studies tonen aan dat koffie tijdelijk de onderste esophagus sfincter verzwakt, waardoor het risico van reflux toeneemt(27).

Bewijsmateriaal wijst in de richting van cafeïne als een mogelijke dader. Soortgelijke koffie, cafeïne verzwakt de onderste slokdarm sluitspier(28).

Bovendien, drinken van cafeïnevrije koffie heeft aangetoond dat het de reflux verlaagd ten opzichte van gewone koffie(29, 30).

Echter, een studie die de deelnemers cafeïne gaf in het water was niet in staat om eventuele effecten van cafeïne op reflux te detecteren, hoewel koffie zelf de symptomen verslechterd.

Deze bevindingen wijzen erop dat verbindingen van cafeïne in koffie de effecten op zure reflux een rol kunnen spelen. De verwerking en de bereiding van koffie kunnen ook worden betrokken(29).

Niettemin, hoewel verscheidene studies suggereren dat koffie zure reflux kan verergeren, het bewijs is niet helemaal overtuigend.

Een studie zag geen nadelige effecten als zure reflux patiënten dronken koffie direct na de maaltijd, in vergelijking met een gelijke hoeveelheid warm water. Echter, koffie verhoogde de duur van reflux tussen de maaltijden (31).

Bovendien, een analyse van observationele studies bleken geen significante effecten van de koffie inname op de zelf-gerapporteerde symptomen van GERD.

Of koffie inname zure reflux verergert kan afhangen van het individu. Als koffie je brandend maagzuur geeft, gewoon vermijden of het beperken van uw inname(32).

Samenvatting: Er zijn aanwijzingen dat koffie maakt zure reflux en maagzuur erger. Als u het gevoel heeft dat uw symptomen door koffie verhoogt, moet u overwegen uw inname te beperken.

6. Kauw kauwgom

Acht Stukken van Mint Chewing Gum

Enkele studies tonen aan dat kauwgom verlaagt de zuurgraad in de slokdarm(33, 34, 35).

Kauwgom dat bicarbonaat bevat blijkt vooral effectief te zijn(36).

Deze bevindingen geven aan dat kauwgom – en de daarmee gepaard gaande toename van de speekselproductie – kan helpen bij slokdarmzuur.

Echter, het zal waarschijnlijk niet de reflux zelf verminderen.

Samenvatting: Kauwgom verhoogt de vorming van speeksel en helpt duidelijk de slokdarm en maagzuur.

7. Vermijd rauwe ui

Een studie bij mensen die lijden aan zure reflux toonde aan dat het eten van een maaltijd met rauwe ui aanzienlijk brandend maagzuur, zure reflux en oprispingen toeneemt vergeleken met een identieke maaltijd zonder uien(37).

Het vaker boeren zou kunnen suggereren dat meer gas wordt geproduceerd door de hoge hoeveelheid fermenteerbare vezels in uien(20, 38).

Rauwe uien zouden ook het slijmvlies van de slokdarm irriteren, waardoor zuurbranden verergeren.

Wat de reden ook is, als je het gevoel hebt dat het eten van rauwe ui uw symptomen verergeren, moet u ze vermijden.

Samenvatting: Sommige mensen ervaren verergerde zuurbranden en andere reflux symptomen na het eten van rauwe ui.

8. Beperk uw inname van koolzuurhoudende dranken

Patiënten met GERD worden soms geadviseerd om hun inname van koolzuurhoudende dranken te beperken.

Een observationele studie wees uit dat koolzuurhoudende frisdranken werden geassocieerd met een verhoogde zure reflux symptomen(39).

Ook gecontroleerde studies tonen aan dat het drinken van koolzuurhoudend water of cola tijdelijk de onderste slokdarm sluitspier verzwakt, in vergelijking met het drinken van gewoon water(40, 41).

De belangrijkste reden is het kooldioxidegas in koolzuurhoudende dranken, waardoor men vaker oprispingen krijgt – een effect dat de hoeveelheid zuur laat ontsnappen in de slokdarm kan verhogen(14).

Samenvatting: Koolzuurhoudende dranken verhogen tijdelijk de frequentie van het boeren, die zure reflux kan bevorderen. Als zij uw symptomen verergeren, probeer minder te drinken of om deze helemaal te vermijden..

9. Drink niet te veel sap van citrusvruchten

Klein glas jus d'orange

In een studie van 400 GERD patiënten, 72% meldde dat sinaasappelsap of grapefruitsap verslechterd hun zure reflux symptomen(42).

De zuurgraad van citrusvruchten lijkt niet de enige factor te zijn voor deze effecten. Sinaasappelsap met een neutrale pH blijkt ook de symptomen te verergeren(43).

Aangezien citrusvruchtensap de onderste slokdarm sluitspier niet verzwakt, is het waarschijnlijk dat sommige bestanddelen het slijmvlies van de slokdarm irriteren(44).

Terwijl sap van citrusvruchten waarschijnlijk niet zure reflux veroorzaakt, kan het uw maagzuur tijdelijk verergeren.

