Cafeïne tijdens het geven van borstvoeding

Cafeïne tijdens het geven van borstvoeding: hoeveel kan je veilig drinken?

Cafeïne is een stof die voorkomt in bepaalde planten en die werkt als een stimulans voor je centrale zenuwstelsel. Het kan de alertheid en het energieniveau verbeteren.

Hoewel cafeïne als veilig wordt beschouwd en mogelijk ook gezondheidsvoordelen biedt, vragen veel moeders zich af hoe veilig ze zijn tijdens het geven van borstvoeding.

Hoewel koffie, thee en andere cafeïnehoudende dranken een oppepper kunnen zijn voor slaaparme moeders, kan het drinken van te veel van deze dranken negatieve gevolgen hebben voor zowel moeders als hun baby’s.

Dit is wat u moet weten over cafeïne tijdens de borstvoeding.

Leidt cafeïne naar uw moedermelk?

Ongeveer 1% van de totale hoeveelheid cafeïne die u consumeert wordt overgebracht naar uw moedermelk(123).

Een studie bij 15 vrouwen die borstvoeding gaven, ontdekte dat degenen die dranken dronken met 36-335 mg cafeïne, 0,06-1,5% van de dosis in de moedermelk terug vonden(4).

Hoewel deze hoeveelheid klein lijkt, kunnen baby’s cafeïne niet zo snel verwerken als volwassenen.

Wanneer u cafeïne binnenkrijgt, wordt het uit uw darm opgenomen in uw bloedbaan. De lever verwerkt het vervolgens en splitst het op in verbindingen die verschillende organen en lichaamsfuncties beïnvloeden(56).

Bij een gezonde volwassene blijft cafeïne drie tot zeven uur in het lichaam. Baby’s kunnen het echter vasthouden gedurende 65-130 uur, omdat hun lever en nieren niet volledig zijn ontwikkeld (6).

Volgens onderzoek breken te vroeg geboren baby’s cafeïne in een langzamer tempo af dan bij oudere baby’s(7).

Daarom kunnen zelfs de kleine hoeveelheden die in de moedermelk terechtkomen zich in de loop van de tijd in het lichaam van uw baby ophopen, vooral bij pasgeborenen.

Kortom: Onderzoek suggereert dat ongeveer 1% van de cafeïne die een moeder inneemt wordt overgebracht naar haar moedermelk. Het kan zich echter in de loop van de tijd in het lichaam van uw baby ophopen.

Hoeveel is veilig tijdens het geven van borstvoeding?

Hoewel baby’s cafeïne niet zo snel kunnen verwerken als volwassenen, kunnen moeders die borstvoeding geven toch matige hoeveelheden consumeren.

Je kunt gerust tot 300 mg cafeïne per dag drinken, of het equivalent van twee tot drie kopjes (470-710 ml) koffie. Gebaseerd op huidig ​​onderzoek, het consumeren van cafeïne binnen deze grens terwijl borstvoeding geen schade toebrengt aan zuigelingen(789).

Er wordt gedacht dat baby’s van moeders die meer dan 300 mg cafeïne per dag consumeren, moeite kunnen hebben met slapen. Toch is onderzoek beperkt.

Een studie bij 885 baby’s vond een verband tussen consumptie door moeders van cafeïne meer dan 300 mg per dag en een verhoogde prevalentie van wakker worden bij baby’s ‘s nachts – maar de link was niet significant(10).

Als moeders die borstvoeding geven significant meer dan 300 mg cafeïne per dag gebruiken – zoals meer dan 10 kopjes koffie – kunnen baby’s naast slaapstoornissen ook last hebben van onrustigheid en gehuil(7).

Bovendien kan overmatige inname van cafeïne negatieve effecten hebben op moeders zelf, waaronder verhoogde angst, kriebels, snelle hartslag, duizeligheid en slapeloosheid(1112).

Ten slotte kunnen moeders zich zorgen maken dat cafeïne de productie van moedermelk vermindert. Sommige onderzoeken wijzen er echter op dat matige consumptie de hoeveelheid moedermelk juist kan doen toenemen(9).

Kortom: Het consumeren van maximaal 300 mg cafeïne per dag terwijl borstvoeding veilig lijkt voor moeders en baby’s. Overmatige inname kan leiden tot baby slaapproblemen en rusteloosheid, angst, duizeligheid en een snelle hartslag bij moeders.

Cafeïnegehalte van een aantal dranken

Cafeïne dranken omvatten koffie, thee, energiedrankjes en frisdranken. De hoeveelheid cafeïne in deze dranken varieert sterk.

De volgende grafiek geeft het cafeïnegehalte van gangbare drankjes aan
(1314):

Type drankjeML Cafeïne
Energiedranken240 ml 50-160 mg
Koffie, gebrouwen240 ml 60-200 mg
Thee, gebrouwen240 ml 20-110 mg
Thee, ijskoud240 ml 9-50 mg
Frisdranken355 ml 30-60 mg
Warme chocolademelk240 ml 3-32 mg
Decaf koffie240 ml 2-4 mg

Houd er rekening mee dat deze grafiek de geschatte hoeveelheid cafeïne in deze dranken aangeeft. Sommige dranken – vooral koffie en thee – kunnen meer of minder afhankelijk zijn van hoe ze zijn voorbereid.

Andere bronnen van cafeïne zijn chocolade, snoep, sommige medicijnen, supplementen en drankjes of voedingsmiddelen die beweren dat ze de energie verhogen.

Als u meerdere cafeïnehoudende dranken of producten per dag consumeert, kunt u meer cafeïne opnemen dan de aanbeveling voor vrouwen die borstvoeding geven.

Kortom: De hoeveelheid cafeïne in gewone dranken varieert sterk. 
Koffie, thee, frisdrank, warme chocolademelk en energiedrank bevatten allemaal cafeïne.

Tot slot

Hoewel cafeïne wordt geconsumeerd door mensen over de hele wereld en een boost kan geven aan energie voor moeders die slecht slapen, wil je misschien niet gebruiken als je borstvoeding geeft.

Het wordt aanbevolen om uw inname van cafeïne tijdens het geven van borstvoeding te beperken, omdat kleine hoeveelheden in uw moedermelk kunnen terechtkomen en zich na verloop van tijd kunnen opbouwen in uw baby.

Toch wordt tot 300 mg – ongeveer 2-3 kopjes (470-710 ml) koffie of 3-4 kopjes (710-946 ml) thee – per dag over het algemeen als veilig beschouwd.