maagzuur

11 Voedingsmiddelen die brandend maagzuur kunnen veroorzaken

11 Voedingsmiddelen die brandend maagzuur kunnen veroorzaken

Brandend maagzuur treft 1 op de 5 Nederlanders (1).

Het wordt het best beschreven als een pijnlijk, branderig gevoel dat optreedt in het onderste gedeelte van de borst.

Maagzuur is een symptoom van zure reflux, een aandoening waarbij maagzuur ontsnapt in de slokdarm, de buis die voedingsmiddelen en dranken aan je maag levert.

Normaal gesproken kan maagzuur niet in de slokdarm ontsnappen vanwege een barrière die de onderste slokdarmsfincter wordt genoemd. Dit is een ringachtige spier die van nature gesloten blijft en normaal alleen opent als je slikt of oprispt(2).

Bij mensen met zure reflux is deze spier echter vaak verzwakt. Dit is een reden waarom mensen met zure reflux zuurbranden ervaren (3).

Dieet speelt een belangrijke rol bij maagzuur. Veel voedingsmiddelen kunnen de onderste slokdarmsfincter ontspannen, waardoor voedsel in de slokdarm kan ontsnappen en brandend maagzuur kan veroorzaken.

Hier zijn 11 voedingsmiddelen die brandend maagzuur kunnen veroorzaken.

1. Vetrijke voedingsmiddelen

Vetrijke voedingsmiddelen kunnen ook brandend maagzuur veroorzaken. Helaas omvat dit ook ongelooflijk gezond en voedzaam voedingsmiddelen zoals avocado’s, kaas en noten(4).

Er zijn twee manieren waarop vetrijke voedingsmiddelen brandend maagzuur kunnen veroorzaken.

Ten eerste kunnen ze de onderste slokdarmsfincter ontspannen, de spier die fungeert als een barrière tussen de slokdarm en de maag.Wanneer deze spier ontspant, kan maagzuur uit de maag in de slokdarm ontsnappen en brandend maagzuur veroorzaken  (5).

Ten tweede stimuleren vetrijke voedingsmiddelen de afgifte van het hormoon cholecystokinine (CCK). Dit hormoon kan ook de onderste slokdarmsfincter ontspannen en zure reflux veroorzaken(67).

Daarnaast stimuleert CCK voedsel om langer in de maag te blijven, zodat het beter verteerd kan worden. Helaas kan dit ook het risico op zure reflux verhogen, wat brandend maagzuur kan veroorzaken(8).

Het is belangrijk op te merken dat dit niet alleen van toepassing is op gezonde voedingsmiddelen die rijk zijn aan vetten. Het is ook van toepassing op gefrituurd voedsel en afhaalmaaltijden met een hoog vetgehalte.

Kortom:Voedingsmiddelen met veel vet kunnen zuurbranden veroorzaken door de onderste slokdarmsfincter te ontspannen. Vet bevordert ook de afgifte van CCK, waardoor de sfincter kan ontspannen en voedsel langer in de maag kan blijven zitten – beide risicofactoren voor brandend maagzuur.

2. Munt

Van munt wordt vaak gedacht om de spijsvertering te verzachten. Er zijn echter aanwijzingen dat deze munt brandend maagzuur kunnen veroorzaken.

Eén studie toonde aan dat hoge doses munt in verband werd gebracht met zure refluxklachten.

Verrassend genoeg is dat munt de onderste slokdarmsfincter niet ontspant. In plaats daarvan geloven onderzoekers dat munt zure reflux kan veroorzaken door de wanden van de slokdarm te irriteren(9).

Een andere studie van meer dan 500 mensen bleek dat degenen die dagelijks muntthee consumeerden, tweemaal het risico op zure reflux hadden(10).

Dat gezegd hebbende, is er beperkt bewijs voor een verband tussen munt en brandend maagzuur. Als je dat voelt Munt je maagbranden erger maakt, dan is het het beste om het te vermijden.

