Home » Overige » 11 Gezondheids- en voedingsvoordelen van cacaopoeder
cacaopoeder

11 Gezondheids- en voedingsvoordelen van cacaopoeder

Van cacao wordt gedacht dat het eerst werd gebruikt door de Maya-beschaving in Midden-Amerika.

Het werd geïntroduceerd in Europa door Spaanse veroveraars in de 16e eeuw en werd al snel populair als een gezondheidsbevorderend medicijn.

Cacaopoeder wordt gemaakt door cacaobonen fijn te malen en het vet of de cacaoboter te verwijderen.

Tegenwoordig staat cacao vooral bekend om zijn rol bij de productie van chocolade. Uit modern onderzoek is echter gebleken dat het inderdaad belangrijke stoffen bevat die uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Hier zijn 11 gezondheids- en voedingsvoordelen van cacaopoeder.

1. Rijk aan polyfenolen die verschillende gezondheidsvoordelen bieden

Polyfenolen zijn van nature voorkomende antioxidanten die worden aangetroffen in voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, thee, chocolade en wijn.

Ze zijn in verband gebracht met talrijke gezondheidsvoordelen, waaronder verminderde ontsteking, betere doorbloeding, lagere bloeddruk en een verbeterde cholesterol- en bloedsuikerwaarden(1).

Cacao is een van de rijkste bronnen van polyfenolen. Het is vooral overvloedig aanwezig in flavanolen, die krachtige antioxiderende en ontstekingsremmende effecten hebben.

Het verwerken en verwarmen van cacao kan er echter voor zorgen dat het zijn heilzame eigenschappen verliest. Het wordt ook vaak behandeld met alkaline om de bitterheid te verminderen, wat resulteert in een afname van het polyfenol gehalte met 60%(1).

Dus hoewel cacao een goede bron van polyfenolen is, zullen niet alle producten die cacao bevatten dezelfde voordelen bieden.

Kortom: Cacao is rijk aan polyfenolen, die aanzienlijke gezondheidsvoordelen hebben waaronder verminderde ontsteking en een verbeterd cholesterolgehalte. Het verwerken van cacao tot chocolade of andere producten kan echter het polyfenol gehalte substantieel verminderen.

2. Kan hoge bloeddruk verlagen door stikstofniveaus te verbeteren

Cacao, zowel in poedervorm als in de vorm van pure chocolade, kan mogelijk helpen de bloeddruk te verlagen(2).

Dit effect werd voor het eerst opgemerkt bij de cacao drinkende eilandbewoners in Midden-Amerika, die veel lagere bloeddruk hadden dan hun niet-cacao-drinkende vasteland verwanten(3).

Van de flavanolen in cacao wordt gedacht dat ze de stikstofmonoxide niveaus in het bloed verbeteren, wat de functie van je bloedvaten kan verbeteren en de bloeddruk kan verlagen(23).

Eén review analyseerde 35 experimenten die patiënten voorzien van 1.4-105 gram cacaoproducten, of ruwweg 30-1.218 mg flavanolen. Het bleek dat cacao een kleine maar significante vermindering van 2 mmHg in bloeddruk produceerde.

Bovendien was het effect groter bij mensen die al een hoge bloeddruk hadden dan mensen zonder en bij oudere mensen in vergelijking met jongere mensen(3).

Het is echter belangrijk om te onthouden dat de verwerking het aantal flavanolen aanzienlijk vermindert. Zodat de effecten waarschijnlijk niet zichtbaar zijn in de gemiddelde chocoladereep.

Kortom: Studies tonen aan dat cacao rijk is aan flavanolen. Deze kunnen de bloeddruk verlagen door het stikstofoxide gehalte en de bloedvat functie te verbeteren. Cacao met tussen de 30-1.218 mg flavanolen kan de bloeddruk met gemiddeld 2 mmHg verlagen.

