brandend maagzuur en zure reflux

14 Middelen tegen brandend maagzuur en zure reflux

14 Middelen tegen brandend maagzuur en zure reflux

Miljoenen mensen lijden aan zure reflux en brandend maagzuur.

De meest gebruikte behandeling omvat commerciële medicijnen, zoals omeprazol. Verandering van levensstijl kunnen echter ook effectief zijn.

Als u uw eetgewoonten of de manier waarop u slaapt verandert, kan dit uw symptomen van brandend maagzuur en zure reflux aanzienlijk verminderen, waardoor uw kwaliteit van leven verbetert.

Wat is zure reflux en wat zijn de symptomen?

Met zure reflex of zuurbranden wordt het te vaak terugstromen van de zure maaginhoud in de slokdarm bedoeld. Bij mensen met brandend maagzuur staat het sluitspiertje vaker open en stroomt vaker dan gemiddeld maagzuur omhoog de slokdarm in.De medische naam voor brandend maagzuur is reflux.

Soms is reflux heel normaal en onschadelijk, meestal veroorzaakt het geen symptomen. Maar als het te vaak gebeurt, verbrandt het de binnenkant van de slokdarm.

Naar schatting 14-20% van alle volwassenen in de NL hebben reflux in één of andere vorm(1).

Het meest voorkomende symptoom van zure reflux bekend als maagzuur, een pijnlijk brandend gevoel in de borst of keel.

Onderzoekers schatten dat ongeveer 7% van de Nederlanders dagelijks last heeft van brandend maagzuur(2).

Van degenen die regelmatig last hebben van brandend maagzuur, wordt 20-40% gediagnosticeerd met gastro-oesofageale refluxziekte (GERD), de meest ernstige vorm van zure reflux. GERD is de meest voorkomende spijsverteringsstoornis in de Nederland(3).

Naast brandend maagzuur omvatten algemene symptomen van reflux een zure smaak aan de achterkant van de mond en moeite met slikken. Andere symptomen zijn hoesten, astma, tanderosie en ontstekingen in de sinussen(4).

Dus hier zijn 14 natuurlijke manieren om je zure reflux en maagzuur te verminderen, allemaal ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

1. Niet teveel eten

Waar de slokdarm uitmondt in de maag, is er een ringachtige spier die bekend staat als de  onderste oesofageale sluitspier.

Het fungeert als een klep en wordt verondersteld te voorkomen dat de zure inhoud van de maag omhoog gaat in de slokdarm. Het gaat vanzelf open wanneer u slikt, oprispt of braakt.Anders moet het gesloten blijven.

Bij mensen met zure reflux is deze spier verzwakt of disfunctioneel. Zure reflux kan ook optreden wanneer er te veel druk op de spier is, waardoor zuur door de opening wordt gedrukt.

Het is niet verwonderlijk dat de meeste refluxklachten na een maaltijd plaatsvinden. Het lijkt ook dat grotere maaltijden refluxklachten kunnen verergeren(5, 6).

Een stap die zou kunnen helpen bij het minimaliseren van zure reflux, is door geen grote maaltijden te eten.

Kortom: Eet geen grote maaltijden. Zure reflux neemt meestal toe na de maaltijd, en grotere maaltijden lijken het probleem nog erger te maken.

2. Afvallen

Het diafragma (middenrif) is een spier die zich boven je maag bevindt.

Bij gezonde mensen versterkt het middenrif van nature de onderste oesofageale sluitspier.

Zoals eerder vermeld, voorkomt deze spier dat overmatige hoeveelheden maagzuur naar de slokdarm lekt.

Als je echter te veel hebt buikvet , de druk in uw buik kan zo hoog worden dat de onderste slokdarmspier omhoog wordt geduwd, weg van de steun van het diafragma. Deze aandoening staat bekend als hiatus hernia .

Hiatus hernia is de belangrijkste reden waarom zwaarlijvige mensen en zwangere vrouwen een verhoogd risico op reflux en maagzuur hebben(7, 8).

Verscheidene observationele studies tonen aan dat extra ponden in de buikstreek verhoogd het risico van reflux en GERD(9).

Gecontroleerde onderzoeken ondersteunen dit, en laten zien dat gewichtsverlies refluxklachten kan verlichten(10).