Kortom: Munt kan brandend maagzuur veroorzaken. Als u zuurbranden ervaart na het nuttigen van munt, is het het beste om het te vermijden.

3. Citrusvruchtensappen

Het drinken van citroensap kan maagzuur symptomen veroorzaken.

In een onderzoek onder 382 mensen met zuurbranden ondervond 67% van de deelnemers brandend maagzuur na het nuttigen van sinaasappelsap(11).

In een ander onderzoek onder ongeveer 400 mensen met zuurbranden ondervond 73% brandend maagzuur na het drinken van sinaasappel- of grapefruitsap. De bevindingen suggereerden dat de hoeveelheid zuur in sap van citrusvruchten kan verantwoordelijk zijn geweest voor het veroorzaken van symptomen van brandend maagzuur (12).

Het is echter niet helemaal duidelijk hoe citrussap maagzuur kan veroorzaken (13).

Kortom: Citrusvruchtensappen zoals sinaasappel- of grapefruitsap kunnen zuurterugvloeiing en brandend maagzuur veroorzaken. Het is echter niet helemaal duidelijk hoe dit gebeurt.

4. Chocolade

Chocolade is een andere veel voorkomende trigger voor brandend maagzuur.

Net als vetrijke voedingsmiddelen kan chocolade de onderste slokdarmsfincter ontspannen (1415).

Hierdoor kan maagzuur in de slokdarm ontsnappen en brandend maagzuur veroorzaken.

Daarnaast, chocolade is gemaakt van cacao, dat de serotonine “happy hormoon” bevat.
Helaas kan serotonine ook de onderste slokdarmsfincter ontspannen(1617).

Ten slotte bevat chocolade ook de stoffen theobromine en cafeïne. Beide kunnen de onderste slokdarmsfincter stimuleren om te ontspannen(18).

Kortom: Chocolade kan zuurbranden veroorzaken door de onderste slokdarmsfincter te ontspannen. Dit kan te wijten zijn aan het vetgehalte, serotoninespiegels of andere natuurlijk voorkomende verbindingen.

5. Pittig eten

Pittig eten is berucht om het veroorzaken van brandend maagzuur.

Ze bevatten vaak een verbinding genaamd capsaïcine, die de snelheid van de spijsvertering kan vertragen. Dit betekent dat voedsel langer in de maag zal blijven zitten, wat een risicofactor is voor brandend maagzuur (19).

Een onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat het nuttigen van chili met chilipoeder de snelheid van de spijsvertering vertraagde(20).

Bovendien kan pittig gekruid voedsel een reeds ontstoken slokdarm irriteren, en dit kan symptomen van brandend maagzuur verergeren(21).

Daarom is het het beste om uw inname van pittig gekruid voedsel te verminderen als u brandend maagzuur heeft.

Kortom: De capsaïcine in pittig gekruid voedsel kan brandend maagzuur veroorzaken door de snelheid van de spijsvertering te vertragen. Pittig gekruid voedsel kan ook uw slokdarm irriteren, waardoor de symptomen van maagzuur nog erger worden.

6. Zout

Het consumeren van tafelzout of zoute voedingsmiddelen kan de reflux doen toenemen, een risicofactor voor brandend maagzuur.

Een studie toonde bijvoorbeeld aan dat mensen die keukenzout aan hun maaltijden toevoegden een 70% hoger risico op reflux hadden dan mensen die nooit zout hadden toegevoegd.

Uit dezelfde studie bleek ook dat mensen die gezouten voedingsmiddelen aten minstens drie keer per week een 50% hoger risico op reflux hadden dan mensen die nooit gezout voedingsmiddelen aten(22).

Het is echter niet helemaal duidelijk hoe zoutinname het risico op reflux kan verhogen.

Het is mogelijk dat mensen die zout voedsel eten ook meer gefrituurd en vet voedsel eten.
In dat geval zijn die voedingsmiddelen een meer waarschijnlijke trigger voor brandend maagzuur dan alleen zout.

Kortom: Het consumeren van tafelzout en zoute voedingsmiddelen is in verband gebracht met brandend maagzuur. De invloed ervan op de conditie is echter niet volledig begrepen.