3. Kan uw risico op hartaanval en beroerte verminderen

Naast het verlagen van de bloeddruk, blijkt dat cacao andere eigenschappen heeft die het risico op een hartaanval en beroerte kunnen verminderen(145).

Flavanol-rijke cacao verbetert het niveau van stikstofmonoxide in uw bloed, dat uw slagaders en bloedvaten ontspant en verwijdt en de doorbloeding verbetert(25).

Bovendien is gebleken dat cacao ‘slechte’ LDL-cholesterol verlaagt, een bloedverdunnende werking heeft vergelijkbaar met aspirine, bloedsuikers verbetert en ontstekingen vermindert(246).

Deze eigenschappen zijn gekoppeld aan een lager risico op een hartaanval, hartfalen en beroerte (1578).

Een beoordeling van negen studies bij 157.809 mensen bleek dat een hogere chocolade consumptie werd geassocieerd met een significant lager risico op hartziekten, beroerte en overlijden(9).

Twee Zweedse onderzoeken hebben aangetoond dat de inname van chocolade gekoppeld is aan een lager percentage hartfalen bij doses tot één portie van 19-30 gram chocolade per dag, maar het effect werd niet gezien bij het consumeren van grotere hoeveelheden(1011).

Deze resultaten suggereren dat regelmatige consumptie van kleine hoeveelheden cacao-rijke chocolade beschermende voordelen voor uw hart kan hebben.

Kortom: Cacao kan de doorbloeding verbeteren en cholesterol verlagen. Het eten van maximaal één portie chocolade per dag kan uw risico op een hartaanval, hartfalen en beroerte verminderen.

4. Polyfenolen verbeteren de bloedstroom naar uw hersenen en hersenfunctie

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat polyfenolen, zoals die in cacao het risico op neurodegeneratieve ziekten kunnen verminderen door de hersenfunctie en de bloedstroom te verbeteren.

Flavanolen kunnen de bloed-hersenbarrière passeren en zijn betrokken bij de biochemische routes die neuronen en belangrijke moleculen produceren voor de functie van uw hersenen.

Bovendien beïnvloeden flavanolen de productie van stikstofmonoxide, waardoor de spieren in uw bloedvaten ontspannen, de doorbloeding en de bloedtoevoer naar uw hersenen verbeteren(1213).

Een onderzoek van twee weken onder 34 oudere volwassenen met flavanol-rijke cacao gaf aan dat de bloedtoevoer naar de hersenen na één week met 8% en na twee weken met 10% steeg(14).

Verdere studies suggereren dat dagelijkse inname van cacao flavanolen de mentale prestaties bij mensen met en zonder mentale beperkingen kan verbeteren(151617).

Deze studies wijzen op een positieve rol van cacao op de gezondheid van de hersenen en mogelijke positieve effecten op neurodegeneratieve ziekten zoals de ziekte van Alzheimer en Parkinson. Er is echter meer onderzoek nodig.

Kortom: Flavanolen in cacao kunnen de neuron productie, hersenfunctie ondersteunen en de doorbloeding en toevoer naar hersenweefsel verbeteren. Ze kunnen een rol spelen bij het voorkomen van leeftijdsgebonden hersendegeneratie, zoals bij de ziekte van Alzheimer. Maar er is meer onderzoek nodig.

5. Kan stemming en symptomen van depressie verbeteren door verschillende middelen

Naast de positieve invloed van cacao op leeftijdsgerelateerde mentale degeneratie, kan het effect ervan op de hersenen ook de stemming en symptomen van depressie verbeteren(2).

De positieve effecten op de stemming kunnen te wijten zijn aan de flavanolen van cacao, de omzetting van tryptofaan in de natuurlijke stemmingsstabilisator serotonine, het cafeïnegehalte of gewoon het zintuiglijk plezier van het eten van chocolade(121819).

Een studie over chocolade consumptie en stressniveaus bij zwangere vrouwen bleek dat meer frequente inname van chocolade werd geassocieerd met verminderde stress en een beter humeur bij baby’s(20).