Afvallen moet één van uw prioriteiten zijn als u last heeft van zure reflux.

Kortom: Overmatige druk in de buik is één van de oorzaken van zure reflux. Het verliezen van buikvet kan enkele van uw symptomen verlichten.

3. Volg een koolhydraatarm dieet

Groeiend bewijs wijzen erop dat koolhydraatarme diëten zure reflux symptomen kunnen verlichten.

Wetenschappers vermoeden dat onverteerde koolhydraten bacteriële overgroei en verhoogde druk in de buik kunnen veroorzaken. Sommigen speculeren zelfs dat dit een van de meest voorkomende oorzaken van zure reflux kan zijn.

Studies wijzen uit dat bacteriële overgroei wordt veroorzaakt door een verminderde koolhydratenvertering en -absorptie.

Het hebben van te veel onverteerde koolhydraten in je spijsverteringsstelsel maakt je gasachtig en opgeblazen. Het neigt ook dat je vaker oprispingen krijgt(11, 12, 13, 14).

Om dit idee te ondersteunen, geven enkele kleine onderzoeken aan dat koolhydraatarme diëten de refluxklachten verbeteren(15, 16, 17).

Bovendien kan een antibioticabehandeling de zure reflux aanzienlijk verminderen, mogelijk door het aantal gasproducerende bacteriën te verminderen(18, 19).

In één onderzoek gaven onderzoekers deelnemers aan GERD prebiotische vezels supplementen die de groei van gasproducerende bacteriën bevorderden. De refluxklachten van de deelnemers verslechterden als gevolg(20).

Kortom: Zure reflux kan worden veroorzaakt door slechte koolhydratenvertering en bacteriële overgroei in de dunne darm. Koolhydraatarme diëten lijken een effectieve behandeling te zijn, maar verdere studies zijn nodig.

4. Beperk uw alcoholinname

Het drinken van alcohol kan de ernst van zure reflux en maagzuur verhogen.

Het verergert de symptomen door het maagzuur te verhogen, de onderste slokdarmspier te ontspannen en het vermogen van de slokdarm om zichzelf te zuiveren van zuur te verminderen(21, 22).

Studies hebben aangetoond dat matige alcoholinname zelfs bij gezonde personen refluxklachten kan veroorzaken(23, 24).

Gecontroleerde onderzoeken tonen ook aan dat het drinken van wijn of bier refluxklachten verhoogt in vergelijking met drinken van gewoon water(25, 26).

Kortom: Overmatige alcoholinname kan de symptomen van zure reflux verergeren. Als u last heeft van maagzuur, kan het beperken van uw alcoholinname uw pijn verlichten.

5. Drink niet teveel koffie

Studies tonen aan dat koffie tijdelijk de onderste onderste slokdarmspier verzwakt, waardoor het risico op zure reflux toeneemt(27).

Er zijn aanwijzingen die erop wijzen cafeïne als mogelijke boosdoener. Net als bij koffie verzwakt cafeïne de onderste slokdarmspier(28).

Bovendien is aangetoond dat het drinken van cafeïnevrije koffie zure reflux vermindert in vergelijking met gewone koffie(29, 30).

Een studie die deelnemers cafeïne gaf in water, was echter niet in staat om effecten van cafeïne te detecteren bij reflux, hoewel koffie zelf de symptomen verergerde.

Deze bevindingen wijzen erop dat andere stoffen dan cafeïne een rol kunnen spelen bij de effecten van koffie op zure reflux. De verwerking en bereiding van koffie kan ook een rol spelen(29).

Niettemin, hoewel verscheidene studies suggereren dat koffie zure reflux kan verergeren, het bewijs is niet helemaal overtuigend.

Een studie vond geen nadelige effecten wanneer zure reflux-patiënten koffie consumeerden direct na de maaltijd, vergeleken met een gelijke hoeveelheid warm water. Koffie verlengde echter de duur van reflux perioden tussen maaltijden (31).

Bovendien heeft een analyse van observationele studies geen significante effecten gevonden van koffie-inname op de zelfgerapporteerde symptomen van GERD.

Of koffieinname zure reflux verergert,  kan van het individu afhangen. Als koffie je maagzuur geeft, vermijd het gewoon of beperk uw inname(32).

