Home » Dranken » Cafeïne tijdens de zwangerschap: Hoeveel is veilig?
cafeïne zwangerschap

Cafeïne tijdens de zwangerschap: Hoeveel is veilig?

Cafeïne is een stimulerend middel dat zorgt voor een energiestoot en je meer oplettend maakt.

Het wordt wereldwijd verbruikt, met koffie en thee als twee van de meest populaire bronnen(1).

Hoewel cafeïne als veilig wordt beschouwd voor de algemene bevolking, adviseren gezondheidsautoriteiten om uw inname te beperken wanneer u zwanger bent(2).

Dit artikel bespreekt hoeveel cafeïne je veilig kunt consumeren tijdens de zwangerschap.

Is het veilig?

Voor veel mensen heeft cafeïne gunstige effecten op energieniveaus, focus en zelfs migraine. Bovendien bieden sommige cafeïnehoudende dranken voordelen voor de gezondheid.

Cafeïne kan echter in sommige gevallen negatieve bijwerkingen veroorzaken en kan tijdens de zwangerschap risico’s opleveren.

Potentiële voordelen

Van cafeïne is bewezen dat het de energieniveaus en focus verbetert.

Onderzoek toont aan dat cafeïne je hersenen en het centrale zenuwstelsel stimuleert, wat je kan helpen wakker te blijven en de mentale alertheid te vergroten (23).

Het kan ook effectief zijn bij de behandeling van hoofdpijn in combinatie met pijnstillers, zoals paracetamol(4).

Bovendien bevatten sommige cafeïnehoudende dranken antioxidanten, dit zijn nuttige verbindingen die uw cellen kunnen beschermen tegen schade, ontstekingen kunnen verminderen en chronische ziekten kunnen voorkomen(56).

Groene thee bevat vooral veel antioxidanten, maar ook andere soorten thee en koffie bevatten aanzienlijke hoeveelheden (78).

Potentiële risico’s

Cafeïne heeft veel potentiële voordelen, maar er is bezorgdheid dat het schadelijk kan zijn tijdens de zwangerschap.

Zwangere vrouwen metaboliseren cafeïne veel langzamer. In feite kan het 1,5 – 3,5 maal langer duren om cafeïne uit je lichaam te verwijderen. Cafeïne passeert ook de placenta en komt in de bloedbaan van de baby terecht, met de vrees dat het de gezondheid van de baby kan beïnvloeden(9).

Het Amerikaanse College van Verloskundigen Gynaecologen (ACOG) stelt dat matige hoeveelheden cafeïne – minder dan 200 mg per dag – niet in verband worden gebracht met een verhoogd risico op een miskraam of vroeggeboorte(10).

Uit onderzoek blijkt echter dat inname van meer dan 200 mg per dag het risico op een miskraam kan verhogen(11).

Bovendien suggereert enig bewijs dat zelfs lage innames van cafeïne kunnen resulteren in een laag geboortegewicht. Een onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat een lage inname van 50- 149 mg per dag tijdens de zwangerschap geassocieerd was met een 13% hoger risico op een laag geboortegewicht  (912).

Er is echter meer onderzoek nodig. Het risico op een miskraam, een laag geboortegewicht en andere nadelige effecten als gevolg van hogere innames van cafeïne tijdens de zwangerschap blijft grotendeels onduidelijk.

Andere negatieve bijwerkingen van cafeïne zijn hoge bloeddruk, snelle hartslag, verhoogde angstgevoelens, duizeligheid, rusteloosheid, buikpijn en diarree(213).

Kortom: Cafeïne kan het energieniveau verhogen, de focus verbeteren en hoofdpijn verlichten. Het kan echter risico’s opleveren wanneer het tijdens de zwangerschap in grote hoeveelheden geconsumeerd, zoals een verhoogd risico op een miskraam en een laag geboortegewicht.

Aanbevelingen tijdens de zwangerschap

De ACOG beveelt aan om uw cafeïne consumptie te beperken tot 200 mg of minder als u zwanger bent of probeert zwanger te worden (14).

