img

Ceylon versus Cassia – Niet alle kaneel is gelijk aan elkaar

1577 Views

Ceylon versus Cassia – Niet alle kaneel is gelijk aan elkaar

Kaneel is een zeer populaire specerij.

Het is niet alleen heerlijk, de vele voordelen voor de gezondheid zijn ook indrukwekkend.

Kaneel is goedkoop en op grote schaal beschikbaar in de meeste supermarkten. Minstens één soort.

De meeste mensen realiseren zich niet dat er eigenlijk twee hoofdsoorten bestaat van dit specerij.

Beiden zijn gezond, maar een bevat een gif dat schadelijk is als je er te veel van eet.

Dit artikel verklaart de verschillen tussen Ceylon en Cassia-kaneel.

Wat is kaneel?

Kaneel is een specerij gemaakt van de binnenste schors van de Cinnamomum- boom.

Stroken van de binnenste schors worden gedroogd totdat ze krullen in rollen bekend als kaneelstokjes of pennen. Deze kunnen vervolgens tot poeder worden vermalen of tot een extract worden verwerkt.

De unieke eigenschappen van dit specerij is afkomstig van de etherische oliën en verbindingen, met name kaneelaldehyde(1).

Deze verbinding geeft kaneel zijn smaak en aroma, en is ook verantwoordelijk voor veel van zijn gezondheidsvoordelen.

Kortom: Kaneel is gemaakt van de binnenste schors van de Cinnamomum- boom. De unieke eigenschappen komen van zijn essentiële oliën, zoals cinnamaldehyde.

Cassia kaneel

Cassia kaneel is afkomstig van de Cinnamomum cassia boom, ook wel Cinnamomum aromaticum .

Het is ontstaan ​​in Zuid-China en is ook bekend als Chinese kaneel.

Er zijn echter verschillende ondersoorten die nu op grote schaal geteeld worden in heel Oost- en Zuid-Azië (2).

Cassia heeft de neiging om een donkerbruin-rode kleur te zijn met dikkere stokken en een ruwere structuur dan Ceylon kaneel.

Cassia kaneel wordt als een mindere kwaliteit beschouwd. Het is erg goedkoop en is het type dat het meest wordt geconsumeerd over de hele wereld. Bijna alle kaneel die in supermarkten te vinden is, is de variëteit Cassia.

Cassia wordt al lang gebruikt in de keuken en in de traditionele Chinese geneeskunde.Ongeveer 95% van de olie is cinnamaldehyde, wat Cassia een zeer sterke, pittige smaak geeft (3).

Kortom: Cassia kaneel is de meest voorkomende variëteit. Het heeft een sterkere smaak dan Ceylon en 95% van de olie is cinnamaldehyde.

Ceylon kaneel

Ceylon, of “echte kaneel”, is inheems in Sri Lanka en de zuidelijke delen van India.

Het is gemaakt van de binnenste schors van de Cinnamomum verum boom.

Ceylon is bruingeel van kleur en bevat veel harde stokken met zachte lagen. Deze functies bieden een zeer wenselijk kwaliteit en textuur.

Ceylon kaneel komt minder vaak voor en is al lang geprezen als een kook specerij. Het is vrij duur in vergelijking met de meer gebruikelijke Cassia variant.

Het is beschreven als een delicate en mild zoete smaak geschikt voor desserts.

Ongeveer 50-63% van de essentiële olie is cinnamaldehyde, wat vrij laag is in vergelijking met Cassia. Dit verklaart zijn mildere aroma en smaak(3).

Kortom: Ceylon kaneel is een hoogwaardige, zeer gewaardeerde specerij. Tussen 50-63% van de olie is cinnamaldehyde, wat de milde smaak verklaart.

Ceylon en Cassia zijn beide goed voor diabetici

Al generaties lang wordt kaneel gewaardeerd om zijn gezondheidseigenschappen.

In het bijzonder wordt beweerd dat het de bloedsuikerspiegel ten goede komt, wat belangrijk is voor mensen met diabetes.

Een overzicht van 16 eerdere onderzoeken naar diabetesbehandeling vond veelbelovende resultaten voor Ceylon-poeder dat als supplement werd gebruikt(4).

