Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Zijn koffie en cafeïne verslavend? Een kritische blik

1407 Views

Zijn koffie en cafeïne verslavend? Een kritische blik

Als het voor u moeilijk is goed te functioneren in de ochtend zonder koffie, dan bent u niet de enige.

In feite wordt cafeïne beschouwd als de meest gebruikte drug in de wereld(1).

Veel mensen zien koffie drinken, en de inname van cafeïne die daarbij hoort, als één van de weinig sociaal aanvaardbare verslavingen.

Echter, sommige zijn voorzichtig om koffie of cafeïne in dezelfde categorie als sterkere verslavingen te plaatsen.

Dit artikel geeft een kritische blik aan beide zijden van de medaille om te bepalen of cafeïne echt verslavend is.

Koffie bevat cafeïne

Koffie bevat cafeïne , een natuurlijk stimulerend middel ook gevonden in kleinere hoeveelheden zoals in thee, chocolade en frisdrank.

Het is momenteel de meest gebruikte psychoactieve stof, en het verwijt voor koffie potentieel verslavende eigenschappen(2).

Cafeïne heeft verschillende effecten op je lichaam, inclusief de mogelijkheid om je stofwisseling te verhogen , verbetert sport prestaties en het verbetert uw stemming(3).

Maar cafeïne is misschien het meest bekend om zijn effecten op je hersenen, waar het helpt bij het verhogen van alertheid, de concentratie en de motivatie om goed te functioneren(3, 4).

De hoeveelheid cafeïne in koffie varieert sterk. Zo kunnen sommige kopjes koffie slechts 30 mg bevat, terwijl andere meer dan 300 mg bevat.

Echter, een kop koffie bevat gemiddeld ongeveer 100 mg cafeïne – dat is genoeg om merkbare effecten te veroorzaken bij de meeste mensen.

Eenmaal gedronken, cafeïne duurt ongeveer 30-60 minuten om de maximale concentratie te bereiken in het bloed. Effecten duren meestal drie tot negen uur, afhankelijk van de persoon(3).

Samenvatting: Koffie bevat cafeïne, een natuurlijk stimulerend middel dat verantwoordelijk is voor de verslavende eigenschappen van koffie.

Effect van cafeïne op je hersenen

Human Brain op witte achtergrond

Wanneer u cafeïne consumeert, het wordt snel opgenomen door je darmen voordat het naar je hersenen gaat(5).

Eenmaal daar, heeft het een direct stimulerend effect op je hersenen cellen.

Dit komt omdat cafeïne chemische structuur heeft die lijkt op adenosine , een molecuul dat een ontspannende werking op het centrale zenuwstelsel heeft (6, 7, 8).

Dit komt omdat cafeïne past in adenosine receptoren in de hersenen, waardoor het de bindende adenosine beletten om gevoelens van vermoeidheid te produceren.

Op zijn beurt, de geblokkeerde receptoren stimuleren de afgifte van andere genotsmiddelen en laten sommige van hen toe, zoals dopamine, om effectiever te werken. Dit verhoogt verder de alertheid en vermindert vermoeidheidsgevoelens(1, 5).

Simpel gezegd, cafeïne werkt op twee manieren:

  1. Het voorkomt dat je hersencellen signalen doorgeeft dat je moe bent.
  2. Het zorgt ervoor dat je lichaam om andere natuurlijke stimulerende middelen vrij te maken en verhoogt hun effecten.

Het eindresultaat van het effect van cafeïne op de hersenen is een gevoel van alertheid, welzijn, concentratie, zelfvertrouwen, gezelligheid en motivatie om goed te functioneren(4).

Samenvatting: Cafeïne werkt als een stimulans op de hersenen, het verminderen van vermoeidheid, het verhoogt de alertheid en het verbeteren van de concentratie.

Waarom heeft cafeïne een verslavende werking?

Net als bij andere verslavende stoffen, kan cafeïne fysiek verslavend zijn.

Dat is omdat de reguliere, duurzame consumptie van cafeïne kan leiden tot veranderingen in de chemie van je hersenen.

Zo kan hersencellen meer adenosine receptoren produceren als een manier om te compenseren voor degene die zijn geblokkeerd door cafeïne(1).

Op zijn beurt, de grotere hoeveelheid receptoren moet u een hogere hoeveelheid cafeïne consumeren om hetzelfde te bereiken “cafeïne fix.” Dit verklaart hoe gewone koffie drinkers een tolerantie na verloop van tijd opbouwen.

Anderzijds, abrupt stoppen met de toevoer van cafeïne zorgt ervoor dat je hersenen veel vrije receptoren hebben en zich binden aan adenosine.