Bovendien ontdekte een andere studie dat het drinken van polyfenol-rijke cacao de rust en tevredenheid verbeterde(12).

Bovendien toonde een onderzoek bij oudere mannen aan dat het eten van chocolade verband hield met een betere algehele gezondheid en een beter psychologisch welbevinden(21).

Hoewel de resultaten van deze vroege studies veelbelovend zijn. Meer onderzoek nodig naar het effect van cacao op stemming en depressie voordat er meer definitieve conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom: Cacao kan een aantal positieve effecten hebben op de gemoedstoestand en de symptomen van depressie. Dit gebeurt door het verminderen van stressniveaus en het verbeteren van kalmte, tevredenheid en algemeen psychologisch welbevinden. Er is echter meer onderzoek nodig.

6. Flavanolen kunnen de symptomen van diabetes type 2 verbeteren

Hoewel overconsumptie van chocolade zeker niet goed is voor de beheersing van de bloedsuikerspiegel, heeft cacao in feite enige anti-diabetische effecten.

Uit reageerbuisstudies blijkt dat cacao flavanolen de koolhydraat vertering en -absorptie in de darm kunnen vertragen, de insulinesecretie kunnen verbeteren, ontstekingen kunnen verminderen en de opname van suiker uit het bloed in de spier kunnen stimuleren(22).

Sommige studies hebben aangetoond dat een hogere inname van flavanolen, waaronder die van cacao, kan resulteren in een lager risico op diabetes type 2(2223).

Bovendien toonde een review van studies bij mensen aan dat het eten van flavanol-rijke pure chocolade of cacao de insulinegevoeligheid kan verlagen, de bloedsuikerspiegel kan verbeteren en ontstekingen bij diabetische en niet-diabetische mensen kan verminderen(22).

Ondanks deze veelbelovende resultaten is er inconsistenties in het onderzoek, waarbij sommige onderzoeken slechts een beperkt effect, iets slechtere diabetes controle of helemaal geen effect vinden(222425).

Desalniettemin wijzen deze resultaten in combinatie met de meer concrete positieve effecten op de gezondheid van het hart erop dat cacao-polyfenolen een positief effect kunnen hebben op zowel het voorkomen als beheersen van diabetes, hoewel er meer onderzoek nodig is.

Kortom: Cacao en pure chocolade kunnen het risico op diabetes verminderen en een gezonde bloedsuikerspiegel handhaven. Er zijn echter enkele tegenstrijdige resultaten in het wetenschappelijke bewijs, dus meer onderzoek is nodig.

7. Kan gewichtsbeheersing op veel verrassende manieren helpen

Enigszins paradoxaal kan de inname van cacao zelfs in de vorm van chocolade, u helpen uw gewicht onder controle te houden.

Er wordt gedacht dat cacao kan helpen door het gebruik van energie te reguleren, eetlust en ontsteking te verminderen en (vet)oxidatie en gevoelens van volheid te vergroten (2627).

Uit een bevolkingsonderzoek bleek dat mensen die vaker chocolade consumeerden een lagere BMI hadden dan mensen die het minder vaak aten, ondanks dat de vorige groep ook meer calorieën en vet aten(28).

Bovendien bleek uit een onderzoek naar gewichtsverlies waarbij koolhydraatarme diëten werden gebruikt dat een groep die 42 gram 81% cacao chocolade per dag kreeg, sneller gewicht verloor dan de gewone dieet groep(29).

In andere onderzoeken is echter gebleken dat de consumptie van chocolade het gewicht verhoogt. Toch hebben velen van hen geen onderscheid gemaakt tussen het type chocolade dat wordt geconsumeerd – witte en melk chocolade hebben niet dezelfde voordelen als pure chocolade(3031).

Over het algemeen lijkt het erop dat cacao- en cacao-rijke producten nuttig kunnen zijn bij het bereiken van gewichtsverlies of het handhaven van gewicht, maar verdere studies zijn nodig.

