Home » Dranken » Hoeveel cafeïne bevat Cola en Coca-Cola light?
cafeïne in cola

Hoeveel cafeïne bevat Cola en Coca-Cola light?

Coca-Cola Classic – gewoonlijk eenvoudigweg aangeduid als cola – en cola light zijn populaire dranken over de hele wereld.

De consumptie van frisdrank is echter in verband gebracht met veel gezondheidsproblemen, variërend van gewichtstoename tot hoge bloedsuikerspiegel(12).

Niet alleen dat maar cola en cola light bevatten ook een stevige dosis cafeïne, wat problematisch kan zijn voor diegenen die hun cafeïne consumptie willen verminderen.

Dit artikel vergelijkt de cafeïne-inhoud van cola, cola light en andere dranken en vertelt u hoe dit uw gezondheid kan beïnvloeden.

Wat is cafeïne?

Cafeïne is een in de natuur voorkomende chemische stof die fungeert als stimulerend middel voor het centrale zenuwstelsel, om de alertheid te vergroten en vermoeidheid tegen te gaan.

Het is te vinden in de bladeren, zaden en vruchten van veel planten en komt vooral voor in cacaobonen, theebladeren en koffiebonen(3).

Het wordt ook vaak toegevoegd aan veel producten, waaronder frisdrank, energiedrankjes en bepaalde vrij verkrijgbare medicijnen.

Tegenwoordig staat cafeïne bovenaan de lijst als één van de meest gebruikte ingrediënten over de hele wereld(4).

Naar schatting consumeert 85% van de Nederlandse bevolking ten minste één cafeïnehoudende drank per dag, met een gemiddelde dagelijkse inname van 165 mg cafeïne.

Terwijl koffie de meerderheid van de cafeïne-inname over de hele linie vertegenwoordigt, vormen koolzuurhoudende frisdranken zoals cola een groot deel van de inname bij mensen jonger dan 18 jaar(5).

Kortom: Cafeïne is een natuurlijke stimulant die te vinden is in veel producten waaronder koffie, frisdrank, energiedrankjes en vrij verkrijgbare medicijnen. Frisdranken vertegenwoordigen een groter deel van de inname bij mensen jonger dan 18 jaar.

Hoeveel cafeïne zit er in cola en cola light?

Het cafeïnegehalte van cola-producten is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de portie en het soort drank(6):

222-ml blikje355-ml blikje591-ml fles
Cola21 mg caffeine32 mg caffeine53 mg caffeine
Cola light28 mg caffeine42 mg caffeine70 mg caffeine

Cafeïnevrije variëteiten, zoals cafeïnevrije Coca-Cola, zijn ook verkrijgbaar voor mensen die hun cafeïne-inname willen verminderen.

Kortom: Cola bevat 32 mg cafeïne per 335-ml. Cola light is hoger in cafeïne, met ongeveer 42 mg per 335 ml.

Hoe de cafeïne in cola zich verhouden

De hoeveelheden cafeïne in cola en cola light zijn aanzienlijk lager dan die van de meeste andere cafeïnehoudende dranken, waaronder energiedranken, koffie en groene thee(478):

Hoeveelheidaantal mg
Coke222 ml21 mg
Cola light222 ml28 mg
Groene thee237 ml35 mg
Energiedrankjes245 ml77 mg
Koffie237 ml95 mg

Houd er echter rekening mee dat het cafeïnegehalte voor deze dranken varieert op basis van verschillende factoren, waaronder het merk, de ingrediënten en het specifieke type drank.

Kortom: Cola en cola light bevatten over het algemeen minder cafeïne dan andere cafeïnehoudende dranken, waaronder energiedranken, koffie en thee.

Waarom inname van cafeïne voor sommigen van belang is

Het gebruik van cafeïne kan verschillende voordelen voor uw gezondheid hebben.

Uit onderzoek blijkt met name dat het de stofwisseling kan verhogen, de trainingsprestaties kan verbeteren en de alertheid kan verhogen(91011).

Het kan echter ook negatieve bijwerkingen hebben, vooral voor mensen die gevoelig zijn voor deze effecten.

Cafeïne kan verslavend zijn en sommige onderzoeken wijzen erop dat genetische variaties mensen ertoe kunnen brengen om er anders op te reageren(1213).

Cafeïne-inname heeft ook aangetoond dat het de geestelijke gezondheid beïnvloedt, één studie bij 2.307 kinderen die een verhoogde cafeïne consumptie associëren met hogere niveaus van waargenomen angst en depressie(14).

Overmatige inname kan ook andere bijwerkingen veroorzaken, zoals hoofdpijn, hoge bloeddruk en slaapstoornissen(151617).

Daarnaast wordt het aanbevolen dat vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, hun inname van cafeïne beperken, omdat dit verband kan houden met een hoger risico op een miskraam en een lager geboortegewicht(1819).

Kortom: De consumptie van cafeïne is gekoppeld aan verbeteringen in de stofwisseling, trainingsprestaties en alertheid. Het kan echter ook verslavend zijn en bij sommige mensen een breed scala aan bijwerkingen veroorzaken.

Hoeveel cafeïne is teveel?

Met mate geconsumeerd kan cafeïne veilig worden gebruikt met minimaal risico op bijwerkingen.

In feite worden doses tot 400 mg per dag als veilig beschouwd voor de meeste volwassenen(20).

In het ideale geval is het echter het beste om uw inname te beperken tot ongeveer 200 mg per dag om uw risico op bijwerkingen te verminderen.

Ter vergelijking: dit komt overeen met slechts twee (237-ml) kopjes koffie of ongeveer vijf (237 ml) kopjes groene thee.

U moet echter wel meer dan zes (355-ml) blikjes cola of vier (355 ml) blikjes cola light per dag drinken om deze hoeveelheid te bereiken.

Kortom: Een 400 mg cafeïne per dag wordt voor de meeste volwassenen als veilig beschouwd, maar als u uw inname tot 200 mg per dag verlaagt, kunt u uw risico op nadelige bijwerkingen verminderen.

Tot slot

Cola en cola light bevatten respectievelijk 32 en 42 mg cafeïne per 335 ml, wat lager is dan andere cafeïnehoudende dranken zoals koffie, thee en energiedranken.

Ze bevatten echter vaak veel suiker en andere ongezonde ingrediënten, dus houd uw inname tot een minimum beperkt om een ​​betere gezondheid te bevorderen.

Kies in plaats daarvan met mate voor andere natuurlijke bronnen van cafeïne, zoals koffie of thee om de potentiële gezondheidsvoordelen te maximaliseren.