Afhankelijk van het soort en de bereidingswijze komt dit overeen met ongeveer 1-2 kopjes (240-580 ml) koffie of ongeveer 2-4 kopjes (240-960 ml) gebrouwen thee per dag (1).

De Academie voor Voeding en Diëtetiek beveelt bijvoorbeeld aan om energiedranken helemaal te vermijden tijdens de zwangerschap.

Naast cafeïne bevatten energiedrankjes meestal grote hoeveelheden toegevoegde suikers of kunstmatige zoetstoffen, die geen voedingswaarde hebben.

Ze bevatten ook verschillende kruiden, zoals ginseng, die onveilig zijn bevonden voor zwangere vrouwen. Andere kruiden die in energiedranken worden gebruikt, zijn niet voldoende bestudeerd vanwege hun veiligheid tijdens de zwangerschap(15).

Bovendien moet u bepaalde kruidentheeën vermijden tijdens de zwangerschap, waaronder die zijn gemaakt met cichoreiwortel, zoethout of fenegriek(1617).

De volgende kruidenthees zijn gemeld als veilig tijdens de zwangerschap(17):

  • Gemberwortel
  • Munt
  • Rode frambozenbladthee (beperk uw inname tot 1 kopje per dag tijdens het eerste trimester)
  • Citroenbalsem

Zoals met elke kruidenremedie, is het een goed idee om uw arts te raadplegen voordat u kruidenthee gebruikt tijdens de zwangerschap.

Overweeg in plaats daarvan cafeïnevrije dranken, zoals water, cafeïnevrije koffie en cafeïnevrije thee.

Kortom: Beperk tijdens de zwangerschap cafeïne tot minder dan 200 mg per dag en vermijd energiedranken volledig. Sommige kruidenthee is misschien veilig om te drinken, maar het is altijd het beste om eerst contact op te nemen met uw arts.

Cafeïnegehalte van populaire dranken

Koffie, thee, frisdranken, energiedranken en andere dranken bevatten verschillende hoeveelheden cafeïne.

Hier is een lijst met het cafeïnegehalte in enkele veel voorkomende drankjes(118):

  • Koffie: 60-200 mg per portie van 240 ml
  • Espresso: 30-50 mg per portie van 30 ml
  • Yerba mate: 65-130 mg per portie van 240 ml
  • Energiedranken: 50-160 mg per portie van 240 ml
  • Gezette thee: 20-120 mg per portie van 240 ml
  • Frisdranken: 30-60 mg per portie van 355 ml
  • Cacaodrank: 3-32 mg per portie van 240 ml
  • Chocolademelk: 2-7 mg per portie van 240 ml
  • Cafeïnevrije koffie: 2-4 mg per portie van 240 ml

Merk op dat cafeïne ook in sommige voedingsmiddelen voorkomt. Chocolade kan bijvoorbeeld 1-35 mg cafeïne per 28 gram bevatten. Typisch, pure chocolade heeft hogere concentraties(18).

Bovendien kunnen bepaalde medicijnen, zoals pijnstillers cafeïne bevatten, en het wordt vaak toegevoegd aan supplementen, zoals afslankpillen en pre-workoutmixen.

Raadpleeg uw arts als u zich zorgen maakt over het cafeïnegehalte van uw voeding.

Kortom: De hoeveelheid cafeïne in koffie, thee, frisdranken, energiedranken en andere dranken varieert. Voedingsmiddelen zoals chocolade, bepaalde medicijnen en verschillende supplementen bevatten vaak ook cafeïne.

Tot slot

Cafeïne wordt wereldwijd geconsumeerd. Het is aangetoond dat het de energieniveaus verhoogt, de focus verbetert en zelfs hoofdpijn verlicht.

Hoewel cafeïne voordelen heeft, raden gezondheidsautoriteiten aan om tijdens de zwangerschap naar je inname te kijken.

De meeste deskundigen zijn het erover eens dat cafeïne veilig is tijdens de zwangerschap indien beperkt tot 200 mg of minder per dag. Dit staat gelijk aan ongeveer 1-2 kopjes (240-580 ml) koffie of 2-4 kopjes (540-960 ml) cafeïnehoudende thee.