Samenvatting: De meeste patiënten met een zure reflux melden dat het drinken van sap van citrusvruchten maakt hun symptomen erger. Onderzoekers geloven dat citrusvruchtensap irriteert het slijmvlies van de slokdarm.

10. Overweeg minder chocolade te eten

GERD patiënten worden soms geadviseerd om hun consumptie van chocolade te vermijden of te beperken . Echter, het bewijs voor deze aanbeveling is zwak.

Een kleine, ongecontroleerde studie toonde aan dat de consumptie van 120 ml chocolade siroop verzwakte de onderste slokdarm sluitspier(45).

Andere gecontroleerde studie bleek dat het drinken een chocoladedrank de hoeveelheid zuur verhoogd in de slokdarm, in vergelijking met een placebo(46).

Toch zijn verdere studies nodig voordat er een sterke conclusies kunnen worden getrokken i.v.m. de effecten van chocolade op reflux symptomen.

Samenvatting: Er is beperkt bewijs dat chocolade verergert reflux symptomen. Een paar studies suggereren dat het zou kunnen, maar meer onderzoek is nodig.

11. Vermijd mint, indien nodig

Muntbladeren

Munt is een kruid dat wordt gebruikt om smaak aan voedsel, suikergoed, kauwgom, tandpasta en mondspoeling te geven.

Ze zijn ook een populair ingrediënt in kruidenthee.

Een studie bij patiënten met GERD bleek geen bewijs voor de effecten van munt op de onderste slokdarm sluitspier.

Toch is er in de studie gebleken dat hoge doses mint de zure reflux symptomen verergeren, vermoedelijk door irritatie aan de binnenkant van de slokdarm(47).

Als je het gevoel hebt dat mint uw maagzuur verergert, vermijd het dan.

Samenvatting: Een aantal studies tonen aan dat mint brandend maagzuur en andere reflux symptomen kunnen verergeren, maar het bewijs is beperkt.

12. Verhoog het hoofd van uw bed

Sommige mensen lijden aan reflux symptomen gedurende de nacht(48).

Dit kan de kwaliteit van de slaap verstoren en het moeilijk maken voor hen om in slaap te vallen.

Een studie toonde aan dat patiënten die het hoofd van hun bed verhoogd hadden beduidend minder terugvloeiing symptomen, in vergelijking met degenen die dat niet deden(49).

Bovendien, een analyse van een gecontroleerde studies concludeerden dat het verhogen van het hoofdeind van het bed is een effectieve strategie om zure reflux symptomen en maagzuur nachts te verminderen(10).

Samenvatting: Het verhogen van het hoofd van uw bed kan je reflux symptomen ‘s nachts verminderen.

13. Niet eten drie uur voor het slapen gaan

Zilveren wekker op een Plaat

Mensen met een zure reflux worden over het algemeen geadviseerd om te voorkomen dat ze eten binnen de drie uur voordat ze gaan slapen .

Hoewel deze aanbeveling zinvol is, is er weinig bewijs.

Een studie bij GERD patiënten toonde aan dat het hebben van een late avond maaltijd geen effect op de zure reflux had, in vergelijking met het eten van een maaltijd voor 19:00(50).

Echter, een observationele studie wees uit dat het eten vlak voor het slapengaan werd geassocieerd met significant grotere reflux symptomen wanneer mensen gingen slapen(51).

Meer studies zijn nodig voordat er conclusies kunnen worden getrokken over het effect van late avond maaltijden op GERD. Het kan ook afhangen van het individu.

Samenvatting: Observationele studies suggereren dat het eten voor het slapengaan zure reflux symptomen kunnen verergeren . Maar toch, het bewijs is niet overtuigend en meer studies zijn nodig.

14. Slaap niet op uw rechterzijde

Verschillende studies tonen aan dat slapen op je rechterkant reflux symptomen kunnen verergeren(52, 53, 54).

De reden is niet helemaal duidelijk, maar is wellicht te verklaren door de anatomie.

De slokdarm zit aan de rechterkant van de maag. Als gevolg hiervan, de onderste slokdarm sluitspier zit boven het niveau van het maagzuur als je slaapt op je linkerkant(55).

Wanneer je op uw rechterkant ligt, maagzuur heeft betrekking op de onderste slokdarm sluitspier. Dit verhoogt het risico van zuur lekken en kan zodoende reflux veroorzaken.

Uiteraard is deze aanbeveling niet praktisch, omdat de meeste mensen hun positie veranderen terwijl ze slapen.

Samenvatting: Als u last heeft van zure reflux in de nacht, voorkom het slapen op de rechterkant van uw lichaam.

Tot Slot

Sommige wetenschappers beweren dat voedingsfactoren een belangrijke onderliggende oorzaak is van zure reflux.

Hoewel dit waar zou kunnen zijn, is er meer onderzoek nodig om deze bewering te onderbouwen.

Niettemin, studies tonen aan dat eenvoudige voeding en levensstijl veranderingen aanzienlijk brandend maagzuur en andere zure reflux symptomen kan verlichten.

 

 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text