Dit kan sterke gevoelens van vermoeidheid produceren en wordt beschouwd als de belangrijkste reden achter de cafeïne ontwenningsverschijnselen die dan vaak ontstaan(1).

Terwijl de dagelijkse consumptie van cafeïne maakt een fysieke verslaving, de handeling van het regelmatig drinken van koffie kan een gedragsmatige verslaving bevorderen(1).

In tegenstelling tot de lichamelijke verslaving, kan gedragsverslaving niet worden veroorzaakt door de inname van cafeïne zelf.

Integendeel, de sociale omgeving waarin koffie wordt verbruikt en de gevoelens die gepaard gaan met het verbruik wat u kan bemoedigen om nog een andere kop te nemen.

Dat gezegd zijnde, het is onduidelijk hoe groot een rol die dit gedragsmatige aspect in cafeïne verslaving speelt. Meer onderzoek is er nodig (9).

Samenvatting: Cafeïne kan verslavend zijn door veranderingen veroorzaakt in je hersenen. Bovendien, het drinken van koffie levert vaak positieve gevoelens, die je aanmoedigen om het gedrag te herhalen.

Wanneer heeft cafeïne een verslavende werking?

Kopje koffie en koffiebonen

Zoals het geval is met andere stoffen, het risico lopen verslaafd te zijn aan koffie is afhankelijk van verschillende factoren.

Deskundigen zijn van mening dat uw kans heeft verslaafd te worden kan worden beïnvloed, gedeeltelijk door uw genetica(1).

Natuurlijk hebben regelmatige koffie drinkers eerder een verhoogd risico op het ondergaan van de hersenen veranderingen en afhankelijk te worden van cafeïne.

Op dit moment, wat nog onduidelijk is hoe lang het duurt voor je lichaam en de hersenen zich fysiek aanpassen aan de dagelijkse inname van cafeïne.

Wat de experts wel weten is dat ontwenningsverschijnselen, zoals hoofdpijn, gebrek aan concentratie, slaperigheid en prikkelbaarheid kunnen verschijnen als 12-24 uur na de laatste dosis cafeïne, en maximaal negen dagen kan duren(10).

Bovendien, zij kunnen voortvloeien uit de vermindering van uw dagelijkse dosis cafeïne met zo weinig als 100 mg — het equivalent van één kopje koffie per dag(10).

Het goede nieuws is dat de ernst van de symptomen pieken meestal binnen de eerste twee dagen en gaat daarna geleidelijk weg(10).

Samenvatting: Regelmatige cafeïne consumptie is nodig ter stimulering van de fysieke aanpassingen consistent met verslaving. Het is echter nog onduidelijk hoe lang het duurt voordat deze veranderingen optreden.

Het verschil tussen cafeïne verslaving en sterkere verslavingen

Aantoonbaar, verslavingen kunnen variëren in sterkte. Dat gezegd zijnde, hebben de meeste klinisch relevante symptomen waaronder:

  • Er is een aanhoudende wens of er zijn mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  • Voortzetting van het gebruik ondanks de schade
  • Karakteristieke ontwenningsverschijnselen

Deze symptomen worden vaak gebruikt door artsen om een verslaving te diagnosticeren, en recente meldingen die een gelijkheid van cafeïne gebruikers kunnen ontwikkelen(11).

Echter, ondanks dit, veel deskundigen zijn op hun hoede voor officieel labelen van cafeïne als een verslavende stof.

In feite, een recent onderzoek van verslaving professionals blijkt dat slechts 58% van mening zijn dat mensen een afhankelijkheid van cafeïne kan ontwikkelen. Verschillende redenen worden aangehaald ter ondersteuning van deze stelling(12).

Ten eerste, verslavende stoffen zoals amfetaminen, cocaïne en nicotine stimuleren op het gebied van de hersenen gekoppeld aan beloning, motivatie en verslaving aan een hogere mate dan cafeïne(9).

Daarnaast vormt regelmatige cafeïne consumptie voor de meeste mensen weinig schade aan zichzelf en de samenleving, dat is minder vaak het geval met gebruik van illegale drugs.

Wat meer, de meeste consumenten worstelen niet om hun cafeïne-inname te beheersen, zoals velen doen met andere verslavende middelen.

Dat komt omdat hoge doses van cafeïne produceren onaangename sensaties, zoals trillen en zenuwachtigheid. Dit heeft de neiging het te ontmoedigen om meer te consumeren waardoor de inname van cafeïne zelf beperkend is(9).