Dier- en laboratoriumonderzoeken laten zien dat het de spijsvertering in de bloedsuikerspiegel kan verlagen, de insulinegevoeligheid kan verhogen en metabole markers geassocieerd met insulineresistentie kan verbeteren (4).

Helaas zijn er geen studies bij mensen om de effectiviteit of optimale dosering van Ceylon kaneelsupplementen te bepalen.

Aan de andere kant is Cassia gebruikt in verschillende studies van mensen met en zonder diabetes type 2. De meeste van deze waargenomen significante verlaging van de nuchtere bloedsuikerspiegel binnen enkele maanden van gebruik(5, 6, 7).

De standaarddosis van Cassia was tussen de 1-6 gram per dag. Het had minimale bijwerkingen, of helemaal geen bijwerkingen.

Kortom: Zowel de Ceylon- als de Cassia-variëteit lijken antidiabetische en bloedsuikerverlagende effecten te hebben. Cassia is echter beter bestudeerd bij mensen.

Welke heeft meer gezondheidsvoordelen?

Ceylon en Cassia hebben waarschijnlijk enigszins verschillende gezondheidseigenschappen.

Dit komt omdat hun essentiële olieverhoudingen enigszins verschillen.

De huidige gepubliceerde onderzoeken hebben echter niet geprobeerd dit onderscheid te maken.

Verschillende bio-actieve stoffen van kaneel lijken bijvoorbeeld een eiwit dat tau wordt genoemd te blokkeren voor accumulatie in de hersenen.

Dit is belangrijk, omdat tau-opbouw een kenmerk is van de ziekte van Alzheimer(8, 9, 10).

Dit effect is echter waargenomen met behulp van zowel Ceylon als Cassia-kaneel. Daarom is het onduidelijk of men in dit opzicht superieur is ten opzichte van de ander.

Over het algemeen is het niet mogelijk om te zeggen welke meer voordelen voor de gezondheid heeft. Ceylon heeft echter veel minder kans om schade te veroorzaken wanneer het regelmatig wordt geconsumeerd.

Kortom: Geen enkel onderzoek heeft de gezondheidsvoordelen van Ceylon en Cassia-kaneel vergeleken.

Cassia bevat coumarine, wat giftig kan zijn

Cumarine is een stof die van nature voorkomt in verschillende plantensoorten.

Het kan schadelijk zijn in grote doses.

Bij knaagdieren is het bekend dat coumarine nier-, lever- en longbeschadiging veroorzaakt.Het kan zelfs kanker veroorzaken. Bij de mens zijn er geïsoleerde incidenten met vergelijkbare effecten(11, 12).

In feite is de toelaatbare dagelijkse inname (TDI) van coumarine gebruikt voor 0,2 mg / lb (0,5 mg / kg) lichaamsgewicht. En is nu teruggebracht tot 0,05 mg / lb (0,1 mg / kg)(11).

Cassia kaneel, maar niet Ceylon, is een zeer rijke bron van cumarine.

Cassia bevat ongeveer 1% cumarine, terwijl Ceylon bevat slechts 0,004%, of 250 keer minder. Dit is zo laag dat het vaak niet op te sporen is(3, 13).

Het overschrijden van de bovengrens voor coumarine is eenvoudig mogelijk als u veel cassia-kaneel gebruikt. In veel gevallen zou slechts 1-2 theelepels iemand over de dagelijkse limiet heen kunnen brengen.

Daarom, als je regelmatig veel kaneel eet of een supplement neemt dat het bevat, dan moet het Ceylon zijn en niet Cassia.

Kortom: Cassia bevat veel coumarine, die in grote hoeveelheden toxisch kan zijn. Het is veel veiliger om Ceylon te kiezen als je veel kaneel eet.

Tot slot

Zowel Ceylon als Cassia zijn gezond en heerlijk.

Als u echter van plan bent grote hoeveelheden van deze specerij te consumeren of een supplement te nemen, kan Cassia schadelijk zijn vanwege het cumarine-gehalte.

Als conclusie, Ceylon kaneel is van betere kwaliteit en veel veiliger.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × twee =

It is main inner container footer text