7. Uien

Uien, vooral rauwe uien, zijn een veel voorkomende trigger voor brandend maagzuur.

Net als andere voedingsmiddelen op deze lijst, kunnen uien de onderste slokdarmsfincter ontspannen, wat kan leiden tot zure terugvloeiing en symptomen van brandend maagzuur(23).

In één onderzoek aten mensen met zuurbranden op één dag een gewone hamburger, gevolgd door een identieke hamburger met uien op een andere dag. Het eten van de hamburger met uien verslechterde de symptomen van brandend maagzuur aanzienlijk, in vergelijking met het eten van de hamburger zonder uien(24).

Bovendien zijn uien een rijke bron van fermenteerbare vezels, die boeren kan veroorzaken. Buiken kunnen de symptomen van zure reflux verergeren (25).

De fermenteerbare vezels in uien is samengesteld uit FODMAP’s , een groep verbindingen die spijsverteringsproblemen kan veroorzaken.

Kortom: Uien, vooral rauwe uien, kunnen zure reflux en brandend maagzuur veroorzaken door de onderste slokdarmsfincter te ontspannen. Bovendien zijn uien rijk aan fermenteerbare vezels, die zure reflux-symptomen kunnen bevorderen.

8. Alcohol

Matig tot overdadig alcoholinname kan ook symptomen van maagzuur veroorzaken  (26).

Alcohol kan dit op veel manieren doen. Het kan bijvoorbeeld de onderste slokdarmsfincter ontspannen, waardoor maagzuur kan ontsnappen in de slokdarm en brandend maagzuur kan veroorzaken(27).

Bovendien kunnen alcoholische dranken, vooral wijn en bier, uw hoeveelheid maagzuur verhogen, wat het risico op brandend maagzuur kan verhogen(28).

Ten slotte kan overmatige alcoholinname de wand van de slokdarm direct beschadigen. Na verloop van tijd kan dit de slokdarm gevoeliger maken voor maagzuur (27).

Kortom: Alcohol kan maagzuur op verschillende manieren veroorzaken. Het kan de onderste slokdarmsfincter ontspannen, het maagzuur verhogen of de bekleding van de slokdarm direct beschadigen.

9. Koffie

Sommige mensen kunnen last krijgen van brandend maagzuur bij het drinken van koffie.

Van koffie is aangetoond dat het de onderste slokdarmsfincter ontspant, wat het risico op zure reflux en brandend maagzuur kan verhogen (29).

Sommige studies suggereren dat cafeïne de boosdoener is. In andere onderzoeken is echter gekeken naar de effecten van alleen cafeïne en is gebleken dat dit geen aanleiding geeft tot refluxklachten. Als dit het geval is, zijn andere verbindingen in koffie mogelijk verantwoordelijk (3031).

Niettemin hebben andere studies geen verband gevonden tussen koffie en refluxklachten(32).

Hoewel het onderzoek nog niet doorslaggevend is, als je het tolereert koffie , dan is het niet nodig om het te vermijden. Maar als koffie je reflux en brandend maagzuur geeft, kun je dit beter vermijden of je inname beperken.

Kortom: Sommige mensen kunnen zuurbranden ervaren tijdens het drinken van koffie, hoewel het verband tussen koffie-inname en maagzuur niet erg duidelijk is. Als koffie je brandend maagzuur geeft, dan is het het beste om het te vermijden of je inname te verminderen.

10. Frisdranken en koolzuurhoudende dranken

Frisdranken en koolzuurhoudende dranken zijn ook veelvoorkomende boosdoeners.

Onderzoek suggereert dat deze dranken de slokdarmsfincter kunnen ontspannen en de zuurgraad van maagzuur kunnen verhogen – twee risicofactoren voor brandend maagzuur(3334).

In één studie observeerden wetenschappers de slaappatronen van meer dan 15.000 mensen, waarbij ze ontdekten dat ongeveer 25% last had van nachtbranden.

