Candida

Candida Dieet: Beginnershandleiding en maaltijdplan

Candida is de meest voorkomende schimmel in het menselijk lichaam. Het wordt vaak aangetroffen in gebieden zoals mond, huid, spijsverteringskanaal, teennagels, rectum en vagina(1).

Het is over het algemeen onschadelijk, maar een overgroei van deze schimmel kan tot infectie leiden (2).

Het candida dieet is een strikt dieet dat symptomen van candida infectie verlicht.

Hier is een beginnershandleiding voor het candida dieet en een maaltijdplan.

Wat is Candida?

Er zijn meer dan 150 bekende candida soorten die in verschillende delen van uw lichaam leven. Deze soorten helpen de spijsvertering en de opname van voedingsstoffen uit voedsel.

Een overmatige groei van candida kan de wand van uw maagdarmkanaal doorboren. Hierdoor komen schadelijke gifstoffen vrij in uw bloedbaan, waardoor infecties worden veroorzaakt(3).

Symptomen van een infectie zijn onder andere(4567):

  • Misselijkheid
  • Opgeblazen gevoel, constipatie of diarree
  • Chronische vermoeidheid
  • Huidproblemen zoals eczeem of huiduitslag
  • Terugkerende urineweginfecties
  • Prikkelbaarheid en stemmingswisselingen
  • Angst of depressie
  • Gewrichtspijn
  • Sterke verlangen naar suiker

Ondanks het grote aantal candida soorten in je lichaam, slechts 15 kan leiden tot een infectie. Candida albicans is de meest voorkomende infectie boosdoener, goed voor meer dan de helft van alle gevallen (3).

Wereldwijd blijven de candida infecties hoog – en zijn de afgelopen twee decennia constant gebleven (8).

Risicofactoren voor infectie

Er zijn verschillende risicofactoren voor candida infectie, waaronder (9, 10, 11, 12, 13, 14):

Als u één van deze risicofactoren heeft, probeer ze dan te behandelen door een verandering in voeding of levensstijl. Overweeg om meditatie of stressmanagement in je schema op te nemen.

Kortom: Meer dan 150 verschillende candida soorten leven in je lichaam. Hiervan kunnen 15 een infectie veroorzaken als ze overgroeien. Risicofactoren voor candida infectie zijn onder meer voeding rijk aan koolhydraten en suiker, hoge stressniveaus, een zwak immuunsysteem en slechte handhygiëne.

Hoe het Candida dieet werkt

Hoewel er een overweldigende hoeveelheid gegevens is over de risicofactoren van candida overgroei, zijn de behandelingsplannen inconsistent en onvoldoende bestudeerd(15).

Eén mogelijke behandeling is echter het candida dieet.

Dit dieet is exclusief suiker, gluten, alcohol, bepaalde zuivelproducten en schadelijke toevoegingen, terwijl het laag suiker fruit, niet-zetmeelrijke groenten en glutenvrije voedingsmiddelen stimuleert. De wetenschap achter dit is als volgt:

  • Gluten zijn uitgesloten omdat onderzoek aangeeft dat de glutenverbinding zonuline de wanden van uw spijsverteringskanaal kan beschadigen(16).
  • Suiker kan de groei van candida voeden, waardoor de infectie verergert(17).
    Aangezien malose van lactose veel voorkomt en symptomen kan veroorzaken, zijn sommige zuivelproducten ook verboden(18).
  • Voedingsmiddelen die kunstmatige ingrediënten, een hoog gehalte aan schimmels, conserveermiddelen en pesticiden bevatten, kunnen bacteriële overgroei blijven voeden en leiden tot een voortdurende ontsteking. Daarom worden ze ook vermeden (1920):
  • Alcohol en cafeïne worden afgeraden om gezonde leefstijl te ondersteunen.

Over het algemeen is dit dieet ontworpen om ontstekingen te verminderen en gezond voedsel te gebruiken dat je darm kan genezen. In de loop van de tijd zouden deze kunnen helpen candida overgroei de kop in te drukken.

Aan de andere kant kan het niet volgen van dit dieet uw symptomen versterken. Wanneer uw lichaam overmatige ontstekingen ervaart en darmbacteriën ontwricht, kunnen de symptomen van candida infectie verergeren(21).