Kortom: Er zijn aanwijzingen dat koffiezuurreflux en brandend maagzuur verergert. Als u denkt dat koffie uw symptomen verhoogt, moet u overwegen om uw inname te beperken.

6. Kauw kauwgom

Enkele studies tonen aan dat kauwgom verlaagt de zuurgraad in de slokdarm(33, 34, 35).

Kauwgom die bicarbonaat bevat, lijkt bijzonder effectief te zijn(36).

Deze bevindingen wijzen erop dat kauwgom – en de daarmee gepaard gaande toename in speekselproductie – de slokdarm van het zuur kan helpen verwijderen.

Het vermindert echter waarschijnlijk niet de reflux zelf.

Kortom: Kauwgom verhoogt de vorming van speeksel en helpt de slokdarm van maagzuur te verwijderen.

7. Vermijden van rauwe uien

Een onderzoek bij mensen die aan zure reflux leden, toonde aan dat het eten van een maaltijd met rauwe ui significant zuurbranden, zure reflux en oprispingen verhoogde in vergelijking met een identieke maaltijd die geen ui bevatten(37).

Het vaker boeren zou kunnen suggereren dat er meer gas wordt geproduceerd als gevolg van de grote hoeveelheden fermenteerbare vezels in uien (20, 38).

Rauwe uien kunnen ook het slijmvlies van de slokdarm irriteren, waardoor het zuurbranden wordt verergerd.

Wat de reden ook is, als je het gevoel hebt dat het eten van rauwe ui je symptomen verergert, moet je het vermijden.

Kortom: Sommige mensen ervaren een verslechtering van zuurbranden en andere reflux symptomen na het eten van rauwe uien.

8. Beperk uw inname van koolzuurhoudende dranken

Patiënten met GORZ worden soms geadviseerd om hun inname van koolzuurhoudende dranken te beperken.

Eén observationele studie toonde aan dat koolzuurhoudende frisdranken geassocieerd waren met verhoogde symptomen van zure reflux(39).

Ook gecontroleerde studies tonen aan dat het drinken van koolzuurhoudend water of cola tijdelijk de onderste slokdarm sluitspier verzwakt, in vergelijking met het drinken van gewoon water(40, 41).

De belangrijkste reden is het kooldioxidegas in koolzuurhoudende dranken, waardoor mensen vaker laten boeren – een effect dat de hoeveelheid zuur die in de slokdarm ontsnapt(14).

Kortom: Koolzuurhoudende dranken verhogen tijdelijk de frequentie van het boeren, waardoor zure reflux kan worden bevorderd. Als ze uw symptomen verergeren, probeer dan minder te drinken of vermijd ze helemaal.

9. Drink niet teveel citrussap

In een onderzoek onder 400 GERD-patiënten rapporteerde 72% dat sinaasappel- of grapefruitsap hun zuurreflux-symptomen verergerde(42).

De zuurgraad van citrusvruchten lijkt niet de enige factor te zijn die bijdraagt ​​aan deze effecten. Sinaasappelsap met een neutrale pH lijkt ook de symptomen te verergeren(43).

Aangezien citrussap de onderste de onderste slokdarmspier niet verzwakt, is het waarschijnlijk dat sommige bestanddelen het slijmvlies van de slokdarm irriteren(44).

Hoewel citrussap waarschijnlijk geen zure reflux veroorzaakt, kan dit uw maagzuur tijdelijk slechter maken.

Kortom: De meeste patiënten met zure reflux melden dat het drinken van citrusvruchtensap hun symptomen verergert. Onderzoekers geloven dat citrusvruchtensap irriteert het slijmvlies van de slokdarm.

10. Overweeg minder chocolade te eten

GERD patiënten worden soms geadviseerd om hun consumptie van chocolade te vermijden of te beperken. Het bewijs voor deze aanbeveling is echter zwak.

Een kleine, ongecontroleerde studie toonde aan dat de consumptie van 120 ml chocoladedrank verzwakte de onderste slokdarmspier(45).

Een ander gecontroleerd onderzoek wees uit dat het drinken van een chocoladedrank de hoeveelheid zuur in de slokdarm verhoogde in vergelijking met een placebo(46).

Desalniettemin zijn verdere studies nodig voordat er sterke conclusies kunnen worden getrokken over de effecten van chocolade op refluxklachten.

