cafeine verslaving

Zijn koffie en cafeïne verslavend? Een kritische blik

Als het voor u moeilijk is goed te functioneren in de ochtend zonder koffie, dan bent u niet de enige.

Cafeïne wordt zelfs beschouwd als het meest gebruikte medicijn ter wereld (1).

Veel mensen zien koffie drinken en de daarmee gepaard gaande cafeïne-inname als één van de weinige sociaal aanvaardbare verslavingen.

Sommigen zijn echter voorzichtig om koffie of cafeïne in dezelfde categorie te stoppen als sterkere verslavingen.

Dit artikel werpt een kritische blik op beide zijden van de medaille om te bepalen of cafeïne echt verslavend is.

Koffie bevat cafeïne

Koffie bevat cafeïne , een natuurlijk stimulerend middel dat ook in kleinere hoeveelheden voorkomt in thee, chocolade en frisdranken.

Het is momenteel de meest gebruikte psychoactieve stof en de schuldige voor de potentieel verslavende eigenschappen van koffie (2).

Cafeïne heeft verschillende effecten op uw lichaam, waaronder de mogelijkheid om je stofwisseling te verhogen , de trainingsprestaties te verbeteren en uw humeur te verbeteren (3).

Maar cafeïne is misschien het best bekend om de effecten op uw hersenen, waardoor het de alertheid, concentratie en motivatie om te werken verhoogt (34).

De hoeveelheid cafeïne in koffie varieert sterk. Sommige kopjes koffie kunnen bijvoorbeeld slechts 30 mg bevatten, terwijl andere meer dan 300 mg bevatten.

Gemiddeld bevat een kop koffie ongeveer 100 mg cafeïne – dat is genoeg om merkbare effecten te veroorzaken bij de meeste mensen.

Eenmaal geconsumeerd duurt het ongeveer 30-60 minuten voordat de maximale concentratie in het bloed is bereikt. Effecten duren meestal tussen drie en negen uur, afhankelijk van de persoon (3).

Kortom: Koffie bevat cafeïne, een natuurlijk stimulerend middel dat verantwoordelijk is voor de verslavende eigenschappen van koffie.

Effect van cafeïne op je hersenen

Wanneer u cafeïne consumeert, het wordt snel opgenomen door je darmen voordat het naar je hersenen gaat(5).

Eenmaal daar, heeft het een direct stimulerend effect op je hersenencellen.

Dit komt omdat de chemische structuur van cafeïne lijkt op die van adenosine, een molecuul met een ontspannend effect op het centrale zenuwstelsel (678).

Hierdoor kan cafeïne in de adenosinereceptoren in de hersenen passen, waardoor deze worden geblokkeerd en wordt voorkomen dat adenosine zich eraan hecht om vermoeidheid te veroorzaken.

Op hun beurt stimuleren de geblokkeerde receptoren de afgifte van andere natuurlijke stimulerende middelen en laten sommige van hen, zoals dopamine, effectiever werken. Dit verhoogt de alertheid verder en vermindert gevoelens van vermoeidheid (15).

Simpel gezegd werkt cafeïne op twee manieren:

  1. Het voorkomt dat je hersencellen signalen doorgeeft dat je moe bent.
  2. Het zorgt ervoor dat je lichaam andere natuurlijke stimulerende middelen vrijmaakt en hun effecten versterkt.

Het eindresultaat van het cafeïne-effect op het brein is een gevoel van alertheid, welzijn, concentratie, zelfvertrouwen, gezelligheid en motivatie om te werken (4).

Kortom: Cafeïne werkt als een stimulans voor de hersenen, vermindert vermoeidheid, verhoogt de alertheid en verhoogt de concentratie.

Waarom heeft cafeïne een verslavende werking?

Net als met andere verslavende middelen kan cafeïne fysiek verslavend worden.

Dat komt omdat regelmatige, aanhoudende cafeïne consumptie kan leiden tot veranderingen in de chemie van je hersenen.

Uw hersencellen kunnen bijvoorbeeld meer adenosine receptoren produceren als compensatie voor de hersencellen die worden geblokkeerd door cafeïne (1).

Op zijn beurt vereist het hogere aantal receptoren dat je een hogere hoeveelheid cafeïne gebruikt om dezelfde ‘cafeïnefixatie’ te bereiken. Dit verklaart hoe gewone koffiedrinkers in de loop van de tijd een tolerantie opbouwen.

Aan de andere kant laat abrupt stoppen met de toevoer van cafeïne ervoor zorgen dat je hersenen veel vrije receptoren over hebben om zich te binden aan adenosine.