Na verder onderzoek ontdekten de onderzoekers dat nachtelijk zuurbranden sterk verband hield met verschillende factoren, waaronder het drinken van koolzuurhoudende frisdranken (35).

Uit een andere studie bleek dat mensen die koolzuurhoudende dranken consumeerden een 69% hoger risico hadden op het ontwikkelen van refluxklachten, zoals brandend maagzuur(36).

Kortom: Frisdranken en andere koolzuurhoudende dranken kunnen zuurbranden veroorzaken door de onderste slokdarmsfincter te ontspannen. Als frisdrank of andere koolzuurhoudende dranken je maagzuur geven, overweeg dan om ze terug te brengen of volledig te vermijden.

11. Melk

Mensen consumeren meestal melk om maagzuur te behandelen. Echter, drinken volle melk kan zelfs symptomen veroorzaken, niet verlichten (11).

Onderzoek wijst zelfs uit dat volle melk de maagzuurproductie kan verhogen, wat een risicofactor is voor brandend maagzuur(12).

In één studie van bijna 400 mensen met zuurbranden, meldde ongeveer 38% symptomen van maagzuur na het drinken van volle melk.

Onderzoekers uit de studie suggereerden dat het verband tussen volle melk en brandend maagzuur verband hield met het vetgehalte van volle melk(12).

Als het drinken van melk je maagzuur geeft, is het het beste om het te vermijden of je inname te verminderen.

Kortom: Volle melk is in verband gebracht met maagzuur, mogelijk vanwege het vetgehalte. Als volle melk je maagzuur geeft, is het het beste om je inname te verminderen of te voorkomen.

Voedingsmiddelen die kunnen helpen om maagzuur te verlichten

Hoewel veel voedingsmiddelen je zuurbranden kunnen verergeren, zijn er verschillende voedingsmiddelen die de symptomen kunnen helpen verlichten.

Hier zijn enkele voedingsmiddelen die kunnen helpen verlichten van brandend maagzuur:

  • Gember: dit is een natuurlijke remedie tegen misselijkheid en braken. Hoewel er beperkt bewijs is over gember effecten op brandend maagzuur, kan het helpen bij het verminderen van reflux(37).
  • Bananen en meloenen: deze vruchten hebben van nature weinig zuur en worden vaak aanbevolen om reflux te verminderen (38).
  • Groene groenten: van nature arm aan vet, zuur en suiker, groene groenten met sperziebonen, broccoli, spinazie en selderij (39).
  • Havermout: Havermout zit boordevol vezels, wat gekoppeld is aan een lager risico op zure reflux. Deze vezel bevat geen FODMAP’s, dus veroorzaakt geen oprisping of reflux  (2540).
  • Granen en aardappelen: onderzoek heeft uitgewezen dat het consumeren van granen en aardappelen gekoppeld is aan een 42% lager risico op gastro-oesofageale refluxziekte  (41).

Kortom: Hoewel veel voedingsmiddelen de symptomen van maagzuur kunnen verergeren, zijn er veel voedingsmiddelen die symptomen van maagzuur kunnen verlichten. Deze omvatten gember, bananen en meloenen, groenten, havermout, granen en aardappelen.

Tot slot

Maagzuur is een symptoom van zure terugvloeiing. Het treft elke maand miljoenen Amerikanen.

Veel voedsel kan brandend maagzuur veroorzaken door de onderste slokdarmsfincter te ontspannen, een ringachtige spier die fungeert als een barrière tussen de slokdarm en de maag.

Als u vaak last krijgt van brandend maagzuur, probeer dan een deel van het voedsel in deze lijst uit uw dieet te verwijderen om te zien of uw symptomen verbeteren.

Het is een goed idee om een ​​voedingsdagboek bij te houden, zodat u kunt volgen welke voedingsmiddelen u maagzuur geven.

Je kunt ook proberen om voedsel toe te voegen aan je dieet dat brandend maagzuur verlicht, zoals bananen, meloenen, havermout, granen, aardappelen, gember en groene groenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.