Kortom: Het candida dieet is ontwikkeld om ontstekingen te verminderen en uiteindelijk de candida infectie te genezen door bepaalde voedselgroepen, zoals gluten, suiker, alcohol, bepaalde zuivelproducten en schadelijke additieven te beperken.

Aan de slag – Candida reinigen

Alvorens met het Candida dieet te beginnen, raden voorstanders aan om op candida te gaan reinigen. Dit is een kortdurend dieet waarvan men denkt dat het de stress in uw spijsverteringskanaal verlicht en toxines uit uw lichaam vrijmaakt.

Er zijn veel manieren om je voor te bereiden tot het reinigen van je lichaam, maar twee veelgebruikte manieren zijn:

  • Alleen vloeistoffen drinken, zoals citroenwater of bottenbouillon.
  • Het eten van voornamelijk groenten, zoals salades en gestoomde groenten, naast een kleine hoeveelheid eiwit gedurende de dag.

Sommige mensen kunnen negatieve symptomen ervaren tijdens het starten van een reiniging, zoals vermoeidheid, hoofdpijn, stemmingswisselingen of veranderingen in slaappatroon.

Houd in gedachten dat de candida reiniging niet langer dan een paar dagen mag duren.

Nadat je de reiniging hebt voltooid, kun je de voedselrichtlijnen van de candida dieet volgen.

Er is geen specifiek tijdschema voor het candida dieet. Sommige mensen kunnen in een paar weken verlichting ervaren, anderen kunnen vele maanden nodig hebben om een ​​positief effect te zien.

Het is het beste om samen met een diëtiste te werken aan het Candida dieet om te zorgen voor een adequate opname van voedingsstoffen.

Voordat u met het Candida dieet begint, zijn er verschillende dingen die u moet overwegen:

  • Begin langzaam: In plaats van suiker, cafeïne en gluten uit je voeding in één keer te verwijderen, focus je er op één ding tegelijk te verwijderen om het proces te vergemakkelijken.
  • Verwijder alle mogelijke risicofactoren: Om de symptomen zo snel mogelijk te verminderen, is het belangrijk om alle risicofactoren die vooruitgang kunnen voorkomen te elimineren, zoals alcohol, slechte hygiëne of suikerhoudend voedsel.
  • Het is bedoeld voor op korte termijn: Dit dieet is bedoeld om op korte termijn te worden gebruikt totdat uw symptomen zijn verbeterd. Het is niet bedoeld om een ​​langetermijndieetplan te vervangen.

Kortom: Om het Candida dieet te starten, moet je een candida reiniging doen gevolgd door een strikte naleving van de voedingslijst van het dieet. Het is het beste om te werken met een diëtiste bij het volgen van dit dieet.

Voedingsmiddelen om te eten

Biologisch, weinig suiker, onbewerkte en chemicaliënvrije voedingsmiddelen kunnen genezing ondersteunen en de symptomen verminderen. Concentreer u op het opnemen van deze voedingsmiddelen tijdens het Candida dieet(2223):

  • Laag suiker fruit: citroen, limoenen, bessen (kan in kleine hoeveelheden worden gegeten).
    Niet-zetmeelhoudende groenten: asperges, spruitjes, kool, broccoli, boerenkool, selderij, komkommer, aubergine, ui, spinazie, courgette, tomaten en koolraap (het beste rauw of gestoomd te eten).
  • Glutenvrije granen: gierst, quinoa, haverzemelen en boekweit.
  • Hoogwaardige eiwitten: kip, eieren, zalm, kalkoen en sardines (biologisch, grasland en in het wild gevangen soorten zijn het best).
  • Gezonde vetten: avocado, olijven, ongeraffineerde kokosolie, vlasolie, extra vergine olijfolie en sesamolie.
  • Bepaalde zuivelproducten: boter, ghee, biologische kefir of yoghurt.
    Noten en zaden met weinig schimmel: amandelen, walnoten, zonnebloempitten, kokosnoot of lijnzaad.
  • Kruiden en specerijen: zwarte peper, zout, kaneel, dille, knoflook, gember, oregano, rozemarijn, paprika, kurkuma en tijm.
  • Specerijen: Appelazijn, kokosnoot aminozuren en zuurkool.
  • Zoetstoffen: Stevia, erythritol en xylitol.
  • Cafeïnevrije dranken: kruidenthee, cichorei, gefilterd water, zelfgemaakte amandelmelk, kokosmelk (zoek er een zonder toevoegingen) en water doordrenkt met citroen of limoen.