Kortom: Er is beperkt bewijs dat chocolade refluxklachten verergert. Een paar studies suggereren dat dit zou kunnen, maar er is meer onderzoek nodig.

11. Vermijden van munt, indien nodig

Munt is een kruid dat wordt gebruikt om smaak aan voedingsmiddelen, suikergoed, kauwgom, tandpasta en mondspoeling te geven.

Ze zijn ook een populair ingrediënt in kruidenthee.

Een gecontroleerde studie van patiënten met GERD vond geen bewijs voor de effecten van munt op de onderste slokdarmspier.

Toch toonde de studie aan dat hoge doses munt zure reflux symptomen kunnen verergeren, vermoedelijk door de binnenkant van de slokdarm te irriteren(47).

Als je het gevoel hebt dat munt uw maagzuur verergert, vermijd het dan.

Kortom: Enkele onderzoeken wijzen uit dat munt brandend maagzuur en andere refluxklachten kan verergeren, maar het bewijs is beperkt.

12. Verhoog het hoofdeinde van uw bed

Sommige mensen hebben ‘s nachts last van refluxklachten(48).

Dit kan hun slaapkwaliteit verstoren en het voor hen moeilijk maken om in slaap te vallen.

Eén onderzoek toonde aan dat patiënten die het hoofdeinde van hun bed verhoogde, significant minder refluxepisoden en -symptomen hadden, vergeleken met degenen die zonder verhoging sliepen (49).

Bovendien concludeerde een analyse van gecontroleerde studies dat het verhogen van de hoofdeinde van het bed een effectieve strategie is om de symptomen van zure reflux en brandend maagzuur ‘s nachts te verminderen (10).

Kortom: Het verhogen van het hoofdeinde van uw bed kan je reflux symptomen ‘s nachts verminderen.

13. Eet niet drie uur voor het slapen gaan

Mensen met zure reflux worden doorgaans geadviseerd om te voorkomen dat ze binnen de drie uur voordat ze slapen gaan te eten.

Hoewel deze aanbeveling zinvol is, zijn er beperkte aanwijzingen om dit te ondersteunen.

Een studie bij GERD-patiënten toonde aan dat het hebben van een late avondmaaltijd geen effect had op zure reflux, in vergelijking met het hebben van een maaltijd vóór 19 uur(50).

Uit een observationele studie bleek echter dat het eten in de buurt van het naar bed gaan in verband stond met significant grotere refluxklachten wanneer mensen gingen slapen(51).

Meer studies zijn nodig voordat er conclusies kunnen worden getrokken over het effect van late avondmaaltijden op GERD. Het kan ook afhangen van het individu.

Kortom: Observationele studies suggereren dat het eten voor het slapengaan zure reflux symptomen kunnen verergeren . Maar het bewijs is niet doorslaggevend en er zijn meer studies nodig.

14. Slaap niet op uw rechterzijde

Verschillende onderzoeken tonen aan dat slapen aan uw rechterhand de refluxklachten ‘s nachts kan verergeren(52, 53, 54).

De reden is niet helemaal duidelijk, maar wordt mogelijk verklaard door de anatomie.

De slokdarm zit aan de rechterkant van de maag. Als gevolg daarvan zit de onderste slokdarmsluitspier boven het niveau van het maagzuur als je slaapt op je linkerkant(55).

Als je aan je rechterkant ligt, bedekt maagzuur de onderste slokdarmsluitspier. Dit verhoogt het risico dat zuur er door lekt en reflux veroorzaakt.

Het is duidelijk dat deze aanbeveling niet praktisch is, omdat de meeste mensen tijdens het slapen van houding veranderen.

Kortom: Als u ‘s nachts aan zure reflux lijdt, vermijd dan het slapen op de rechterkant van uw lichaam.

Tot slot

Sommige wetenschappers beweren dat voedingsfactoren een belangrijke onderliggende oorzaak van zure reflux.

Hoewel dit misschien waar is, is meer onderzoek nodig om deze beweringen te onderbouwen.

Desalniettemin tonen onderzoeken aan dat eenvoudige veranderingen in het dieet en de levensstijl maagzuur en andere symptomen van zure terugvloeiing aanzienlijk kunnen verlichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.