Kortom: Cacao producten worden geassocieerd met een lager gewicht. De toevoeging van cacao aan uw dieet kan helpen om sneller gewicht te verliezen. Er is echter meer onderzoek nodig naar dit onderwerp om precies te bepalen welk type en hoeveel cacao ideaal is.

8. Heeft mogelijk kanker beschermende eigenschappen

Flavanolen in fruit, groenten en andere voedingsmiddelen hebben veel belangstelling getrokken vanwege hun kanker beschermende eigenschappen, lage toxiciteit en weinig nadelige bijwerkingen.

Cacao heeft de hoogste concentratie flavanolen uit alle voedingsmiddelen per gewicht en kan aanzienlijk bijdragen aan hun hoeveelheid in uw voeding(32).

Uit reageerbuis studies op componenten van cacao is gebleken dat ze antioxiderende effecten hebben, cellen beschermen tegen schade door reactieve moleculen, ontstekingen bestrijden, celgroei remmen, kanker celdood veroorzaken en de verspreiding van kankercellen helpt voorkomen(3233).

Dierstudies met een cacao-rijk dieet of cacao extracten hebben positieve resultaten gezien bij het verminderen van borst-, pancreas-, prostaat-, lever- en darmkanker en evenals leukemie(32).

Studies bij mensen hebben aangetoond dat flavanol-rijke diëten geassocieerd zijn met een afname van het kanker risico. Het bewijs voor cacao is echter specifiek tegenstrijdig, omdat sommige studies geen voordeel hebben gevonden en sommige zelfs een verhoogd risico hebben opgemerkt(343536).

Kleine menselijke studies over cacao en kanker suggereren dat het een krachtige antioxidant kan zijn en een rol kan spelen bij de preventie van kanker. Er is echter veel meer onderzoek nodig(37).

Kortom: Van de flavanolen in cacao is aangetoond dat ze veelbelovende eigenschappen tegen kanker hebben in reageerbuis- en dierstudies. Hoewel de gegevens uit proeven bij mensen ontbreken.

9. De Theobromine en theofylline inhoud kan mensen met astma helpen

Astma is een chronische ontstekingsziekte die obstructie en ontsteking van de luchtwegen veroorzaakt en levensbedreigend kan zijn(3839).

Men denkt dat cacao gunstig kan zijn voor mensen met astma, omdat het anti-astmatische verbindingen bevat zoals theobromine en theofylline.

Theobromine lijkt op cafeïne en kan helpen bij aanhoudende hoest. Cacaopoeder bevat ongeveer 1,9 gram van deze verbinding per 100 gram(383940).

Theofylline helpt uw ​​longen verwijden, uw luchtwegen te ontspannen en vermindert de ontsteking(39).

Dierstudies hebben aangetoond dat cacao-extract zowel de vernauwing van de luchtwegen als de dikte van het weefsel kan verminderen(38).

Deze bevindingen zijn echter nog niet klinisch getest bij mensen en het is onduidelijk of cacao veilig is om te gebruiken met andere anti-astmatische geneesmiddelen.

Hoewel dit een interessant ontwikkelingsgebied is, is het nog te vroeg om te zeggen hoe cacao kan worden gebruikt bij de behandeling van astma.

Kortom: Cacao extract heeft in dierstudies enkele anti-astmatische eigenschappen aangetoond. Er zijn echter menselijke onderzoeken nodig voordat deze als behandeling kunnen worden aanbevolen.

10. Antibacteriële en immuun stimulerende eigenschappen kunnen uw tanden en huid ten goede komen

Verschillende onderzoeken hebben de beschermende effecten van cacao tegen gaatjes en tandvlees aandoeningen onderzocht.

Cacao bevat veel verbindingen die antibacteriële, anti-enzymatische en immuun stimulerende eigenschappen hebben. Deze eigenschappen kunnen bijdragen ten goede voor de mond gezondheid.