Kortom: Eet biologische, weinig suiker, hoogwaardige producten, vlees en vetten om de blootstelling aan pesticiden te verminderen en de opname van voedingsstoffen te verhogen.

Voedingsmiddelen om te vermijden

Het Candida dieet is een streng dieet dat suiker, gluten, alcohol en sommige zuivelproducten elimineert, omdat men denkt dat dit soort voedsel candida overgroei bevordert(2425).

De lijst met te vermijden voedingsmiddelen op het Candida dieet is onder meer:

  • Suikerrijke vruchten: bananen, dadels, rozijnen, druiven en mango.
  • Granen die gluten bevatten: tarwe, rogge, gerst en spelt.
  • Bepaald vlees: vleeswaren en gekweekte vis.
  • Geraffineerde oliën en vetten: Canola-olie, sojaolie, zonnebloemolie of margarine.
  • Specerijen: ketchup, sojasaus, witte azijn, barbecuesaus, mierikswortel of mayonaise.
  • Bepaalde zuivelproducten: kaas, melk en room.
  • Suiker en kunstmatige zoetstoffen: aspartaam, agave, rietsuiker, glucosestroop, honing, ahornsiroop, melasse en suiker.
  • Noten en zaden: walnoten, pinda’s, cashewnoten, pecannoten en pistachenoten.
  • Cafeïne, alcohol en suikerhoudende dranken: Cafeïnehoudende thee, koffie, energiedranken, frisdrank, vruchtensap, bier, wijn of sterke drank.
  • Additieven: nitraten, dextrose of sulfaten.

Kortom: Vermijd suikerrijke voedingsmiddelen, additieven, bewerkte voedingsmiddelen, bepaald vlees, vetten en oliën – evenals cafeïnehoudende en alcoholische dranken – ter ondersteuning van genezing en verlichting van symptomen.

Andere overwegingen

Andere voedingsveranderingen kunnen candida bacteriën ook onderdrukken. Deze voedingsmiddelen, dranken en supplementen kunnen candida overgroei doden:

  • Pau d’arco-thee: Pau d’arco is een boom afkomstig uit het Amazone-regenwoud en waarvan sommige reageerbuis- en muisstudies verband houden met een verminderde infectie vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen (262728).
  • Bottenbouillon: deze voedzame drank gemaakt van dierlijke botten bevat vitamines en mineralen, zoals collageen, waarvan sommige onderzoeken suggereren dat ze je immuunsysteem en spijsverteringsstelsel kunnen verbeteren(2930).
  • Algen: als een van de grootste voedselbronnen van chlorofyl, kunnen algen de ontgifting van kankerverwekkende stoffen in uw lichaam ondersteunen(31).
  • Probiotica: genomen als supplementen, kunnen deze gezonde bacteriën ontstekingen helpen verlichten, schadelijke organismen doden en de prevalentie van candida- en infectiesymptomen verminderen(323334).
  • Lavendelolie: deze etherische olie kan de progressie en verspreiding van candida verminderen (35).

Kortom: Pau d’arco-thee, bottenbouillon, algen, probiotica en lavendelolie zijn aanvullende stoffen die candida overgroei mogelijk kunnen uitroeien vanwege hun bijzondere gezondheidsvoordelen.

Voorbeeld maaltijdplan

Dit voorbeeldmenu biedt voedingsmiddelen die aanvaardbaar zijn op het candida dieet. Pas dit menu aan op basis van uw eigen voorkeuren.