Als het gaat om stoppen van cafeïne, symptomen blijven niet zo lang en zijn meestal veel milder dan die met betrekking tot sterker verslavingen. Ze vereisen ook in het algemeen geen professionele tussenkomst of medicatie(12).

Vanwege deze verschillen, sommige deskundigen zijn bezorgd dat het officieel labelen van gewone cafeïne gebruik als een “verslaving” verslaving aan andere stoffen kan maken — bijvoorbeeld illegale drugs — lijken minder ernstig(1).

 

Samenvatting: Cafeïne gebruikers kunnen afhankelijkheid ontwikkelen , maar de symptomen zijn algemeen milder dan die verband houden met sterkere stoffen beschouwd.

Koffie heeft enkele voordelen voor de gezondheid

In tegenstelling tot de meeste andere verslavende stoffen, kan koffie en cafeïne consumptie bepaalde voordelen voor de gezondheid hebben .

De meest onderzocht zijn onder meer:

  • Verbeterde hersenfunctie: Regelmatig koffie drinken kan alertheid, op korte termijn en reactietijd verbeteren. Het kan ook het risico verminderen van Alzheimer en ziekte van Parkinson(13, 14).
  • Verbeterde stemming: Studies tonen aan dat normale koffie of cafeïne consumenten hebben een lager risico op depressie en zelfmoord(15, 16).
  • Verhoogt je stofwisseling: Dagelijkse consumptie van cafeïne kan je stofwisseling verhogen met maximaal 11% en vetverbranding met maximaal 13%(17, 18, 19).
  • Verbetert sportprestaties: Cafeïne kan tolerantie verhogen tot vermoeidheid, sport prestaties verbeteren en uw workouts voelen gemakkelijker aan (20, 21, 22).
  • Beschermt tegen hart-en vaatziekten en diabetes: Regelmatig drinken van cafeïnehoudende dranken zoals koffie en thee kan het risico op hart-en vaatziekten en diabetes type 2 bij sommige personen verminderen(23, 24).

Samenvatting: In tegenstelling tot de meeste andere verslavende stoffen, koffie en cafeïne bieden een aantal voordelen voor de gezondheid. Echter, het beste is om uw inname te beperken tot 400 mg cafeïne, of ongeveer 2-4 kopjes koffie per dag.

Wie moet koffie of cafeïne-inname beperken?

Koffie in een gele kop

Ondanks deze voordelen, het is het vermeldenswaard dat te veel cafeïne per dag meer kwaad dan goed doet.

Om deze reden, verschillende organisaties adviseren u uw inname te beperken tot 400 mg cafeïne per dag. Dat is het equivalent van 4-5 kopjes koffie(25, 26).

Bovendien is het het veiligst om de hoeveelheid dat u verbruikt per dosis te beperken tot niet meer dan 200 mg(25, 27, 28).

Daarnaast moeten bepaalde personen het volledig vermijden van cafeïne of beperken hun inname tot kleinere hoeveelheden.

Zo kan cafeïne angst en slapeloosheid verergeren en kan nervositeit, angst en hartkloppingen bij sommige mensen veroorzaken(11, 29).

Teveel cafeïne kan ook leiden tot hoofdpijn en migraine. Personen die cafeïne langzaam metaboliseren hebben wellicht ook een verhoogd risico op hartaanvallen van het drinken van koffie(30, 31).

Bovendien, als je de spierverslapper Zanaflex of het antidepressivum Luvox, overweeg het vermijden van cafeïne. Deze medicijnen kunnen de effecten verhogen(13).

De consumptie van cafeïne kan ook iets uw de bloeddruk niveaus verhogen, hoewel dit effect nihil is als je cafeïne consumeert op een regelmatige basis(32, 33, 34).

Tenslotte, zwangere vrouwen wordt aangeraden om hun dagelijkse inname te beperken tot niet meer dan 200 mg cafeïne per dag, het equivalent van 2-3 kopjes koffie(35).

Samenvatting: Zwangere vrouwen en degenen die cafeïne langzaam metaboliseren is het beste om koffie en andere cafeïne-rijke voedingsmiddelen te beperken. Personen die lijden aan bepaalde medische aandoeningen is het beter om hun inname te beperken.

Tot Slot

Koffie en cafeïne hebben verslavende eigenschappen die kunnen leiden tot afhankelijkheid.

Echter, de kans op verslaving wordt beïnvloed door vele factoren en kan variëren van persoon tot persoon.

Dat gezegd zijnde, als uw huidige cafeïne gebruik je geen schade veroorzaakt, is er waarschijnlijk weinig aan de hand.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 + 17 =

It is main inner container footer text