Dit kan sterke gevoelens van vermoeidheid veroorzaken en wordt beschouwd als de belangrijkste reden achter de cafeïne-ontwenningsverschijnselen die vaak optreden bij het gebruik van cold turkey (1).

Terwijl het dagelijkse cafeïne gebruik een fysieke verslaving creëert, kan het regelmatig drinken van koffie een gedragsverslaving bevorderen (1) .

In tegenstelling tot lichamelijke verslaving, wordt gedragsverslaving mogelijk niet veroorzaakt door de inname van cafeïne zelf.

Integendeel, de sociale omgeving waarin koffie wordt genuttigd en de gevoelens die gepaard gaan met de consumptie ervan, kunnen u aanmoedigen om nog een kopje te nemen.

Dat gezegd hebbende, het is onduidelijk hoe groot de rol is die dit gedragsmatige aspect in cafeïne verslaving speelt. Meer onderzoek is er nodig (9).

Kortom: Cafeïne kan verslavend worden door veranderingen die het in uw hersenen veroorzaakt. Bovendien zorgt het drinken van koffie vaak voor positieve gevoelens, die u aanmoedigen om het gedrag te herhalen.

Wanneer wordt cafeïne verslavend?

Zoals het geval is met andere stoffen, hangt het risico om verslaafd te raken aan koffie af van verschillende factoren.

Ten eerste denken experts dat je kans om verslaafd te raken gedeeltelijk kan worden beïnvloed door je genetica (1).

Natuurlijk hebben regelmatige koffiedrinkers een verhoogd risico om de eerder beschreven hersenveranderingen te ondergaan en afhankelijk te worden van cafeïne.

Wat voorlopig nog onduidelijk is, is op dit moment hoe lang het duurt voordat uw lichaam en hersenen zich fysiek aanpassen aan de dagelijkse inname van cafeïne.

Wat experts wel weten, is dat ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn, gebrek aan concentratie, slaperigheid en geïrriteerdheid al binnen 12-24 uur na uw laatste cafeïne dosis kunnen optreden en tot negen dagen kunnen duren.(10).

Bovendien kunnen ze het gevolg zijn van het verminderen van uw dagelijkse dosis cafeïne met slechts 100 mg – het equivalent van één kop koffie per dag (10).

Het goede nieuws is dat de ernst van de symptomen meestal piekt in de eerste twee dagen en daarna geleidelijk afneemt (10).

Kortom: Regelmatige consumptie van cafeïne is nodig om de fysieke aanpassingen te stimuleren die consistent zijn met verslaving. Het is momenteel echter onduidelijk hoe lang het duurt voordat deze wijzigingen optreden.

Het verschil tussen cafeïne verslaving en sterkere verslavingen

Ongetwijfeld kunnen verslavingen in kracht variëren. Dat gezegd hebbende, hebben de meesten klinisch betekenisvolle symptomen, waaronder:

  • Een aanhoudende wens of onsuccesvolle pogingen om het gebruik te verminderen of onder controle te houden.
  • Voortdurend gebruik ondanks schade.
  • Kenmerkende ontwenningsverschijnselen

Deze symptomen worden vaak gebruikt door clinici om een ​​verslaving te diagnosticeren, en een recente beoordeling meldt dat een groot deel van de gebruikers van cafeïne ze ontwikkelt (11).

Desondanks zijn veel experts niet op hun hoede om cafeïne officieel als een verslavende substantie te bestempelen.

Een recent onderzoek onder verslavingsprofessionals leert dat slechts 58% gelooft dat mensen een afhankelijkheid van cafeïne kunnen ontwikkelen. Verschillende redenen worden genoemd ter ondersteuning van deze beweringen(12).

Ten eerste wordt gedacht dat verslavende middelen zoals amfetaminen, cocaïne en nicotine in hogere mate het gebied van de hersenen stimuleren dat verband houdt met beloning, motivatie en verslaving dan cafeïne (9).

Voor de meeste mensen vormt de reguliere cafeïne consumptie bovendien weinig nadelige gevolgen voor zichzelf en de samenleving, wat minder vaak het geval is bij illegaal drugsgebruik.

Bovendien worstelen de meeste consumenten niet om hun inname van cafeïne onder controle te krijgen, zoals velen doen met andere verslavende middelen.

Dat komt omdat hoge doses cafeïne onplezierige gevoelens produceren, zoals trillen en zenuwachtigheid. Dit heeft de neiging mensen te ontmoedigen om meer te consumeren, waardoor de inname van cafeïne zelfbeperkend wordt (9).