Maandag

Ontbijt: roerei met tomaten en avocado aan de kant
Lunch: Kalkoen bovenop een salade van groenten, avocado plakken, kool, broccoli en een dressing van olijfolie
Diner: Roerbak van quinoa, kipfilet, gestoomde groenten en kokosnoot-aminos

Dinsdag

Ontbijt: yoghurtparfait gemaakt van yoghurt, 25 gram bessen, kaneel en amandelen
Lunch: Thaise rode kerrie kip (probeer dit recept)
Diner: Zalmkoekjes geserveerd met gestoomde broccoli en een kop bottenbouillon

Woensdag

Ontbijt: worstjes uit de Turkse en Amerikaanse keuken (zoals deze) met spruitjes
Lunch: citroen-geroosterde kip geserveerd op groene salades
Diner: Hamburgerpasteitje (geen broodje), gegarneerd met avocado en geserveerd met gestoomde groenten en zuurkool

Donderdag

Ontbijt: plantaardige omelet gemaakt met eieren, sjalotten, spinazie en tomaten
Lunch: overgebleven kalkoenworstjes met gesauteerde kool
Diner: kokos curry met kip over quinoa en gestoomde groenten

Vrijdag

Ontbijt: omelet gemaakt met rode pepers, uien, boerenkool en gebakken eieren
Lunch: Kalkoen gehaktballetjes met een boerenkoolsalade en gierst gegarneerd met ghee
Diner: Wild gevangen zalm gekruid met citroen en dille, plus een kant van asperges

Zaterdag

Ontbijt: boekweit ontbijt muffins (probeer dit recept) met cichorei koffie
Lunch: overgebleven kip met kokoskerrie op quinoa en gestoomde groenten
Diner: courgette noedels gegarneerd met kip, rauwe knoflook, pesto en olijfolie

Zondag

Ontbijt: Smoothie gemaakt van gewone kefir, een handvol bessen, amandelboter, kokos en kaneel
Lunch: chef salade van hardgekookte eieren, kalkoen, tomaten, komkommers, olijven en een dressing op basis van olijfolie
Diner: Kip fajita schaal gemaakt met kip, paprika, uien, koriander, avocado en groene salades

Kortom: Hoewel dit dieet beperkend kan zijn, zijn er nog steeds veel gezonde, heerlijke opties beschikbaar.

Mogelijke voordelen

Ondanks het gebrek aan onderzoek naar het Candida dieet, kan het meer zijn dan alleen symptomen verlichten.

Het dieet bestaat uit onbewerkte voedingsmiddelen die ook gunstig kunnen zijn voor gewichtsverlies, hartgezondheid, darmfunctie en verminderde ontsteking in uw lichaam(363738).

Het dieet richt zich ook op het verwijderen van suikerhoudend voedsel, dat in verband is gebracht met obesitas, diabetes, hartaandoeningen en het metabool syndroom(3940).

Een dieet als dit kan voor iedereen nuttig zijn – zelfs voor mensen zonder candida overgroei.

Kortom: Het Candida dieet is een ontstekingsremmend en voedingsrijk dieet dat talloze gezondheidsvoordelen kan bieden die verder gaan dan een verminderde candida overgroei.

Mogelijke nadelen

Een belangrijke valkuil van het Candida dieet is dat er weinig menselijk onderzoek is naar de effectiviteit ervan – en beschikbaar onderzoek is controversieel.

Eén studie onder 120 mensen over het Candida dieet constateerde een verbetering van de ontlastingsymptomen bij 70% van de deelnemers na drie maanden(41).

Een dierstudie wees uit dat de suikerconsumptie de groei van candida in het spijsverteringskanaal verhoogde(42).

Aan de andere kant onderzocht een kleine studie de groei van candida vóór, tijdens en na een suikerarm dieet bij gezonde mensen. Onderzoekers ontdekten dat een dieet met veel suiker een beperkt effect had op de groei van candida(43).

Een ander negatief punt is de striktheid van het dieet. Suiker, gluten, de meeste vruchten, zetmeelrijke groenten, sommige soorten vlees, noten, zaden, alcohol en cafeïne zijn verboden op dit dieet. Daarom heeft het meer tijd nodig om zich aan te passen aan deze eetstijl.

Het Candida dieet kan ook problemen opleveren als je een beperkt budget hebt of niet van koken en maaltijdplan houdt.

Gelukkig heeft dit dieet een beperkte reikwijdte. Het is de bedoeling dat het alleen wordt gevolgd wanneer u symptomen van candida infectie ervaart.