In één onderzoek hadden ratten die besmet waren met orale bacteriën die cacao extract kregen, een significante vermindering van gaatjes vergeleken met die alleen water kregen(2).

Er zijn echter geen significante studies bij mensen en de meeste cacao producten die door mensen worden geconsumeerd bevatten ook suiker. Dientengevolge zullen er nieuwe producten moeten worden ontwikkeld om de orale gezondheidsvoordelen van cacao te ervaren.

Ondanks de populaire mening is cacao in chocolade geen oorzaak van puistjes. Het is zelfs zo dat cacao polyfenolen significante voordelen voor uw huid bieden(2).

Langdurige inname van cacao heeft aangetoond dat het bijdraagt ​​aan de bescherming tegen de zon, de bloedsomloop van de huid en de oppervlakte structuur en hydratatie van uw huid verbetert(414243).

Kortom: Cacao kan gezonde tanden bevorderen door bacteriën te bestrijden die gaatjes veroorzaken, hoewel dit niet geldt voor suikerhoudende producten. Het bevordert ook een gezonde huid. Dit doet het door het te beschermen tegen zonlicht en de bloedsomloop, het huidoppervlak en hydratatie te verbeteren.

11. Gemakkelijk op te nemen in uw voeding

De exacte hoeveelheid cacao die u in uw voeding moet opnemen om gezondheidsvoordelen te behalen is niet duidelijk.

De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid beveelt 2,5 gram aan cacaopoeder met flavonol-rijke of 10 gram flavano-rijkel pure chocolade met ten minste 200 mg flavanolen per dag te gebruiken om de voordelen voor de gezondheid van het hart te bevorderen(44).

Dit aantal is echter te laag geacht door andere onderzoekers, die beweren dat hogere hoeveelheden flavanolen nodig zijn om voordelen te zien(145).

Over het algemeen is het belangrijk om cacao bronnen te selecteren met een hoog flavanol gehalte. Hoe minder verwerkt, hoe beter.

Leuke manieren om cacao aan je voeding toe te voegen zijn onder andere:

  • Eet pure chocolade: Zorg ervoor dat het van goede kwaliteit is enten minste 70% cacao bevat.
  • Warme / koude chocolademelk: Meng cacao met uw favoriete zuivel of niet-zuivelmelk voor een chocolade milkshake.
  • Smoothies: Cacao kan aan uw favoriete gezonde smoothie recept worden toegevoegd om het een rijkere chocoladeachtige smaak te geven.
  • Veganistische chocolade mousse: Verwerk avocado, cacao, amandelmelk en een zoetstof als dadels voor een dikke veganistische chocolade mousse.
  • Strooi over fruit: Cacao is bijzonder lekker besprenkeld over bananen of aardbeien.
  • Muesli repen: Voeg cacao toe aan je favoriete muesli repen om de gezondheidsvoordelen te verbeteren en de smaak te verrijken.

Kortom: Voor de gezondheid van het hart, voeg 2,5 gram flavanol-rijk cacaopoeder of 10 gram hoog-flavanol chocolade toe aan uw voeding. Het toevoegen van cacao kan een heerlijke chocoladesmaak aan uw gerechten geven.

Tot slot

Cacoa heeft de wereld al duizenden jaren in zijn ban en maakt een groot deel uit van de moderne keuken in de vorm van chocolade.

De gezondheidsvoordelen van cacao omvatten verminderde ontsteking, verbeterde gezondheid van hart en hersenen, bloedsuikerspiegel en gewichtscontrole en gezonde tanden en huid.

Het is voedzaam en gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding op creatieve manieren. Zorg er echter voor dat u niet-alkalisch cacaopoeder of pure chocolade met meer dan 70% cacao gebruikt als u de gezondheidsvoordelen wilt maximaliseren.

Onthoud dat chocolade nog steeds aanzienlijke hoeveelheden suiker en vetten bevat. Dus als je het gaat gebruiken, houd je aan redelijke portie groottes en combineer het met een gezond uitgebalanceerde voeding.