Als het gaat om het stoppen van cafeïne, duren de symptomen niet zo lang en zijn ze vaak milder dan die met betrekking tot sterkere verslavingen. Ze vereisen doorgaans ook geen professionele tussenkomst of medicatie (12).

Vanwege deze verschillen zijn sommige deskundigen bezorgd dat het officieel labelen van het gewone cafeïne gebruik als een ‘verslaving’ kan leiden tot verslaving aan andere stoffen – bijvoorbeeld illegale drugs – minder ernstig lijkt(1).

Aan de andere kant erkent de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) officieel cafeïneverslaving als een syndroom (1).

Kortom: Cafeïne gebruikers kunnen afhankelijkheid ontwikkelen, maar de symptomen worden over het algemeen als milder beschouwd dan symptomen die verband houden met sterkere stoffen.

Koffie heeft enkele gezondheidsvoordelen

In tegenstelling tot de meeste andere verslavende middelen, kan het gebruik van koffie en cafeïne bepaalde gezondheidsvoordelen opleveren.

De meest goed onderzochte omvatten:

  • Verbeterde hersenfunctie: Regelmatig koffie drinken kan de alertheid, de herinnering op korte termijn en de reactietijd verbeteren. Het kan ook het risico verkleinen van de ziektes van Alzheimer en Parkinson (1314).
  • Verbeterde stemming: Onderzoek heeft aangetoond dat gewone koffie- of cafeïnegebruikers minder risico lopen op depressie en zelfmoord (1516).
  • Verhoogt je stofwisseling: Dagelijkse consumptie van cafeïne kan je stofwisseling verhogen met maximaal 11% en vetverbranding met maximaal 13%(17, 18, 19).
  • Verbetert sportprestaties: Cafeïne kan de vermoeidheidstolerantie verhogen, de trainingsprestaties verbeteren en uw trainingen gemakkelijker maken (202122).
  • Beschermt tegen hartaandoeningen en diabetes: Regelmatig drinken van cafeïnehoudende dranken zoals koffie en thee kan het risico op hartaandoeningen en diabetes type 2 bij sommige personen verminderen} 2324).

Kortom: In tegenstelling tot de meeste andere verslavende middelen, bieden koffie en cafeïne enkele voordelen voor de gezondheid. Het is echter het beste om uw inname te beperken tot 400 mg cafeïne, of ongeveer 2-4 kopjes koffie per dag.

Wie moet koffie of cafeïne-inname beperken?

Ondanks deze voordelen, is het de moeite waard te vermelden dat te veel cafeïne per dag meer kwaad dan goed kan doen.

Om deze reden raden verschillende autoriteiten u aan uw inname te beperken tot 400 mg cafeïne per dag. Dat is het equivalent van 4-5 kopjes koffie (2526).

Bovendien is het het veiligst om de hoeveelheid die u per dosis gebruikt te beperken tot niet meer dan 200 mg(25, 27, 28).

Daarnaast moeten bepaalde personen cafeïne volledig vermijden of hun inname beperken tot kleinere hoeveelheden.

Cafeïne kan bijvoorbeeld angst en slapeloosheid verergeren en bij sommige mensen nervositeit, angst en hartkloppingen veroorzaken (1129).

Te veel cafeïne kan ook hoofdpijn en migraine veroorzaken. Personen die cafeïne langzaam metaboliseren, hebben mogelijk ook een verhoogd risico op hartaanvallen door het drinken van koffie (3031).

Bovendien, als u de spierverslappers Zanaflex of het antidepressivum Luvox gebruikt, overweeg dan het vermijden van cafeïne. Deze medicijnen kunnen de effecten vergroten (13).

Cafeïne gebruik kan ook de bloeddruk enigszins verhogen, hoewel dit effect mogelijk verdwijnt als u regelmatig cafeïne gebruikt(32, 33, 34).

Ten slotte wordt aan zwangere vrouwen geadviseerd om hun dagelijkse inname te beperken tot niet meer dan 200 mg cafeïne per dag, het equivalent van 2-3 kopjes koffie(35).

Kortom: Zwangere vrouwen en degenen die cafeïne langzaam metaboliseren is het beste om koffie en ander cafeïnerijk voedsel te beperken. Personen die aan bepaalde medische aandoeningen lijden zouden mogelijk ook hun inname moeten beperken.

Tot slot

Koffie en cafeïne hebben verslavende eigenschappen die tot afhankelijkheid kunnen leiden.

Het risico op verslaving wordt echter door veel factoren beïnvloed en kan van persoon tot persoon verschillen.

Dat gezegd hebbende, als uw huidige cafeïne gebruik je geen schade veroorzaakt, is er waarschijnlijk weinig aan de hand.